Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Frozen Shoulder


Ysenda schreef op 06-06-2023 om 00:14:

[..]

Alleen is het heerlijk warm en verwarmend in de winter maar doet het werkelijk niets tegen de pijn anders dan een placebo.

Gember staat bekend om ontstekingsremmende eigenschap. Kortom, een heel vriendelijke tip. Ik snap niet waarom jij dit zonodig moet afdoen als een placebo. Het wordt jou toch ook niet aangeraden als medicijn? Het is gewoon een huis, tuin en keukenmiddeltje om de ontsteking en daarmee de pijn tegen te gaan. Je bent tot niets verplicht en daarmee ook niet het afdoen van de moeite van mensen die hun tips opschrijven. 

Philou schreef op 06-06-2023 om 13:20:

[..]

Gember staat bekend om ontstekingsremmende eigenschap. Kortom, een heel vriendelijke tip. Ik snap niet waarom jij dit zonodig moet afdoen als een placebo. Het wordt jou toch ook niet aangeraden als medicijn? Het is gewoon een huis, tuin en keukenmiddeltje om de ontsteking en daarmee de pijn tegen te gaan. Je bent tot niets verplicht en daarmee ook niet het afdoen van de moeite van mensen die hun tips opschrijven.

Ik voel het altijd als een heilige plicht om te wijzen op desinformatie . Ik doe het niet altijd maar voel altijd die neiging opkomen.

gr Angela

Angela1967 schreef op 06-06-2023 om 13:55:

[..]

Ik voel het altijd als een heilige plicht om te wijzen op desinformatie . Ik doe het niet altijd maar voel altijd die neiging opkomen.

gr Angela

En wat is dan de desinformatie?

Mijn reguliere huisarts staat erom bekend dit soort dingen mee te geven (als tip) omdat het niet nodig is alles in medicijnen te zoeken en daarmee de farmaceutische industrie te spekken. Daarnaast geeft zij de boodschap mee dat niet alles alleen maar op het geneeskundevlak ligt. 

Philou schreef op 06-06-2023 om 14:03:

[..]

En wat is dan de desinformatie?

Mijn reguliere huisarts staat erom bekend dit soort dingen mee te geven (als tip) omdat het niet nodig is alles in medicijnen te zoeken en daarmee de farmaceutische industrie te spekken. Daarnaast geeft zij de boodschap mee dat niet alles alleen maar op het geneeskundevlak ligt.

Aangeven dat iets werkt als een placebo is geen desinformatie.

Aangeven dat iets ontstekingsremmend is terwijl dat niet bewezen is, is desinformatie. Het wordt namelijk gebracht als 'een mening is net zo goed als een wetenschappelijk bewijs' en helaas sla ik daar ernstig op aan. Maar zoals gezegd, ik houd me zo goed mogelijk in . . .Maar aperte foute info laten staan op een forum dat nog jaren te lezen is is niet goed voor lezers die niet weten dat het foute info is én het is niet goed voor reputatie van forum . . .

gr Angela

Angela1967 schreef op 06-06-2023 om 14:16:

[..]

Aangeven dat iets werkt als een placebo is geen desinformatie.

Aangeven dat iets ontstekingsremmend is terwijl dat niet bewezen is, is desinformatie. Het wordt namelijk gebracht als 'een mening is net zo goed als een wetenschappelijk bewijs' en helaas sla ik daar ernstig op aan. Maar zoals gezegd, ik houd me zo goed mogelijk in . . .Maar aperte foute info laten staan op een forum dat nog jaren te lezen is is niet goed voor lezers die niet weten dat het foute info is én het is niet goed voor reputatie van forum . . .


als je het bestempelt als een placebo, denk je dus over gember als een medicijn. Alleen werd het niet aangeraden als medicijn.

Wat is er mis met iemand bedanken voor de tip ipv overal iets negatiefs over te moeten bedenken? 

Philou schreef op 06-06-2023 om 14:25:

[..]

als je het bestempelt als een placebo, denk je dus over gember als een medicijn. Alleen werd het niet aangeraden als medicijn.

