Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

jessica5

jessica5

09-04-2010 om 10:15

Gehoorproblemen

Zoon 7 heeft na twee keer nieuwe buisjes te hebben gekregen weer een slechte uitslag gehoortest bij een oor.
Gisteren bij de K.N.O arts geweest en stelde een c.t scan voor om te kijken of er iets mis is in zijn binnen oor.
Woensdag kan hij die scan laten maken en een week later krijgen wij de uitslag.
Heeft iemand ervaring met een operatie of eventueel een hoortoestel bij kinderen?.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MariaV

MariaV

09-04-2010 om 10:32

Ja hier

Onze dochter (nu 4) is volledig doof aan een kant en aan de andere kant slechthorend. In haar dove oor heeft ze een chochleair implantaat (CI, zie wikipedia) en in haar slechthorende oor een "gewoon" hoorapparaatje. Een CI zal voor jouw zoon niet aan de orde zijn, dat is alleen voor extreem slechthorende/dove personen. Onze dochter is heel blij met haar hoorapparaatjes, ze beseft heel goed dat ze zonder apparaatjes veel minder contact met de buitenwereld heeft. Ze is er zelfs trots op, en laat ze graag aan iedereen zien. Jouw zoon is ouder, voor hem zou het misschien iets gevoeliger liggen. Ze mocht zelf de kleur uitkiezen en ze heeft voor doorzichtig paars gekozen. Coole kleur en je ziet het mechaniek ook een beetje zitten. De eerste tijd op school kregen we nog regelmatig vragen over haar apparaatjes (is dat een MP3-speler? Nee, maar die kunnen we er wel op aansluiten. Moet ze dat ook nog dragen als ze een oma is? Ja dus). Tegenwoordig weet iedereen wat het is.
Ik snap heel goed dat het even slikken is als je zoon een hoorapparaatje moet dragen, maar het is uiteindelijk niet veel anders dan een bril: even wennen, en dan weet je niet beter. Een HA is zelfs minder zichtbaar dan een bril.
Als je nog vragen hebt: roep maar!
Maria
PS de vergelijking met een bril gaat niet helemaal op: met een bril kunnen de meeste mensen weer perfect zien, met een HA blijf je slechthorend, alleen minder. Maar dat zullen ze je nog wel uitleggen als het zo ver komt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-04-2010 om 15:07

Zelf slechthorend

Ik ben zelf slechthorend vanaf mijn geboorte (perceptie-slechthorendheid) en draag sinds mijn 4e jaar hoorapparaten. Ik weet niet beter. Het is niet altijd even handig en het probleem is dat slechthorendheid geen visuele handicapp is dus mensen zien het niet en kunnen er dus ook niet meteen rekening mee houden (met name op school). Een hoorapparaat maakt van slechthorende mensen ook geen goedhorende mensen! Het hangt ook heel erg van de soort en de mate van slechthorendheid af of en wat voor hoorapparaat geschikt is en of een operatie kan helpen. Kijk eens op de site van de NVVS/FOSS over slechthorendheid en kinderen: http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=9 Wacht verder eerst maar de uitslag af van de scan; er zijn zoveel mogelijke problemen en oplossingen...

Vera*

Vera*

09-04-2010 om 16:26

Elisa gemani ot

Je hoeft niet (zichtbaar) blind te zijn om een visuele handicap te hebben.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-04-2010 om 16:50

Zichtbaar

Ik bedoel met visuele (zichtbare) handicap dat mensen meteen aan je merken dat je een handicap hebt zoals wanneer je met een blindenstok loopt of in een rolstoel zit. Slechthorendheid is een van de meest onbegrepen handicaps omdat mensen het vaak niet aan je merken. Dat levert vaak lastige of zelfs gevaarlijke situaties op.

Vera*

Vera*

09-04-2010 om 20:28

Elisa

Relatief gezien zijn er maar heel weinig blinden. Het gros visueel gehandicapten is ernstig slechtziend en daar hoef je helemaal niets aan te zien.
De vergelijking met een rolstoel is beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.