Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kiki

Kiki

14-06-2020 om 18:14

Familielid niet gevaccineerd

Op dit moment woon ik met mijn vriend samen. Over een aantal jaar hopen wij graag kinderen te mogen krijgen. Nu is het zo dat mijn schoonzus van het jaar bevallen is. De titel verraadde het al: ze heeft haar kind (van bijna 1) niet laten vaccineren. Hier kwam wij laatst pas achter toen mijn schoonvader het vertelde. We wisten wel dat mijn schoonzus twijfelde over vaccineren, maar nooit hadden wij verwacht dat ze het echt niet zou doen.

Nu ontstaan er bij ons onzekerheden, wij vinden het namelijk wel belangrijk dat kinderen gevaccineerd worden. Hoe moeten wij hier nu mee omgaan? Mijn schoonzus is er niet eerlijk over, maar gaat wel op kraamvisite bij jonge baby's. Ook zouden wij het lastig vinden als wij later zelf een baby hebben: laten we dan wel of niet ons nichtje langskomen? Persoonlijk vind ik het namelijk nog best wel een dingetje. Wij willen namelijk geen ruzie, maar nu heb ik het idee dat hier toch nog wel eens ruzie zouden over kunnen ontstaan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?


Tja

Ons leven, en de samenleving, wordt toenemend ingevuld met maximale voorzorgsmaatregelen. Ik heb een hele grote familie waarvan een deel (niet de directe familie) mogelijk niet gevaccineerd is. Dat weet ik ook formeel niet.
Ik ken ook een aantal families, waaronder collega's en vrienden, die geinteresseerd zijn in antropologie en waar niet of deels of volgens een eigen schema gevaccineerd wordt.

Maar tenzij je een kwetsbaar kind hebt zou ik me niet al teveel zorgen maken.

Neem zelf de 22 wekenvaccinatie tegen kinkhoest. En gezien het coronatijdperk verwacht ik dat al te intiem contact, zeker met pasgeborenen af gaat nemen. Het bewustzijn van besmetting is inmiddels toegenomen. En zolang je handen wast en niet mensen gaat aanhoesten kan er vrij weinig misgaan.

AnneJ

Op basis waarvan denk jij dat er vrij weinig mis kan gaan?

Jullie kind zou ik de eerste maanden niet vaak in contact laten met het nichtje of nog beter alleen op afstand. Na anderhalf jaar heeft jullie kind alles gehad en kan je de voorzichtigheid laten varen

Mis

Het kan altijd misgaan. Je kunt uiteraard zelf ook nog wat veiligheden inbouwen.

Je kunt in elk geval aan kraambezoek vragen om alleen te komen als ze zelf geen gezondheidsklachten hebben, dat is toch vrij algemeen.

En eigenlijk zou je alle ouders met kinderen moeten weghouden, want kinderen zijn pas op latere leeftijd volledig gevaccineerd en je kunt dus ook nog steeds een ziekte oplopen van kinderen, en hun ouders, die gewoon volgens schema gevaccineerd zijn.

Kinderen die naar de creche gaan bijvoorbeeld. het is nog niet verplicht om gevaccineerd deel te nemen, dus daar kun je ook nog ongevaccineerde kinderen verwachten en de mogelijkheden om kinderen te besmetten, vooral babies en peuters die hun vaccinatie nog niet gehad hebben.

En ruziezoeken met familie en vrienden.....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2020 om 19:18

Hmmmm

Ik vind het een beetje vergezocht hoor.
Er zijn wel meer mensen in nederland niet gevaccineerd. Wat je daar ook van vindt, het is een groot goed om die vrijheid te hebben.

Wat AnneJ zegt, er kan van alles misgaan.
Kind tot het volledig gevaccineerd is zoveel mogelijk thuis houden, niet naar kdv.

Je kunt ook met schoonzus in gesprek gaan erover. Dat is beter dan er over te praten met schoonvader achter de rug om. Vooral dat achter de rug om zou ruzie kunnen veroorzaken.
Misschien volgt ze wel een ander vaccinatieprogramma. Ik ken ook zo’n ouderpaar. Kinderen worden wel ingeent, maar in een ander ritme. Ik vond dat toen een interessant gesprek.

Kiki

Kiki

14-06-2020 om 19:26

Dank je wel

Mijn schoonvader noemde het op nav corona vaccinaties. Verder hebben wij het niet meer met hem over gehad, want inderdaad dit wil ik niet achter haar rug om doen. Wel weet ik dat ze haar kind echt niet wilt vaccineren. Een aangepast vaccinatieprogramma zit er dus (helaas) niet in...

Verder weet ikzelf ook heel goed dat er kinderopvangcentra zijn die kinderen aannemen zonder gevaccineerd te zijn. De meeste in mijn omgeving houden echter wel rekening met de 95% vaccinatiegraad.

