Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Levina

Levina

21-12-2017 om 13:03

Gezwollen borst

Ben net terug uit het ziekenhuis waar een röntgenfoto van mijn borsten is gemaakt. Na een goede uitslag (geen aanleiding voor verder onderzoek) ben ik eigenlijk nog niet echt opgelucht.
Twee weken geleden begon mijn linkerborst te zwellen. Doet ook pijn aan de binnenkant. Niet ondragelijk veel pijn, maar een rotgevoel. Die borst is erg aanwezig, zo kan ik het denk ik het best omschrijven. De echo laat dus niks zorgwekkends zien, maar ik vind het vreemd: waarom zwelt een borst ineens op? En met de goede uitslag is de pijn/het ongemak natuurlijk ook niet verdwenen. Al met al ben ik er niet helemaal gerust op. Natuurlijk ga ik het nog verder bespreken met huisarts, maar voor nu ben ik erg benieuwd of iemand wel eens met dit bijltje gehakt heeft?

Triva

Triva

21-12-2017 om 13:20

maar

Waarom heb je dat niet meteen gevraagd toen je de uitslag kreeg en waarom zat je vanmorgen niet bij de huisarts om het te vragen?

Nicole

Nicole

21-12-2017 om 13:30

Trivia

Dat heb ik zeker gevraagd. De afspraak was in het ziekenhuis, foto beoordeeld gezien door verpleegkundige en arts. Je krijgt dan meteen de diagnose (geen reden tot verder onderzoek). De volledige uitslag gaat naar de huisarts en je kunt die dus telefonisch bespreken. Omdat vandaag de foto gemaakt is, kan ik dus nu niet bij de huisarts zitten, bij het volgende spreekuur weer wel.

Huisarts afwachten.

Geen kwaadaardige ziekte, dat is alvast een opluchting. Geen reden voor verder onderzoek. Althans, niet in het ziekenhuis.

Ontsteking? Spier verrekt? Hormonen?

Overleggen met je huisarts als de klachten er volgende week er nog zijn.

40er

40er

21-12-2017 om 15:59

Hormonen

Kunnen je hormonen vervelend zijn? Ik heb er dan nml ook wel eens last van, pijn in 1 of beide borsten. Zo'n opgeblazen ballon idee, heel irritant.
Wat mij dan wel helpt, flink knijpen /masseren en warmte

Ter verzachting van de ongerustheid.

Misschien helpt deze link je een beetje.

https://www.optimalegezondheid.com/pijnlijke-borsten-oorzaken/

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-12-2017 om 22:21

Klierweefsel

Was er op de echo helemaal niets te zien? Ik heb mastopathie en kan ook zomaar ineens wakker worden met een cupmaat meer. En pijn, vooral aan de binnenkant. Ik heb het idee dat daar meer klierweefsel zit dan aan de buitenkant, en van links heb ik veel meer last dan van rechts.

Maartje

Maartje

22-12-2017 om 09:19

Stappen

Geen reden tot verder onderzoek, dat is geen diagnose maar alleen de mededeling van de radioloog dat er op het plaatje (was het nou een rontgenfoto of een echo?j geen dingen waren te zien. Dat wil niet zeggen dat er bij een ander onderzoek ook niets te vinden zal zijn maar idd wel alvast een eerste goede geruststelling.
De huisarts heeft die foto/echo aangevraagd als eerste stap, om belangrijke dingen uit te sluiten. Je hebt nog klachten. Dus nu met de HA overleggen wat en hoe verder en dat kan ook zijn dat jullie het even gaan aanzien, want veel dingen gaan gelukkig vanzelf over zonder dat bekend is geworden wat het nou precies was.

Sukke

Sukke

22-12-2017 om 11:40

Precies

Zoals in #8 dus.
Niemand hier kan je iets voorspellen. Enige garantie is dat je je dan onnodig (on)gerust laat stellen.

Levina

Levina

22-12-2017 om 22:25

Blauw

Tja, er was uiterlijk niets te zien maar nu wel: er zit een blauwe zwelling onder mijn oksel. Natuurlijk gebeurt dit de vrijdagavond voor kerst. Heb as vrijdag afspraak met Ha, kan wel iets naar voren. Nu naar huisartsenpost lijkt me niet zo zinnig, die gaan misschien doorverwijzen, maar dan wordt t ook na kerst. Door blauwe zwelling denk ik nu toch eerder aan ontsteking en aan lymfeklier die hard aan het werk is. Het is wat... gelukkig eten we geen kippenborst met kerst

Mooie feestdagen voor jullie allemaal.

Sukke

Sukke

22-12-2017 om 22:45

HAP

Je zou ze in geval van twijfel natuurlijk best mogen bellen voor advies morgen. Sterkte

Ja hoor, bellen.

Ik zou ook de hp bellen zaterdag(vandaag dus). Even overleggen.
Vooral als de pijn erger wordt. Je weet zelf het beste of bellen toch wijs is

Misschien antibiotica voor de ontsteking?

40er

40er

23-12-2017 om 13:04

Blauwe plek

Kan het komen van het onderzoek?
In elk geval gewoon bellen naar de hap hoor!

Levina

Levina

23-12-2017 om 17:14

Nee

Die blauwe plek komt niet van het onderzoek. Ik begrijp de gedachtengang, maar mijn oksel is niet in het apparaat geweest
Gaat wisselend. Bij de kerstboodschappen rillerig en ziek gevoel, nu gaat het wel.

40er

40er

01-01-2018 om 20:18

Levina

Hoe is het nu met je? Minder pijnlijk en blauw hoop ik.

Levina

Levina

04-01-2018 om 10:34

Vooral erg opgelucht

Lief dat je ernaar vraagt, 40er. Toen ik bij de huisarts kwam met die bult onder de oksel, zei ze onomwonden dat ze die oksel niet vertrouwde en dat ze ontstekingsborstkanker uit wilde laten sluiten, dus ik moest naar de chirurg. Huisarts had het over biopt en echo. Chirurg vond dat echter helemaal niet nodig; die concludeert dat het klierweefsel is dat in de oksel gaat zitten. Ik heb dus blijkbaar een wandelende klier, in plaats van een wandelende nier En dat is niet erg. Hij was niet bang voor kanker of iets ergs. Dus ik ga daarvan uit en voel nu vooral opluchting.
Ik heb trouwens blijkbaar veel talent voor actief klierweefsel, want ik ben er eerder aan geopereerd, ook aan mijn borsten, daar ontstond toen een erg groot links/rechtsverschil. Ik had niet het idee dat het nu hetzelfde is, maar blijkbaar wel.
Het doet nog wel pijn en is nog wel blauw, ik ga het daar vrijdag nog even met de huisarts over hebben, maar ik denk dat ik voorlopig helemaal niets mee doe. Huisarts wilde ook lymfklierkanker uitsluiten, maar volgens chirurg heeft het daar niets mee te maken, dus ik denk dat dat door het bezoekje nu ook wel van tafel is.
Ik voelde me ook totaal niet lekker de afgelopen weken, maar het een hoeft natuurlijk niets met het ander te maken te hebben...half Nederland ligt in bed met griep.
Dus nu vooral blij en dankbaar dat ik niet het nieuwe jaar in hoef met een onheilstijding.

Ik wens jou en alle andere lezers ook veel gezondheid voor 2018!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.