Wat is er mis met iemand bedanken voor de tip ipv overal iets negatiefs over te moeten bedenken?


Jouw eigen tekst: "Gember staat bekend om ontstekingsremmende eigenschap"

https://www.ad.nl/koken-en-eten/cholesterolverlagend-helpt-tegen-misselijkheid-dit-doet-gember-echt-voor-je-lichaam~aa329ea9/

Er wordt wel gezegd dat gember helpt tegen gewricht- en spierpijnen dat

daar wetenschappelijk bewijs voor is. Uit die studies blijkt dat de
stoffen van gember ontstekingsstoffen kunnen remmen, maar alleen in een
schaaltje of reageerbuis. Dat is dus een fabel. ,,Er is nooit aangetoond
dat het ook werkt als je gember eet, concluderend kun je niet zeggen
dat het eten van gember ontstekingsremmend werkt: dus ook niet tegen
gewricht- en spierpijn”, aldus Camps.

Ook is er veel onderzoek gedaan naar de rol van gember tegen misselijkheid,

bijvoorbeeld voor mensen die snel wagenziek worden en zwangere vrouwen
die misselijkheid ervaren. Het is herhaaldelijk en gecontroleerd
aangetoond dat gember in die gevallen wel echt helpt: een stofje uit
gember gedraagt zich als serotonine in jouw anti-braakcentrum, waardoor
het gevoel dat je moet overgeven vermindert. Hierdoor wordt er ook
gedacht dat het op andere plekken de rol van serotonine kan vervangen,
bijvoorbeeld bij depressiviteit in je hersenen en je darmen, maar dat is
niet waar.

,,Er zou bewijs zijn dat gember cholesterolverlagend werkt, maar er zijn nog

maar een paar kleine studies die iets laten zien, en daar kan
wetenschappelijk niet op gevaren worden’, zegt Camps. ,,Het moest
aangetoond worden in brede, goed gecontroleerde onderzoeken waarbij
andere wetenschappers kunnen nalezen of het allemaal wel netjes gedaan
is.” Er is dus wel een onderzoek, maar dat is nog niet voldoende
wetenschappelijk bewijs dat gember cholesterolverlagend werkt.



Ysenda

Ysenda

06-06-2023 om 14:57 Topicstarter

Angela1967 schreef op 06-06-2023 om 13:55:

[..]

Ik voel het altijd als een heilige plicht om te wijzen op desinformatie . Ik doe het niet altijd maar voel altijd die neiging opkomen.

gr Angela

Ik ook.

Angela1967 schreef op 06-06-2023 om 14:40:

[..]


Jouw eigen tekst: "Gember staat bekend om ontstekingsremmende eigenschap"

https://www.ad.nl/koken-en-eten/cholesterolverlagend-helpt-tegen-misselijkheid-dit-doet-gember-echt-voor-je-lichaam~aa329ea9/

Er wordt wel gezegd dat gember helpt tegen gewricht- en spierpijnen dat

daar wetenschappelijk bewijs voor is. Uit die studies blijkt dat de
stoffen van gember ontstekingsstoffen kunnen remmen, maar alleen in een
schaaltje of reageerbuis. Dat is dus een fabel. ,,Er is nooit aangetoond
dat het ook werkt als je gember eet, concluderend kun je niet zeggen
dat het eten van gember ontstekingsremmend werkt: dus ook niet tegen
gewricht- en spierpijn”, aldus Camps.

Ook is er veel onderzoek gedaan naar de rol van gember tegen misselijkheid,

bijvoorbeeld voor mensen die snel wagenziek worden en zwangere vrouwen
die misselijkheid ervaren. Het is herhaaldelijk en gecontroleerd
aangetoond dat gember in die gevallen wel echt helpt: een stofje uit
gember gedraagt zich als serotonine in jouw anti-braakcentrum, waardoor
het gevoel dat je moet overgeven vermindert. Hierdoor wordt er ook
gedacht dat het op andere plekken de rol van serotonine kan vervangen,
bijvoorbeeld bij depressiviteit in je hersenen en je darmen, maar dat is
niet waar.

