Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Blossom

Blossom

08-11-2011 om 17:44

Ggd en bril

Vanmiddag met dochter naar de ggd geweest voor het gezondheidsonderzoek 10-jarigen. Volgens de ogentest zou mijn dochter een bril moeten hebben beiden ogen samen hadden als testresultaat vod 0.65. Dieptezien was trouwens wel goed.

Ik heb nooit eerder iets aan dochter gemerkt, kijkt gewoon tv, kan beter de verkeersborden lezen als mezelf, op school is ook alles leesbaar op het bord, terwijl ze achter in de klas zit. Ze heeft ook nooit hoofdpijn of kijkt met de ogen dichtgeknepen.

Ik moest eigenlijk na een tijdje terugkomen maar heb gezegd dat ik zelf wel actie onderneem. Wat is verstandiger naar de opticiën of naar een oogarts in het ziekenhuis. Ben bang als ik naar een opticiën ga dat die me sowieso een bril probeert aan te smeren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-11-2011 om 19:19

Een goede opticien

een goede opticien zal je echt geen bril aan willen smeren en diezelfde opticien zal je doorsturen naar de oogarts omdat kinderen onder ca. 12 jaar daar thuishoren voor een oogmeting

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2011 om 19:46

Klopt

Naar de oogarts. een beetje ziekenhuis hanteert voor kinderen onder de 12 jaar een wachtlijst van maximaal twee weken.

Vic

Vic

08-11-2011 om 19:55

Huisarts

Als je naar de oogarts/orthoptist wilt, heb je wel een verwijzing door de huisarts nodig.

k@rin

k@rin

08-11-2011 om 21:15

Bedankt

bedankt voor de reacties. Ga morgen even met bellen met ziekenhuis voor de wachttijd en toch maar z.s.m. naar een opticiën. Dochter is trouwens bijna 12.

Ik hoop dat het allemaal meevalt of dat ze op zijn minst dan alleen de bril nodig heeft voor op school of tv kijken.

Iemand nog goede ervaring met een opticiën. Ik ken eigenlijk in mijn omgeving geen bekende kinderen met een bril.

Puck

Puck

08-11-2011 om 22:53

Goede opticien in je buurt

of een opticien goed is hangt helemaal af van de opicien zelf. Er zijn goede opticiens van de grote goedkope ketens en er zijn slechte dure opticiens. Ook binnen een keten zijn vestigingen die heel goed maar ook heel slecht zijn. Dusctoch in je omgeving informeren naar wat een goede is. Opvallend dat je niemand in je omgeving kent die een kind met een bril heeft. Verklaart dat misschien ook waarom je het vervelend zou vinden als ze 'm de hele dag op moet houden? Uit ervaring kan ik vrtellen dat de voordelen an de hele dag goed kunnen zien echt wel opwegen tegen het drgen van een bril.

Onder de 12

Mag de optometrist van een brillenwinkel niet druppelen. Dus ben je aangewezen op een oogarts of oogkliniek. Overigens heeft dochter hier driekwart jaar op haar eerste consult moeten wachten. Dus hebben we haar eerste bril zonder druppelen bij de optometrist laten aanmeten.

blossom

blossom

09-11-2011 om 08:51

Afspraak

Afspraak oogarts is over 3 weken. Ogen moeten inderdaad gedruppeld worden. Assistente zei al dat het bij kinderen verstandig is om eerst naar oogarts te gaan en daarna pas naar de opticiën.

Dochter zei vanmorgen wel ineens dat een ander meisje in de klas een bril heeft die ze alleen in de klas opheeft. Ik denk dat ik die moeder dan maar eens ga bellen.

