Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Margreet

Margreet

28-09-2009 om 10:44

Ervaringen met quervain (peesschedeontsteking)

Wie heeft er ervaring met de zgn. ontsteking van Quervain, een peesschedeontsteking in de peesschede van de duim naar de pols?
Bij mij werkten ontstekingsremmers niet, nu heb ik 1 x per week fysio en draag een brace.
Wie o wie??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

28-09-2009 om 10:53

Ik heb eerst 3 weken diclofenac gebruikt maar dat werkte totaal niet, zowel pijnstillend als ontstekingsremmend deed het helemaal niets. Ik kreeg er alleen ongelooflijk last van mijn maag van
Na een tijd doormodderen heb ik ook een brace gekregen die zowel pols als duim maximaal fixeerde. Die heb ik een week of 12 continu gedragen en pas toen kon ik merken dat de klachten af begonnen te nemen. Na die periode pakte ik de brace vooral nog als ik mijn handen veel moest gebruiken. Al met al heeft het bijna een jaar geduurd voor ik klachtenvrij was en nog steeds (na 2 jaar) moet ik oppassen dat ik het niet overbelast, zal vast een zwakke plek blijven.

Margreet

Margreet

28-09-2009 om 11:12

Bah

Nou Puck, dat klinkt niet echt hoopgevend De fysio zei me dat de ontsteking meestal na 4-6 weken weg is... De oorzaak is bij mij het werken met de computer, maar daarbij zijn de braces (ik heb links EN rechts) niet echt een belemmering. Thuis juist weer wel enorm...
Ik hoop op nog andere reacties (positief of negatief!).

Puck2

Puck2

28-09-2009 om 16:28

Margreet

Ik moet er wel bij vertellen dat ik al minstens een half jaar met steeds erger wordende pijnklachten liep voor ik überhaupt naar de huisarts ging. Als jij eerder erbij bent dan is de kans ook groter dat je er eerder vanaf komt. Ik zou meer waarde hechten aan wat mijn fysio vertelt dan een willekeurige forummer. Maar je schrijft dat je last kreeg door computeren en dat dat met die braces nog steeds kan. Heb je er dan tijdens het computeren geen last van? Ik kon met mijn brace (had gelukkig maar last van 1 hand) kon ik absoluut niet op de computer werken.

Margreet

Margreet

29-09-2009 om 11:53

Puck2

Ahum, voordat ik naar de huisarts ging had ik ong. 4-5 maanden klachten, je loopt natuurlijk niet bij het 1e pijntje daar de deur plat En tuurlijk snap ik dat ik elk verhaal z'n eigen verhaal is, maar ervaringen zijn altijd fijn om te horen vind ik.
Omdat ik niet met 10 vingers typ, kan ik nog steeds typen, m'n muis gaat wel, tis te doen.
We tobben verder

Puck2

Puck2

29-09-2009 om 15:14

Sorry, margreet

Kon mijn verhaal echt niet leuker voor je maken
Maar, ik begrijp dat je nog steeds doorcomputert en doormuist? Heb je er dan geen last van of ga je net als ik gewoon eigenwijzig door tegen de pijn in? Want dat is dus wel erg slecht voor een snel herstel, maar o zo verleidelijk.

Ook

Helaas ook hier ervaringen met een peesschedeontsteking.

Een jaar of 3 geleden kreeg ik er last van en heb ik ook een brace gekregen. Die brace was een verademing, zonder die brace had ik veel pijn. In die periode had ik ook problemen met mijn rechterschouder/arm/nek. Door een scheefstand van mijn rechter schouderblad had ik veel klachten die leken op een RSI.

Na langdurig fysio gaat dat behoorlijk goed. De peesschedeontsteking is verdwenen. Wel heb ik al 2x een ganglion in hetzelfde gebied gehad. Vorige week is voor de 2e keer door de chirurg de ganglion leeggezogen.

Bij mij is het werken achter de pc ook de oorzaak. De chirurg hief een vermanende hand op en vertelde mij vooral te werken aan de oorzaak (dus beter houding o.a.)

Hij raadde me tevens aan om de brace weer te dragen. En dat doe ik met liefde. Want zonder de brace voelt het onaangenaam. Vannacht moest ik werken (ben verpleegkundige) en merkte al snel dat mijn pols niet wilde wat ik wilde:-/ Mijn hele pols deed pijn, alsof er een soort band omheen zat.

Na een goede (in dit geval) "dagrust" en het braaf dragen van de brace, voelt het alweer een stuk beter.

Rust, rust, rust! Werken aan je houding. 3 jaar geleden was ik niet als verpleegkundige werkzaam, maar verrichtte ik vooral administratieve taken (zat dus veel achter de pc)

Ik heb een beroep gedaan op de bedrijfsfysiotherapeut. Zij was een waardevolle aanwinst. Mijn werkplek werd aangepast (andere stoel, andere muis, aangepast werkblad, enz.)

Succes met alles! Met rust kom je een heel eind! Het is en blijft overbelasting.

Groetjes Piedjee.

Lys Lionne

Lys Lionne

29-09-2009 om 23:03

Injecties

Ik heb jaren lang forse klachten gehad van De Quervain en toen fysio, rust, fixeren dmv een brace en vele strips diclofenac niet (meer) hielpen heb ik gekozen voor Kenakort injecties. Deze hielpen helaas ook slechts tijdelijk en er zat niet veel anders op dan mijn werkzaamheden dusdanig aan te passen dat ik de pezen niet continue overbelastte. Het gaat nu stukken beter en als ik pijn heb grijp ik onmiddelijk naar de brace en dwing mezelf tot rust! Een operatie is overigens ook mogelijk, maar door mogelijke complicaties (in mijn specifieke geval!) heb ik die tot heden uitgesteld.
Sterkte ermee, want het doet echt verrekte pijn!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.