Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marianne

Marianne

20-05-2019 om 03:35

Gouden tip rugpijn

Iemand nog werkbare tips bij flinke rugpijn?
Ik loop hier nu al lang mee en alle voor de hand liggende tips en trucs lijken niets uit te halen, zooltjes, osteopathie en pijnstilling (huisarts) ook niet.
Ik begin er aardig moe van te worden. (letterlijk en figuurlijk) Wie heeft ervaring?


yoga

Ik zou eens voorzichtig beginnen met wat yoga-oefeningen. Kijk naar de kat-koe, de cobra en de sprinkhaan. En uiteraard niks forceren. Vooral de kat-koe is makkelijk te doen. Van de cobra en vooral de sprinkhaan wordt je rug echt sterker.

Marianne

Marianne

20-05-2019 om 08:22

Yoga

Dank Anneque.
Ik was al van plan iig aan yoga te gaan doen, in de hoop de kans op deze pijn flink te kunnen minimaliseren.
Alleen, ik vraag me dus af of het een goed idee is het nu, met flinke pijn, te gaan doen. Of te wachten tot het over is. (als het over gaat!!! Nu al zolang veel last, word er wat moedeloos van.)

Punt is dat ik mijn gewone activiteiten al nauwelijks aankan momenteel en er flink in heb moeten snoeien/minimiseren. Ik doe alles super sloom en voorzichtig, gedraag me eigenlijk alsof ik zeker 30 jaar ouder ben dan ik ben. Ik durf niet goed wild te bewegen en weet ook niet goed wat nu goed is voor mij lijf of niet.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-05-2019 om 08:45

en fysiotherapie

heb je dat al geprobeerd? Want ik neem aan dat die je ook (beter dan wij leken) kan adviseren welke oefeningen in jouw geval handig zijn. Want kat/koe is fijn voor sommige onderdelen van je rug (voor mij, gevoelsmatig, mijn onderrug), terwijl andere oefeningen juist beter zijn voor je bovenrug. Je kunt vaak bij een FT ook een vorm van fitness/training doen onder begeleiding, zodat je zeker weet dat je de oefeningen juist uitvoert. Ik zie dat bij sommige instructeurs nogal eens tekort schieten.

Overigens, ik zit op pilates, maar wel een heel rustige vorm. Met wel spierversterkende oefeningen voor o.a. je rug (en buik/benen/bekkenbodem). Erg plezierig.

Emmawee

Emmawee

20-05-2019 om 08:48

Oorzaak

Ik zou zeggen: terug naar de huisarts en je evt laten doorverwijzen.
Weet je al wat de oorzaak van de rugpijn is?

Over het algemeen is het goed om zoveel mogelijk in beweging te blijven, maar wel pijn te vermijden. Neem in elk geval na elke inspanning rust.

Sterkte!

@Emma

@Emma

20-05-2019 om 08:51

Pilates

Hier ook begonnen met pilates. Ik heb net als ts een lange geschiedenis met rugklachten en behandelingen. Volgende week naar de podotherapeut.
Pilates voelt heel goed, idd een rustige vorm. Ik doe het nog te kort om er iets echt zinnigs over te kunnen zeggen. Spierversterkende oefeningen doen wel goed denk ik.

Merel

Merel

20-05-2019 om 08:55

Wat mij helpt

Wat mij helpt, maar niet iedere rugpijn heeft dezelfde oorzaak, is wandelen. Ik ga, als ik door mijn rug ben gegaan, zo snel mogelijk een eind lopen. Minimaal een uur lopen en het is al een stuk beter. Maar goed, dit is met spit zo, weet niet of het werkt met bijv. slijtage of een beginnende hernia, dat is natuurlijk iets heel anders.

Lou

Lou

20-05-2019 om 09:16

Foto

Ik zou eerst proberen te achterhalen wat de oorzaak is. Heb je al een foto laten maken? Heeft er een orthopeed naar gekeken? Of een podotherapeut, of die allebei?

Kortom, eerst terug naar de huisarts.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-05-2019 om 09:26

overigens, bij mij

werkt fietsen erg goed als ik lage rugklachten heb. Als ik werkweken heb met alleen maar zittend werk, probeer ik minimaal 1 keer op de fiets te gaan (7 km enkele reis). Dat geeft een goede massage in mijn onderrug, zodat evt. klachten verdwijnen. Maar ik ben het eens met veel mensen hierboven - ga vooral ook terug naar de HA voor je zelf gaat dokteren.