Daarnaast over de kraamvisite, voordat een kinderziekte openbaart kan dit 4 dagen duren. In die tijd ben je wel besmettelijk, maar kun je dit nog niet merken.

Ik vind het lastig omdat ik bang ben dat mijn schoonzus er niet heel veel begrip voor heeft. Ik wil absoluut geen ruzie veroorzaken, want iedereen handelt altijd in goede zin over zijn of haar eigen kinderen. Ik wil niemand voor het hoofd stoten.

40er

40er

14-06-2020 om 19:29

Randje biblebelt

Ik woon aan de rand van de biblebelt en daar is natuurlijk een heel groot deel niet ingeënt. Nou heb ik een kennis, die inmiddels helemaal anti-vax is geworden. De oudste is grotendeels ingeënt, de rest nog minder of niet. Ze begon er met mij ook wel eens over. Over de schadelijke stoffen, over embryo's die werden vermalen als grondstof en ga zo maar door. Ik heb haar toen heel duidelijk gemaakt dat ik het op mijn manier doe en zij het op die van haar. Misschien dat je het ook zo moet zien met je schoonzus. Haar kind, haar regels, jou kind, jou regels!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2020 om 19:39

Kraamvisite

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal een tijgerin was toen ik net moeder was en mijn baby echt niet in de handen van visite gaf. Heel erg, maar ik vond en vind dat gesjouw met zo’n wurm echt nergens goed voor.
Het ging mij niet eens om enge ziektes, maar ook een verkoudheid/opkomende griep/waterpok is voor zo’n kleintje niet fijn. Ook het gekus van opa’s en oma’s vond ik niet nodig en dat heb ik ook gewoon gezegd.

Je kunt je toekomstige baby dus gewoon lekker op afstand laten bewonderen.

specht

specht

14-06-2020 om 20:59

vragen

Waarom praat je er niet eerst eens met je schoonzus over?
Of je vriend met zijn broer/zus.
Je hebt het nu toch alleen via je schoonvader gehoord?
Straks zit jij je zorgen te maken, en blijkt je nichtje wel ingeënt.

Anonymized User

Anonymized User

14-06-2020 om 21:30

Wat is het probleem?

Jij kunt je kind toch gewoon laten inenten? Dan is je kind toch beschermd.

Dan zou ik me niet druk maken wat je schoonzus doet.

Angela67

Angela67

14-06-2020 om 21:34

inderdaad

ik bedenk me nu dat kind van je schoonzus meer gevaar loopt dan jouw kind.
ze is stiekem wel blij denk ik dat jij wel inent, want dat vergroot de groepsimmuniteit waar haar kindje van profiteert.
gr Angela

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-06-2020 om 21:39

Ik denk dat het ts gaat

om de periode dat haar eventuele kind nog niet gevaccineerd is. Ik weet niet hoe het nu is maar in de tijd dat onze kinderen klein waren, kwamen de eerste vaccinaties met 8 weken. En dat ze bang is dat mn die tijd contact met niet gevaccineerde kinderen voor haar kind risicovol zal zijn. Dus de kraamtijd enzo.

Ik neem aan

Dat het gaat om de eerste kwetsbare maanden van de dan nog niet gevaccineerde baby.
Maar ik zou zelf niet nu al een discussie starten terwijl de baby er nog niet is. Komt tijd, komt raad. Ga tegen die tijd eens rustig met je schoonzus alleen in gesprek. Komt vast goed. Zij vaccineert haar kind niet omdat ze denkt dat dat het beste voor hem is. Dan zal ze jouw beschermingsdrang moeten begrijpen.

DKTP

volgens mij gaan die vaccinaties over difterie, tetanus, polio en kinkhoest. En de tweede groep gaat over bof, mazelen en rode hond. Zoek even op hoe vaak het voorkomt en wat de risico's zijn.
Mijn huisarts zei indertijd, dat kinderen tot 6 maanden beschermd waren door de stoffen van de moeder. Na 6 maanden zag je wel dat kinderen snotneuzen etc. hadden.
Mocht het over een aantal jaren zo zijn, dat je inderdaad een kindje krijgt, dan heb je al een aantal jaren kunnen zien hoe de ziektegeschiedenis van je nichtje zich heeft ontwikkeld.
Het lijkt me nu nogal vroeg om uitspraken te gaan doen over kraamvisite die mogelijk pas over een aantal jaren zal plaatsvinden.

Tsjor

nu gelukkig kinkhoestvaccinatie tijdens de zwangerschap

Gelukkig heb je nu kinkhoestvaccinatie tijdens de zwangerschap. Daarmee is je kind vanaf de geboorte beschermd.

