Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fransien

Fransien

20-10-2010 om 19:36

Groeipijn?

Mijn zesjarige dochter klaagt bij vlagen en eigenlijk alleen 's avonds over pijn in haar knie, soms ook in beide knieen. Is dat groeipijn of is ze daar te jong voor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

20-10-2010 om 20:14

Niet te jong hoor

Groeipijn zit meestal in de lange beenderen, maar hier op het forum heb ik geleerd dat er ook kinderen zijn die het meer in de gewrichten voelen. En waarom zou een kind van 6 daar te jong voor zijn. Juist jonge kinderen groeien heel snel en die hebben er dus sneller last van. Bij onze oudste was het vanaf een jaar of 3 tot een jaar of 8 in sommige periodes vaak raak. Kan dus heel goed groeipijn zijn. Als je in het archief zoekt dan kom je allerlei mogelijke tips tegen om de pijn te verlichten, hier hielp eigenlijk alleen een lage dosering paracetamol.

koentje

koentje

20-10-2010 om 21:06

Nee, als

het in een gewricht zit schijnt het geen groeipijn genoemd te mogen worden. Dan is het iets anders.

Niet te jong

mijn zoontje heeft al groeipijn vanaf z'n 2e. Meestal in z'n scheenbeen. En ik herinner het me daar ook van mezelf van vroeger.

Wat helpt: eigenlijk niets. Mama die op bed zit en lekker over de benen wrijft, zodat ze warm worden/blijven.

Gewrichten kan ik me niet herinneren.

Ja hoor

Jongste heeft al vanaf drie jaar regelmatig groeipijn. Soms dagen achter elkaar en dan weer een tijd niet.

Wat ik erover heb gelezen is dat het door het botvlies komt wat geïrriteerd raakt door het groeien van de botten. maar weet het niet meer zeker.

Oudste had het trouwens toen ze iets ouder was en veel minder vaak.

Puck

Puck

21-10-2010 om 09:31

Bijna picasso

Uitleg van mijn huisarts over wat groeipijn is: De botten groeien harder dan het omliggende botvlies. Overdag als je rechtop staat etc. dan worden de botten door de zwaartekracht ieniemini ingedrukt. 's Avonds als je in bed ligt werkt die zwaartekracht niet meer mee en komt het botvlies meer onder spanning te staan. Dat veroorzaakt de pijn (vergelijk een elastiekje dat dus uitgerekt wordt). Daarom wordt ook gezegd dat groeipijn bij lange beenderen (scheenbeen etc.) optreedt.

Puck

Haha, had ik het toch redelijk goed in mijn geheugen, zij het niet perfect

Mijn jongste heeft trouwens vaak last van d'r knieën en voeten......Althans, dat zegt ze (maar dan is ze meestal redelijk panisch van de pijn).

Fransien

Fransien

21-10-2010 om 20:30

Tsja

Dan is het inderdaad gewoon uitzitten, als het erg is een paracetamolletje geven, en lekkere warme pyama-broeken helpen hier ook nog iets, al is het niet veel.
Ik hoop voor haar dat het snel over gaat.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-10-2010 om 13:09

Fransien, probeer te masseren

Of het groeipijn mag heten of niet, daar laat ik me niet over uit, maar probeer eens of het masseren van haar knieën werkt. Ik masseer de onderbenen van mijn zoontje als hij groeipijn heeft, en dat werkt prima. Flink masseren, dus echt een beetje kneden, alsof je de diepe lagen ook los wil maken, gedurende een minuut of 5. Een beetje aaien werkt niet (of alleen psychologisch dan). Mijn zoon vraagt zelf al om gemasseerd te worden, want hij wil absoluut geen paracetamol slikken (goh, kind van mij).

groet, Mamvantwee

Wij

Wij gebruiken altijd een kruik of pittenzak bij groeipijn. En inderdaad: masseren. Dochter vraagt er tegenwoordig zelf al om als ze ergens last van heeft.

Fransien

Fransien

23-10-2010 om 20:23

Masseren

Hoe doe je dat eigenlijk bij knieen? Bij kramp in de kuiten (heeft ze ook wel eens gehad) krijg ik het wel los, maar bij de knieen, is het dan boven- en onderbenen helemaal los kneden? De knieen zelf zijn botten, 'k vind het fijner als die nog een beetje vast zitten .

Marie

Marie

24-10-2010 om 20:27

Overbelasting

Hallo
Onze dochter klaagde ook altijd 's nachts over pijn in haar knieën als peuter/kleuter. En vooral als ze heel erg moe was! Als ze bijvoorbeeld geen middagdut had gedaan.
Uiteindelijk op haar zesde bij een podoloog geweest op advies van een vriendin. Ik had zoiets van "baat het niet dan schaadt het ook niet" en het eerste consult was toch gratis.
De podoloog keek naar de stand van haar voeten en benen. En daaruit bleek dat zij haar knieën teveel overstrekte (was mij niet opgevallen, ik dacht dat ze wel mooi op haar benen stond). Daardoor raakten haar banden in de knieën overbelast en dat gaf juist in rust ('s nachts dus) die pijn.
Ze heeft toen op maat gemaakte steunzooltjes gekregen en vanaf dat moment geen pijn meer!
Mijn visie over de podoloog is toen aardig bijgetrokken. Vooral toen hij voor mij ook steunzolen maakte. Kon ik voor het eerst in 36 jaar een stuk lopen en lang staan, zonder pijn in mijn voeten!
Dus ik zou zeggen: ga eens naar een podoloog.
Succes

bertien

bertien

31-10-2010 om 13:06

Hier

Ik denk niet dat je dochter te klein is voor groeipijn, mijn dochter van 7 heeft ook met periodes 's nachts last van haar benen/knieen vooral toen ze 2/3 was erg vaak wakker hierdoor geworden. Nu herkende ik dit ongeveer een half jaar geleden ook bij mijn jongste dochter van 5, hetzelfde verhaal, ik heb toendertijd ook navraag bij de huisarts gedaan en die zij ook groeipijn. Groeipijn kun je last van hebben totdat je bent uitgegroeid, kan ook in de pubertijd weer op gaan spelen, maar kleine kinderen kunnen ook in korte tijd veel groeien en hier dan last van hebben en dit uit zich bij mijn kinderen dus ook 's nachts. Bertien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.