Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

@Emma

@Emma

20-11-2018 om 07:09

Geen anti-conceptiepil

Onze apotheek heeft ze niet meer. Ik ben toch redelijk op de hoogte van het nieuws, maar hier vind ik pas iets over als ik google op "pil niet verkrijgbaar" oid.
Het schijnt al een tijd niet of minder verkrijgbaar te zijn. Er zitten slechte stoffen in, geproduceerd in goedkope landen en nu heeft de inspectie ze afgekeurd. Duurt "even" tot er weer nieuwe zijn. Allemaal logisch natuurlijk. maar hoe heeft het zover kunnen komen? Ik ben misschien ouderwets of naïef, maar wel opgegroeid in een ontwikkeld land waar anti-conceptie vanzelfsprekend is, en nu kun je ineens nergens meer de pil kriigen?
Hoe moet dat met al die vrouwen/jonge meiden die nu ineens zonder zitten?
Ik ben op zijn minst verbaasd, jullie ook?


Vogel

Vogel

20-11-2018 om 07:24

En ik was nog verbaasder toen ik ergens las dat dit een goed moment was om met je huisarts na te denken over alternatieve vormen van anticonceptie. Zelf slik ik liever geen hormonen, maar de pil wordt toch beschouwd als de meesr betrouwbare en veilge manier van anticonceptie? Dus waarom zou de huisarts nu ineens iets anders adviseren?

@Emma

@Emma

20-11-2018 om 07:32

vogel

"ergens las dat dit een goed moment was om met je huisarts na te denken over alternatieve vormen van anticonceptie."

Wat voor industrie of politiek zou zoiets bedenken?

Thea

Thea

20-11-2018 om 07:42

Andere anticonceptie

het is toch niet zo raar dat nu het goede moment is om over n andere vorm van anticonceptie te praten? Als ze op zijn, zijn ze op en dan moet je wat anders.

Laten we het drama niet opblazen: “hoe moet dat nou met al die vrouwen/jonge meiden die nu zonder zitten”. Gewoon een condoom gebruiken tot de pil er weer is.

@Emma

@Emma

20-11-2018 om 07:50

Thira

Condoom is minder betrouwbaar. Het goeie van de pil vind ik dat het vrouwen volledig zelfbeschikkingsrecht geeft. Dat dat zomaar even niet verkrijgbaar is als gevolg van pharmaceutische industrie vind ik erg ja.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-11-2018 om 07:59

Daar gaat het al langer over in het nieuws

Morgen begin ik aan de laatste strip die ik nog heb. Ik had me op grond van de berichtgeving al voorgenomen dan ook maar eens de apotheek te bellen om te horen hoe het zit met hun levermogelijkheden.
Als zij ‘m niet kunnen leveren, maar ik ook een afspraak bij mijn ha om over alternatieven te spreken. Niet om zwangerschap te voorkomen maar om van opvliegers verschoond te blijven.

Voor vrouwen die jonger zijn dan ik en die voor hun anticonceptie hier op rekenen, lijkt me dit best ingrijpend. Ze slikken meestal de pil omdat ze condooms geen goed alternatief vinden en als dat dan op korte termijn even de enige oplossing is, lijkt me dat vervelend. Een spiraal oid heb je ook niet van vandaag op morgen geregeld. Aan de andere kant, dit is al best lang in het nieuws dus ze hadden ook wel tijd om eea te regelen.

Aagje

vlinder72

vlinder72

20-11-2018 om 08:24

apotheek

Volgens onze apotheek gaat het alleen om de microgynon30 (inclusief de generieke pillen). Andere anti conceptie pillen zijn nog gewoon beschikbaar. Ik bleek nog een doosje te hebben liggen maar anders was ik overgezet op de 20 zeiden ze. Of de 60 maar dat deden ze dan weer liever niet.

Alison

Alison

20-11-2018 om 08:53

Niet zo simpel

Gelukkig is er geen tekort, tot nu tenminste, voor mijn pil. Ik neem de Diane 35 en voor mij zou het rampzalig zijn als die niet meer leverbaar was. Dan zit ik binnen de kortste keren onder de acne weer. Vooral die onderhuidse zijn erg. Dat wordt dik, rood en erg pijnlijk.
Even iets anders gebruiken is niet altijd zo simpel

@Emma

@Emma

20-11-2018 om 09:03

Ander merk

Mijn dochter moet nu ineens een ander merk wil ze de pil blijven slikken. Dat kan alleen via de huisarts. Inderdaad best een gedoe. Stoppen is geen optie.

