Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

03-04-2012 om 10:10

Gebroken tandwortels en breukje in de kaak bij zoon

Afgelopen vrijdag is mijn zoon van 6 heel naar gevallen en heeft daarbij de tandwortels van 3 van zijn ondertanden gebroken en een breuk opgelopen in het bot onder zijn tanden. De kaakchirurg heeft op de SEH een spalk gezet, was allemaal heel naar.
Volgende week terug naar de kaakchirurg, maar ik zit er toch mee. Ik ben heel bang dat hij zijn 3 tanden zal verliezen. Het zijn zijn blijvende tanden al, helaas... Iemand ervaring er mee? Hoe is het afgelopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

03-04-2012 om 11:20

Geen ervaring

maar jeetje wat een drama zeg! Hij is heel naar gevallen. Hoe is het gebeurd?

Isabella

Isabella

03-04-2012 om 11:34

Ook geen ervaring

Maar bij het lezen van je berichtje kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt. Sterkte ermee.

toja

toja

03-04-2012 om 12:32

Ook geen ervaring

Sterkte voor je zoon, klinkt heel erg pijnlijk. Hopelijk geeft het geen blijvende schade.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

03-04-2012 om 14:01

Ach

Wat enorm akelig. Ik duim voor een afloop zonder blijvende schade.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-04-2012 om 19:07

Jeetje fianna

Dat lijkt me nu echt iets om over in te zitten, inderdaad! Ik hoop helemaal mee met bovenstaande dames dat het mee zal vallen. Heeft hij er veel pijn aan? Zielig, hoor!

Ja hiero

Oudste is van haar fiets gevallen (botsing met vriendin, sturen in elkaar) en heeft daarbij hetzelfde gehad. Net toen ze de beugel eruit had.....
Heel fijn....maar niet heus.
Breukje in kaak, maar zo dat een spalkje niet genoeg was. Dat werd dus 2 weken kaak op elkaar (drinken en eten door rietje) en daarna alleen beetje los en zachte dingen eten.
Dat heeft zo'n 4 weken geduurd. Daarna mocht ze weer eten, alleen aan die kant van de breuk niet (kon ook niet, deed pijn).
2 Tandwortels gebroken, 1 verbrijzeld (verstandskies). Van de verstandskies is de wortel in stukjes eruit gehaald, door kaakchirurg en een soort staafje eronder gezet i.p.v. de wortel. Zenuw was al dood (doormidden). Het was het onderste stukje, het zit er dus nog in, maar is niet erg stabiel meer. Die blijft zitten zolang het duurt (is ook niet zo belangrijk).
Van die andere 2 kiezen zijn de wortels 'gevuld' zoals je tanden vult dus.
Alleen dan onder het tandvlees. 1tje door kaakchirurg (was diep) en andere door tandarts (was hoog, net onder tandvlees), dit wel in samenspraak hoor.
En alles is nu weer oke. Wel maakt tandarts elk jaar een foto van die 3 omdat hij anders niet kan zien hoe het erbij staat....Is nu 1 jaar geleden.
Toevallig zijn we net voor controle geweest en die 2 hebben zich goed hersteld van hun 'trauma' en die verstandskies mag blijven zolang het goed gaat. Die laatste is wel grijs geworden en dus niet meer zo stevig.
groeten albana

Fianna

Fianna

04-04-2012 om 11:17

Hij is een bikkel!

dank jullie voor het meeleven. Het is op school gebeurd. Hij sprong van 1 boomstronk naar een ander, miste en viel met zijn mond op een omgezaagde boom (die worden gebruikt als stoeltjes). Hij is echt een bikkel en heeft nu niet zo veel last van pijn, gelukkig.

Dank voor de link Lara.

Albana, dat is pech hebben zeg voor je dochter. Vreselijk!
Ik heb net de huisarts gesproken en zij zegt dat het er heel erg aan ligt wat voor wortelfractuur is, of de tanden nog te redden zijn of niet. Afwachten dan maar. Ik hoop echt niet dat hij al zo jong zulke heftige ingrepen moet ondergaan.

Vic

Vic

04-04-2012 om 13:48

Fianna

Oh wat erg zeg! Dat is ook een grote angst van mij, met een 7-jarige die ook nogal eens risico's neemt die ik niet zou nemen. Ik hoop dat het allemaal goed afloopt voor hem.

