Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jane Doemaarniet

Jane Doemaarniet

28-06-2011 om 17:16

Gastric bypass-ervaringen. dikkie dik, lees je nog mee?

Als ik me niet vergis heeft Dikkie Dik een tijdje geleden geschreven dat ze geopereerd gaat worden (gastric bypass) en er reageerden toen meer mensen die er eentje hadden of zouden krijgen. Ik ben erg geïnteresseerd in jullie ervaringen. Dikkie Dik, hoe is het met jou gegaan? Wat viel je mee, wat viel je tegen? Ik ga binnenkort de mallemolen in.

Mochten mensen zich geroepen voelen om een discussie te starten over obesitas, wilskracht en afvallen in het algemeen, zouden jullie daar een apart onderwerp over willen openen? Bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nieky

Nieky

28-06-2011 om 18:20

Hoi Jane,

half april jl. heb ik een gastric bypass ondergaan.
De operatie is me eigenlijk 100% meegevallen. Niet de dag van de operatie (was een hel) maar vanaf de 2e dag ging het super.
Ik heb nog wel vrij lang last gehad van de narcose, dmv flinke vermoeidheid, maar ook dat gaat steeds beter.

enne...inmiddels 15 kilo kwijt.

Jane Doemaarniet

Jane Doemaarniet

28-06-2011 om 21:39

Nieky en ook anderen

Dat klinkt positief, zeg! Kan je wat details geven? Wat mag je eten op een dag? Ik heb gehoord dat vezelrijk wordt afgeraden, klopt dat? En is het zo dat je moet 'afkicken' van je oude eetpatroon of gaat dat vanzelf na de operatie omdat je veel minder trek hebt? Hoe ziet jouw menu er uit? En wat kan je absoluut niet meer eten?
Een boel vragen, en als er anderen zijn die ook ziets hebben meegemaakt, of een sleeve, laat alsjeblieft horen wat je ervaringen zijn. Ik ga liefst zo goed voorbereid mogelijk het circuit in. Ik heb al contact gehad met het obesitascentrum en moet nu met de huisarts een formulier invullen. Ik kom vanwege mijn BMI wel in aanmerking.

bertje1

bertje1

30-06-2011 om 08:47

Ander forum?

volgens mij kun je beter naar: www.maagverkleining.nl of www.wls-info.nl daar zitten allemaal mensen met deze operatie (of vergelijkbare).
Mag ik wel 'reklame' maken voor andere websites eigenlijk?? nou ja, zie wel. Ik ben geen oprichter hiervan

Jane Doemaarniet

Jane Doemaarniet

01-07-2011 om 00:58

Bertje

Bedankt, ik vind vooral die van wls-info duidelijk, daar kan ik voorlopig even mee vooruit!

Em

Em

03-07-2011 om 22:40

Goede site

Ik heb zelf een GBP gekregen afgelopen december en het was mijn beste beslissing ooit.
Dit is ook een goeie site&forum. Net nieuw en nog in opbouw
http://www.wlsplein.nl/
Ervaringen van lotgenoten vind ik erg belangrijk want de informatie van het ziekenhuis is vaak vrij summier en algemeen. Ik heb bijvoorbeeld wel informatie gehoord en meegekregen maar hoe het nou echt is hoor je pas van je lotgenoten. En daar krijg je ook tips en trics die het allemaal net wat makkelijker maken.
Ik mag en kan alles eten. Vezelrijk wordt mij juist aangeraden door de dietiste.
In het begin gingen veel dingen lastig qua eten maar nu ik ruim een half jaar verder ben gaat het allemaal prima eigenlijk.
Ik kan maar weinig eten. 1 á 2 opscheplepels avondeten, 1 boterham, 1 broodje, 1 bolletje ijs en ik zit lang vol. Ondanks dat het een maagoperatie is is mijn smaak ook veranderd. Ik heb veel minder trek in chocolade en chips en als ik het eet, eet ik een paar stukjes of een handvol. Koolzuur gaat trouwens niet echt lekker dus ik drink hooguit een á twee glazen per week tegen een fles per dag.
De beste tip die ik je kan geven is informeer jezelf. Nooit blind varen op de artsen maar zelf je informatie zoeken. Wees kritisch, dit is een hele zware operatie die grote consequenties heeft voor de rest van je leven. Ik heb een succesverhaal maar er zijn ook heel veel mensen waar het allemaal niet goed bij verliep. Van kleine dingen tot aan overlijden toe. Weeg alles goed af en kies je ziekenhuis en chirurg met zorg. Niet het dichtbijzijnste maar het beste. Ik woon tussen 2 ziekenhuizen in voor allebei hoef ik maar 20 minuten te rijden maar ik koos voor het beste. Dat betekent wel 2 uur rijden er naar toe maar dat is het waard. Vind ik dan
Heel veel succes.

Jane Doemaarniet

Jane Doemaarniet

03-07-2011 om 23:05

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik wil me inderdaad zo uitgebreid mogelijk laten informeren. Ik vind het eng, want ik weet dat er een risico aan zit.
Ik ben geen emo-eter, maar behoor duidelijk tot het soort mensen dat maar een handjevol eten nodig heeft om op gewicht te blijven, terwijl dat lijf toch normale porties blijft verlangen. Om levenslang tegen die normale trek te blijven vechten en toch geen resultaat, in de vorm van een normaler lijf, is bijna niet meer op te brengen.

Ik heb de sites al bij de favorieten gezet, en het forum was me inmiddels bekend, maar ik vraag me af: is er ook ergens te vinden welk ziekenhuis en welke chirurg een goede reputatie hebben? Ik ben niet op zoek naar negatieve verhalen, want iemand die toevallig net een slechte ervaring heeft gehad (of erger nog: denkt te hebben gehad) bij een arts die verder heel goed is in zijn vak en dat van de daken schreeuwt, heeft meer impact dan honderd positieve berichten over diezelfde chirurg. Ik ben altijd een beetje huiverig voor negatieve verhalen omdat je al snel hetze-vorming krijgt.

Ik vind het moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Ik steek niet mijn kop in het zand voor de negatieve feiten, maar ben me ook goed bewust van het feit dat 1 negatief bericht op internet meer onthouden wordt dan 100 positieve en vaak een eigen leven kan gaan leiden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.