Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bange haas

Bange haas

04-07-2011 om 22:54

Foto's bij de tandarts direct klaar?

Ik was vandaag bij de tandarts voor controle en omdat ik al een tijdje kiespijn heb. Omdat de kies aan de buitenkant heel lijkt heeft hij een foto gemaakt om te kijken of er tussen de kiezen iets is. Daar kan ik woensdag over bellen. Toen ik dat tegen mijn vriend vertelde was hij heel verbaasd dat de tandarts de foto niet direct had bekeken. Is dat gebruikelijk? Ik moet altijd na een dag of twee bellen.
Kan een kies trouwens 'van binnenuit' gaan rotten, of is een gaatje tussen twee kiezen waarschijnlijker. Het doet echt behoorlijk pijn als ik op iets hards bijt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

05-07-2011 om 08:29

Hier wel

Ook bij mijn tandarts zijn de foto's direct klaar. Bij mijn vorige tandarts moest je ook later bellen voor de uitslag.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 11:47

Ja hoor

Gelijk klaar, en worden gelijk bekeken.

marie

marie

05-07-2011 om 12:14

Hangt van de foto's af

Hallo
Niet alle tandartsen kunnen digitale foto's maken en dus ook niet gelijk bekijken. Wellicht heeft het daarmee te maken.
groetjes

Onaardig

Eigenlijk vind ik het onaardig van je tandarts, om bij een pijnklacht een foto te maken en je naar huis te sturen met de mededeling dat je dagen later kunt bellen voor de uitslag.

Of je tandarts nu foto's digitaal kan bekijken of via de ouderwetse manier: in het eerste geval kan hij het gelijk op de pc zien en in het tweede geval houdt ie na 10 minuten de foto op een lichtblok. Duh....

Als ik mijn tandarts bel voor een afspraak en ik zeg erbij dat ik pijn heb, word ik snel geholpen. Zo hoort het ook. Mijn tandarts houdt speciaal ruimte in de agenda vrij voor pijnklachten.

Hopelijk word je wel snel geholpen als de uitslag bekend is, en is dat niet NA het weekend....

Sterkte!

Polly Shearman

Polly Shearman

05-07-2011 om 17:27

Kiespijn aan gezonde kies

Ik heb ook eens kiespijn gehad, heel erge, alleen koud water in mijn mond, hielp een piep beetje.

Tandarts dacht dat het een inwendige scheur was, die kon zijn ontstaan door een keer op iets hard bijten. Die vervolgens heel langzaam naar een zenuw is toegescheurd.
Ook op de foto was niks te zien.

hij had 2 opties: open maken, en kijken.. dan de zenuw behandelen en weer dichtmaken. Die behandeling zou in 3 weken tijd moeten gebeuren, in 3 keer.

andere optie: eruit!
omdat het mijn achterste kies was heb ik die optie gekozen en ja! er kwam een volledig gezonde kies uit ( aan de buitenkant) en de pijn was acuut weg.

Ik heb vorige maand

na 1,5 jaar rechts gekauwd te hebben en wel 3 keer tijdens controle tegen hem gezegd te hebben dat bijten ECHT ZEER deed gezegd; OF nu eruit, OF je doet er iets aan.( hij wimpelde me steeds weg:moest slijten,bijgevijld, foto gemaakt niets te zien, dus niks aan de hand, gevoelige tanden etc)
De foto was meteen klaar hoor, hij kon hem op zijn scherm meteen zien.
Heeft wel geholpen, zenuwbehandeling gehad en meteen voelde ik t al na de behandeling( tijdens nog 1 keer een felle pijn) was ook 1 zenuw die een knak had gekregen, schijnbaar niet te zien. Maar wel heel goed te voelen!

Bange haas

Bange haas

05-07-2011 om 20:19

Hmmm

Het is blijkbaar toch gebruikelijker dat een foto direct klaar is, dan dat je moet terugbellen. Overigens heb ik niet veel pijn als ik geen harde dingen kauw aan die kant. Ik hoop eigenlijk dat er gewoon iets van een heel klein gaatje zit. Trekken is in geen optie. Ik heb maar drie kiezen per kant en het is precies de middelste. Het word in ieder geval op zijn vroegst volgende week dat er iets aan gebeurt. Ik wil niets gepland hebben op zo'n dag, zeker niet als er verdoofd moet worden enzo.