Martje

Martje

20-05-2019 om 09:37

oorzaak

Wat is de oorzaak van de rugpijn?
Zonder dat te weten kun je het aardig verknallen voor jezelf.

Ik heb al jarenlang rugproblemen en ik moet vooral niet over mijn grenzen gaan.
Ik heb veel baat bij wandelen en simpele oefeningen.

Manueel therapeut

Sta je eigenlijk wel recht? Een ‘uit het lood-stand’ komt veel vaker voor; de ruggengraat en de bekken staan niet loodrecht boven elkaar. Vaak gevolg van een zware zwangerschap/ bevalling.

Sta voor een spiegel of raam met een denkbeeldige middellijn in de vorm van een lijn of een deurstijl. Zo kan je zien of je schouders op gelijke hoogte staan.

Je hebt het niet meteen in de gaten en je kan lange tijd andere klachten krijgen( ischias, achillespees etc.) voor de bron van de klachten gezien wordt.
Hier zette de manueel therapeut binnen tien minuten de boel weer op zijn plaats.

@Emma

@Emma

20-05-2019 om 10:32

Klopt Flanagan

Maar binnen een paar dagen is de pijn weer terug. Zelfde geldt voor osteopaat. Het is een beetje kip-ei verhaal. Je bekken of onderrug hangt scheef, is dat de oorzaak of het gevolg van orgaanligging (osteopathie)?
Veel behandelaars zeggen ook dat de kwaliteit van bindweefsel afneemt door hormonen in de overgang en/of tijdens een zwangerschap. Als je altijd al wat scheef in je bekken hangt dan krijg je daar in zulke periodes dus echt last van omdat je bindweefsel de boel niet meer goed bij elkaar houdt.
Het blijft tobben hier. Voedingssupplementen of hormoonkuren doen in ieder geval ook helemaal niks.

Barbara

Barbara

20-05-2019 om 10:59

Mijn tips

- Manuele therapie

- MBT-schoenen

Barbara

Barbara

20-05-2019 om 11:01

En...

oefeningen blijven doen, na de manuele therapie...

Milcham

Milcham

20-05-2019 om 15:56

Sauna

Naar de sauna, voor ontspanning van de rugspieren. Zwemmen schijnt ook goed te zijn, maar daar heb ik persoonlijk een hekel aan. Rust roest, beweging is goed
En natuurlijk terug naar de arts! Ik doe buikspieroefeningen om mijn rug goed te houden, maar misschien is dat voor jou juist helemaal niet goed.

Guppie

Guppie

20-05-2019 om 23:00

Oorzaken

Ligt aan de oorzaken. Rugpijn kan diverse oorzaken hebben, zoals overbelasting, spanningen, verkeerde houding, scheefstand, schade, spiraaltje, tekorten aan voedingsstoffen, tyraminerijke voedingsmiddelen. Tekort aan vitamine D kan ook klachten geven. Als je nog andere klachten hebt, kan dat een indicatie zijn in welke hoek je het moet zoeken.
In de oosterse geneeswijzen heeft men het over een tekort aan energie.
Bij veel mensen is er sprake van een scheefstand van de atlas, wat doorwerkt in je hele rug en lichaam. In dat geval kan een atlascorrectie helpen. Soms in combinatie met andere behandeling, zoals fasciatherapie, die kunnen werken aan de onderliggende problemen.
http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_16/nummer_4/artikel_940/nooit-meer-rugpijn.html

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-05-2019 om 23:12

Oorzaak

Om er effectief iets aan te kunnen doen moet je toch meestal wel weten wat de oorzaak is. Bij mij is dat hypermobiliteit en (daardoor?) verhoogde spierspanning. Om dat echt beter te krijgen zou ik eigenlijk moeten fitnessen en trouw mijn stabilisatieoefeningen moeten doen. Beide vind ik eigenlijk teveel gedoe, of kennelijk is de pijn nog niet erg genoeg. Ik houd er in ieder geval rekening mee door te letten op mijn houding, zitten afwisselen met beweging, en verstandig tilgedrag.

Bij mij destijds

Nadat ik door mijn rug was gegaan, ergens begin twintig, kreeg ik het advies van mijn huisarts om een kilo of 5 af te vallen. Op mijn werk kreeg ik fysiotherapie en ergotherapie om mijn rug minder te belasten.