Iets anders

Natuurlijk vervelend om over te moeten stappen op iets anders maar er is keuze zat; condooms, spiraaltje, pessarium, nuvaring, prikpil, zo'n staafje in je arm( ben even de naam kwijt). Misschien ook een keer goed om eens naar andere mogelijkheden te kijken, wie weet vind je die wel prettiger.

Pennestreek

Pennestreek

20-11-2018 om 11:55

Ginger

als je de alternatieven prettiger vond had je daar in eerste al wel voor gekozen lijkt me. Beetje rare redenering van je dus.

Hoezo Pennestreek

Waarom is dat een rare redenering. De pil is het meest gebruikte middel en wordt daardoor het meest gebruikt. Dat wil niet zeggen dat andere middelen niet ook goed kunnen zijn.
We weten niet hoe lang het duurt voordat de leveringsproblemen zijn opgelost, kan misschien wel heel lang duren, dan is er toch niks mis met iets anders proberen.

De pil en spiraaltje komen het meest ter sprake bij de huisarts, veel vrouwen hebben andere middelen juist nooit overwogen omdat ze minder bekend zijn.

Tango

Tango

20-11-2018 om 14:38

Vragen

Nou, ik ga dan ook maar tijdig bellen voor mijn dochter. Of zij zelf, maar lijkt me niet handig met zo'n puber die altijd tot het laatste moment wacht.
Ik had het recept voor de pil al klaar liggen voor haar, ze heeft nog 1 strip. Maar als die pil niet meer op voorraad is, moeten we dus waarschijnlijk de huisarts bellen.
Ze slikt iets van Ethinylestradiol, geen idee of dat soortgelijk is aan Mycrogynon.

Overigens heb ik er ook niets over gehoord of gelezen. Ben dus ook verbaasd. Denk dat mijn dochter ook niet blij is met een gesprekje met de huisarts over andere anticonceptie. Ze vond het vragen van de pil al erg genoeg destijds.
Ben blij dat ik zelf al jaren aan de Mirenaspiraal ben, maar dat vind ik voor jonge meiden geen optie. Wat dan? Een Pessarium o.i.d. zal dochter echt niet willen. Ik denk heel veel jonge meiden niet, omdat er dan toch inwendig iets ingebracht moet worden. Anticonceptiestaafje misschien? Iets anders weet ik even niet.
Ik ga deze week eerst maar even bij de apotheek langs en daarna indien nodig maar even de huisarts bellen.

Pennestreek

Pennestreek

20-11-2018 om 15:52

Ginger

Je presenteert hier een cirkelredenering. Er is iets niet voorradig, dus dan moet je op zoek naar een alternatief. Dat klopt. Maar ik ga ervan uit dat mensen voordat ze kiezen voor de pil al naar de alternatieven hebben gekeken, en op basis daarvan hebben gekozen voor die pil. Omdat die blijkbaar voordelen heeft boven andere middelen.
Dat een alternatief dan uiteindelijk best prettig kan zijn, dat kan. En het kan ook zijn dat mensen dan bij die keuze blijven, omdat weer veranderen ook weer lastig is.
Maar om te stellen 'dat het ook wel eens goed is om naar alternatieven te kijken' vind ik vreemd. Nogmaals, dat zullen mensen toch al wel gedaan hebben. En ze moeten waarschijnlijk kiezen voor een alternatief, maar dat is dan toch second best. Op zijn best.

vlinder72

vlinder72

20-11-2018 om 15:58

Pennestreek

Klopt. Ik wil niks anders. Ik weet dat er andere middelen bestaan. Ik weet wat die doen maar ik wil de pil. Als straks mijn pil niet meer beschikbaar is dan al ik naar een alternatief moeten gaan kijken maar ik weet dat ik sowieso de pil wil houden.

Van onze apotheek begreep ik dat er wel geleverd wordt maar mondjesmaat. Ik heb gelukkig nog een doosje. Over een paar maanden zien wij het wel weer.

aardbei

aardbei

20-11-2018 om 16:00

Emma

"Wat voor industrie of politiek zou zoiets bedenken?"

Wat een gekke vraag. Alsof het een groot complot is ofzo.