Bange haas

Bange haas

06-07-2011 om 09:46

Ga maar eens rondkijken voor een ander

Ik heb net gebeld met de tandarts. Hij had het over een groefje wat wat dunner werd en een beginnend gaatje. Dat had wat hem betreft geen haast dus ik kon pas na zijn vakantie een afspraak maken. Dat wordt dus half augustus! Zit nu dus zwaar in dubio of ik een andere tandarts moet zoeken. Het zal allemaal wel los lopen maar ik hoop toch niet dat ik op vakantie erge kiespijn krijg.

Hoeft niet per se door te zetten

Als je ontevreden bent, kun je natuurlijk een andere tandarts zoeken. Maar puur een beginnend gaatje an sich hoeft geen reden te zijn voor een snelle afspraak. Ik had ooit 6 (!) beginnende gaatjes (en dat terwijl ik een oersterk gebit heb). Tandarts zei dat ze zich nog wel konden herstellen en ik moest een halfjaar later terugkomen. Ik ben me maar weer een gaan gedragen poets- en flostechnisch, en een halfjaar later was er niet één gaatje te zien. Alles hersteld gelukkig. Daarna ook nooit meer een gaatje gehad. Ik ben overigens erg bang voor de tandarts, raar hè, want ik heb nog nooit een nare behandelig meegemaakt.

Zie nu dat ik eraan voorbijga dat je wél klachten hebt. Hmm, dan misschien idd een andere tandarts, of nog es bellen dat je eerder wil ivm pijn?

Maar...

Bange haas, je zegt zelf dat je al een tijdje kiespijn hebt en dat het niet zo erg is (je hebt gewoon gewacht tot de controle). En nu verwacht je van je tandarts dat hij meteen tijd voor je vrijmaakt voor iets wat je zelf ook een tijdje hebt laten sudderen? Het lijkt wel of je het hem kwalijk neemt dat hij op vakantie durft te gaan, terwijl jij misschien wel eens kiespijn zou kunnen krijgen! Ik neem aan dat je tandarts toch wel een achterwacht of zo heeft voor acute gevallen tijdens zijn vakantie?
Natuurlijk staat het je vrij een andere tandarts te kiezen als je ontevreden bent, maar eerlijk gezegd vind ik je eigen houding ook wel een beetje dubbel...
n@nny

Coco

Coco

07-07-2011 om 10:38

N@nny

"En nu verwacht je van je tandarts dat hij meteen tijd voor je vrijmaakt voor iets wat je zelf ook een tijdje hebt laten sudderen?"
Als alle (tand)artsen klachten niet meteen hoeven te behandelen omdat de patiënt ze zelf ook al een tijdje heeft "laten sudderen" zouden de ernstige complicaties en zelfs sterfgevallen behoorlijk toenemen.
Het is trouwens voor jezelf erg moeilijk inschatten wanneer je met pijnklachten naar een (tand)arts moet gaan. Ga je bij ieder pijntje dan ben je al snel een hypochonder, wacht je heel erg lang dan is het "waarom ben je niet eerder gekomen?"
Niet iedereen heeft een feilloos instinct voor wat ernstig is en en wat niet. Bovendien moet je de angst die sommige mensen hebben voor een tandartsbehandeling ook niet onderschatten. Een beetje tandarts moet daar rekening mee houden.

