Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

14-06-2011 om 20:18

Factor 50 vs factor 30

Mijn dochter en ik zijn in een discussie verwikkeld. Ik heb voor haar zonnebrandmiddel factor 30 gekocht en nu weigert ze dat te gebruiken omdat ze vindt dat ze factor 50 nodig heeft. Volgens mij geeft de factor (nog steeds) aan hoeveel langer je in de zon kunt blijven dan wanneer je onbesmeerd bent. Ze is een bleekneusje, dus ik denk dat ze al na een half uur gaat verbranden. Met factor 30 kun je dan nog 15 uur in de zon blijven. Het lijkt mij dat factor 50 niets toevoegt, want zoveel zon krijg je niet op een dag. Voor mijzelf en mijn jongste gebruik ik factor 12 of 6, en dat gaat ook altijd goed.
Wie weet het? Voldoet factor 30 ook bij bleke sproetenhuidjes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

14-06-2011 om 20:42

Hmmm

Ik ben ook nogal bleek en sproeterig, en ik zweer bij F50. Het houdt gewoon meer straling tegen. Als ik F30 gebruik, ben ik toch binnen de kortste keren rood. (Zonder bescherming nen ik binnen 5 minuten rood!) Met F50 moet ik toch nog elke paar uur smeren, maar dan kan ik best een dag(je) zon hebben.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Biene M.

Biene M.

14-06-2011 om 20:43

Bij twijfel...

Bij twijfel ga je voor de hogere factor. Mijn oudste (blond maar niet sproetig) verbrandt soms met factor 30, terwijl ze geen grote zon-aanbidster is.

Met de felle zon van de laatste tijd kan een bleekneusje zonder bescherming trouwens al binnen 10 minuten verbrand zijn.

Valkyre

Valkyre

14-06-2011 om 20:47

Oh ja

Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je naartoe gaat - in Nederland kan ik dus met F50 een dagje in de zon, maar in Zuid-Frankrijk maar een half dagje. Ik denk trouwens niet dat iemand met een bleke huid en sproeten een half uur in de zon kan zonder te verbranden hoor! Ik in ieder geval niet... En die bescherming van F30 is alleen daadwerkelijk 30 als je elke twee uur smeert, en wie doet dat nou?

Tot slot: mensen met een bleke huid en sproeten hebben het meeste kans op huidkanker. Need I say more?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-06-2011 om 21:02

Zonnebrand

Ik heb zelf een bleek huidje en ik word nooit bruin, verbrand alleen. Hier in NL verbrand ik na nog geen 10 minuutjes in de zon. Ik gebruik altijd minstens factor SPF30 maar bijvoorbeeld in het zonnige buitenland neem ik toch echt SPF50+ mee (ook voor zoon alhoewel hij wel bruin kan worden).
Voor adequate zonbescherming is het aan te raden om minstens SPF30 te gebruiken; voor kinderen SPF50+. Het is niet zo dat bijv. SPF30 betekent dat je twee keer zoveel/zo lang beschermd bent als met SPF15. Hier een handige link http://jetskeultee.nl/2010/07/16/hulp-bij-de-keuze-van-je-zonnebrandcreme/
Je dochter heeft dus gelijk. Met een bleek sproetenhuidje kan je niet voorzichtig genoeg zijn in de zon en kan je beter de hoogste factor gebruiken. Maar let wel goed op de zonnefilters en ook een goede UVB-bescherming! Oh ja ook wat donkerder huidjes moeten zonnebrandcreme gebruiken; wellicht niet zozeer om niet te verbranden maar zeker wel als bescherming tegen huidkanker en hyperpigmentatie. Hier meer info daarover (wel in het Engels en vrij technisch maar zeer de moeite waard) http://www.makeupalley.com/user/notepad/sunscreenFAQ

Vic

Vic

14-06-2011 om 21:42

Toch wel verrassende antwoorden. Ik heb net nog even in het archief gekeken. Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik in 2006 ongeveer dezelfde vraag heb gesteld, dat kon ik me helemaal niet meer herinneren De antwoorden toen neigden naar factor 30, maar blijkbaar zijn de inzichten veranderd. Helaas staat de tas van dochter al klaar om morgen op kamp te gaan, en ga ik nu niet meer naar de supermarkt om een nieuwe fles zonnebrand te kopen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-06-2011 om 21:56

