Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen Novasure

Hallo allemaal,

gisteren consult bij gyneacoloog gehad ivm heftige menstruaties .
Heb een korte cyclus 22 dagen en vloei daar echt wel een dag of 6 enorm van .
Geregeld tussendoor een flinke bloeding die ineens opkomt en ineens stopt.
Wordt er mega onzeker van , loop constant te zeulen met Tampons en schone kleding want stel je voor .
Snachts eruit om te verschonen , het is soms drama .
Al jaren van de pil af, man is gesteriliseerd en wil geen hormonen meer, voel me zonder zoveel beter .
Mirena heeft dus niet mijn voorkeur .
Gyn kwam met Novasure behandeling die gezien mijn leeftijd , 45 jaar erg geschikt zou zijn.
Heb al even in archief gelezen maar mee wat draadjes zijn al jaren oud .
Mijn vraag is dus wie heeft er ervaring mee en ook jaren na de ingreep .
Al zou het vloeien maar voor de helft minder worden dan teken ik er al voor .
Tampons en maandverband en dan nog ongelukjes , ben er zo zat van om van het vermoeide lamlendige gevoel maar te zwijgen .


Bij mij is de procedure helaas niet gelukt. De baarmoeder is te klein...
Hou dus een plan B in gedachten..
Uiteindelijk is er direct een spiraaltje geplaatst. Nooit meer ongesteld geweest...

er loopt/liep ook draadje "https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/ervaring-baarmoederverwijdering?page=1#39"
Zelf tot 2011 ook van die verschrikkelijke bloedbaden gehad. Gynaecoloog stelde eerst spiraaltje (vgm Novasure) voor, die viel er eerste maand al uit. Toen in overleg gekozen voor baarmoederverwijdering, is begin 2012 gebeurt. En dat had ik 10 jaar eerder moeten doen! ik was toen 51

ja, ik ben behandeld op mijn 48ste. Ook enorm lang menstrueren, met stolsels, nooit zonder angst de deur uit wanneer ik ongesteld was (als ik überhaupt de deur uit durfde), en continu aan de ijzerpillen omdat ik chronisch bloedarmoede had. Beetje last van de behandeling (3 dagen pijn en trekkerig gevoel) en daarna nooit meer een menstruatie gehad dat het vermelden waard was. Tja, een mini tampon 3 keer per dag 2 dagen lang. Thats it. Ik zeg doen
Sini

Ik heb een jaar of vier geleden een novasure behandeling gehad, ook vanwege bloedbaden. De behandeling zelf stelde niet veel voor, ik kreeg een roesje en voor ik het wist mocht ik weer naar huis. Ik heb nog een paar dagen een wat kramperig gevoel gehad. Daarna ging het een tijdlang prima, maar toen kreeg ik toch weer heftigere menstruaties. Gelukkig bleek dat het begin van het einde te zijn, want net toen ik dacht dat mijn baarmoeder er dan maar uit moest, hield alles als bij toverslag op. Dat is nu een jaar geleden. 

Mariet77

Mariet77

27-09-2022 om 17:18 Topicstarter

Sinaas schreef op 27-09-2022 om 17:02:

Bij mij is de procedure helaas niet gelukt. De baarmoeder is te klein...
Hou dus een plan B in gedachten..
Uiteindelijk is er direct een spiraaltje geplaatst. Nooit meer ongesteld geweest...

Dat vertelde ze mij ook dat het niet altijd kan ivm vorm / grootte baarmoeder .

Dan is plan B Mischien toch een spiraal ondanks de hormonen .

Verwijdering vind ik nog wel een dingetje persoonlijk, was zeker de laatste optie van de gyn .

Ik werd knetter depressief van het Mirena spiraal. Kon niet volgens de huisarts, nou, Google maar eens op Mirena/depressief. Mijn dochter heeft nu ook zo'n ding en die gaat er prima op, dus het is heel persoonlijk. Maar voor mij geen hormonen meer.

paar jaar geleden novasure behandeling laten doen onder narcose omdat riesjes niet werken bij mij. Geen napijn gehad. Eerste 2 menstruaties waren nog heftig - ruim 8 dagen flink bloedverlies. Maar daarna ging het beter; 3 dagen per maand, licht bloedverlies. 
Ik raad de behandeling zeker aan.

Ik zou achteraf ook willen dat ik het jaren eerder had laten doen. Behandeling onder een roesje, heb ik verder niets van gemerkt. Na een uurtje mag je weer naar huis. Thuis nog een dag wat krampen (vergelijkbaar meet een gewone menstruatie). Heb nog twee keer bloedverlies gehad (maar veel minder dan daarvoor), daarna stopten mijn menstruaties helemaal.

