Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

breuk

breuk

27-06-2011 om 21:54

Gebroken arm

Dochter heeft vorige week haar bovenarm gebroken. Lelijke schuine breuk.Ze heeft een steunverband en een sling, kan niets, kan zich niet aan of uitkleden zonder dat het enorm pijn doet, en durft zich amper te gewegen.. Morgen moeten we voor de controle, om te zien of de botten op de goede plaats zijn blijven zitten, zoniet, dan moet ze waarschijnlijk geopereerd.
Zo'n bungelende arm, is dat normaal, of doen ze dat altijd de eerste week. Het is zo heel erg niet stevig, hoe moet dat nou aan elkaar groeien zo?
Ik vind het zo raar.
Wie heeft er ervaring met zoiets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

30 jaar geleden

Brak ik mijn popls, ook een schuine breuk, die ze onverdoofd (ik voel het nog) recht hebben gezet. Maar wel direct in het gips. O, trouwens, ik bedenk me net dat ik mijn andere arm 15 jaar geleden ook brak, da's weer wat recenter. Ook onmiddellijk gips. Geen idee of de inzichten hierover veranderd zijn? Of het ligt aan de locatie van de breuk, geen idee? Ik zou in elk geval straks echt even al je vragen stellen. Heel veel beterschap voor je dochter, ik hoop dat ze niet geopereerd hoeft te worden!

Geen gips?

Ik heb best vaak iets gebroken, maar zodra het gebroken ledemaat in het gips gaat is de meeste pijn geleden. Meestal heb je er nauwelijks meer last van na een paar dagen. Dit klinkt dus niet goed! Al zou de arts vinden dat de breuk ook zonder gips goed zou genezen, dan nog zou ik vragen om gips. De arm zit dan stevig ingepakt en is daardoor niet meer zo kwetsbaar voor beweging.

skik

Kari1

Kari1

28-06-2011 om 10:12

Gips kan niet altijd

Als de breuk hoog zit, net onder de kop die samen met de kom in het schouderblad het schoudergewricht vormt, dan kan dat niet gegipst woprden. Te weinig houvast. Bij een goede stand kan het dan zo aan elkaar groeien, anders moet er geopereerd worden.
http://www.chirurgenmch.nl/aandoeningen/AMGATE_7307_100_TICH_L541674563/AMGATE_7307_100_TICH_R1861401309833
Heeft ze goede pijnstillers gekregen?
Kari

breuk

breuk

28-06-2011 om 10:48

Op 1/3

De breuk zit op ongeveer 1/3 van boven. Blijkbaar inderdaad te weinig houvast voor gips?
Ze heeft diclofenac en paracetamol gekregen. De paracetamol krijgt ze niet naar binnen, ook niet met limonade, de diclofenac wel.

Vera*

Vera*

28-06-2011 om 11:39

Zetpillen

Je kunt ook zetpillen paracetamol krijgen, in ieder geval bij de apotheek. Beterschap met je dochter.

VEra

Paracetamolsiroop

Paracetamol is ook in vloeibare vorm te koop, onder andere van Sinaspril.
Pillen tot poeder malen en dan in een hap vla is ook nog een mogelijkheid trouwens.

Dat verhaal van Kari heb ik ook gehoord, dochter van een collega had een heel akelige breuk in de bovenarm en kreeg ook geen gips. Daar zijn later trouwens pennen in gezet, in die arm, want het ging niet goed. Inmiddels trouwens wel weer.

Beterschap gewenst voor het arme ding.

Groeten,

Temet

Zelfde gehad

Dochterlief heeft,inmiddels 5 jaar geleden alweer ook haar bovenarm gebroken. Kon dus ook niet in het gips.Ze kreeg ook alleen maar een sling, geen steunverband, en kon dus helemaal niks. Na een week is ze gestopt met het slikken van paracetamol, want dat hielp volgens haar toch niet.Daarna werd de pijn ook vrij snel minder. Bij de eerste controle was er al verkalking (ofzo) te zien, binnen 6 weken was de breuk al genezen.Echt supersnel, had ik niet verwacht zonder gips. Ze heeft er niks aan over gehouden, alleen maar een hekel aan judo (daarmee had ze hem dus gebroken))
Bij ouderen geneest zo'n breuk vaak wat moeilijker.
Sterkte met je meisje, groetjes,,

breuk

breuk

28-06-2011 om 20:44

Controle

Op controle geweest, de botten zaten nog op de goede plaats. Geen operatie dus.
Volgende week nog een keer voor een foto.
Hopelijk gaat het allemaal goed.

