Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kerstster

Kerstster

09-01-2018 om 08:18

Gevoelige tandhalzen

Ik heb al een hele tijd last van gevoelige tandhalzen. Teruggetrokken tandvleees he, leeftijdsdingetje.. Poets al jaren met Sensodyne maar dat bleek niet meer genoeg. De bekende pijnscheutjes bij warm/koud werden pijnaanvallen.

Uiteraard bij de tandarts geweest, maar die kan niet zo veel. Heeft een laagje gelegd maar dat is tijdelijk volgens haar. Verder moest ik electrisch gaan poetsen, andere tandpasta (Desensin) en heeft ze me geleerd om de betreffende tanden met tandpasta in te masseren.

Dat helpt allemaal, een beetje. Probleem blijft terug komen. Tandarts kan verder ook niet veel. Ja, een wortelkanaalbehandeling, maar dat vind ik erg drastisch voor een verder gezonde tand..

Ondertussen zijn gevoelige tanden erg 'in'; de markt wordt overspoelt met nieuwe tandpasta's e.d. En mijn Desensin gaat uit de handel. Dus is mijn hoop gevestigd op jullie en de drogist.. wie herkent het probleem en heeft de ultieme oplossing gevonden?

Keuze tandenborstel

De kop van een elektrische tandenborstel heeft best harde haren. Zelf draag ik een beugel en zodoende moet ik met een borstel met hele zachte haren het gebit poetsen. Nu heb je soft maar er zijn ook borstels met iets wat doorzichtige haren, aquafresh biedt deze ook.
Met die borstel masseer ik eerst het tandvlees zelf en daarna vanuit een schuine hoek de overgang tandvlees/tand. Daarna de tand zelf. Deze methode is tijdrovend maar resulteerde bij mij in een roze kleurige tandvlees. Zo roze was het nog nooit geweest. Ik merkte ook dat ik geen last meer had van warm/koud effect..

Ik poets met sensodyne.

Guppie

Guppie

09-01-2018 om 10:30

Q10

Bij het stijgen van de leeftijd krijg je vaak een tekort aan Q10, wat terugtrekkend tandvlees kan geven. Sommige medicijnen verlagen ook het Q10 in je lichaam, zoals ook hormonale anticonceptie.
Ook zorgen voor de juiste voedingsstoffen kan helpen het ATP (adensosine triphosfaat, energiestofje in je cellen) te verbeteren, zoals magnesium en creatine.
Verder kan kalium phosphoricum helpen bij de energie van je cellen en ondersteunend werken bij terugtrekkend tandvlees.
Veel mensen hebben ook te maken met verzuring van het lichaam, wat een mindere energieproductie in de cellen geeft.
Denk verder aan natuurlijke tandpasta's als Weleda Ratanhia. En gengigel, met hyaluronzuur. Gebruik zelf een ionische tandenborstel maar kan persoonlijk zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.