Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

gebeten door een poes, tetanus vaccin nog goed?

Hallo forummensen, 
mijn dochter van 15 is gebeten door de poes ( onze eigen huisgenoot). In haar vinger, twee diepe gaatjes. We hebben goed laten bloeden, gespoeld met water, en het is niet gaan ontsteken. Maar dit is een poes die buiten loopt en muizen vangt, best vies dus. 

Ik vroeg me af, moet ze een nieuwe tetanus prik? Ze heeft al haar kinder prikken gehad, maar ik weet niet goed hoelang de tetanus component daarvan nog goed is. 
Iemand een idee?
dank! 
Wolk

Je laatste prik krijg je met 9 jaar en die is dan 10 jaar geldig. Dus ze zit goed als ze gewoon het vaccinatieprogramma heeft gevolgd.

Dat vaccin werkt idd 10 jaar dus geen zorgen

En die vraag stel je niet op een forum maar aan de huisarts (of zijn/haar assistente)

Tetanusprik is nog geldig, maar - er zijn ook andere bacteriën die in zo'n wond kunnen komen. Dus wel even opletten of het inderdaad niet gaat ontsteken.

Bel aub de dokter voor de zekerheid! Ik weet van (een volwassen) vrouw die gebeten is door een kat en uiteindelijk is overleden.

Decembermamma schreef op 09-08-2022 om 18:54:

Bel aub de dokter voor de zekerheid! Ik weet van (een volwassen) vrouw die gebeten is door een kat en uiteindelijk is overleden.

Ik heb het even opgezocht bij thuisarts, maar inderdaad bij een bijtwond is het advies om altijd contact op te nemen met de huisarts.

https://www.thuisarts.nl/bijtwond/ik-heb-bijtwond

Leene

Leene

09-08-2022 om 20:09

ik ben onlangs ook gebeten door ons huisdier. Mijn tetanus prik was verlopen. Het was in het weekend. Hap gebeld. Tetanus prik kon wachten tot na het weekend. Kon de eigen huisarts doen. Maar ik kreeg wel gelijk antibiotica. Wat ik eigenlijk onzin vond maar goed vlgs eigen huisarts was dat protocol. Kinderen zijn ook wel eens gebeten maar tetanus is inderdaad 10 jaar geldig  Ik had niet gebeld omdat ik dat wist maar hebben dus ook geen antibiotica gehad. Overigens geen problemen gehad

wolkje

wolkje

09-08-2022 om 20:10 Topicstarter

dank jullie wel! 
de huisarts is op vakantie en er is een personeelstekort op de praktijk, er werd gevraagd alleen met zeer dringende dingen te bellen. Ik wist het niet zeker.
Ze heeft alle inentingen gehad dus dan is haar tetanus nog ok. 

wolkje schreef op 09-08-2022 om 20:10:

dank jullie wel!
de huisarts is op vakantie en er is een personeelstekort op de praktijk, er werd gevraagd alleen met zeer dringende dingen te bellen. Ik wist het niet zeker.
Ze heeft alle inentingen gehad dus dan is haar tetanus nog ok.

Tetanus zal oke zijn maar zoals je ook leest is antibiotica standaard protocol. Een bijtwond is wel degelijk een dringende zaak. De aarbeien, oren uit laten spuiten, snotneus en wratten niet.

wolkje schreef op 09-08-2022 om 20:10:

dank jullie wel!
de huisarts is op vakantie en er is een personeelstekort op de praktijk, er werd gevraagd alleen met zeer dringende dingen te bellen. Ik wist het niet zeker.
Ze heeft alle inentingen gehad dus dan is haar tetanus nog ok.

Ik zou toch bellen. Ze triageren dan waarschijnlijk strenger op spoed/noodzaak. Maar als antibiotica protocol is, kan dat ook telefonisch worden voorgeschreven en hoef je dus niet langs te komen. Als op thuisarts staat dat je moet bellen, zou ik dat doen. 

Even nog over kattenbeten: toen ik vroeger op de dierenambulance reed waren kattenbeten berucht. Kattentanden zijn heel scherp. Het gevolg is dat een beet best diep kan gaan en de wond zich ook weer heel snel sluit. Dan kunnen er dus bacterien opgesloten zitten diep onder de huid terwijl het er oppervlakkig al wel weer prima uitziet.
Meerdere van de medewerkers hebben aan een antibiotica infuus in het ziekenhuis gelegen omdat de wond toch niet voldoende schoongemaakt was (EHBO of HAP onderschat dit wel eens) en dan na verloop van tijd een nare infectie opkwam die onbehandeld wel tot sepsis kan leiden. Tetanus is niet het enige risico bij een kattenbeet (ook niet bij andere dierenbeten trouwens).
Een hap in een vinger is wellicht niet zo diep (omdat een vinger niet zo diep is) maar direct antibiotica nemen lijkt me niet perse overbodig. Je kunt er verder niet bij, een sodabadje of zo gaat niet helpen.

Gewoon de huisartsenpraktijk bellen, het verhaal uitleggen aan de assistente/triagist, en vragen of je later kan terugbellen/zij jou bellen om te horen of er wat gebeuren moet. 

Ik heb al meermalen dingen bij de huisartsenpraktijk geregeld - waaronder medicijnen - zonder dat ik de arts zelf had gezien. 

Ik zou trouwens een foto maken van de wond en aanbieden dat je die desnoods naar de praktijk kan mailen. 

wolkje

wolkje

16-08-2022 om 17:16 Topicstarter

Hoi, nog even een afsluitende reactie, heel erg bedankt voor jullie reacties. 
We zijn nog even naar de huisarts geweest ( een vervanger) en het zag er dermate rustig uit dat ze geen antibiotica hoefde. Toch goed om te weten. 

liefs, Wolk 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.