Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne

Anne

29-03-2011 om 09:54

Gezondheid? geestelijke vermogens?

Ik weet niet goed onder welke noemer ik mijn vraag moet plaatsen. Maar ik heb in elk geval last van mezelf. Zoals nu, zit ik op m'n werk en probeer ik een stroomdiagram in Visio te maken. Ik ken het pakket niet en ben dus a/h googlen. Maar denk je dat ik snap wat er op google aan handleidingen wordt aangeboden? Ik lees het wel, maar ik begrijp er geen hout van. Nu klinkt dit niet ernstig. Maar ik merk dat ik ook in gesprekken met mensen vaak de draad niet kan vasthouden. Ik dwaal af, verzin mijn eigen verhaal in dat van de ander. Onthou ook helemaal niets (zelfs mijn vriend vindt het zorgelijk worden). En op mijn werk komt dat niet slim over. Maar ik kan het gewoon niet bolwerken allemaal. Zou er een test zijn om te meten wat ik kan? Of kan 't meten of ik misschien overbelast ben? Zit er meer in dan ik laat zien of moet ik het hiermee doen en misschien lichamelijk werk gaan doen? Ik twijfel enorm aan mezelf in elk geval...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

29-03-2011 om 10:15

Dat heeft volgens mij niets met je geestelijke vermogens te maken. Het klinkt meer alsof je je (tijdelijk?) niet goed kunt concentreren. Ja, en als er niets "in" gaat, dan blijft het ook niet hangen he?
Is dit altijd zo, of zou het inderdaad kunnen zijn dat je (geestelijk) overbelast bent?

Ja, daar zijn testen voor

Voor zover ik weet kun je dat soort dingen inderdaad wel meten, en wel met een neuropsychologisch onderzoek. Maar dat is duur, en doe je denk ik ook niet zomaar.

Eerst maar eens naar de huisarts?

En twee vragen (samenhangend): heb je kleine kinderen, en slaap je wel goed genoeg?

Groeten,

Temet

Anne

Anne

29-03-2011 om 12:07

Druk

Nou... ik heb het inderdaad gewoon druk. Op het werk, thuis (3 kinderen van 13, 12 en 7), privé (een moeder die gaat verhuizen) en hobby's (twee avonden in de week).
Ik slaap támelijk goed (als m'n vriend snurkt, gaat hij op mijn verzoek wel 'wieberen') maar ik lijk nooit uitgerust te raken. Ik word ook nooit fris en fruitig wakker. Eigenlijk... zie ik altijd op tegen de dag. De laatste weken kan ik me er ook niet toe zetten iets in huis te doen en dus wordt dat ook een plek waar ik een last op m'n schouders voel. Maar... iederéén heeft het toch zo druk als ik???!

krin

krin

29-03-2011 om 12:21

En dus?

Anne: "Maar... iederéén heeft het toch zo druk als ik???!"
En dus? En dus moet je er maar tegen kunnen? En dus moet je niet zeuren? En dus is het niet teveel want al die andere mensen staan ook nog overeind?
Jij bent die anderen niet. Als jij er niet tegen kunt, kun jij er niet tegen. Van besluiten dat het nergens op slaat dat je moe bent, word je niet uitgeruster.

Anne

"Maar... iederéén heeft het toch zo druk als ik???!"

Allereerst: nee niet iedereen heeft het (zo of even) druk. Er zijn mensen die het nooit druk hebben! (ben ik achter gekomen). Maar belangrijker nog is schalen. Hoe zit je op dit moment in je vel en wat past daar bij. De kunst is daar niet te vaak over heen te gaan en aan te voelen wanneer je in de buurt komt. Het gaat er niet om of ieders elastiekje even ver rekt/reikt maar om de spanning die er op komt te staan, ongeacht de rek-wijdte zeg maar.

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2011 om 13:47

Dan is het toch duidelijk

Als ik last krijg van hetgeen jij beschrijft, dan heb ik het te druk. Voor mij is het juist een waarschuwing: Pas op, aan de rem trekken! Daar heb je geen test voor nodig, je moet gas terugnemen. Ik heb al lang geleden geleerd niet te moeten kunnen wat een ander kan. Dat besef en er naar handelen scheelt ook migraine-aanvallen in mijn geval.

Primavera

Primavera

29-03-2011 om 15:01

Schildklier al getest?

Hallo Anne,
Sinds hoe lang heb je deze klachten al? Het kan namelijk ook een fysieke oorzaak hebben. Een klassieker is te langzame schildklier. De symptonen zijn invididueel en kunnen varieren, maar ongeconcentreerd zijn, moeheid, futloos en moeite om dingen te onthouden horen daar vaak bij. Een ander is kouwelijk worden.
Ik dacht ook een aantal jaren geleden dat ik gewoon teveel hooi op mijn vork nam, het gewoon te druk had en weet het verder aan ouder worden. Ik deed toen steeds een stapje terug, maar ipv meer kreeg ik steeds minder energie. Toen ik een keer bij de huisarts zat voor iets heel anders stelde hij voor om eens een bloedonderzoek te doen en op de schildklier te prikken en dat was gelijk in de roos. Nadat ik eenmaal goed ingesteld was met de medicatie kwam mijn oude energie weer terug.
Ook een vitamine B tekort kan dit soort klachten geven. Ik zou dus even naar de huisarts gaan en vragen of je een bloedonderzoek mag, omdat je je de laatste tijd zo futloos en ongeconcentreerd voelt. Het is beter om eerst deze makkelijk behandelbare fysieke oorzaken uit te sluiten.
Groeten Primavera

Lichamelijke oorzaak?

Je kunt je slecht concentreren als je stress hebt en dus te veel aan je hoofd. Maar het kan ook heel goed een lichamelijke oorzaak hebben.

Een te langzaam werkende schildklier kan heel erge vergeetachtigheid veroorzaken, vitamine B12 tekort is ook zo'n oorzaak met veel vage klachten. Bloedprikken bij de huisarts?

Niet te lang wachten

Ik zou ook even naar de huisarts gaan en bloed prikken. Ik dacht ook dat ik overwerkt was. Drie maanden thuis gezeten en langzaam weer gaan opbouwen. Dat ging heel slecht. Toen toch eens bloed prikken en nu zit ik in de molen (draadje hier ergens nboven) want blijkt er iets niet goed te zijn. En ergens piept er een stemmetje, was maar eerder gegaan. Nu heb ik drie maanden 'verloren'. Gewoon even laten controleren, dan weet je of het iets lichamelijks is of iets anders.
Sterkte!

Anne

Anne

30-03-2011 om 10:20

Aanzien

Ik ga het nog maar even aanzien denk ik. Als ik lees Gonzo, hoe moe jij bent, dan weet ik gewoon dat ik dat niet heb.
Twee weken geleden had ik ineens een ontstoken elleboog. Kon een week niets. Foto's wezen niets uit maar bloedonderzoek (heb ik dus al gehad) wees uit dat er (alsof ik dat zelf nog niet doorhad) érgens een ontsteking gaande was. Medicijnen gekregen en nu over.

Nee, niet dat ik het fijn vind dat ik elke dag opsta met lood in mijn schoenen maar m'n dokter zal er ook niks mee aan kunnen. Mijn vriend (oogarts, geen huisarts o.i.d. dus) zegt - net als jullie - dat ik het gewoon druk heb.
Tja, ik zou me liever niet zo voelen maar weet dus niet goed wat ik er nog aan kan doen. Toch maar aanzien denk ik ...?

Fianna

Fianna

30-03-2011 om 11:12

Bloedprikken

is zo gebeurd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.