Hier: 2 voortanden

bij mijn dochter zijn haar 2 voorttanden bij wortel gebroken, in groep 4. Zes weken spalkje. Zaten daar zo vast dat ze wel n appel zou mogen bijten. Doen we toch eigenlijk niet. Appel kan je ook in stukje eten toch? Ze heeft n aantal jaar controle gehad bij speciale tandarts,een endodontoloog. Die controleerde het gevoel in zenuwen. Een tand is deels gevoelloos, de ander is goed. Ze is nu 14 en alles gaat prima. Ze sport voor de zekerheid met gebitsbeschermer (zo'n ding voor hockey, of boksen etc.). In de eerste jaren fietste ze er mee, speelde er ook mee buiten (t was een wilde...). Nu sport ze er alleen nog mee. Uitkijken met basketballen, en hockey, doet ze niet mee.Of voorzichtig, niet fanatiek zeg maar. Het kan zijn dat een tand ooit grijze randkjes krijgt, dat kunnen ze bijkleuren en anders er uit en n implantaat. Maar ze zitten er nu al jaaaren zonder zorgen gewóón in. ik hoop voor jullie hetzelfde!!

mirreke

mirreke

05-04-2012 om 11:29

Zelfde, niet blijvende tand

Mijn jongste is toen hij nog een stukje kleiner was heel naar gevallen op de rand van de tafel. Tand teruggezet, is eerst grijs geworden, later toch weer gewoon wit gewoden. Dit kan dus blijkbaar, misschien kan zenuw als het snel en goed gaat toch weer naar elkaar groeien? Hij kon ook gewoon weer wortels en appels afbijten.
Maar ja, het was een melktand, misschien zijn die flexibeler.
Wat een hele naar val zeg! Ik hoop voor jullie erop dat alles toch weer goed en stevig komt vast te zitten.

Sahara

Sahara

05-04-2012 om 13:08

Bij mijn man ook

Als kind klapt hij met zijn tand ergens bovenop. Is daarna jaren goed gegaan. Tot hij er op zijn 18e nog een tik tegenaan kreeg. De tand viel er toen spontaan uit. Hij heeft daarna jaren met een stifttand gelopen. Tot dit jaar. Bot is inmiddels dusdanig aangetast dat stifttand niet meer geplaatst kan worden. Het krijgt dus een implantaat. De de gebroken wortel kon de tandarts er zelf uitpeuteren. Iets wat blijkbaar bijzonder is want er waren twee studenten om mee te kijken naar het verwijderen die wortel. Daarna was het maanden afwachten of er nog wel genoeg botaangroei was. Maar ook dat gaat goed.

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2012 om 11:41

Fianna

Hoe gaat het vandaag met je zoon??

Fianna

Fianna

10-04-2012 om 12:17

Het gaat wel

Was vandaag bij de kaakchirurg en op zich ziet het er allemaal goed uit volgens haar. Het is gewoon een kwestie van afwachten, maar sommige van jullie berichtjes waren positief, dus ik heb hoop
Waar ze zich meer zorgen om maakte is een enorme herpes simplex infectie om zijn mond die gisteren ineens op kwam zetten. Ze heeft de kinderarts zelfs even gebeld erover en de huisarts om te zeggen dat hij deze week 2 keer op controle moet.

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2012 om 14:13

Fianna

He wat naar dat hij dat er nog bij kado krijgt...heeft hij geen zalf gekregen?

Fianna

Fianna

10-04-2012 om 19:23

Fio

Zalf en medicijnen. Het schijnt wel heftig te zijn wat ik begreep van de kaakchirurg.

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2012 om 07:15

Fianna

Wat naar zeg, ik hoop dat de medicijnen snel helpen. Sterkte!

Fianna

Fianna

11-04-2012 om 18:45

Dank je fio

het breidt zich in elk geval niet meer uit en droogt al wat in. De huisarts denkt dat het herpes zoster is, gordelroos. Maakt niet uit, gaat goed komen

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2012 om 19:21

Fianna

Ah, dar heb ik ervaring mee, dat kan goed zeer doen. Hou er rekening mee dat het op de plekken waar nu de uitslag zit, het nog een tijdje pijnlijk kan blijven zonder dat je iets ziet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.