Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Erythema nodosum

Ik heb de ziekte van Crohn en op dit moment zijn mijn darmen helaas niet erg rustig. Er staat op 23 november een darmonderzoek gepland (help).

Maar goed, sinds een week of 2 (of misschien langer) heb ik een hele rare rode warme plek op mijn onderbeen. Hij ging niet weg en ik kreeg er last van dus ik ging naar de huisarts. Het blijkt erythema nodosum te zijn en het hoort bij de Crohn. Het enige advies dat ik kreeg is koelen, nou dat lukt 's avonds wel, maar overdag is het wel lastig natuurlijk.

Heeft iemand er ervaring mee, het zou vanzelf weg gaan maar de plek lijkt vooralsnog alleen maar groter, roder en warmer te worden.

http://www.huidinfo.nl/erythema%20nodosum.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

03-11-2011 om 15:38

Zus

Mijn zus heeft dit gehad. Bij haar kwam het door sarcoidose. Ze had haar hele benen onder zitten, zoals op het plaatje, en het heeft lang geduurd (ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij wel twee maanden) voordat het over was.
Wat zij deed was haar benen 's morgens inzwachtelen, hierdoor kwam er minder vocht in de plekken en werden ze minder pijnlijk. Het hielp ook om met de benen omhoog te zitten. Ze heeft zelfs een tijdje thuiszorg gehad.
Niet zo'n leuk bericht dus helaas, maar het is wel helemaal over gegaan.

Nowee

Nowee

04-11-2011 om 09:31 Topicstarter

Jee kobalt

dat is wel heel heftig. De huisarts vond dat koelen voorlopig voldoende was maar ik heb ook maar één plek (hoewel er een piepklein rood dingetje boven te zien is, misschien wel nummer 2).

Benen omhoog dus, koelen en hopen dat het hierbij blijft. Volgens huidinfo.nl kan het 3 tot 6 weken duren maar bij jouw zus duurde het al langer. Was er bij haar een verband met de sarcoidose, was die heftiger in die periode of niet?

Ontstekingsremmer

hoi Savon, volgens de info die je in de link leest zouden ontstekingsremmers ook kunnen helpen, als je heel veel last hebt, dan zou ik een NSAID (ibuprofen/naproxen o.a) gaan slikken...

Verder zou ik ook mn vit.D eens laten bepalen, als je ook Crohn hebt, het blijkt dat bij meerdere auto-immuunziektes een tekort aan vit.D is..

(ik denk dat je een waarde van rond de 90-100 zou mogen nastreven, tenminste dat is het advies bij MS)

Kobalt

Kobalt

04-11-2011 om 21:04

Sarcoidose

Mijn zus is er door die bulten achtergekomen dat ze sarcoidose heeft. Dat was het eerste symptoom. Als ik me goed herinner heeft ze een tijdje prednisolon geslikt, omdat dat bij de behandeling van de sarcoidose paste.
Ze heeft er verder nauwelijks last van die ziekte en de bulten op haar benen zijn ook nooit meer terug gekomen. Ze heeft er nog wel gevoelige plekken zitten, dat wel.
Het was bij haar dus een paar maanden erg heftig 'O jeetje ik heb een ziekte en ik voel me rot en ik heb pijn en hoe moet het nu verder?' Maar na die eerste periode hoor ik haar er nooit meer over.
Het is inmiddels alweer tien jaar terug denk ik.

Nowee

Nowee

07-11-2011 om 10:21 Topicstarter

Nsaid

kan ik dus niet slikken, want dat heeft nogal gevolgen voor hoe mijn darmen zich houden. Ik moet binnenkort weer bloed laten prikken en dan zal ik eens vragen of vitamine D ook geprikt kan worden. Ik weet eigenlijk niet of ik zomaar vitamine D extra kan gaan slikken, een teveel aan C plas je weer uit, maar hoe dat met D zit weet ik niet.

Prednison heb ik ooit geslikt toen darmen echt heel erg waren en ik hoop dat ik daar nooit meer aan hoef. Ik werd er helemaal hieperdepieper van, sliep niet meer en bleef maar eten.

De plek op mijn been lijkt niet meer te groeien, wel gaat ie wat schilferen ondanks dat ik er vette crème op smeer. Het jeukt als een gek, zou dat hetzelfde zijn als een korstje (mijn moeder zei altijd als het jeukt gaat het bijna over).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.