Het is heel regelmatig in het nieuws geweest. Vandaag ook weer op nos.nl, inclusief uitleg wat er aan de hand is:

https://nos.nl/artikel/2260098-nog-steeds-tekort-aan-meest-gebruikte-anticonceptiepil.html

@Emma

@Emma

20-11-2018 om 16:15

aardbei

Nee, ik denk niet in complotten hoor maar ik vind het een vreemde redenering, zoals hierboven iemand ook heeft uitgelegd.
Het is dat een spiraaltje er al in zit, maar als dat verdwijnt is het voor gebruikers toch ook niet fijn om eindelijk maar eens op iets anders over te stappen? Dat bedoel ik eogenlijk.
Het kan best dat ik het nieuws heb gemist hoor. Ik lees bijna dagelijks 2 kranten en ik kijk het journaal, meestal ben ik aardig op de hoogte maar er zal me vast wel eens iets ontgaan.

Tango

Tango

20-11-2018 om 16:15

Apotheek

Net maar even gebeld met de Apotheek. De pil die dochter slikt is beperkt op voorraad. Per keer kan je 1 stripje meekrijgen. Tja, dat gaat niet werken natuurlijk. De apotheek adviseerde contact met de huisarts op te nemen voor een andere pil. De meeste andere zijn wel op voorraad. We gaan dus maar even bellen. Bevalt de andere pil niet kan ze altijd weer terug over een paar maanden. De verwachting is dat er rond februari weer voldoende voorraad zal zijn.
Ik ga me nog maar even inlezen, want ik begrijp nog steeds niet waar dit nu door veroorzaakt wordt. Zal wel aan mij liggen hoor dat ik het gemist heb.

Pennenstreek

Toen ik ooit aan de pil ging was ik erg jong, jaar of 15 geloof ik. Toen heb ik zeker niet alle middelen overwogen omdat sommige middelen nog niet zo geschikt zijn voor die leeftijd en ook niet benoemd werden door de huisarts van toen.. Een aantal jaar later kun je vervolgens best andere keuzes maken; toen ik 25 was ben ik overgestapt op een spiraaltje.

Voor de dames die nu geen pil kunnen krijgen kan het best zijn dat een middel waar ze in eerste instantie niet voor gekozen hebben om watvoor reden dan ook nu wel iets voor ze kan zijn. Mijn nichtje is bv overgestapt op de prikpil, een paar jaar terug vond ze prikken eng, nu niet meer. Mijn vriendin heeft nu voor een ring gekozen, leek haar eerst onhandig maar bevalt heel goed.

Als je 1x voor de pil hebt gekozen wil dat toch niet zeggen dat je nooit meer van die keuze kan afwijken.

Aanvulling

Er zijn ook nieuwe middelen op de markt gekomen waar je jaren terug misschien niet van gehoord had. Dus in die context bedoelde ik het ook met " goed " om het eens opnieuw te bekijken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-11-2018 om 17:54

Ja mooi praatje

Maar het slaat natuurlijk nergens op. Toen ik de pil nog slikte heb ik er verschillende uitgeprobeerd omdat ik overal bijwerkingen van kreeg. Dan is het natuurlijk op zijn minst heel vervelend als die niet op voorraad is. Ik zou mijn 18-jarige dochter ook niet graag met een pessarium of nuvaring willen laten aanklooien. Kleinkinderen leuk, maar dan over een paar jaar.
Ik ben echt heel benieuwd waardoor dit tekort veroorzaakt wordt.

vlinder72

vlinder72

20-11-2018 om 18:39

Verschillende redenen

Er is bij een fabrikant in Azië een productiefout gemaakt en daardoor zijn batches afgekeurd. Bij een andere fabrikant schijnt na een update het productieproces niet goed te werken, bij weer een ander verkeerde planning etc.

Helaas hebben de fabrikanten niet op tijd gewaarschuwd dat er misging anders hadden ze het van elkaar over kunnen nemen en toen ze allevier een probleem bleken te hebben, is het dus is gegaan. Er schijnt een meldlpicht te zijn maar er wordt wel vaker iets niet gemeld waardoor er tekorten kunnen ontstaan.

In heel Europa zijn er tekorten. Er wordt nu wel weer geproduceerd maar Nederland staat staat niet vooraanin de wachtrij omdat wij fabrikanten minder betalen voor medicijnen dan sommige andere landen.

Als je wat googled kan je nog meer informatie vinden.

Phryne fisher

Dat begrijp ik hoor, dat je dat risico niet wilt van dat aanklooien met bepaalde voorbehoedsmiddelen maar ja er raken ook tig jonge meiden per jaar ongewenst zwanger omdat ze de pil vergeten of het condoom scheurt etc dus risico hou je altijd.

