Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Miepje

Miepje

01-09-2010 om 07:16

Factuur orthodontist

Mijn dochter heeft laatst de ortodontist bezocht omdat ze een beugel moet. Er werden foto's gemaakt en een gipsafdruk en ze moest een formulier invullen over haar eetgewoontes. Hierover hebben we nog +/- 5 minuten gepraat. Gisteren kwam de rekening binnen: 53 euro voor een uitgebreid voedingsadvies. 53 euro om te horen dat je geen cola, borrelnootjes, sinaasappelsap of kleverig snoepgoed mag eten of drinken. Ik vind dit niet normaal! Hebben meer mensen ervaring met dit soort overfakturering?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

01-09-2010 om 08:38

Los bedrag?

Alleen al 53 euro voor het voedingsadvies? En dan los nog de kosten voor de foto's en gipsafdruk? Of hebben ze het misschien op een hoop gegooid. Zo nee, dan zou ik daar eens over bellen. Ik vind dat ook wel raar en veel hoor.

Maxime

Puck

Puck

01-09-2010 om 09:43

Hier niet

Oudste zit sinds een maand of 9 in het beugeltraject en ik heb nog nooit een voedingsadvies op de nota's zien staan. Hier werken ze met een vast maandtarief en daar zit dan alle consulten bij in evenals kleine reparaties, tussentijdse bijstellingen etc.. Foto's, beoordelingen, gipsmodellen, en aanvangstoeslag beugel wordt wel apart gefactureerd, maar het voedingsadvies heb ik nog nooit gehad. (Of het moet op de volgende factuur staan, want hij heeft net een week "vaste apparatuur" en daar heeft hij ook advies over wel en niet eten gehad)

100%mama

100%mama

01-09-2010 om 11:18

Het bedrag klopt wel, maar

ook wij doen dit niet los factureren. Ja, als ik mijn preventie dagen heb wel, maar dat heeft dan niets met de combi beugel te maken. Bij een eerste ortho bezoek berekenen wij : 1e consult, foto's en afdrukken. Het 2e bezoek: 2e consult (wordt dan besproken wat de mogelijkheden zijn en begroting) en als we gaan beginnen dan heb je het aanvangstarief en daarna het maand tarief. In het maandtarief zit idd alles wat er gedaan moet worden.

De ortho "winst" gaat enorm dalen en daar is helaas de consument de dupe van....ik hoor het vaker.

Miepje

Miepje

01-09-2010 om 11:18

Voedings-analyse

Nog even de faktuur bekeken: er staat trouwens voedings analyse in plaats van voedingsadvies, maar dat verandert niets aan dit belachelijke bedrag.
Maxime, dit bedrag staat inderdaad apart vermeld, daarnaast wordt er 240 euro gerekend voor foto's, gebitsmodellen en de beoordeling ervan. Dat bedrag zal waarschijnlijk wel kloppen.

Morgen hebben we weer een afspraak en ga ik hem nog eens aan de tand voelen. Ik hoop op veel reakties hier, zodat ik een idee heb wat "normaal" is.

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Miepje

Miepje

01-09-2010 om 11:24

100%mama

100%mama, als jij zegt dat dit bedrag klopt betekent dat dat jullie dit ook rekenen? En wat bieden jullie dan voor dat bedrag? Een gesprekje van 5 minuten met adviezen die je ook in een foldertje kan zetten vindt ik geen 50 euro waard. Ik ben heel benieuwd naar je reaktie.

Miepje

Miepje

02-09-2010 om 14:53

Vandaag orthodontist gesproken

Die gaf me helemaal gelijk dat dat bedrag hoog is, maar dat het standaardtarieven zijn die opgelegd worden en elke tandarts hanteert. Echter hij meldde dat hij eigenhandig onlangs voor zijn praktijk het tarief naar 38 euro had verlaagd (nog steeds veel geld) maar dat dat kennelijk nog niet was doorgevoerd in de administratie. Hij zou dat gaan checken.
Hij meldde ook dat volgend jaar de tarieven omlaag gaan en dat sommige beugels dan tegen kostprijs vervaardigd worden en dan verdienen ze er dus niets aan. Kortom, er valt nog een hoop te verbeteren op het gebied van de tarieven, maar mijn vraag was hier wel zo'n beetje mee beantwoord..

Sancy

Sancy

02-09-2010 om 18:39

Tarieven

De maximale tarieven voor o.a. orthodontie zijn na te lezen op de site www.nza.nl Het is even zoeken maar dan kom je bijvoorbeeld bij dit document:
http://www.nza.nl/binaries/9439/10249/96483/5500-1900-10-1-_volgnr_18.pdf

100%mama

100%mama

03-09-2010 om 17:57

Beetje laat.....

maar nooit TE laat, hahaha

Wat ik doe dus voor dat geld. Het eerste bezoek bespreek ik al een deel van de bedoeling achter de analyse. Waarom ik het wil afnemen dus met welke achterliggende gedachte. Dan geef ik een schema mee die ze enkel hoeven in te vullen. Hier ben ik ongeveer 15 minuten mee bezig. Dan de 2e afspraak krijg ik het schema en bereken ik het aantal eet en drink momenten en bekijk welke producten gegeten worden. Het hangt een beetje van de situatie af hoe ik verder bespreek, want als het iemand is die bijvoorbeeld komt omdat er erosie aanwezig is heb ik een ander plan als iemand die komt omdat ze veel gaatjes hebben. Maar goed, ik neem dus samen de lijst door en bekijk of er dingen gecombineerd kunnen worden en of dit haalbaar is. Hierbij leg ik dan dus weer de ahcterliggende gedachte bij uit. Dan neem ik een PH monster om de patient te laten zien wat deze waarde is bij hem en wat deze waarde doet en vergelijk dit samen met een "normale" PH. Dan geef ik advies hoe dit, afhankelijk van de leeftijd en leef gewoonte, eventueel beter zou kunnen worden door voedingsadviezen. Al met al ben ik hier ongeveer 30 minuten mee bezig. Voor het bedrag ben IK dus 45 minuten samen bezig.

De tarieven zijn idd omlaag en het klopt dat een ortho zo weinig overhoud, let dus op kosten die extra worden berekend!!!!!!!!!

100%mama

100%mama

04-09-2010 om 08:30

En.....

ik geef er advies & instructie bij over wat de beste manier van reinigen is van het gebit.....

Puck

Puck

06-09-2010 om 12:11

Factuur gekregen

Eind vorige week kreeg ik de factuur voor het aanbrengen van de vaste beugel en ondanks dat we een uitgebreider voedingsadvies hebben gekregen als Miepje staat het hier niet op de factuur vermeld. Zit er dus gewoon bij in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.