Geen zware dagelijkse dingen meer boven mijn hoofd in kastjes maar op grijphoogte. Ik heb de stofzuiger de deur uitgedaan en voortaan ging ik vegen en dweilen, met een lange stok. En Tai Chi hielp mij om een betere houding te krijgen en mijn rug minder te belasten.

En ik denk dat je in elk geval uit moet kijken dat je geen te zware pijnbestrijding neemt.

Wanda

Wanda

20-05-2019 om 23:49

Atlas/oestrogeen

Is scheefstand van de atlas het nieuwe oestrogeendominantie? Handig, keuze uit maar 2 diagnoses.

Hier 1.5 jaar lang ernstige rugklachten met uitval in het been. Fysio, neurolyse, sporten, pijnstilling, rust, het helpt niet. Een val met een versleten rug zorgde daarvoor.
Maar ik lijk scheve atlaspillen en een pot oestrogeendominantie te moeten hebben.
Sorry, ik word wat cynisch van dat geraaskal.

bicyclette

bicyclette

21-05-2019 om 01:13

pfoe

Volgens mij is er maar 1 advies te geven: ga terug naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een orthopeed. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je al bij een fysiotherapeut onder behandeling bent geweest. Mocht dat niet zo zijn, dan is het hoog tijd om dat te doen (geen verwijzing voor nodig, dus zo geregeld).

En voor iedereen die hier concrete oefeningen adviseert: niet doen. Echt niet. Rugklachten kunnen zoveel oorzaken hebben. En bij ieder probleem horen andere do's en dont's.

Ja, natuurlijk kunnen we hier allemaal gaan vertellen wat voor ons hielp. Maar dat heeft TS natuurlijk helemaal niets aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2019 om 01:47

En je rugwervels?

Is al gekeken of je last hebt van slijtage?

Ik heb artrose ter hoogte van net onder het schouderblad en daarnaast een enigszins bolle rug. Dat heet kyfose. Ik had in bepaalde houdingen altijd last van rugpijn en ook een beetje vervelend in mijn longen. Zo'n 4 jaar geleden bleek ik astma te hebben, dus dat ik het in de buurt van dampende pannen weleens benauwd heb komt daar ook van, maar omdat ik ook een wat kromme rug heb en ik een vrij forse voorgevel had, werd bijvoorbeeld pannenkoeken bakken een vermoeiend en pijnlijke klus. Ik merkte ook op andere plekken in mijn lichaam dat het niet helemaal lekker ging, dus ik ben naar fysiotherapie gegaan. Daar ben ik een paar keer gekraakt, wat ik doodeng vond, maar er was wel meer ruimte in mijn borstkas. Daarna ben ik onder begeleiding van deze fysotherapiepraktijk gaan wandelen met een groepje. Dat was al goed, maar op een gegeven moment merkte ik dat mijn beenspieren echt veel te slap waren. Ik kon niet eens opstaan nadat ik gevallen was. Dus weer naar fysio en van daar uit ben ik naar fitness gegaan. Vorig jaar heb ik een borstverkleining ondergaan. Dit alles bij elkaar heeft tot resultaat gehad dat ik minder last van mijn rug heb, maar ook krijg als ik bijvoorbeeld in de tuin sta te werken. Moest ik vroeger bang zijn dat het snel in mijn rug zou schieten, nu heb ik nergens last van, ja gewoon normale pijntjes die bij stevig werken horen.

Dus mijn advies: laat je rug nakijken, het liefst met röntgenfoto's, ga een training doen waar je rugspieren sterker van worden (en de rest ook), laat eens nakijken hoe je houding is en als je ook een stevige borstpartij hebt, zou het een overweging kunnen zijn om daar een verkleining voor aan te vragen. Je BMI moet onder de 30 zijn, maar het liefst zo laag als gezond is en bij je lengte en leeftijd past.

Marianne

Marianne

21-05-2019 om 16:59

Dank

Jullie verwoorden wel mijn frustratie: ik weet niet precies wat 'het' is en daardoor weet ik ook niet hoe het aan te pakken. Weet niet wat ik met mijn lijf moet nu en dat voelt niet goed!
(spieren versterken wil ik sowieso maar nu lijkt het me geen goed idee)
Huisarts, ostheopaat en podotherapeut blijven vaag, huisarts denkt wel dat het mijn spieren zijn.
(Maar dan nog, waarom dan?)
In ieder geval bij niemand signalen dat er iets anders aan de hand is.
Terwijl het wel maar voortduurt en niets lijkt te helpen. En ik volgens mij niet duidelijk iets verkeerds doe. (en niet te zwaar etc)
Maar hoe kom je erachter wat er precies scheelt?
Foto's?
Ik ga idd maar terug naar huisarts
(nog geen fysio gezien maar volgens huisarts en podotherapeut is osteopathie normaal gesproken net zo effectief)

