Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Geheugenverlies dochter

Hallo,

Ik maak me erge zorgen om mijn kind.
Ze is pas 18 en heeft 6 jaar geleden een auto-ongeluk overleeft.
Ze had een heftige hersenschudding, waar we van dachten dat ze er bovenop was gekomen.
Ze is met haar stage begonnen en nu geeft ze aan dat alles zo nieuw is. Dat ze niks meer weet van dat ze op de basisschool heeft gezeten en dat ze veel woorden wel herkent maar niet kan vertellen wat ze betekenen.
(Ze kon een kind niet uitleggen wat een zoogdier was. Gewoon simpele woorden die ze zich totaal niet kan herinneren) Ook situaties van voor het ongeluk kan ze zich niet heugen.
Eerder had ze hier geen last van maar nu hoor ik haar steeds vaker praten over dat ze zich dom voelt.

Ik heb het hele internet afgestruind, maar niks wijst er op hoe het kan dat ze haar eerste 12 jaren helemaal kwijt is geraakt. Haar woordenschat is weg geeft ze aan

Weet iemand hoe het kan dat dit geheugenverlies tot stand komt.

M.vr.gr
Amarissa

Fransien

Fransien

30-08-2019 om 20:08

Dokter of logopedist

Met deze symptomen zou ik langs de huisarts gaan, ik kan me goed voorstellen dat je je ongerust maakt. Mocht de huisarts het bagatelliseren (wat ik niet hoop) dan kun je naar de logopedist, die kan niet rechtstreeks doorverwijzen als ze iets vermoed maar wordt wel heel serieus genomen door de huisarts en kan misschien alvast met behandeling beginnen bij je dochter.

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

30-08-2019 om 20:37

Doorverwijzing vragen naar neuroloog..

Dit klinkt naar rest schade van haar hersenschudding. (Niet aangeboren hersenletsel)

Dokter

6 jaar na dato lijkt me wat laat voor restverschijnselen, al kan de stress van het nieuwe wel meespelen.
Ik zou hier met grote spoed mee naar de huisarts gaan. Die zal doorverwijzen naar de neuroloog.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2019 om 09:52

Sowieso dokter

Ik heb mijn lesje geleerd... Zodra jezelf of een ánder denkt 'goh wat raar!'... naar de dokter. De huisartsenpost dus wel te verstaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2019 om 09:57

Inderdaad wat laat voor restschade

Tenminste zo'n opvallend verschil met hoe het was. Ze kan zeker nah hebben gekregen door het ongeval, maar dan had het er al moeten zijn. Wat wel kan is dat bepaalde eigenschappen door de jaren heen lijken te versterken. Ik hoor dat van meer mensen. Ik snap zelf ook nog steeds niet helemaal hoe dat zit.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2019 om 10:56

Amarissa

Hoe is het er mee?

Guppie

Guppie

24-09-2019 om 19:04

Atlas

Wat betreft schade kan je niks doen. Weet wel dat na een flinke klap vaak je atlas scheef gaat staan, wat tal van klachten kan geven. Die laten corrigeren, met apparaat of energetisch, kan meer balans brengen, waardoor klachten kunnen verminderen.
Weet niet of ze fysiotherapie of osteopathie heeft gehad na het ongeluk. Na zo'n klap gaat je hele lichaam scheef staan., wat doorwerkt op het mentale.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2019 om 22:13

Guppie

Dus iedereen die een beetje scheef is, is mentaal ook een beetje scheef?

Pennestreek

Pennestreek

24-09-2019 om 22:43

Kaaskopje (ot)

Dat verklaart bij mij een hoop 😉.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2019 om 22:47

Pennestreek

Idem dito.

Ondanks alles niet al te gestoord hoop ik? 😅

@Emma

@Emma

25-09-2019 om 00:14

Nou

Ik snap Guppie wel een beetje. Het is alleen vreemd dat er na een aantal jaren pas verschijnselen komen, en als je scheef in je botten en je systeem zit is dat er toch meteen te merken/voelen?
Ik hoop echt dat ts naar een arts gaat. Waarom vraag je raad aan Google en aan een anoniem forum voor ouders en niet meteen aan een arts? Zo erg zijn ze toch niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2019 om 01:15

Op zich zou het niet verkeerd zijn

misschien, als er een scan van haar hoofd/nek gemaakt zou worden, maar daar strooien ze niet bepaald vlot mee, dus dan moet er wel echt het idee zijn dat er iets niet klopt. Door wat Amarissa vertelde, vond ik de situatie best zorgelijk en dat kan volkomen losstaan van het ongeluk van 6 jaar geleden. Een nieuwe situatie dus. Omdat ze nog zo jong is, denk je niet meteen aan heftige zaken als een herseninfarct, maar ook jonge mensen kunnen dat krijgen. Plotseling niets meer weten, niet uit je woorden kunnen komen... dat is een zeer goede reden om aan de bel te trekken.

Wat óók kan, is dat dochter dusdanig stress heeft van de stage, dat ze daardoor 'op slot' gaat. Dat vraagt om een andere aanpak. Voor huis tuin en keuken oplossingen, ben ik niet afkerig van een valeriaanpilletje, dus als dat zou werken... dan werkt het. Maar als de klachten echt zorgwekkend zijn, dan éérst uitsluiten of er iets ernstigs ís.

Sukke

Sukke

25-09-2019 om 01:47

Dus

Naar de huisarts, die overigens heel capabel is om te weten naar waar er moet worden doorverwezen, mocht dat noodzakelijk zijn.

Hanne

Hanne

25-09-2019 om 09:00

Overbelasting bij NAH

Wanneer je met niet aangeboden hersenletsel structureel gaat overbelasten, kunnen klachten van het begin in alle heftigheid terugkomen en zelfs voor het eerst zichtbaar worden, ook na langere tijd.

Maar idd de huisarts is de aangewezen persoon om hier naar te kijken lijkt me.

Huisarts en andere klachten?

Hoi Amarissa, geheugenverlies kan door heel veel oorzaken ontstaan. Heeft ze last van stress of angsten bijvoorbeeld? Heeft ze vaak hoofdpijn of een drukkend gevoel in het hoofd? Ga vooral ook even naar de huisarts en bespreek met hen eens wat voor acties je zou kunnen ondernemen om de oorzaak te achterhalen. In ieder geval heel veel succes gewenst!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.