Hoe zijn jullie ervaringen met Pearl en eyewisch Groeneveld. De zorgverzekeraar heeft hier een contract mee en biedt flinke korting aan.

blossom

blossom

09-11-2011 om 08:54

Vindt het inderdaad niet leuk als ze een bril voor hele dagen nodig zou hebben. Komt omdat ik zelf slechte ogen heb, in mijn jeugd ontzettend gepest ben met mijn bril en nog steeds een groot complex heb om mijn bril te dragen. Ik heb mijn bril alleen thuis op en voor de rest draag ik mijn lenzen.

Maar als het nodig is dan moet het. Ik wil ook niet dat ze straks hoofdpijnklachten krijgt.

Isabella

Isabella

09-11-2011 om 09:49

Toen de juf

van mijn destijds 10 jarige zoon vertelde dat ze dacht dat hij slecht zag vond ik dat onzin. Het was ons ouders nooit opgevallen. Om haar te laten zien dat zij geen gelijk had gingen we toch maar even langs de opticien voor een oogmeting. Daar bleek tot onze grote verbazing dat hij al - 1,5 had aan beide ogen. Volgens opticien en later oogarts komt het vaker voor dat kinderen zelf niet in de gaten hebben en dus ook niet aangeven dat ze slechter gaan zien. Zoon was in eerste instantie niet blij met bril maar kon al snel niet meer zonder. Overigens heeft hij sinds de middelbare school lenzen.

Puck

Puck

09-11-2011 om 09:54

Blossom

Zoals ik al zei: je kunt niet zeggen dat Pearl of Eyewish goed of slecht is, binnen zo'n keten komen heel veel verschillen voor. De Pearl in mijn woonplaats is echt helemaal waardeloos terwijl de Pearl 30 km verderop wel als goed bekend staat. Hier op het forum kunnen we daar echt geen gefundeerde uitspraak over doen.
En wat je eigen aversie betreft: draag dat niet aan je dochter uit, straks neemt ze het over en dat is helemaal niergens voor nodig. Overigens herken ik dat gepest als kind helemaal niet. Ik loop ondertussen al bijna 35 jaar met een bril op mijn neus en ik ben er echt nog nooit mee gepest. Maar als jij slechte ogen hebt en een bril en lenzen dan weet je toch ook of je een goede opticien hebt of niet?

blossom

blossom

09-11-2011 om 15:22

Puck

Ik zal mijn afkeer zeker niet aan dochter overdragen. Dochter heeft trouwens geen probleem met een bril, als het moet dan moet het maar. Dochter weet wel dat ik zelf een ontzettende rothekel aan mijn bril heb en hem alleen maar thuis draag en dan ook nog als ik weet dat er geen bezoek komt.

Zelf ga ik een keer in de twee jaar naar oogarts in het ziekenhuis om ogen te controleren.Mijn bril is al meer dan 10 jaar oud en mijn lenzen koop ik online. Mijn ogen hebben al zeker 15 jaar dezelfde sterkte hebben.

Ik heb trouwens -8 en -10 en probeer dan maar eens een leuke bril te scoren met van die dikke glazen.

blossom

blossom

09-11-2011 om 15:24

Isabella

Dat geloof ik ook wel dat kinderen dat niet zo goed aangeven. Ik zelf ging vroeger vooraan in de klas zitten om het bord te kunnen lezen.

Ik ga sowieso aan de oogarts vragen vanaf welke leeftijd lenzen mogen, want dochter had al gevraagd of ze lenzen kon krijgen als hiervoor oud genoeg was. Zelf draag ik ze vanaf mijn 16e.

Vic

Vic

09-11-2011 om 15:57

Haha

Ja, ik kan me voorstellen dat als je een bril hebt van 10 jaar oud, je je wat gedateerd en truttig voelt ermee. Hij mocht zeker ook nog eens niets kosten destijds?
Mijn dochters hebben allebei een bril, al vanaf dat ze 3 waren, en zijn er nog nooit mee gepest. Ondanks hun jampotglazen (die heel mooi dun worden geslepen trouwens, zie je niets van) van +6 en +7, hebben ze altijd een leuk montuur kunnen vinden. Ik ken ook kinderen die rond hun 10e een bril hebben gekregen, en die zijn er ook niet mee gepest.

