Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

hartje

hartje

03-10-2011 om 09:31

Hartkloppingen 's nachts

wie heeft dit wel eens? ik heb het zo af en toe, dan gaat mijn hart tekeer, moet er dan uit (ben dan uiteraard ook angstig), het is vaak na (of voor???) een droom.
heb overdag wel eens (weinig) hartoverslag.
denk wel eens aan verhoogde schildklier of zo, maar heb geen snelle darmen of zo iets.
als ik naar boven loop, hoor ik wel eens mijn hart.
blerk. jaja moet zeker naar de huisarts

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tigress

Tigress

03-10-2011 om 09:39

Overgang?

Misschien ben je in de overgang? Ik heb het ook en in 2009 zelfs eens op de SEH geweest met een hartslag van 172! Maar er was niks te vinden later bij controles. Volgens de cardioloog komt het ook voor bij normaal gezonde harten.
Voor de zekerheid kun je altijd even bij de huisarts langsgaan.

Hyperventilatie?

Kan het dat zijn? Ik had in mijn zwangerschappen en nog steeds in tijden van grote stress ongeveer dezelfde verschijnselen als jij beschrijft, plus dat ik moeite had met ademen. Alsof ik niet diep genoeg kon inademen, zoiets. Ik denk dat het bij mij hyperventilatie was. Heb het nooit laten onderzoeken, maar ik ben er voor mezelf wel van overtuigd en het is ook verdwenen. Maar idd: ff langs de ha als je er last van blijft houden.

Hombre

Hombre

03-10-2011 om 20:21

Spychisch

Je erg bewust zijn van je lichaam (ademhaling hartslag) is nogal eens een symptoom van hypochondrie o.i.d. Ik maakte ooit een persoonlijkheidstest (vriendin studeerde psychologie) en daar stonden een paar van dat soort vragen in op grond waarvan de test mij genadeloos een hoge score op de hypochondrieschaal gaf. Nou, daar had ik geen test voor nodig...

Hyperventilatie is volgens mij tegenwoordig officieel afgevoerd als non-diagnose, dat noemen ze nu paniekstoornis dacht ik.

Disclaimer: Ik ben geen psycholoog, ik slaap er alleen met een.

Natriumglutaminaat?

Ik krijg 's nachts idiote hartkloppingen als ik de avond ervoor smaakversterkers heb gegeten (E621, natriumglutaminaat, ve-tsin). Het zit in heel veel pakjes en zakjes, soepen, bouillonblokjes, Chinees eten, kant-en-klaar sauzen, etc.
Ik vermijd dat soort producten nu zoveel mogelijk en nu slaap ik veel beter!

Let er eens op wat je hebt gegeten de avond voor die nachtelijke hartkloppingen. Wie weet ligt het aan smaakversterkers.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Hombre

Hombre

04-10-2011 om 09:28

Ja triple

Het mooie van spygisch is dat *alles* kan helpen. Zelfs ingebeelde boze voedingsmiddelen met enge namen...

Bellefleur

Bellefleur

04-10-2011 om 10:08

Natriumglutamaat

Sommige mensen reageren heel heftig op natriumglutamaat. Het zou kunnen dat je daar hartkloppingen van krijgt. Maar er zijn heel veel redenen. Als ik jou was, zou ik naar de huisarts gaan om oorzaken uit te sluiten. Omdat angst de klachten verergert. Been there, done it.

Hombre

Hombre

04-10-2011 om 13:34

Zelfsuggestie

Bellefleur zegt:
"Sommige mensen reageren heel heftig op natriumglutamaat."

Wikipedia zegt:
"While many people believe that monosodium glutamate (MSG) is the cause of these symptoms, an association has never been demonstrated under rigorously controlled conditions, even in studies with people who were convinced that they were sensitive to the compound."

Dus wie moeten we geloven? Wetende dat mensen uiterst vatbaar zijn voor zelfsuggestie en massahysterie (zendmasten!), kies ik voor Wikipedia.

Als er zo'n sterke relatie was hadden die onderzoeken die heus wel aangetoond.

