Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

even zo,,

even zo,,

30-11-2011 om 07:03

Groeiachterstand(in botten)

hoi allemaal,

Na een hoop onderzoeken weten we nu dat mijn zoon van 9 qua botgroei 2 jaar achterloopt.
er wordt nu overlegt met een andere arts..(endicrinoloog)
maar ja we willen toch wel meer weten..
dus mijn vraag aan jullie is..

wie heeft dit al meegemaakt??
wat was de oorzaak??
wat kwam er als oplossing??
hoe ziet de toekomst eruit?

enz enz enz..

hopelijk kunnen jullie mij helpen

een bange en zenuwachtige moeder..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jeltje

jeltje

30-11-2011 om 22:32

Niet nodig

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar je hoeft niet direct bang en zenuwachtig te zijn. Over het algemeen is een groeiachterstand, als er een oorzaak wordt gevonden, goed behandelbaar. Als er geen oorzaak wordt gevonden, kan het in de pubertijd nog bijtrekken. Of blijft hij vrij klein, wat op zich ook nog geen ramp hoeft te zijn.

Allereerst: zoek in het archief! Er is hier veel over geschreven. Ik hoop voor je dat Primavera, of enkele andere ouders, ook nog reageren. Hun uitleg is voor mij zeer verhelderend geweest. Zoek dus ook vooral hun reacties in het archief.

Bij mijn zoon (vandaag 6 geworden) is uiteindelijk een groeihormoondefect geconstateerd, en hij wordt nu sinds bijna drie maanden behandeld met een dagelijkse dosis groeihormoon. Dat vond ik aan het begin best heftig, maar het is echt best snel gewend.

In ieder geval ben je bij een endocrinoloog aan het goede adres. Hij/zij kan de juiste onderzoeken (laten) uitvoeren, zodat je weet waar je aan toe bent.
Als ik het goed heb zijn er bij groeiachterstanden in de iets latere kindertijd een drietal hoofdoorzaken: glutenintolerantie (coeliackie), een afwijking aan de schildklier of een hormonale afwijking (groeihormoondefect). Maar een endocrinoloog zal waarschijnlijk ook eerst nog een heleboel dingen willen uitsluiten die veel minder vaak voorkomen. Maar misschien is dat ook helemaal niet nodig, aangezien je zoon al wat ouder is, en hij kennelijk verder gezond is?

De drie bovengenoemde mogelijke oorzaken zijn allemaal 'niet gevaarlijk' en goed behandelbaar. Hoewel de behandeling niet altijd makkelijk is, en soms wel levenslang. Voor coeliackie is de behandeling een dieet (dat wel best ingrijpend is), voor een schildklierafwijking meen ik met pillen, en voor een groeihormoondefect met dagelijkse injecties. Die ook snel wennen.

Sorry, ik weet niet heel veel meer. Wij zaten heel snel op het goede spoor, waardoor ik me verder niet heb verdiept in wat er ook nog aan de hand kan zijn. Hopelijk krijg je nog wat andere reacties. En hopelijk ben je wat gerustgesteld! Want leuk is het natuurlijk echt niet, als er opeens iets is...

KGO

KGO

01-12-2011 om 08:51

Geen oorzaak

Naast de oorzaken die gevonden worden voor groeiachterstand is het ook in heel veel gevallen zo dat er geen oorzaak wordt gevonden. En dan rest er dus niets anders dan afwachten.
Ik denk dat een kleine lengte met achterstand in botleeftijd gunstiger is dan kleine lengte met groeischijven die zich al sluiten. In het eerste geval heb je langer de tijd om te groeien en komt de pubertijd hopelijk later.
Is er al geprikt op IGF factor; en dan daarna onderzoeken naar aanmaak van groeihormoon.

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kuiken42

kuiken42

01-12-2011 om 20:25

Komt meestal wel goed

Mijn zoon komt van origine uit China. Wij hebben hem opgehaald toen hij 15 maanden was en hij had een botleeftijd van 4 maanden. Inmiddels is hij net 3 en zijn botleeftijd is al gestegen naar 32 maanden. Hij zal klein blijven,maar ja, als dat het ergste is. Belangrijkste lijkt mij de gezondheid.

kuiken42

kuiken42

01-12-2011 om 20:26

Toch nog vraag

Heb je deze vragen dan niet gesteld aan de arts die vertelde van de achterstand? Anders misschien een telefonisch consult aanvragen?

Anders

Anders

01-12-2011 om 22:12

Hier ook...

Hier ook een zoon met een groeiachterstand (al vind ik dat een groot woord) van 2 jaar. Skeletleeftijd loopt ook twee jaar achter. Hij komt dus later in puberteit. Oorzaak: bij ons lijkt de oorzaak te liggen in het feit dat ik laat in de puberteit kwam. n inderdaad ik was altijd het kleinste meisje van de klas en ben nu 1.72. Echt lang zal hij niet worden omdat mijn man ook geen 1.80 is. Zoon is prima gezond en heeft er voor de rest ook geen last van. Geen probleem van maken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.