Nederland heeft 2 tot 4 gevallen van difterie per jaar. Vrijwel iedereen is in het buitenland besmet en besmet in Nederland verder niemand. Tetanus is volstrekt niet besmettelijk van mens op mens; je krijgt het van steek- en bijtwonden. Polio heeft zich al 27 jaar niet meer voorgedaan in Nederland en al 18 jaar niet meer in Europa.

De kans dat je kind van kraamvisite difterie, tetanus of polio oploopt is echt verwaarloosbaar. Gelukkig kun je je kind tegenwoordig beschermen tegen kinkhoest. Het risico (kans x impact) dat je baby van de kraamvisite herpes of RSV of griep krijgt is echt veel groter dan het risico dat je baby van de kraamvisite een ziekte krijgt waar de kraamvisite zich tegen had kunnen inenten.

Voor BMR geldt geloof ik dat kinderen sowieso altijd al dat kinderen aardig wat bescherming van de moeder meekrijgen. Je kunt eventueel met 6 maanden het vaccin vervroegd krijgen via reizigersvaccinaties. Op die leeftijd werkt het vaccin niet zo heel lang (door die antistoffen van de moeder), dus je moet dan wel daarna het normale schema volgen.

ElenaH

ElenaH

15-06-2020 om 12:03

Kinkhoest

Dat is toch die vaccinatie die niet bleek te werken? Mijn dochter was gevaccineerd, maar heeft toch kinkhoest gehad. En met haar heel veel kinderen.

Vaccineren biedt geen garanties.

Pennestreek

Pennestreek

15-06-2020 om 12:29

Borstvoeding

Om te beginnen vind ik het nogal bijzonder dat je je nu al zorgen maakt over het welzijn van kinderen die je misschien eventueel over een paar jaar zou kunnen krijgen. Maar goed, ik ga er maar even van uit dat je geen onderzoek doet hier maar een oprechte vraag stelt.
Ik denk dat je toekomstige kind weinig risico loopt, zeker zolang je de kinderen van je schoonzus de baby niet in handen geeft. Er zullen misschien ook mensen zijn van wie je het helemaal niet weet, of ze wel of niet (compleet) zijn ingeënt.

Maar je kunt zelf heel veel doen aan de weerstand en immuniteit van je eigen kind, door lang borstvoeding te geven. Zeker de eerste maanden lift je kind dan mee op jouw immuunsysteem. Daar zou ik me dus goed op voorbereiden (want borstvoeding is het meest natuurlijk, maar het is zeker niet vanzelfsprekend; moeder en kind moeten daar vaak aan wennen en de situatie is ook niet altijd ideaal. Met mijn oudste duurde het 2 maanden voor het lekker op gang was vanwege zijn moeilijke start. De jongste lag wel een half uurtje na de bevalling al aan de borst en dat ging vanzelf). Volg tijdens de zwangerschap al een cursus, kijk of je verzekering een lactatiekundige (borstvoedingsdeskundige) vergoedt, selecteer een eventueel ziekenhuis en kraamhulp op kennis en beleid mbt borstvoeding en wacht vooral niet te lang met het inschakelen van hulp.

Komt tijd, komt raad

Je bent niet zwanger, toch? Je mag vinden wat je vindt en er over nadenken, maar zolang je niet zwanger bent of kinderen hebt, is het toch een als-dan-redenatie. Tijdens je zwangerschap kun je tzt eens een respectvol balletje opgooien over inentingen bij je schoonzus (van hoe heb jij dat gedaan, het niet bij een baby laten van ongevaccineerden etc.) En dus ook netjes mededelen dat je geen ongevaccineerden bij je kind laat tot je kind gevaccineerd is. Aan haar om daar gehoor aan te geven. Zij heeft recht op haar mening en opvoeding, jij op de jouwe.

kinkhoest

Ik ken een baby (omgeving Biblebelt) die zelf al wel eerste vaccinatie kinkhoest had gehad (destijds met 3 of 4 maanden) en vervolgens kinkhoest kreeg. Ik kan je verzekeren dat dat echt heel naar is. Zo'n kleintje dat longen uit het lijf hoest en benauwd is.
AnneJ kan het maximale voorzorgsmaatregelen noemen, ik zou het wel doen. Geen gevaccineerde kinderen in buurt van baby totdat het zijn/haar kinkhoest vaccinaties heeft gehad. Ik zou het risico niet nemen. (los van feit dat ik weinig begrip heb voor ouders die hun kinderen bewust niet vaccineren)

gevaccineerde = ongevaccineerde

Nogal essentiele typefout in mijn vorige bericht. Geen ONgevaccineerde kinderen in buurt van baby totdat het zijn/haar kinkhoest vaccinaties heeft gehad

Kinkhoest

Het kinkhoestvaccin werkt 4-6 jaar. Dat oudere tieners en volwassenen het later "alsnog" krijgen is geen vaccinfalen maar gewoon "conform verwachting". Baby's lopen dus voortdurend risico om geinfecteerd te worden door 'gewoon volgens schema gevaccineerde' oudere tieners en volwassenen. Daarom dat die vaccinatie tijdens de zwangerschap zo verschrikkelijk belangrijk is.