E621 (ot)

Grappig, ik wist niet eens dat er een studie was gedaan naar allergische reacties op glutaminaten. Zal ik het me wel inbeelden, maar de keren dat ik nachtelijke heftige hartkloppingen had, had ik heel toevallig de avond ervoor smaakversterkers gegeten.
Overigens ben ik helemaal geen zweverig type met een fobie voor E-nummers. Ik ben zelf wetenschappelijk opgeleid en nog wel in de chemie ook!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Puck

Puck

04-10-2011 om 14:25

Nee hombre

Wikipedia is een betrouwbaar medium.... Iedereen kan daar nog steeds van alles op zetten zonder dat het op waarheid getoetst wordt dus beetje kortzichtig om dat dan als waarheid te zien. Tegenover alle hits die aangeven dat glutamaat geen bijwerkingen heeft kun je net zo veel hits zetten die zeggen dat er wel klachten van kunnen ontstaan.
Ik vind het overigens wel kort door de bocht om hartkloppingen gelijk maar als psychisch te definiëren, lijkt me niet dat je dat van zo'n afstand kunt beoordelen. Verder vind ik de toon van je postings behoorlijk denigrerend, jammer hoor.

Hombre

Hombre

04-10-2011 om 14:27

Wie niet

Ach, iedereen is daar gevoelig voor. Ik zelf lang last gehad van migraine, je wilt niet weten hoeveel oorzaken ik daar al voor bedacht heb, maar na enig (zelf)kritisch doordenken vielen de meeste af.

Extra probleem is dat de klachten wel echt zijn maar een psychische oorzaak kunnen hebben. Als je denkt dat je ergens hartklopping van krijgt is de kans groot dat je ze ook echt krijgt.

Hombre

Hombre

04-10-2011 om 14:34

Puck

Puck, ik heb de wijsheid niet in pacht en zeg slechts dat hartkloppingen en ademhaling 'nogal eens' een psychisch symptoom zijn. En die _mogelijkheid_ moet je als persoon met zulke klachten absoluut niet over het hoofd zien. That's all.

MSG is typisch zo'n hype, dat had ik al snel door toen ik in het buitenland ineens overal 'No MSG' op de menu's zag staan. En jawel, Wikipedia (niet perfect maar een stuk geloofwaardiger dan een of andere 'Puck') met al z'n meelezers is het er mee eens.

Hombre

Hombre

04-10-2011 om 14:34

Lezen, dames

Ik zeg nergens dat het psychisch _is_. Is dat nou zo moeilijk eruit te destilleren?

amk

amk

04-10-2011 om 14:36

Geen wiki maar de wageningen universiteit

haalt dezelfde onderzoeken aan.

http://www.food-info.net/nl/e/e621.htm

http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm
http://www.food-info.net/nl/national/ww-msg.htm

Deze is wel in het engels:
http://www.food-info.net/uk/national/msg-report.htm
en uit deze link:
In the western countries there has been a lot of concern about possible adverse reactions towards monosodium glutamates. Adverse reactions would include the Chinese Restaurant Syndrome (broncho-constriction in asthmatics), taking its name because it occurs often after eating Chinese, and neurotoxicity in children. Therefore monosodium glutamate has become one of the most intensively studied food ingredients. After intensive studies, the JECFA (Joint Expert Committee on Food Additives of the United Nations) placed it in the safest category of food additives. Later both the SCF (Scientific Committee for Food) and the FASEB (Federation of American Societies for Experimental Biology) came to the same conclusions. Therefore MSG does not have an ADI.

Vic

Vic

04-10-2011 om 20:08

Ik ben er vanaf

Mijn hart bonsde ook altijd ontzettend snel en hard. Soms als ik in bed lag, ging mijn hele lichaam heen en weer van het gebons. Nu heb ik pilletjes die de boel moeten reguleren (betablokkers). Ik ben er nog niet uit of ik dat nu erg prettig vind. Nu voel ik mijn hart namelijk helemaal niet meer kloppen, waardoor ik zo af en toe maar mijn pols voel om te kijken of hij het nog doet.

Tirza G.

Tirza G.

04-10-2011 om 21:06

O lieverd

Vic, ik lig onder mijn bureau van het lachen. Geloof mij: als je hart het niet meer doet, merk je dat wel. En dan niet aan je polsslag.

