Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

suiker

suiker

17-11-2012 om 23:08

Glucose te hoog, diabetes?

Het was de week van het prijken op glucose in de apotheek. Ik ben ook geweest, niet nuchter, maar dat was niet erg, zei de assistente. Glucose was 9.4! En dat is te hoog. Twee dagen ongeveer zelfde tijd, zelfde ontbijt, naar de huisarts en ik schrok me rot: 13,6! Maandag moet ik nuchter laten prikken, broodje eten, weer prikken, en de huisarts vermoed diabetes. Ik dacht altijd dat je dat wel zou merken: moe, dorst, misselijk, dat soort dingen, maar nee, ik heb nergens last van. Omdat mijn vader op ongeveer deze leeftijd ook diabetes kreeg, ook onverwachts, per ongeluk geconstateerd, dacht ik: laat ik het naar eens testen, maar ach, ik heb dat toch niet. Waarschijnlijk dus wel. Ik ben er behoorlijk van ondersteboven en ik kan bijna nergens meer aan denken. Diabetes, het klinkt als een vonnis, want als het dit echt is, heb ik levenslang!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

18-11-2012 om 13:04

helaas; dit lijkt wel erg duidelijk. Heb je overgewicht? Zo nee, dan is het ws de erfelijkheid. Natuurlijk moet je daar wel even van bijkomen maar er is natuurlijk wel goed mee te leven. Je zult misschien wel wat meer op je gezondheid moeten letten (bewegen, gezond eten, niet roken).
sterkte. ps ga langs een dietist.

Niet perse

Je kan ook een tijdelijke bloedglucoseverhoging hebben na het eten. Hoeft dus geen suikerziekte te zijn.
Pas als je nuchtere bloedsuiker ook te hoog is, is het tijd om je zorgen te gaan maken.
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M01_std.htm#Opsporing

Denk het wel

met die waarden lijkt het me wel erg waarschijnlijk. Gelukkig is er veel aan te doen, maar ik vond het hebben van diabetes bijna nog erger dan MS..moet ik ook nog strikt zijn over mijn eten..(ik kan weinig qua bewegen dus ik ben al niet slank)

Ik denk dat de arts ook een HbA1c zal prikken, dat zegt wat over de langere termijn (of de glucose langer verhoogd is geweest)

Bij ons is er begeleiding dmv een diabetesverpleegkundige, je krijgt dan 4 keer per jaar een oproep om te prikken en te verschijnen..(ik vond dat enorme knelzorg, dus ik heb zelf een bloedsuikerapparaat en een bloeddrukmeter en check zelf,daarnaast ga ik 2/jaar langs, vind ik vaak genoeg -iom de vpk en huisarts hoor)

En?

hoe was je nuchtere bloedsuiker?

suiker

suiker

21-11-2012 om 10:08

Op het randje

Vanochtend de uitslag van het bloedonderzoek gehad, nuchter 5,8 en dat is op het randje! Over drie maanden weer laten controleren. Pff, wat een opluchting, maar als ik nog motivatie te kort kwam om af te vallen, dan heb ik dat nu wel! Morgen naar de weight watchers, streven is een kilo of 10.

Gelukkig

en sterkte met afvallen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.