Vic

Oh wat leuk, mijn zoon gaat morgen ook op kamp. Met factor 50 maar ach joh, het is nog niet echt hoogzomer en bovendien wordt het niet echt heel warm. Die paar daagjes factor 30 moet kunnen hoor, no worries
De inzichten, adviezen en wet- en regelgeving op het gebied van zonnebrandmiddelen en verstandig zonnen zijn behoorlijk veranderd en aangepast sinds 2006 dus het ligt niet aan jou hoor=P

Inge M

Inge M

14-06-2011 om 22:22

Voor kamp helemaal goed

Zulk mooi weer wordt het helaas niet de komende dagen (

Vic

Vic

14-06-2011 om 22:33

Ehm

Zeilkamp?

Vic

Hier hebben vier van de vijf gezinsleden een zeer gevoelige huid en nog meer gegronde redenen om vooral beschermd de zon in te gaan. Wij smeren nu al een paar jaar zeer consequent factor 30, van april tot begin oktober (zo ongeveer, het ligt natuurlijk aan de zonuren per dag) en ik moet zeggen dat er niemand hier verbrandt of anderszins aanleiding heeft tot zorgen. Ik moet erbij zeggen dat we bepaald geen zonaanbidders zijn, dus "lekker in de tuin of op het strand liggen" is aan ons allemaal niet besteed. Maar lekker buitenspelen of op de camping of weet ik waar, gaat altijd goed met factor 30.

Janna3

Janna3

15-06-2011 om 11:04

Consumentenbond

Volgens mij heeft de consumentenbond onlangs onderzoek gedaan naar zonnebrandcreme. Wat bleek, vrijwel alle merken boden meer bescherming dan ze aangaven. Ik geloof dat Etos huismerk de kroon spande, met een beschermingsfactor 64 terwijl factor 30 op de verpakking staat. Zo hoef je dus geen 50 te kopen...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2011 om 14:34

Smeren

Belangrijkste bij een zonnebrandmiddel, welke factor dan ook, is dat je ruim smeert (dus niet met Hollandse zunigheid) en vaak smeert. Om de twee uur en in het water vaker. Alleen zo kom je aan de factor die genoemd is.
De meeste mensen smeren gewoonweg niet royaal genoeg en/of niet vaak genoeg. Er gaan hier heel veel flessen doorheen in de zomer

Yura

Yura

15-06-2011 om 15:59

Oeps

Mijn dochter is ook op kamp deze week en die heeft dus helemaal geen anti-zonnebrand mee. Vandaag alleen maar wolken en regen gezien, dus dat valt weer mee, gister wel wat zon. Ze heeft zich hele voorjaar nog niet in gesmeerd en is niet verbrand, maar het beste van hopen dus (heeft een donkere huid).

Valkyre (ot)

Dat is grappig - ik had jou helemaal niet bleek en sproeterig voorgesteld!

Huid ademt niet goed

bij f50, vertelde mijn schoonzusje eens, haar dochter kon haar warmte niet kwijt en kreeg uitslag en werd misselijk.
Kennelijk "verstopte" de F50 de poriƫn dermate dat het niet goed ging. ik weet niet welk merk het was en of het met meer merken is, dus heel nuttig is mijn info dus niet Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Mijn dochter is roodharig, bleek met sproetjes en heeft de eerste jaren f50 en 30 opgesmeerd gekregen (iedere 2-3 uur) en nu volstaat f30, een petje en een T-shirtje. Ze is nu 4.

Muizemeis

Muizemeis

17-06-2011 om 09:57

Wat ik doe

Als eerste is het niet waar dat je niet verbrand in de voorzomer of bij nevelig weer. Juist met nevelig weer smeer je je minder in en verbrand je sneller.

Wat ik verder doe, mijn jongste heeft een gevoelig bleek huidje, 'smorgens doe ik vaan factor 30 zodat ze evt nog een beetje kleur krijgt, en'smiddags factor 50.
Op of bij het water altijd factor 50 en met nevilig weer factor 30

Ik kleur redelijk en verbrand niet heel snel ondanks mijn lichte huid dus ik gebruik zelf factor 10-20
Muizemeis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.