,,Er zou bewijs zijn dat gember cholesterolverlagend werkt, maar er zijn nog

maar een paar kleine studies die iets laten zien, en daar kan
wetenschappelijk niet op gevaren worden’, zegt Camps. ,,Het moest
aangetoond worden in brede, goed gecontroleerde onderzoeken waarbij
andere wetenschappers kunnen nalezen of het allemaal wel netjes gedaan
is.” Er is dus wel een onderzoek, maar dat is nog niet voldoende
wetenschappelijk bewijs dat gember cholesterolverlagend werkt.



Wat gaat er nou fout.

Op sociaal vlak: je vraagt hulp, blijkt dat je op veel tips afwijzend reageert. Bijzonder? Hoe moeilijk is het om dank je wel te zeggen? Dank dat iemand de moeite neemt mij dat wat haar heeft geholpen, te laten weten. Nee, er moet verslijtend commentaar op. De volgende keer kijk ik even extra naar wie die vraag stelt en wacht ik met reageren. Dat krijg je ervan. Met name het commentaar op Lisettes bijdrage vind ik verslijtend en niet slim en handig voor de lezer dan wel lezer en bijdrager. 

Wat gaat er verder fout? Dat jij je voordoet als de allesweter. Als jij het zo goed weet, dan had je niet om hulp hoeven vragen.  RG is absoluut nog niet uitontwikkeld. De link zit achter een betaalmuur dus ik kan die niet lezen. Een stukje gember op een petroschaaltje leggen.. is dus niet hetzelfde als wat mijn lichaam doet na het verwerken van gember? Of kan je elk medicijn op een petrischaaltje leggen samen met de kwaal waar het voor bedoeld is en voila je kan met eigen ogen zien dat het werkt of niet? Wordt daarmee ook gelijk uitgelegd hoe ons verteringssysteem werkt en waarom het niet werkt? Dat weet men nog niet. RG is niet statisch. Daar is sprake van voortschrijdend inzicht. maar wat de RG voornamelijk doet is oplossingen promote waar wat aan te verdienen valt. 

RG is mi soms wat kortzichtig. Zo is er wel een medicijn tegen hiv maar geen genezing want aan genezing valt niet net zoveel te verdienen. Jij mag prima iets anders vinden, dat is niet de reden van dit schrijven.  Maar als jij daarmee smalend iemand het vel over de neus wrijft .. dan hoef je je dat toch niet af te vragen waarom ik dat met afgrijzen lees, toch? 

Ysenda

Ysenda

06-06-2023 om 15:12 Topicstarter

Philou schreef op 06-06-2023 om 15:02:

[..]

Wat gaat er nou fout.

Op sociaal vlak: je vraagt hulp, blijkt dat je op veel tips afwijzend reageert. Bijzonder? Hoe moeilijk is het om dank je wel te zeggen? Dank dat iemand de moeite neemt mij dat wat haar heeft geholpen, te laten weten. Nee, er moet verslijtend commentaar op. De volgende keer kijk ik even extra naar wie die vraag stelt en wacht ik met reageren. Dat krijg je ervan. Met name het commentaar op Lisettes bijdrage vind ik verslijtend en niet slim en handig voor de lezer dan wel lezer en bijdrager.

Wat gaat er verder fout? Dat jij je voordoet als de allesweter. Als jij het zo goed weet, dan had je niet om hulp hoeven vragen. RG is absoluut nog niet uitontwikkeld. De link zit achter een betaalmuur dus ik kan die niet lezen. Een stukje gember op een petroschaaltje leggen.. is dus hetzelfde als wat mijn lichaam doet na het verwerken van gember? Of kan je elk medicijn op een petrischaaltje leggen samen met de kwaal waar het voor bedoeld is en voila je kan met eigen ogen zien dat het werkt? En als je dat dus niet ziet, werkt het dus niet. RG is niet statetisch. Daar is sprake van voortschrijdend inzicht. maar wat de RG voornamelijk doet is oplossingen promote waar wat aan te verdienen valt.

