Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Goed boek over de overgang gezocht

Nog geen verschijnselen maar dit jaar word ik 52 dus ik moet toch binnenkort iets beginnen te merken van de overgang. Nu zoek ik een goed boek over de menopauze om me eens in te lezen. Ik hou niet van zweverig gedoe, ik wil duidelijke informatie over gezondheid, klachten en wat er aan te doen is. Het moet vrij recent zijn want de inzichten veranderen natuurlijk snel. Iemand een leestip?

Zelf heb ik ook gezocht natuurlijk en de volgende boeken krijgen goede recensies: 

Het menopauzetaboe

Ook leuke meisjes worden 50

OMG Oud Met Glimlach (wel al van 2018)

De kracht van hormonen (geen recensie)

Menopauze Menopauze Menostart

Hart & hormonen

Hormonen onder controle

Menoblues

20% van de vrouwen rolt zo goed als zonder klachten door de overgang. Dus misschien stopt bij jou gewoon de menstruatie en is je vruchtbare periode straks probleemloos afgesloten. Geen boek voor nodig 

Ik heb geen boekentips, heb het nodige gelezen op internet, tv programma's gekeken en gepraat met andere vrouwen. 

Weet je hoe de overgang bij je moeder verliep? Het is vaak erfelijk. Bij mij ook hooguit 1 mogelijke opvlieger. Ik weet nog dat ik aan mijn moeder vroeg of ze al in de overgang was? Ze lachte me toen hartelijk uit, het was voor haar al lang voorbij. Niets van gemerkt.

Ik heb geen boek gelezen maar ik geloof er niks van dat iemand zonder klachten door de overgang rolt. De overgang is zeer onderschat en dat is een groot probleem terwijl er vask wel iets aan te doen is. Hadden alle mensen die zonder klachten erdoorheen rolden precies dezefde fysieke en mentale gesteldheid als toen ze 35 waren? Niet slechter slapen, last van spijsvertering of ontlasting, geen spier of gewrichtspijn, geen moeheid of concentratieproblemen,  niet aangekomen ook? Geen vocht vasthouden? Dat allemaal helemaal niet? Wauw!!!! Ik heb ook geen opvliegers etc maar zeker wel bovenstaande in meer of mindere mate. Supplementen en voeding onder de loep nemen helpt. Een goed boek ken ik niet. 

Ik merk (nog) niets, ben 52, maar goed dit kan allemaal nog komen natuurlijk. Ik heb mijn moeder gevraagd hoe haar overgang ging maar daar wist ze niet veel over te vertellen, ze is 81 nu, dus ik weet niet of ze zelden klachten had of ze gewoon vergeten is. Volgens mij heb ik haar wel eens over opvliegers gehoord, maar kan me niet herinneren dat ze er ooit een had gekregen toen. Het enige wat ik nu merk is een rommelige menstruatie, soms komt het eerder dan gepland, dan weer later, dat is nog al eens onhandig. Tot nu toe red ik me wel met informatie op het internet.

Dat je zelf geen klachten hebt betekent natuurlijk niet dat je er niet over zou kunnen of willen lezen. 

Ja vreemd eigenlijk. Ik had juist een paar positieve zaken. Mijn haar werd dikker. En ik voelde me minder 'geregeerd' door mijn hormonen, dwz meer mezelf zoals ik was toen ik 18 was en niet een verlengstuk van iedereen in het gezin. En ik bleek vroeg in de overgang, begin veertig was het zo goed als afgelopen op een paar 1 keer per jaar mini menstruaties na. Die stomweg net bleken op te treden als ik voor mijn jaarlijkse uitstrijkje ging.

Overigens heb ik inmiddels zeker meer slijtageverschijnselen maar dat komt naar mijn idee met de leeftijd en heel geleidelijk. Mijn haar begint ook dunner te worden.

En ik heb een chronische immuunaandoening die een aantal jaren na de 'overgang' begonnen is als ik het zo terugreken. Zeg maar tijdens de 'overval' door de zogenaamde 'jeugdhulpverlening'. Dus nee, hier geen kwestie van een herkenbare periode in de 'overgang'.

https://www.bol.com/nl/f/wen-er-maar-aan/9300000005325823/

Knapt in ieder geval je humeur flink van op.

Al getwijfeld of ik die zou noemen IngridT

Dat is zoooo'n grappig boek. Topicstarter, die zou ik in ieder geval naast het informatieve boek óók kopen.

IngridT schreef op 25-01-2021 om 19:46:

https://www.bol.com/nl/f/wen-er-maar-aan/9300000005325823/

Knapt in ieder geval je humeur flink van op.

Ik vond dit boek juist enorm tegenvallen. Wat een flauw samenraapsel aan open deuren...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.