Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gebitsellende dochter...het houdt niet op


Toen ik twee weken mijn stem kwijt was, schreef ik het op papier.
Ik denk dat je dochter naast de beugel ook nog heel veel pijn in haar mond heeft.
Maak van het schrijven een spelletje.

MamaE

MamaE

23-05-2024 om 17:42 Topicstarter

Flanagan schreef op 23-05-2024 om 17:36:

Toen ik twee weken mijn stem kwijt was, schreef ik het op papier.
Ik denk dat je dochter naast de beugel ook nog heel veel pijn in haar mond heeft.
Maak van het schrijven een spelletje.

Dat kan ook, al zijn de uitingen van dochter door alle emotie sowieso al niet op elk moment even helder. Fysieke nabijheid geeft haar gelukkig wel troost en rust.

Inschatten hoeveel pijn ze heeft is lastig. Het fysieke en mentale gedeelte loopt nogal door elkaar en autisme speelt er ook een rol bij, maar hoe of wat is lastig te achterhalen. 

MamaE

MamaE

29-05-2024 om 09:55 Topicstarter

Even een korte update over dochter; het gaat echt weer de goede kant op. Ze heeft niet veel pijn meer en praten gaat ook steeds beter, maar ze vindt het met momenten soms wel nog lastig als mensen haar niet verstaan en als ze moe is, wil ze de beugel vaak even een kwartiertje uit om te ontprikkelen. Ik vind het goed dat ze dat zelf aan kan geven.
Soms wordt ze nog even boos om alles. Dat ze zoveel pijn heeft gehad, dat ze zoveel pech heeft, dat ze haar gebit lelijk vindt. Maar over het algemeen vind ik dat ze het goed doet. Ze draagt de beugel heel trouw en regelt dat allemaal zelf en dat vind ik heel knap van haar. Al is dat alles zelf regelen ook een vorm van controle afdwingen.

Op het feest van mijn zus ging het goed, alleen op het einde maakte neefje een hele gemene opmerking die geenszins oké was en dat heeft dochter diep geraakt en veel pijn en verdriet gedaan. Daar zit zeker een stuk onzekerheid en in emotionele buien komt dat ook telkens weer naar boven. Het laatste woord is daar zeker nog niet over gezegd.

Ik merk dat dit soort periodes van heftige behandelingen en veranderingen veel energie kosten, maar ik ben ook heel trots op hoe mijn dappere meisje het ondanks alle weerstand, angst en verdriet toch telkens weer aangaat. Ik houd me altijd maar voor dat het voor haar nog veel erger is dan voor ons. En dat momenten van ontlading van alle spanning en emoties erbij horen.

Ik schrik van die gemene opmerking van neefje. Dit is niet de eerste keer dat neefje deze gemene opmerkingen maakt. Omdat hij weet dat hij zich dat kan permitteren. 
Erg onveilig deze feestjes en bijeenkomsten met die zus van jou. Sorry dat ik zo scherp uit de hoek kom, maar ik vind dat hier echt een grens wordt overschreden. Dit zeg ik zonder de letterlijke opmerking te kennen. Ook kinderen weten feilloos waarmee je een ander kan raken. 
Eigenlijk had ik al een voorgevoel toen ik las over het feestje van zus/tante. Is dit wel veilige omgeving (en familiecultuur) en werken 'laatste woorden' hier wel? Of moeten er meer laatste daden bij worden gevoegd? 
Ik zou hier echt klaar mee zijn, hoe kan je iemand die al zoveel pijn moet verdragen nog een extra portie daarbij geven. 

Wat die beugel betreft, ik zou bij elke afspraak ter berde brengen, of er opties zijn die minder pijnlijk en belastend zijn. 

Oh, lieve MamaE, wat zielig!
Ik geef je een dikke knuffel!!!

MamaE

MamaE

31-05-2024 om 11:17 Topicstarter

Labyrinth schreef op 29-05-2024 om 14:25:

Ik schrik van die gemene opmerking van neefje. Dit is niet de eerste keer dat neefje deze gemene opmerkingen maakt. Omdat hij weet dat hij zich dat kan permitteren.
Erg onveilig deze feestjes en bijeenkomsten met die zus van jou. Sorry dat ik zo scherp uit de hoek kom, maar ik vind dat hier echt een grens wordt overschreden. Dit zeg ik zonder de letterlijke opmerking te kennen. Ook kinderen weten feilloos waarmee je een ander kan raken.
Eigenlijk had ik al een voorgevoel toen ik las over het feestje van zus/tante. Is dit wel veilige omgeving (en familiecultuur) en werken 'laatste woorden' hier wel? Of moeten er meer laatste daden bij worden gevoegd?
Ik zou hier echt klaar mee zijn, hoe kan je iemand die al zoveel pijn moet verdragen nog een extra portie daarbij geven.

Wat die beugel betreft, ik zou bij elke afspraak ter berde brengen, of er opties zijn die minder pijnlijk en belastend zijn.

Dat klopt, het was niet de eerste keer. En dit was écht gewoon gemeen, geen kinderspel waarbij dochter iets te negatief interpreteerde. Neefje weet inderdaad precies waar de gevoeligheden liggen en speelt daar graag op in. 
Gelukkig werd mijn zus wel boos op hem. En ik ook. Ik wil geen ruzie in de familie, maar dat mag nooit ten koste gaan van de waardigheid van mijn dochter of man of mezelf.
Gelukkig waren ze het er dit keer wel over eens dat het echt niet oké was.
Als mijn dochter volgende maand niet mee wil naar de verjaardag van neefje, dan hoeft dat van mij niet. Ik durf best tegen zus, zwager en neefje te zeggen 'wij komen niet, want je hebt dochter heel veel pijn gedaan en die heeft momenteel geen behoefte aan jouw gezelschap'. 

Er wordt door de behandelaren van dochter echt wel meegedacht over belastbaarheid en dat wordt ook wel zoveel mogelijk beperkt, maar de situatie is nu eenmaal complex en er komen ook behoorlijk vaak onverwachte obstakels op haar pad. 
Het gaat nu boven verwachting goed. Ja, het was even behoorlijk wennen, maar de pijn is weg en dochter heeft ook berusting gevonden in de situatie met soms even een kort moment van emotionele ontlading. Te veel veranderingen zorgen voor onrust en alles wat verandert, geeft extra prikkels. Dat het voor de komende tijd stabiel gaat zijn, geeft ergens ook rust. 
Dochter krijgt de vrijheid en de verantwoordelijkheid om alles zelf te regelen met haar beugel en dat gaat heel goed.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.