Tirza

Kari1

Kari1

04-10-2011 om 22:14

Linzel

Parnate is een MAO-remmer. MAO = mono amine oxidase, een enzym dat mono-aminen afbreekt. Als je zo'n middel gebruikt wordt vooral gewaarschuwd voor het mono-amine tyramine (o.a. in salami, banaan, chocolade, bepaalde soorten oude of zachte kaas en in rode wijn) omdat de geremde afbraak van tyramine ernstig verhoogde bloeddruk kan geven en dat kan zelfs levensbedreigend zijn.
Verder over andere mono-aminen: "Deze aminen en hun afbraakprodukten kunnen urticaria veroorzaken, vooral in combinatie met MAO-remmers en andere stoffen die het natuurlijke aminen-metabolisme verstoren. Bier, chocolade, fonduesauzen, frisdranken, soep en saus uit pakjes, gist, haring, kaassoorten, koffie en coffeine-houdende dranken, koolraap, kriel en nieuwe aardappels, mierikswortel, mononatrium glutamaat (Ve-tsin), ramenas, room, roomboter, selderij, schorseneren, spinazie, tuinbonen, vleesextrakten, wijnen, yoghurt."
Reden genoeg om bij gebruik van een MAO-remmer goed op je eten te letten, maar dat zegt dus niets over ve tsin op zich.
Kari

Vic

Vic

04-10-2011 om 22:24

Jaja

Dat weet ik natuurlijk wel, maar het is wel vreemd als je ineens niet meer zo'n gejaagd gevoel hebt en je hart niet meer voelt kloppen. De stresskip in mij is getemd Eigenlijk bizar dat je met een zo'n pilletje zoveel kunt beïnvloeden.

Bellefleur

Bellefleur

05-10-2011 om 09:30

Hartje,

Hartkloppingen kunnen veel redenen hebben. Zelfs een kop koffie teveel kan je hartkloppingen doen geven. Vaak is het onschuldig, maar dat weet je pas als je met de huisarts gesproken hebt. Wat de reden ook is, je word er angstig van. En daar wordt het niet beter van. Dus, naar de huisarts.

Vic

"de stresskip in mij is getemd" - vziw worden betablokkers ook vaak geslikt tegen de zenuwen. Ik had ooit een collega die een vlekkeloze presentatie gaf, en die achteraf bekende dat ze stijf had gestaan van de zenuwen en betablokkers had geslikt.

Ik heb me nadien voorgenomen dat als ik ooit weer eens zou afrijden, ik ook eerst langs de huisarts ga met een vriendelijk verzoek om een paar van die pillen.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

05-10-2011 om 21:22

Temet

Ik herinnerde me ineens dat ik vorig jaar nogal fel gekant was tegen het gebruik van betablokkers voor een rij-examen. Ben daarover nog steeds niet van mening veranderd overigens Het zijn echt enorm heftige pillen, die mijn hartslag 40 bpm naar beneden brengen (al na 1 pilletje he). Daar moet je maar niet mee experimenteren als je hartslag van nature 60 per minuut is.

Kari1

Kari1

05-10-2011 om 22:08

Linzel

Mono-amine-oxidase (MAO) is een enzym dat mono-aminen afbreekt. Parnate is een MAO remmer, dus remt het enzym dat voor die afbraak zorgt. Ergo: teveel mono-aminen, met bijbehorende klachten.
Kari

Vic

Het punt is natuurlijk dat mensen die van nature geen verhoogde hartslag hebben die wel krijgen als ze stijf staan van de zenuwen. Dus dat zo'n pil dan fijne effecten heeft geloof ik graag (ze zijn niet voor niets zo populair in dit soort situaties).

Groeten,

Temet

lottie

lottie

06-10-2011 om 15:57

Hormonen?

Al eens aan je hormonen gedacht?
Oestrogeendominantie of Progesterontekort kan nl. ook hartkloppingen veroorzaken. Tevens kan je schildklier van slag zijn. De oorzaak van de hartkloppingen hoeft niet altijd bij het hart te liggen, maar het lichaam heeft nog een aantal andere organen Hou eens een 'hartkloppingen-dagboek' bij om te kijken of je op bepaalde dagen in de maand misschien wat meer hartkloppingen hebt. Bijv. in bepaalde periodes van je cyclus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.