Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gewichtstoename

Al sinds de puberteit heb ik een stabiel lengte en gewicht, tussen de 55 en 58 kilo. Inmiddels ben ik eind 20 en was m'n gewicht het afgelopen jaar tussen 58 en 59 kilo. Ik heb nooit echt serieus aan sporten gedaan en mijn eetpatroon was ook nooit supergezond. Gezond voedsel, maar daarnaast hou ik ook van koekjes en snacks.

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met crossfit 2x per week om fitter te worden. Een paar weken geleden woog ik mezelf weer (doe ik sporadisch) en zag ik dat ik rond 61 kilo woog. Wat aangekomen dus. Inmiddels ben ik gezonder gaan eten, meer vezels enzo, en vanochtend woog ik nog net geen 63 kilo. Eerlijk gezegd schrok ik er best een beetje van en maakt het me wat onzeker. Ik ben best flink aan het aankomen en dat ben ik eigenlijk niet gewend bij mezelf. Ik weet dat 63 kilo nog steeds een gezond gewicht is bij mijn lengte, maar toch ben ik bang steeds zwaarder te worden. Ik zie het nog niet per se aan mn omvang. Hoe krijg ik dit er gezond weer af en weet iemand wat ik 'fout' doe?

Ben je flink spieren aan het kweken? Of zie je juist vetrolletjes ontstaan? Wist je dat spieren meer wegen dan vet? Dus als jij door het sporten vet vervangt door spieren, zal je gewicht toenemen.

Kunnen ze op de sportschool je vetpercentage meten? Als je dat doet, kun je over een paar maanden nagaan of dat is toe- of afgenomen.

Overigens is rondom de 30 wel de leeftijd waarop je metabolisme iets vertraagt en de meeste mensen niet meer alles kunnen eten wat ze willen. Als je dan onbeperkt blijft snoepen/snaaien, kun je flink aankomen.

ik denk inderdaad ook dat je gewoon spieren aan het kweken bent... als ik een paar weken niet train en niet te veel eet, dan val ik af...  

Index224

Index224

19-12-2023 om 17:17 Topicstarter

Verhelderend dit, dank jullie. Ik doe inderdaad veel krachttraining, maar echt gespierd ofzo ben ik nog niet haha. Grote kans dat het spiermassa is wat ik nooit eerder heb gehad, maar qua uiterlijk zie ik nog weinig verandering. Maar goed, het zal vast eerst 'vanbinnen' veranderen voor je het 'vanbuiten' ziet. Vetmassa meten vind ik een goed idee, ik zal eens kijken of dat kan bij de sportschool! Sorry, heb hier allemaal bijsterweinig verstand van.

en je zegt dat je meer vezels eet, die houden veel vocht vast waardoor je ook weer zwaarder weegt.

Spieren zijn zwaarder dan vet, dus het kan heel goed daardoor komen. Toch is het voor je gezondheid wel beter om meer spiermassa dan vetmassa te hebben.
Je bent goed bezig qua leefstijl, lekker zo doorgaan!

dan

dan

20-12-2023 om 13:33

Index224 schreef op 19-12-2023 om 17:17:

Verhelderend dit, dank jullie. Ik doe inderdaad veel krachttraining, maar echt gespierd ofzo ben ik nog niet haha. Grote kans dat het spiermassa is wat ik nooit eerder heb gehad, maar qua uiterlijk zie ik nog weinig verandering. Maar goed, het zal vast eerst 'vanbinnen' veranderen voor je het 'vanbuiten' ziet. Vetmassa meten vind ik een goed idee, ik zal eens kijken of dat kan bij de sportschool! Sorry, heb hier allemaal bijsterweinig verstand van.

Bij veel sportscholen kun je dit allemaal laten meten/wegen. 

Mijn ervaring is dat je met 2x per week sporten niet altijd extreem veel ziet aan de buitenkant. Bij mij is vooral mijn houding fysiek verbeterd (en mijn conditie),  niet zozeer de spiermassa toegenomen. Mensen die 5 keer of vaker per week sporten - daar zie je inderdaad vaak wel duidelijk toename van de spieren.

Je schrijft dat je de afgelopen maanden, na het starten met sporten, zo'n 4 kg zwaarder bent geworden. Heeft dat ook in een grotere kledingmaat geresulteerd? Ik begreep ooit dat 5 kg ongeveer 1 maat verschil zou zijn. Want als je nog gewoon in je kleding zou passen van ca. 3 maanden terug, dan zit de massa dus echt in spieren. Ik zou het gewoon eens laten meten bij je sportschool.

Index224

Index224

20-12-2023 om 19:13 Topicstarter

TineWinkel schreef op 20-12-2023 om 14:56:

Mijn ervaring is dat je met 2x per week sporten niet altijd extreem veel ziet aan de buitenkant. Bij mij is vooral mijn houding fysiek verbeterd (en mijn conditie), niet zozeer de spiermassa toegenomen. Mensen die 5 keer of vaker per week sporten - daar zie je inderdaad vaak wel duidelijk toename van de spieren.

Je schrijft dat je de afgelopen maanden, na het starten met sporten, zo'n 4 kg zwaarder bent geworden. Heeft dat ook in een grotere kledingmaat geresulteerd? Ik begreep ooit dat 5 kg ongeveer 1 maat verschil zou zijn. Want als je nog gewoon in je kleding zou passen van ca. 3 maanden terug, dan zit de massa dus echt in spieren. Ik zou het gewoon eens laten meten bij je sportschool.

Dankje! Ik doe trouwens naast 2x per week crossfit (krachttraining) 1 uur per week dansen en een uur yoga. Maar dat is vooral voor plezier, dat merk ik niet echt qua afvallen of spiermassa.

Nee, qua kleding heb ik niets gemerkt. Niet strakker oid gaan zitten en dezelfde maat.

Dat 5 kg een maat is, is een gemiddelde. Bij een lengte van 1.80m zal 5 kg geen maat verschil zijn, bij een lengte van 1.60m misschien wel. 

Index224

Index224

21-12-2023 om 22:50 Topicstarter

wil40 schreef op 21-12-2023 om 22:47:

Dat 5 kg een maat is, is een gemiddelde. Bij een lengte van 1.80m zal 5 kg geen maat verschil zijn, bij een lengte van 1.60m misschien wel.

Ik ben 1.73m

oké, dan zou ik nu niet meer zo veel wegen verder. Met 58 kilo zat je aan de ondergrens van gezond gewicht (bijna ondergewicht, wat over het algemeen ongezonder is dan licht overgewicht). Je bent nu met 63 kg niet meer dun, maar nog wel echt slank. 

Eens met Egel, eigenlijk klinkt je verhouding lengte en gewicht prima, maar dat gaf je zelf ook aan, een gezond gewicht. Het is dus meer je verbazing dat je aankomt terwijl je niet weet waarom. 
Toevallig geen veranderingen in je hormoonhuishouding? Ander type anti-conceptie bijvoorbeeld? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.