Borstvoeding is absoluut geen alternatief voor vaccinatie. Mensen zijn geen koeien. Mensen dragen hun specifieke immuniteit (IgG antistoffen) over via de placenta, NIET via de biest. Zelfs bij koeien gaan de darmen trouwens al binnen 24 uur na de geboorte 'dicht' voor IgG vanwege het gigantische infectierisico (bij mensen gebeurt dat al tijdens de zwangerschap), en wordt er vanaf dat moment dus geen specifieke immuniteit meer overgedragen worden.

90% van de antistoffen in menselijke moedermelk is van het type IgA. IgA is werkzaam in het spijsverteringsstelsel en is daarom nuttig voor de baby ondanks dat het niet wordt opgenomen in het bloed. Maar het geeft absoluut geen bescherming tegen respiratoire ziektes zoals kinkhoest. Je bent alleen beschermd tegen kinkhoest als je voldoende IgG antistoffen tegen kinkhoest in je bloed hebt. Die antistoffen krijg je van de placenta of door vaccinatie, maar niet van moedermelk.

Pennestreek

Pennestreek

15-06-2020 om 15:08

Syboor

Ik zeg toch ook niet dat borstvoeding een alternatief is voor vaccineren? Ik geef alleen aan dat borstvoeding kan helpen bij de bescherming van je baby, in de tijd dat je baby nog niet gevaccineerd is, dus de eerste paar weken.
En volgens mij ging dit draadje ook niet uitsluitend over kinkhoest, dat lijk jij er nu van te maken.
En tot slot: TO wil dus WEL vaccineren tzt, en ik ben heel erg pro-vaccineren, dus je pleidooi is in dit geval geheel gericht aan de verkeerden.

Los daarvan is de informatie over kinkhoest en andere respiratoire ziekten en borstvoeding voor mij nieuw, dus dank daarvoor.

ElenaH

ElenaH

15-06-2020 om 17:54

Syboor

'Het kinkhoestvaccin werkt 4-6 jaar'

Gut, ik weet zeker dat bijna niemand dit weet. Zelfs onze huisarts kon eerst maar niet geloven dat mijn dochter kinkhoest zou hebben. Want ze was toch ingeënt?!

Lente

Lente

15-06-2020 om 18:26

Ik vind het onzin

Je wilt weten hoe je om moet gaan met een schoonzus die haar baby niet vaccineert. En dat omdat jij over een paar jaar een kind wilt krijgen.
Nou, dat lijkt me makkelijk. Daar hoef je nu helemaal niets mee. Want het is jouw zaak niet en het beïnvloedt het leven van jou en de jouwen nu niet.
En als je over een paar jaar inderdaad een kind krijgt, dan is de periode voor de geboorte lang genoeg om afwegingen te maken over hoe je daar mee om gaat na de geboorte. En bovendien weet je dan de situatie bij schoonzus van dat moment.

En daarom vind ik de discussie op dit moment onzin

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 19:40

ElenaH

Ik weet niet beter dan dat het kinkhoestvaccin niet een leven lang meegaat. Voor oudere kinderen en volwassenen is kinkhoest bij mijn weten ook niet zozeer gevaarlijk, hoogstens knap vervelend. Door de eerdere inenting is kinkhoest op latere leeftijd ook een lichtere vorm.
Voor jonge kinderen is het wel gevaarlijk.
Volgens mij zijn er meer vaccinaties die ‘verlopen’, ik weet even niet welke.

Flavia

Flavia

15-06-2020 om 19:49

Dendy

DTP van wege de T 10 jaar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 19:51

Flavia

Oja? Alleen de T toch, neem ik aan?

Flavia

Flavia

15-06-2020 om 20:39

Nee

Je krijgt DTP omdat die goedkoper is dan alleen T.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 22:10

Echt?

Zit in een tetanusprik ook de D en de P? Of begrijp ik je nou verkeerd?

Flavia

Flavia

15-06-2020 om 22:13

Nee,

Voor een tetanus grijpen ze voor het gemak, wegens prijs en beschikbaarheid naar de DTP. Als het goed is zeggen ze dat ook tegen je.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 22:23

Wow

Weer wat geleerd vandaag. Ik zie het inderdaaf staan bij de ggd. Dtp vaccinatie is 10 jaar houdbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.