Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gevallen: bult

Dochter van 14 mnd is zojuist net voor het salontafeltje gevallen en heeft dus de rand geraakt. Meteen kwam er een joekel van een blauwe bult tevoorschijn. Heb meteen gekoeld (voor zover ze dat toeliet) maar had geen arnica zalf in huis! Aaaaargh! Heb 't z'huis gebeld voor advies. Hoefde niet langs te komen, gewoon haar gedrag in de gaten houden, braken etc. Nu vraag ik me af, hoe lang blijft die bult daar zitten? Dit gebeurt natuuuurlijk altijd op een vrijdag avond (inmiddels nacht). Ze heeft even flink gehuild maar na 10 min. weer stil. Ze speelt nu in haar box en man en ik trillen nog na. Verschrikkelijk, om je kind te zien vallen.
O ja, vond zojuist een tubetje kalmerende zalf (eigenlijk voor insectenbeten maar ook voor zwelling, staat er op) met kamille. Heb er net (20 min. later dus) wat opgesmeerd.
Hoe lang blijft ze er last van houden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zwelgje

Zwelgje

27-11-2010 om 08:23 Topicstarter

Oef

De bult is al bijna plat! Wel ziet 't nog een beetje blauw/rood. Ik had zoiets nog nooit gezien - zoon heeft nooit zo'n soort val gemaakt. En dan vooral zo'n teer plekje op het hoofd..brrr

Nasha 1st

Nasha 1st

27-11-2010 om 11:57

Arnicazalf op voorraad

want inderdaad, je zal nog vaker dit soort ongelukjes mee gaan maken. Het hoeft ook niet altijd ernstig te zijn, mijn ervaring is dat kinderhoofdjes toch nog best veel kunnen hebben (kijk eens naar al die programma's met filmpjes van kinderen en rare ongelukjes). Inderdaad, een (kinder)EHBO cursus kan nooit kwaad en altijd goed opletten hoe de reactie van je kind is. Meteen huilen na een val (hard huilen) is over het algemeen een goed teken. Blijven liggen en suf reageren, dat is alarmfase!

Fiorucci

Fiorucci

28-11-2010 om 08:23

Koelen is belangrijker dan arnica, je hebt het prima gedaan.

Een bult

En ondanks dat een bult er akelig uitziet, wees er toch maar blij mee. Een bult is een bloeduitstorting naar buiten. Dat is beter dan keihard vallen en geen bult. Het bloed moet ergens naar toe. Een bloeding in het hoofd is veel ernstiger.
Alleen koelen. Ik heb altijd een ijszak in de diepvries. Doek eromheen, even op het voorhoofd. Een ijsje of bevroren vlees, overal kan je mee koelen.
Als het een flinke bult is kan het wel 2 weken duren voordat je er echt niets meer van ziet. Enne....zalfjes helpen helemaal niets.

Puck

Puck

29-11-2010 om 08:42

Coldpacks zou verplicht moeten zijn in ieder huishouden

Net als Pelle heb ik ook een aantal coldpacks in de vriezer liggen. 2 kleintjes van ca 10x10 en 1 grote van 30 x 10. Altijd op voorraad voor kleine valongelukjes, tanden door de lip of grotere dingen zoals verstuikte enkels, zere knieën, etc. Wel altijd even in een theedoek oid wikkelen en nooit direct op de huid leggen. De kleine coldpacks stop ik altijd in een hydrofielwashandje.

Diepvrieserwten

ik gebruik er altijd een zak diepvrieserwten of diepvriesbonen voor...iets wat we altijd wel in huis hebben. Dus om ze nu te verplichten lijkt me een beetje onzin....Wel ook altijd in handdoekje doen en heeft hetzelfde resultaat.
groeten albana

Puck

Puck

29-11-2010 om 15:19

Bij wijze van spreke dan albana

Jeetje, Albana, je neemt mijn opmerking wel erg serieus.
Natuurlijk kunnen alle andere koude dingen uit de diepvries ook. Maar met de regelmaat dat ik de coldpack gebruik wil ik toch echt niet iedere keer een half ontdooide zak doperwten terugdoen in de vriezer. Coldpacks zijn eindeloos te gebruiken.

Was ook bij wijze van spreke

Die van mij was ook 'bij wijze van spreke' en zo regelmatig komt het hier niet voor........
Ik heb ook wel ergens zo'n coldpack liggen...maar als de nood aan de man is kan ik die nooit vinden...dan ligt ie dus ergens achter de diepvrieserwten
Ik zal wel erg voorzichtige kinderen hebben.
Meestal hebben die niet van die spectaculaire ongelukjes/bulten etc. Dan is een beetje koelen met een koude lap en erna anica erop genoeg.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.