Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

m ik

m ik

12-01-2011 om 15:43

Goede kinderpsychiater in kop van noord-holland?

Na een artikel in de Margriet te hebben gelezen over ODD (oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis) en hiernaar gegoogled te hebben, valt bij mij het kwartje. De beschreven kenmerken komen namelijk zéér overeen met het gedrag van/bij mijn dochter (9 jr).
Ik begrijp uit de informatie over ODD dat dit door een psychiater gediagnostiseert en "behandelt" dient te worden. Maar ja, vindt maar eens een goede...
Hier misschien iemand met ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lennest

lennest

12-01-2011 om 19:30

Kinderpsychiater

Daarvoor heb je een verwijzing nodig van je huisarts, helaas zijn de wachttijden erg lang. Ik hen ooit gewerkt in de kinderpsychiatrie (als secretaresse) en in dit ziekenhuis waren de wachtlijsten meer dan zes maanden. Of je moet het particulier gaan zieken met het risico dat je verzekering het niet vergoed. Succes!

(null)

Behandeling

Wat let je om je zelf eens te verdiepen in de omgangsadviezen bij ODD? En in je kind?
Realiseer je dat onder ODD ongebrip van het kind kan zitten, bijvoorbeeld door een autistisch beeld en dat je zelf kunt helpen om een kind meer greep te leren krijgen op de wereld om haar heen. Je verdiepen in de adviezen die daarover gegeven worden en die rustig thuis invoeren en kijken hoe dat gaat, kan veel sneller, veel effectiever zijn.
Een diagnose duurt lang, vaak zijn er wachtlijsten, en behandeling en ouderbegeleiding komen pas later en kunnen van zeer verschillende kwaliteit zijn. Uiteindelijk zul je toch zelf aan de gang moeten. Een kind heeft het niet spontaan makkelijker, en jijzelf ook niet, wanneer het een diagnose heeft. Dat kan wel weer helpen om toegang te krijgen tot duurdere vormen van hulp als een speciale school of pgb. Maar ook dan is de uitkomst niet gegarandeerd.
De meeste ouders met zorgenkinderen worden zelf de deskundige van hun kind, vaak door schade en schande. Je realiseren dat jij het bent die de situatie gaat verbeteren in een vroeg stadium kan veel onnodig gedoe voorkomen.

Balans

Wordt eerst lid van een ouderorganisatie als Balans.
http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/odd-cd/wat-is-odd-cd

Dat is handiger en informatiever en geeft je meer steun als ouder dan lidworden als je zeker weet dat je kind wat heeft. Dan ben je al door een hoop nodeloos gedoe heen waar je beter tegen opgewassen bent met meer informatie en steun juist uit de hoek van ouders.

hkh

hkh

13-01-2011 om 13:10

Alkmaar

Wij hebben goede ervaringen met Triversum (niet met ODD overigens) in Alkmaar maar lange wachtlijsten en idd alleen maar met verwijzing van huisarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.