Puck

Puck

09-11-2011 om 16:18

Blossom

als je bril al 10 jaar oud is dan loont het misschien de moeite om eens te informeren naar de huidige mogelijkheden. -10 is helemaal geen dik glas meer, zelfs + glazen zijn tegenwoordig mooi dun. En er is zoveel meer keuze in monturen. Een bril is tegenwoordig voor sommige mensen meer een modeaccesoire dan een optisch hulpmiddel. Toen ik als kind een bril moest had je 1 montuur voor meisjes en 1 voor jongens, dus met 3 meiden in de klas hadden we allemaal hetzelfde brilletje

blossom

blossom

09-11-2011 om 16:57

Ik ben ook niet bang dat dochter gepest gaat worden. Ik zei alleen dat ik vroeger ontzettend gepest ben met mijn bril. Mijn vriendin draagt trouwens een bril terwijl ze geen slechte ogen heeft. Zij vindt het gewoon leuk om een bril te dragen als een extra accesoire.

blossom

blossom

09-11-2011 om 17:08

Vic

Ik zit er niet zo meer dat mijn bril 10 jaar oud is. Hij is dan misschien wat gedateerd, maar zo lang mijn ogen niet achteruit gaan vindt ik het wel goed. Ik draag mijn bril alleen in bed om te lezen en soms 's avonds om tv te kijken. Ik ga nooit met mijn bril de deur uit, draag dan altijd lenzen.

Mocht dochter een bril nodig hebben krijgt ze uiteraard een hip model. Ik weet heus wel dat er nu genoeg leuke modellen te krijgen zijn.

Dertig jaar geleden had je weinig keus. Als je dan ook nog jampotglazen hebt met zo'n truttig dik kunststof montuur dat ik van mijn moeder moest dragen, dan kun je je best wel voorstellen dat ik daar iets van heb over gehouden. Sinds mijn 16e draag ik lenzen en heb daar nooit geen problemen mee gehad.

blossom

blossom

09-11-2011 om 17:12

Puck

Zo als gezegd draag ik altijd lenzen. Ik weet best dat je tegenwoordig bij -10 extra dunnen glazen krijgt, maar omdat ik mijn bril heel weinig draag wil ik er echt niet veel geld aan uitgeven omdat ik daglenzen draag die al duur genoeg zijn.

Puck

Puck

10-11-2011 om 08:25

Blossom

In je vorige posting zei je "ik heb -8 en -10 en probeer dan maar eens een hip model met dunne glazen te scoren" Daaruit begreep ik dat je niet goed wist dat er tegenwoordig ook dunne glazen zijn en het had er helemaal niet mee te van doen dat je dat zelf moet aanschaffen. Als je je bril alleen af en toe in bed draagt is dat prima toch. En verder zijn we het geloof ik aardig eens, in je postings aan Vic en P herhaal je wat ik ook al zeg

marie

marie

10-11-2011 om 15:07

Bril en lenzen

Hallo
Beide dochters hebben resp. vanaf 4 en 10 jaar een bril en zijn nooit gepest. Dochter die vanaf 4 jaar een bril heeft, hoefde na haar 10e niet meer naar de optometriste in het ziekenhuis en andere is nooit in het ziekenhuis geweest, kon gelijk bij de opticiën terecht.
Ondertussen zijn ze 13 en 14 en hebben sinds een paar maanden maandlenzen en dat bevalt ze prima.
"Vroegah" moest je 16 ofzo zijn voor lenzen, tegenwoordig is daar geen minimumleeftijd voor. Het enigste criterium is eigenlijk dat ze wat netjes op zichzelf zijn en goed de hygiënevoorschriften in acht nemen (handen wassen e.d.). en de lenzen zelf in en uit durven doen.
Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.