RG is mi soms heel kortzichtig. Zo is er wel een medicijn tegen hiv maar geen genezing want aan genezing valt niet net zoveel te verdienen. Jij mag prima iets anders vinden, dat is niet de reden van dit schrijven. Maar als jij daarmee smalend iemand het vel over de neus wrijft .. dan hoef je je dat toch niet af te vragen waarom ik dat met afgrijzen lees, toch?

Eh, Angela was niet de TO, dat ben ik.

En ik ben ook van de degelijke wetenschappelijke onderbouwing.

En die is er niet bij de tip over gemberthee.

Bij de andere tip lijkt het erop dat de behandeling in fase 3 werd toegepast. Ben ik nog niet, ik zit nog in 1 maar zal ik zeker met mijn fysio bespreken tzt.

Dat RG ook kijkt naar de opbrengst is niet zo vreemd dat is hoe we onze zorg hebben ingericht. Ze krijgen geen subsidies voor het ontwikkelen, moeten wel miljarden investeren in onderzoek waarbij maar een klein deel van de leads iets oplevert. Dat hele kleine groepje moet dan in beperkte tijd alle investeringen terug verdienen want als de patenten verlopen zijn kan iedereen zomaar produceren.

Of dat de juiste opzet is betwijfel ik maar is wel waar we nu mee te maken hebben.

Ysenda schreef op 06-06-2023 om 15:12:

[..]


Dat RG ook kijkt naar de opbrengst is niet zo vreemd dat is hoe we onze zorg hebben ingericht. Ze krijgen geen subsidies voor het ontwikkelen, moeten wel miljarden investeren in onderzoek waarbij maar een klein deel van de leads iets oplevert. Dat hele kleine groepje moet dan in beperkte tijd alle investeringen terug verdienen want als de patenten verlopen zijn kan iedereen zomaar produceren.

Of dat de juiste opzet is betwijfel ik maar is wel waar we nu mee te maken hebben.

Als je het zo zegt, lijkt het alsof er geen verdienmodel in zit. En die zit er toch echt in. Hoe RG is ingericht, is heel eenzijdige manier van problemen benaderen en dat is niet perse in het belang van patienten.

Philou schreef op 06-06-2023 om 15:02:

[..]

Wat gaat er nou fout.

Wat gaat er verder fout? Dat jij je voordoet als de allesweter. Als jij het zo goed weet, dan had je niet om hulp hoeven vragen.

Ik vraag geen hulp. Dus op wie reageer je precies?

Mijn enige reactie is op claims die niet bewezen zijn. Alles wat ik weet kun jij ook weten via onze grote vriend Google.

Wat jij of iemand anders daar dan verder van vindt is voor mij persoonlijk niet interessant. Ik hoef jou niet te overtuigen. Ik wil voorkomen dat onbewezen claims zonder tegenwoord blijven staan in een topic.

gr Angela

Ysenda

Ysenda

06-06-2023 om 19:09 Topicstarter

Philou schreef op 06-06-2023 om 15:20:

[..]

Als je het zo zegt, lijkt het alsof er geen verdienmodel in zit. En die zit er toch echt in. Hoe RG is ingericht, is heel eenzijdige manier van problemen benaderen en dat is niet perse in het belang van patienten.

Ja, natuurlijk zit er een verdienmodel in, zo hebben we de zorg tegenwoordig ingericht. Als samenleving, met z'n allen. 

Of dat goed is, nee dat denk ik niet.

Maar terug naar die Frozen shoulder, wat is er nog meer dat wetenschappelijk onderbouwd is.

Philou schreef op 06-06-2023 om 15:20:

[..]

Als je het zo zegt, lijkt het alsof er geen verdienmodel in zit. En die zit er toch echt in.