Heel kleine kans

Maar als niets helpt en je blijft pijn houden dan moet je terug gaan naar de huisarts. Ze denken er vrijwel nooit aan maar bij mijn vader bleek er ooit iets ernstig mis met zijn botten. Hoe lang hij niet bezig is geweest met pijnverergerende oefeningen. Vreselijk achteraf. Blijf niet te lang doorgaan met oefeningen die niet helpen. Dat is mijn advies.

Rugpijn patient geweest

Rugpijn patient geweest

21-05-2019 om 21:58

Denkfout

Ik hoor je een bekende denkfout maken; laat ik maar vooral niks doen, niet bewegen of heel langzaam, geen spierversterkingen want dat lijkt me niet goed.

Daar gaat het mis. Ik dacht dat ook. Maar DE sleutel tot genezing is juist bewegen! Wandelen is heel goed. Buikspieroefeningen. Beenspieren versterken. Doe de beweging die pijn doet. En ontspan weer. Weer de beweging die pijn doet. En ontspan weer. En dat herhalen. Volgende dagen telkens iets langer.

Je angst zorgt dat je verkrampt. De pijn zorgt dat je onnatuurlijk gaat bewegen waardoor je nog meer pijn hebt. En voor je t weet zit je in een visieuze cirkel! Durf je t niet? Dan snel naar de fysio die je hierbij begeleidt. Terug naar de huisarts is ook goed. Altijd goed om andere zaken uit te sluiten. Maar fysio en bewegen is de oplossing. Ik had van mijn 18e tot mijn 40e heftige rugpijn en nu nooit meer doordat ik juist ga bewegen bij rugpijn. Hierdoor is het supersnel over.

Lou

Lou

21-05-2019 om 22:12

Patiënt

Heb je de post van Jutta gelezen?
Jij bent degene die een denkfout maakt.
Marianne gaat terug naar de huisarts en dat is precies wat ze moet doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-05-2019 om 22:28

Rugpijn patiënt

De vriend die mij jaren geleden hielp verhuizen kreeg een paar dagen later last van zijn rug. Dat kijk je dan even aan, grapt over oude mannen die geen wasmachines moeten sjouwen. Bleken uitzaaiingen te zijn. Jouw advies is niet zomaar op iedereen toepasbaar. Daarom moet je weten wat de pijn veroorzaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2019 om 00:59

Op zich heeft rugpijn patient gelijk

Het is inderdaad een denkfout dat je niets kunt doen omdat je pijn in je rug hebt. Je kunt geneigd zijn om te denken dat je rust moet houden en dat dat de boel weer kalmeert. Dát is niet terecht. En uiteraard is het zeer verstandig om uit te sluiten dat het om iets ernstigs gaat.

Marianne

Marianne

22-05-2019 om 03:33

Meningen

zijn verdeeld over al dan niet versterken van rug tijdens pijn, niet alleen hier maar volgens mij ook nogal onder deskundigen.
Ik durf het iig niet aan, bang om het erger te maken.
Wat ik wel doe is bewegen, dat zeker wel.
Daar kom ik ook niet onderuit, wil me zeker niet ziek melden en thuis is er ook veel te veel te doen, ook wandel ik. (hond)
Maar ik doe het wel allemaal langzamer en rustiger dan normaal, til niet meer zwaar, probeer niet te bukken enz.

@Emma

@Emma

22-05-2019 om 06:35

Verschil

Dan is er ook nog een verschil tussen bewegen, rekken/strekken en spierversterkende krachttraining. Wat bij de ene klacht overbelasting is is bij de andere juist helpend.

Lou

Lou

22-05-2019 om 09:18

Kaaskopje

"Het is inderdaad een denkfout dat je niets kunt doen omdat je pijn in je rug hebt."
Maar niemand zegt dat, dus die denkfout is hier niet gemaakt. Veel erger is het dat iemand denkt dat zijn of haar recept voor andere mensen ook geldt, maakt niet uit wat ze hebben. Dat is een ernstige denkfout.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2019 om 10:07

Lou

Iets over je eigen situatie vertellen kan wel helpen, maar je kunt inderdaad niet stellen dat de ander het over kan nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.