Coco

"Als alle (tand)artsen klachten niet meteen hoeven te behandelen omdat de patiënt ze zelf ook al een tijdje heeft "laten sudderen" zouden de ernstige complicaties en zelfs sterfgevallen behoorlijk toenemen."
Dat klopt. Maar de tandarts heeft de klacht bekeken en geconcludeerd dat het zo'n haast niet heeft. Gesteld dat de man zijn vak goed verstaat, zou dit niet moeten kunnen leiden tot ernstige complicaties en sterfgevallen.
"Het is trouwens voor jezelf erg moeilijk inschatten wanneer je met pijnklachten naar een (tand)arts moet gaan. Ga je bij ieder pijntje dan ben je al snel een hypochonder, wacht je heel erg lang dan is het "waarom ben je niet eerder gekomen?"
Klopt wederom, ik zeg ook niet dat bange haas te vroeg of te laat naar de tandarts is gegaan. Ze is gegaan, heeft een (geruststellende) diagnose gekregen maar is niet tevreden over de snelheid waarmee haar klacht wordt verholpen. Dat punt stel ik ter discussie.
"Niet iedereen heeft een feilloos instinct voor wat ernstig is en en wat niet. Bovendien moet je de angst die sommige mensen hebben voor een tandartsbehandeling ook niet onderschatten. Een beetje tandarts moet daar rekening mee houden."
Hier heb je een belangrijk punt te pakken en ik denk inderdaad dat de tandarts hier in gebreke is gebleven. Blijkbaar heeft bange haas (getuige ook haar nick) een drempel overschreden door haar klacht aan de tandarts voor te leggen. Voor haar is het misschien een hele stap en dan kan de teleurstelling groot zijn als er niet meteen actie wordt ondernomen. Ik ben het met je eens dat een goede tandarts deze signalen op moet kunnen pakken en daar begrip voor moet kunnen opbrengen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe duidelijk bange haas haar angst naar de tandarts heeft overgebracht... Als het verhaal vooral technisch is geweest en haar zorgen minder aan de orde zijn gekomen, blijft het voor een tandarts ook koffiedik kijken met welk "type" patiënt hij te doen heeft.
n@nny

Bange haas

Bange haas

07-07-2011 om 23:10

Dubbel

Het voelt voor mij ook dubbel hoor. Ik ben in ieder geval blij dat er niets ernstigs is want ik had al visioenen over wortelkanaalbehandelingen en ander engs. De pijn is ook niet continu dus als ik een beetje oppas houd ik het wel vol tot half augustus. Mijn tandarts kent mij al heel lang. Hij heeft dus ook wel eens meegemaakt dat hij voorstelde om een gaatje direct te vullen, waarop ik uit de stoel sprong en riep dat ik wel een nieuwe afspraak zou maken want druk druk druk. Als ik heel erge pijn zou hebben had ik wel meer aangedrongen op een eerdere afspraak of directe behandeling maar nu kan ik er wel in berusten. Ik ben allang blij dat mijn kies niet op onverklaarbare wijze van binnenuit is gaan rotten met mogelijk gevaar voor doorslag van ontsteking naar mijn hersenen ofzo.

Coco

Coco

08-07-2011 om 09:52

Bange haas

Uit je laatste posting maak ik op dat je tandarts je juist heel goed aanvoelt. Waarom zou je dan een andere zoeken? Dat kan evengoed slechter uitpakken als beter (tenzij je heel goede referenties hebt van verschillende betrouwbare personen voor een bepaalde tandarts)
En N@nny: ik wilde niet zeggen dat de tandarts van bange haas goed of fout gehandeld had, maar in jouw eerste posting leek je te impliceren dat mensen die direct naar de tandarts hollen meer recht hebben op een snelle behandeling dan mensen die eerst een tijdje met klachten rond blijven lopen.

Coco en bange haas

Hmmm Coco, nu ik mijn eigen berichtje overlees snap ik wat je bedoelt en hoe je het geïnterpreteerd hebt. Ik dacht heel helder te kunnen schrijven, maar dat valt blijkbaar tegen In ieder geval heb ik niet bedoeld te zeggen dat mensen die niet acuut naar een tandarts rennen ook als straf maar drie maanden op een behandeling moeten wachten.
En bange haas, jou wil ik een hart onder de riem steken. Ik begrijp dat je weliswaar gerustgesteld bent door de diagnose van de tandarts, maar natuurlijk het liefst meteen behandeld wil worden. Misschien is het voor je eigen geruststelling toch raadzaam om nog even na te vragen hoe de vervanging van je tandarts geregeld is? Stel dat je toch acuut pijn krijgt, dan is het wel fijn te weten waar je terecht kunt.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.