Hoe RG is ingericht, is heel eenzijdige manier van problemen benaderen en dat is niet perse in het belang van patienten.

1. Alles draait om geld, zeker ook in de homeopathie (juist daar overigens, de materialen worden eindeloos verdund, het enige wat geld kost is het reclamebudget). En dat is helemaal niet erg. Als je maar een meetlat hebt waarlangs je kosten en baten kunt leggen. En dat hoeven niet keiharde cijfers (miligrammen medicatie vs xx aantal levensjaren) te zijn, alles kan van positieve invloed zijn op (kwaliteit van of lengte van) leven. Je doet alsof geld iets 'vies' is.

2. RG is niet "eenzijdig". De insteek om via wetenschappelijk onderzoek een oordeel te vellen, dat is wel 'eenzijdig' als je het zo wilt noemen.

Verder wil overigens helemaal niet beweren dat er niets mis is met gezondheidszorg/salarissen/inrichting van het zorgsysteem. Dat laat ik allemaal even links liggen want anders wordt het heel complex.

gr Angela

Het is mij om het even of de werking van een aftreksel van gember en geelwortel al of niet wetenschappelijk aangetoond is. Ik ben de mede bodybuilder die mij de tip gaf in ieder geval nog altijd eeuwig dankbaar. Het is een klacht die binnen onze tak van sport best wel vaak voorkomt. Alleen maar logisch dat wij wat beter op de hoogte zijn van de huis-, tuin- en keukenmiddeltjes die daarbij van nut kunnen zijn, toch? Zo slik ik ook magnesiumpillen tegen de spierpijn. En eet net als de gladiatoren bijna elke dag wat fenegriek voor extra spiermassa. Ik heb me trouwens laten vertellen dat deze aanpak (de gember-geelwortel-thee) nog uit de oude Chinese geneesleer stamt. Net zoals dat drukken op bepaalde plekken, zoals die ene personal trainer deed. Nadat mijn huisarts en de orthopeed van het ziekenhuis mij vertelden dat ik frozen shoulder had, ben ik gaan zoeken naar informatie over deze kwaal. Ik kwam toen op youtube heel wat video's tegen waarin mensen zo onder handen werden genomen en opeens hun armen weer beter konden bewegen. Maar als het gaat om pijn, dan ben ik niet zo'n held. Dus van zo'n behandeling heb ik maar afgezien. Ik had ook echt niet geweten wie te vragen daarvoor. Zo iemand moet je ook maar in je omgeving hebben rondlopen. En het weten. Dan heb je gewoon enorme mazzel. Of niet natuurlijk, als het allemaal maar kwakzalverij is en je juist onder de blauwe plekken komt te zitten. Hoewel ik eigenlijk, nu ik erbij stilsta, nog nooit iemand heb horen klagen daarover. Dan kun je zeggen: misschien dat ook niemand van jouw vrienden en kennissen het heeft aangedurfd. En daar heb je dan natuurlijk volstrekt gelijk in. Eigenlijk zijn we stuk voor stuk best wel een stelletje angsthazen zo bij elkaar. Al zijn we met onze experimenten allemaal wel ons eigen proefkonijn als het ware. Dat dan weer wel. Maar wie ben ik om dat allemaal wetenschappelijk te onderzoeken? Daar is toch geen beginnen aan? Maar over dat contrast tussen de moderne geneeskunde en de natuurgeneeskunde wil ik tot slot ook nog wel even iets zeggen. Het woord aspirine komt van moerasspirea, een pijnstillend kruid. Zo groot is dat contrast dus ook weer niet. Het zou heel mooi zijn als er ook een kruid werd ontdekt dat opgewassen is tegen een al te leerstellige levenshouding. Wie weet er eentje? Het mag geen drug zijn, want daar ben ik faliekant tegen.

 Waarom zou je iets gebruiken wat geen bewezen werking heeft? En dus ook risico heeft op overdosering of schadelijke effecten (en geld kost)?

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.