Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Glutenallergie

Mijn nichtje van bijna 17 blijkt ineens gluten allergie ontwikkeld te hebben.Nu komt dat bij ons in de familie helemaal niet voor dus wie kan mij en mijn schoonzus wat meer informatie geven ik neem aan dat er wel meer mensen zijn die hier wat van af weten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat voor informatie wil je precies hebben?

Er is natuurlijk wel het een en ander op te googlen, maar wat wil je graag weten? Als ik een antwoord op concrete vragen heb, wil ik het best geven.

Dietist

Kijkt me dat je met zo'n vraag naar een diëtist moet, kun je via de huisarts een verwijzing voor krijgen. Neem aan dat de diagnose daar ook vandaan komt dus dat is geen probleem. Hebben ze zelf bij de huisarts trouwens geen info gekregen?

Gaan googelen en alles zelf moeten uitzoeken lijkt me apart in elk geval.....

Yta Chalne

Yta Chalne

20-10-2010 om 14:39

Ineens?

Ineens, nee, of bedoel je dat ze het ineens ontdekt hebben? En is het een allergie of coeliakie? En heeft ze een darmbioptie gehad?

Wilma

Wilma

20-10-2010 om 15:54

Even je draai erin vinden

Het is absoluut vervelend en onhandig, maar als je je draai erin hebt gevonden is 't best te doen allemaal, glutenvrij eten.

Wat wil je weten precies? Op Glutenvrijemarkt.com is veel te bestellen. Bij De Tuinen hebben ze ook (tenminste hier wel) best een stel dingen.
Brood is het vervelendste, het is gewoon níet lekker, dus je moet echt zoeken naar een broodsoort die je wél lekker vindt.

Koekjes enzo zijn prima te eten en prima zelf te bakken.

Kantenklare pakjes en zakjes mogen niet meer, dus alles zelf vers maken óf kijken of het glutenvrij is.

Bij Albert Heyn en de Plus kun je een lijst downloaden met alle glutenvrije produkten. In het begin liep ik met die lijst door de winkel, duurde best lang om dan boodschappen te doen. Nu weet ik veel uit m'n hoofd en dat enkele ding wat ik nieuw wil, lees ik het etikel en als ik 't niet vertrouw koop ik 't niet.

Stel je vragen maar gerust, concreet of gewoon even "hellup" .

Sterkte voor je nicht en voor je schoonzus !

Groetjes,
Wilma

koentje

koentje

20-10-2010 om 21:39

Er is

een heel forum voor. En googel eens op livaat!

Yta Chalne

Yta Chalne

21-10-2010 om 08:31

Allergie

Het maakt wel echt verschil of ze een tarwe allergie heeft of coeliakie. Het eerste is zeldzaam en heeft andere implicaties (en wordt erg vaak door alterneuten geconstateerd).
Er is inderdaad een perfect forum voor alle vragen: http://www.coeliakieforum.nl/ En voor alles wat je wel of niet mag eten: www.livaad.nl Met een d

branca2

branca2

21-10-2010 om 11:43 Topicstarter

Bedankt

Ze hebben het net gister te horen gekregen en moeten nu nog de malle molen in.Nichtje zit in Berlijn met haar school en schoonzus zat er helemaal doorheen vandaar mijn vraag.

Wilma dank je wel dat is een duidelijke uitleg
Ze krijgen vast meer info als nichtje weer terug is maar dit was zo even van help wat is het en wat houd het in.

ze heeft al heel lang last van diarree en buikpijn niet kunnen eten en lusteloos.Na heeel veeel testen belde de HA gister om te zeggen dat het voor 99% zeker glutenallergie is.

ayla

ayla

21-10-2010 om 13:54

Ja maar

wat is het, coeliakie of een allergie.

Want er zit toch nog wel verschil in de dieten

ayla

ayla

21-10-2010 om 14:01

Trouwens

Bij de AH xl verkopen ze tegenwoordig produkten van Schar, ga niet het brood eten want dat is niet echt lekker maar de ciabatta’s of de crackers zijn goed te eten. Dochter zweert bij de bon matin broodjes, die zijn een beetje zoetig, maar dat is een kwestie van smaak.
Bij de Jumbo krijg je veel DS produkten, de kaiserbrotchen zijn lekker en de GV pizza van DS is ook erg lekker, beter dan de bodems van Schar. Ze hebben ook GV wienerschnitzels etc. Wij maken brood zelf en gebruiken daar het meel van smackli voor, vroeger hadden we nogluten meel en dat was ook lekker. Afhankelijk waar jullie wonen weet ik adressen in belgie en Duitsland van bakkers die volledig GV zijn, daar kun je bestellen en afhalen. Ook hier vind ik brood het lastigste, het heeft me weken geduurd voordat ik een brood kon bakken dat ayladochter lekker vindt. Ik hou dus nu ook echt vast aan mijn vaste recept en durf daar ook niet van af te wijken. Het is heel erg wennen en etiketten lezen maar na een tijdje is het echt goed te doen.

Kari1

Kari1

21-10-2010 om 15:52

Nog niet

te hard van stapel lopen. Eerst een duidelijke diagnose stellen, en niet 99% zeker. Is die uitspraak van de HA op basis van een bloedtest? Moet er nog een darmbiopsie komen? Dan zéker nog niet glutenvrij gaan eten, want dan is de diagnose niet meer betrouwbaar te stellen. Laat je nichtje met de HA bespreken hoe nu verder en laat ze zich daar aan houden.
Kari

branca2

branca2

25-10-2010 om 10:46 Topicstarter

Weer bedankt

namens schoonzus en nichtje deze week meer onderzoeken en gesprekken met dieetisten enzo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.