Tango

Tango

20-11-2018 om 21:10

Blijf het bijzonder vinden

Ik heb inmiddels een artikel gelezen maar blijf het een bijzonder verhaal vinden. 4 fabrikanten met allemaal tegelijk een probleem.
Ben benieuwd wat voor pil dochter nu voorgeschreven gaat krijgen. Hopelijk niet met vervelende bijwerkingen.
En Phryne, ik begrijp helemaal wat jij schrijft over pessarium en nuvaring. Dat lijkt me voor jonge meiden niet handig. Daarnaast zou dochter al helemaal niet iets willen dat van binnen geplaatst moet worden. En ik zou haar niet goed kunnen uitleggen hoe het moet want heb het zelf nooit gebruikt. En ze gaat al helemaal niet aan de huisarts vragen om het even voor te doen. Voorlopig vind ik de pil het veiligste voor haar. Natuurlijk heb je een risico als ze er een keertje een vergeet, maar ik moet zeggen dat doet ze zelden. En voor de rest is het toch een behoorlijke chaoot

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-11-2018 om 21:55

Tango

Nee, precies. En een spiraaltje zou ik haar al helemaal niet aan willen doen. Heel fijn dat je dan voor jaren ‘klaar’ bent, maar het plaatsen is echt geen feestje. En dan voor een kind dat zelfs geen ervaring met een inwendig onderzoek heeft, geen goed plan.

Ik kan implanon aanraden

Voor vrouwen/meiden die wel (al dan niet verplicht) moeten overstappen kan ik de Implanon aanraden. Het zal niet voor iedereen geschikt zijn maar mijn beide dochters doen het er prima op.
En 3 jaar geen omkijken na.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-11-2018 om 10:58

Net even gecheckt

maar mijn apotheek heeft de officiële Microgynon i.p.v. de generieke redelijk op voorraad en ik krijg ‘m voor 3 maanden. Kan ik weer vooruit. Gelukkig maar.

Aagje

Jo

Jo

21-11-2018 om 21:26

@ Emma

Al zeker vanaf begin augustus zijn er problemen met de bevoorrading van de generieke Microgynon 30. Dit is sindsdien al meerdere keren in het nieuws geweest. Dus best vreemd dat je dit niet hebt meegekregen.

Mogelijk bemerkte ik de krantenkoppen beter op omdat het een wekenlange discussie bij de apotheek is geweest. Elke volgende maandag zou het worden geleverd... en uiteindelijk om de originele pil gevraagd en was die destijds zonder problemen voor 6 maanden voor handen.

Mijn dochter heeft mirena spiraal, koper spiraal, Diana pil en diverse andere varianten geprobeerd, maar ze kon ze niet verdragen en dan is het heel zuur als "jouw" pil niet meer te verkrijgen is. Gelukkig reageert ze ook goed op het origineel.

Limi

Limi

22-11-2018 om 12:15

hier ook

Net achter gekomen bij de apotheek.
Assistente van huisarts had er nog niets van gehoord! Welke ze nu voor me uit gaan schrijven weet ik niet. Ze wilde eerst overleggen met de huisarts voordat ze zomaar een recept zou maken voor de M 20.

@Emma

@Emma

22-11-2018 om 12:21

"Dit is sindsdien al meerdere keren in het nieuws geweest. Dus best vreemd dat je dit niet hebt meegekregen."

Ik werd erdoor overvallen, ik ben niet de enige en ik vind het niet zo vreemd. Waarom zou je op iets letten waarvan je niet weet dat je erop moet letten?

Medisch Noodzakelijk

Medisch Noodzakelijk

04-12-2018 om 18:55

Gevaarlijk

Ik ben zelf astmapatient. Bij mij begonnen de klachten op de middelbare school. Toen ik per toeval later de pil ging gebruiken, gingen de klachten weg. Enkele jaren later ben ik met de pil gestopt en kwamen de klachten terug. Ik ging toen eindelijk wel naar een longarts. Die aangaf dat het bekend is dat hormonale bloedspiegels astma beinvloeden en dat de pil in veel gevallen daarom goed lijkt te helpen.
Ander alternatief is medicatie met bijwerkingen als botontkalking etc. En misschien werkt dat niet eens goed.

Dat de pil niet meer goed verkrijgbaar is, is dom en ontzettend gevaarlijk. De pil wordt helemaal niet alleen gebruikt als voorbehoedsmiddel. Vrouwen worden nu de pil slecht verkrijgbaar is neergezet als seksgeobserdeerde wezens die de benen niet bij elkaar kunnen houden en daarom de pil nodig hebben.

Aan alternatieven als een spiraal of een condoom heb ik helemaal niets. Mirenaspiraal lijkt minder tot niet goed te werken en een koperspiraal of condoom natuurlijk helemaal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.