Zelfde gehad

ik heb, als kind, mijn bovenarm gebroken, maar dusdanig dat de breuk niet goed stond.

de behandeling was toen 6 weken in tractie (in het ziekenhuis) daarna pas gips.

Een paar jaar geleden heb ik mijn bovenarm, weer gebroken, maar nu dichter bij het schoudergewricht.

De breuk stond ´goed´ en daarom kreeg ik geen gips..ik mocht wel wat paracetamol..Wat een pijn en ellende, ik snap nog steeds niet dat zulke pijn (en de bloeduitstorting die er nog op volgde en alles helemaal op spanning (en dus PIJN) zette wel bestreden mocht worden met paracetamol..

(ik heb wat gemopperd-understatement-dat die artsen zelf eens zouden mogen voelen hoe zeer het doet...)

Dus ja, ik weet dat het, in de eerste week (of 2?) flink pijnlijk kan zijn, ook met slapen, een goede houding vinden (met een kussen onder de arm) en niet goed slapen omdat je toch onbewust ´alert´ bent dat je niet op je arm gaat liggen.

Onverwachte bewegingen doen ook erg zeer, ik heb de botjes wel horen kraken toen mijn burostoel ineens in de tuimelstand vloog... (koude zweet brak me uit..)

Jammer dat het niet gefixeerd kan worden (of wordt) ik denk eigenlijk dat een sling die de arm fixeert een stuk comfortabeler zou zijn..

Ik vond koelen (ijspakking) wel fijn tegen de zwelling en pijn, paracetamol absoluut onvoldoende pijnstillend, heb naproxen geslikt, ik zou anders even overleggen met de HA of er andere pijnstilling is

Sterkte en beterschap!

De diepe liefde voor paracetamol

Mien, dat vind ik ook wel eerns ergerlijk, die diepe liefde die de medische stand lijkt te koesteren voor paracetamol. Ik denk dat ik wel snap waar het door komt, het spul heeft weinig bijwerkingen, maar helaas soms ook weinig werking. Bij mij doet het in elk geval niet veel. Nu heb ik zelf nog nooit echt iets ernstigs gehad [klopt af] maar als dat zou gebeuren zou ik geloof ik inderdaad aan die arts vragen "en wat zou u zelf nemen/uw partner geven?"

Toen mijn zoon (toen 4) zijn arm brak kreeg hij voordat het in het noodgips werd gezet overigens een zetpil waar behalve pcm ook iets morfine-achtigs inzat. Daar was ik ze erg dankbaar voor. Dus het kan kennelijk wel...

Groeten,

Temet

breuk

breuk

29-06-2011 om 22:54

Morfine

Dochter kreeg de eerste dag ook morfine. Je zag haar "opknappen" en ze werd heel erg kletserig. Maar helaas vonden ze het geen goed idee om het mee naar huis te geven. De diclofenac werkt trouwens wel goed, waarschijnlijk werkt het nog beter in combinatie met paracetamol, maar ja.

Temet

ja, die liefde voor Paracetamol snap ik ook ...☺ maar het is echt met een watje op een olifant schieten als je veel pijn hebt...

Morfine (of morfine-achtige preparaten) lijken me meer aangewezen bij zulke breuken (en ik denk zelf dat enige vorm van fixeren het leed ook wat mindert, maar ik ben natuurlijk geen dokter (al denk ik graag- een heel end- mee ☺))

breuk

breuk

06-07-2011 om 21:26

Gaat redelijk, maar...

ze begint zich wel te vervelen. Wat kan ze eens gaan doen met een gebroken arm? Ik moet zelf vrij veel werken omdat mijn collega op vakantie is, dus het moet iets zijn dat ze zelf kan doen. Nu zit ze de hele dag achter een beeldscherm.. en dat terwijl ik dus een paar weken geleden gezegd had: ik wil niet dat jullie in de vakantie de hele tijd achter de computer of TV zitten, dat mag alleen smorgens.....

Lekker laten computeren

t is nou eenmaal niet anders, ik zit zelf ook heel veel achter de computer, fora, spelletjes, lezen...

Dit is een uitzondering toch?!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.