Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochtervan

Dochtervan

29-06-2019 om 16:39

Fietsen met dementie - ervaringen duofiets

Jaren geleden postte ik hier over de geheugenproblemen van mijn moeder die toen in de vijftig was. Ze is nu begin zestig en heeft sinds kort de diagnose dementie.

Ze is heel fit, wandelt en zwemt graag en gaat binnenkort weer in Nederland wonen dus zou ook graag weer fietsen. Ze kan dat wel maar haar verkeersinzicht is niet fantastisch meer en wordt natuurlijk slechter. Eerst heb ik aan een tandem gedacht maar met oog op de toekomst is een driewieler of duofiets misschien handiger.

Heeft iemand daar ervaring mee? Hoeft natuurlijk niet om dementie of een volwassene te gaan! Op het dementie forum vind ik niets.

Alvast bedankt!

specht

specht

29-06-2019 om 17:20

Ervaringen

Mijn beste vriendin heeft een gehandicapter dochter en maakt gebruik van een elektrische duofiets.
Zij hebben hem niet zelf gekocht, maar mogen de fiets van de instelling waar dochter woont altijd gebruiken.
Hun ervaringen zijn goed als het om recreatieve tochtjes gaat, maar je kunt er niet op smalle fietspaden mee rijden. Ook moet je bijvoorbeeld niet rond starttijd van scholen langs scholen willen rijden. Maar het is erg fijn en gezellig dat je naast elkaar zit.
Bij ons in de gemeenste zijn overigens verschillende verzorgingshuizen die zo’n fiets hebben en mensen met bijvoorbeeld dementie mogen hem lenen.
Mijn vriendin had eerst een tandem maar daar durfde haar dochter niet meer op, en dat is met een niet zo’n handige gehandicapte ook best wel wat wankel.
Zo wie zo vinden ze de duofiets ook veel gezelliger.

Dochtervan

Dochtervan

29-06-2019 om 17:34

Schooltijden

De fietspaden in de omgeving zijn erg breed maar de school die bij de supermarkt zit ook erg druk dus dat is sowieso iets om mee te nemen. Bedankt specht.

We gaan deze zomer in elk geval proef fietsen en uit proberen. Was een beetje geschrokken van de Google reviews van van Raam (die veel van deze fietsen maaakt).

juf Ank

juf Ank

29-06-2019 om 17:40

ik heb

vrij veel fietservaring op de duofiets. Ik werk met mensen met een beperking. Het is geweldig leuk. Je moet wel even heel goed nadenken waar je fietst want het grootste probleem is toch wel dat je erg breed bent en dat je op allerlei plekken niet door de paaltjes kan. Maar over het algemeen kun je overal fietsen.

juf Ank

juf Ank

29-06-2019 om 17:43

het leuke is ook

Dat juist omdat ik met mensen met een beperking werk, je goed de gezichtsuitdrukking kan zien. Met laag nivo kun je op die manier het gezicht lezen; bij hoger nivo kun je juist op die duofiets heerlijke/kwasie informele gesprekjes voeren. Zoals vroeger bij de afwas. Een niet te onderschatten belangrijk bijverschijnsel van deze fiets.

Iris

Iris

29-06-2019 om 17:45

Duofiets

Wij hebben een duofiets voor mijn dochter van de gemeente in bruikleen gekregen. Via de wmo. Dat soort fietsen zijn duur en dat was voor ons niet te betalen. Voordeel is nu dat als er iets mee is we Medipoint kunnen bellen, zij zorgen desnoods onderweg voor reparatie. Medipoint heeft de fiets in opdracht van gemeente aan ons geleverd. Wij kregen overigens hulp bij de aanvraag van de ergotherapeut. Dat vond ik heel fijn, zij keek en dacht goed mee.

We hebben een fun2go van Van Raam en ik ben er erg tevreden over. Er is een stoel verwijderd om daar een passende stoel voor mijn dochters op te zetten.

Dochtervan

Dochtervan

29-06-2019 om 19:14

Gesprekjes en Medipoint

Juf Ank - die gesprekjes voeren had ik niet bedacht. Van Raam heeft ook een drie wiel tandem die van achter aan gestuurd kan worden maar had niet bedacht dat je dan niet makkelijk kan praten of kan zien of iemand het wel of niet leuk vindt.

Ik heb volgens mij een aanbieding van Medipoint gezien om er eentje leasen. Fijn te horen dat het merk en de service goed bevallen. Mijn ouders hebben waarschijnlijk geen recht op zoiets maar zouden de fiets wel kunnen leasen of tweedehands kopen.

Juf Ank en Iris - rijden jullie electrisch aangedreven of alleen op spierkracht? (Mijn moeder is vrij klein, weegt ongeveer 65 kilo en kan nog meetrappen).

specht

specht

29-06-2019 om 19:48

Testrit

Als je iets koopt zou ik een elektrische kopen.
Nu kan je moeder nog meetrappen, maar dat zal misschien in de toekomst moeilijker worden, en het fietst anders
best zwaar.
Ergens in de beurt van Varsseveld is een bedrijf waar je aangepaste fietsen kunt testen, misschien kun je daar ook eens gaan kijken. Iemand anders weet misschien wel waar dat precies kan

Iris

Iris

29-06-2019 om 20:41

Hier

Is het een elektrische fiets met 3 standen: dochter moet meetrappen, kan meetrappen en (volgens mij) kan niet meetrappen, dan staan pedalen vast. Het is best een zware fiets dus elektrisch is wel nodig.

Wij hebben idd een afspraak in Varsseveld bij Van Raam gemaakt om diverse fietsen te testen. Dat is voor ons aan de andere kant van het land (we wonen bijna bij zee), maar ik vond het wel heel handig.

Naast elkaar fietst gezelliger en ik kan ondertussen verkeersregels uitleggen, ook wel handig in ons geval.

Dochtervan

Dochtervan

29-06-2019 om 23:00

Fijn!

Ik was al aan het twijfelen of het een duo fiets en wel of niet elektrisch moest worden maar die keus lijkt nu wel gemaakt. Mijn ouders wonen gelukkig bij véél brede fietspaden en mijn vader heeft goed ruimtelijk inzicht. Het moet dus zeker een elektrische worden en zeer waarschijnlijk een duofiets. Ik ga een uitprobeer afspraak maken.

Erg bedankt allemaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2019 om 01:58

Ik ben benieuwd

Het lijkt erop dat ik er ook een mag aanvragen, dus ik ben benieuwd hoe het proefrondje je gaat, of is bevalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.