Mariet77

Mariet77

27-09-2022 om 19:14 Topicstarter

bedankt voor alle reacties , ook op langere termijn dus positieve resultaten .
Ik wil geen hormonen meer dus een spiraal zou echt het laatste zijn dat ik zou proberen .
Gewoon normaal bloedverlies zou ik al zo’n Verbetering vinden tov hoe het nu gaat .
Las ook dat het wel gebeurt onder plaatselijke verdoving ?
Hier merendeel een roesje, lijkt me persoonlijk ook wel prettig .

hoihoi. 
Ik heb de novasure behandeling ook gehad. Geen roesje of verdoving of wat. Was even puffen maar daarna klaar. Sindsdien bijna geen bloedverlies meer gehad! Elke maand wel iets maar redde het prima met 1 maandverbandje per dag. Zo fijn! . Nu na ongeveer 3a4 jaar krijg ik meer en langer last van menstruatie pijn. Het begint op de dag van mijn menstruatie maar gaat daarna gerust nog 2 weken door. Dus bijna de hele maand krampen. Nu mag mijn baarmoeder eruit van m'n gynaecoloog, dus daar denk ik over na.

Hallo Mariet,
Ook ik heb een novasure behandeling gehad. Ik reageer ook slecht op alle hormonen en zwanger worden hoeft na 4 kinderen niet meer
Mijn verhaal is alleen wat minder positief:
In 2020 de behandeling ondergaan. Met roesje, dus viel alles mee. Het herstel duurde bij mij wat langer dan de verwachte 2 dagen maar voor wat betreft de heftige ongesteldheid had ik het ook al jaren eerder moeten doen! Ik hield eindelijk weer wat energie over.

Maar toen... Na 8 maanden kreeg ik heel heftige pijn bij mijn menstruatie. Deze duurde ook ineens veel langer en was onregelmatiger. De gyneacoloog nam het serieus en hoewel de echo geen bijzonderheden liet zien, toch een hysteroscopie ingepland. Tijdens die kijkoperatie bleek ik veel verklevingen te hebben als gevolg van de novasure. (Uit onderzoek blijkt dat tot 12 weken na de novasure een spiraal dragen dit zou kunnen voorkomen, ik heb die optie geweigerd) Deze verklevingen werden tijdens de behandeling zo goed als dat kon weggeknipt. Dat was zeer pijnlijk. Helaas nam mijn baarmoederslijmvlies de maanden daarna al weer snel toe, van 2 dagen licht ongesteld ging ik alweer naar 7 normale dagen binnen 2 jaar na de novasure. Zo'n 1,5 jaar na de kijkoperatie kreeg ik weer buikpijn. Weer naar de gyneacoloog en weer een echo zonder zichtbare afwijkingen. Opnieuw onder het mes, dit keer gekozen voor een grotere operatie want dan zou er meer mogelijk zijn qua ingrepen. Helaas mocht dat niet helpen, de conclusie was dat de baarmoeder alsnog verwijderd moest worden... Drie operaties verder ben ik dus eindelijk van alles af. Of ik je daarmee wat gerust stel weet ik niet, maar je hoort vaak alleen de positieve verhalen van de vrouwen die net de novasure hebben laten doen en er is weinig terug te vinden over alle nadelen, of de langere termijn. Vandaar dat ik toch mijn verhaal met ieder wil delen. 
Succes en sterkte met jouw traject!

10 jaar geleden de Novasure laten doen met verdoving. Tot op de dag van vandaag ben ik een enorme bofkont. Ik was altijd 20 dagen heftig ongesteld en 3 dagen niet en dan begon het weer.... 30 jaar lang. Ik ben zo dankbaar voor deze behandeling. Ik ben vanaf de behandeling niet meer ongesteld geweest geen enkele bloeding en ook geen krampen helemaal niks. Ik ben nu bijna 53 en ben enorm gelukkig met deze behandeling. Ik wacht nu op de overgang maar tot nu nog helemaal niks. Succes met jullie traject!

Ik overweeg ook de Nova Sure behandeling. Maar voel angst. En, ook benieuwd of het invloed heeft op de seksuele beleving. Kan iemand daar wat over zeggen?

Irene1971 schreef op 26-03-2023 om 13:24:

Ik overweeg ook de Nova Sure behandeling. Maar voel angst. En, ook benieuwd of het invloed heeft op de seksuele beleving. Kan iemand daar wat over zeggen?

Waarvoor heb je angst?

Behandeling hier onder narcose, geen napijn en geen heftig bloedverlies meer. Verder geen bijwerkingen dus ook geen invloed op de sexuele beleving ( ook nooit gehoord dat het daar invloed op zou kunnen hebben).

Hier de behandeling onder een roesje. Behandeling zelf niets van gemerkt. Daarna nog twee veel lichtere menstruaties gehad dan daarvoor. Daarna bleef het helemaal weg. Heel blij dat ik nu geen ijzertabletten meer hoef te slikken. Achteraf had ik het graag jaren eerder gedaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.