Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Heel slecht slapen, iemand tips?

Hallo,

Even een vraag waar iemand me wellicht mee kan helpen.. Ik ben altijd een slechte slaper geweest maar de afgelopen maanden is het wel heel erg droevig... Wordt elke 2/3 uur wakker en rond 3 uur val ik dan ook amper weer in slaap... Heb beste zware jaren achter de rug maar alle stof begint te dalen en toch blijf ik slaapproblemen houden. Er zijn niet eens dingen waar ik over begin te piekeren, blijf ook rustig liggen maar ik val gewoon niet in slaap.

Ik heb echt van alles al geprobeerd. Melatonine, meditatie, vaste tijden op bed en er uit, thee drinken, therapie en afgelopen week dus slaapmedicatie gekregen van de huisarts. Heb ik gisteravond genomen maar helaas, om 12 uur en 3 uur wakker en toen dus tijd wakker gelegen. Kortom, nog steeds geen aaneengesloten periode van slaap.... Ik raak steeds meer uitgeput en begin er goed de balen van te krijgen! Overdag functioneer ik amper en kom ik beetje zompig de dag door.

Dus...iemand nog tips hoe ik dit kan aanpakken? Of is dit iets wat bij me hoort en dat moet ik dan maar gaan accepteren? Wordt er wel een beetje wanhopig van ondertussen......


Triva

Triva

03-04-2016 om 12:01

Wat ik mis is

meer lichaamsbeweging in de buitenlucht. Heb je daar al aan gedacht, bij voorkeur 's avonds en dan lekker douchen en naar bed?

Alleen_vlindertje

Alleen_vlindertje

03-04-2016 om 12:09 Topicstarter

Beweging

Gisteren twee uur op het strand gelopen en toen was ik helemaal stuk... In de avond dus uitgebreid warm bad maar nee hoor, zelfs dat hielp niet Kan vanavond wel proberen een stukje te wandelen vlak voor het slapen gaan....

Leeftijd?

Ik heb er lange periodes ook last van, maar geen maanden. Men zegt bij mij dat het bij de leeftijd hoort? Overgang.
Het is waardeloos, ik slaap als het lukt, op vrije momenten wat bij. Soms maar half uurtje tijdens lunchpauze, dan kom ik de middag weer redelijk door.

lennest

lennest

05-04-2016 om 20:14

slaaponderzoek?

Heb je wel eens gedacht aan een slaaponderzoek? Je huisarts kan je verwijzen, naar een speciaal slaapcentrum maar er zijn ook algemene ziekenhuizen met een slaappoli. Je krijgt dan allerlei draden/plakkers op je lijf en je hoofd, ook je ademhaling wordt gemonitord. Meestal ga je laat in de middag naar het ziekenhuis, laat alles opplakken en gaat 's avonds op de normale tijd naar bed. 's ochtends ga je terug naar het ziekenhuis en halen ze de hele handel weer van je lijf. Na een tijdje krijg je een afspraak met een neuroloog/kno-arts/longarts om de uitslag te bespreken. Op zich slaap je niet slechter met al die toeters en bellen aan je lijf, dat valt reuze mee.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn, het kan de overgang zijn, maar dat hoeft niet.

radio

Ik neem aan (zo te lezen wel) dat je een goede slaaphygiëne in acht neemt? Niet tot vlak voor het slapen nog op een tablet of een ander apparaat dat blauw licht uitstraalt. Dag rustig afbouwen, vaste rituelen, niet te veel/geen alcohol, dat soort dingen?
Ik ken periodes van slaapproblemen, en wat dan enigszins werkt, is naar de radio luisteren. Zachtjes één oortje van mijn mp3-speler in mijn oor en naar Radio 1 luisteren. Op dat geklets doezel ik dan nog wel eens weg.

Verder zou ik inderdaad, als het een chronisch probleem is, dat slaaponderzoek overwegen.

Bellefleur

Bellefleur

06-04-2016 om 09:09

mp3

Ik gebruik ook mijn mp3, net zoals Anneque. Ik zet mijn lievelingsmuziek op, en zet het geluid heel zacht. Zo zacht dat ik me moet concentreren op het geluid. Daar val ik van in slaap.

Pirata

Pirata

06-04-2016 om 09:54

valeriaan

Mijn puber met ADHD etc. valt veel rustiger in slaap sinds hij een deel van zijn melatonine vervangt door een valeriaan. Zoiets al eens geprobeerd?
En wat voor een thee drink je dan? Gewone thee bevat ook cafeïne...

Bonne

Bonne

06-04-2016 om 09:56

wat ik me afvraag

Die slaaponderzoeken zijn ook op tv te zien, momenteel deels bij het programma bizarre slapers.
Alles wat er tot nu toe uitkwam is: - geen schermtijd of andere activiteiten voordat je gaat slapen - vast en kort bedritueel - elke dag op dezelfde tijd er in en op dezelfde tijd er uit.

Het is net met lijnen eigenlijk, je weet het wel maar het is zo saai

En wat ik me afvraag is of al die dezelfde adviezen nu ook voor al die verschillende mensen werken.

Alleen_vlindertje

Alleen_vlindertje

06-04-2016 om 10:47 Topicstarter

Bedankt voor jullie adviezen!

Weer een paar nachten verder. Gisteren voor mijn doen redelijk geslapen, afgelopen nacht weer heel slecht. Ik drink altijd groene thee, dus geen cafeine daarin.

Ik ben inderdaad gebruik tablet/telefoon gaan afbouwen, lees nu een stukje voor ik ga slapen. Ik heb melatonine maar ik zal inderdaad eens proberen om valeriaan er bij te gaan gebruiken.

1,5 jaar geleden heb ik een slaaponderzoek gehad ivm een gastric bypass, toen kwam er uit dat ik op de rand zat van apneu. Ondertussen ongeveer 45 kilo lichter en hopelijk nog minder apneu Heb gisteren wel gevraagd aan zoon of hij mij nog hoort snurken en ja, soms zegt hij. Dat klopt dan wel weer met mijn droge mond 's ochtends... Ik houd de suggestie voor een slaaponderzoek nog even in mijn achterhoofd! Bedankt.

Dus...ik ga druk aan de slag met jullie tips, bedankt voor zover.

Groene thee

In groene thee zit beslist wel cafeïne hoor. Minder dan in koffie, maar ik zou het voor de zekerheid maar tot 0 reduceren.
Maar misschien bedoel je kruidenthee? Dat bevat in de regel inderdaad geen cafeïne.

Pirata

Pirata

06-04-2016 om 10:55

apneu

Dan zou ik zeker op korte termijn voor dat onderzoek gaan. Mijn man had ernstige apneu, dus sliep nooit eens gezond (en ik al helemaal niet). Inmiddels slaapt hij met een drukmasker en lijkt fitter. Ik ook
Fijn dat je alvast een nachtje kon doorslapen.

Moiraine

Moiraine

06-04-2016 om 11:39

Hier ook gehad

Uit mijn slaaponderzoek kwam dat ik te lang(!) in bed lag, waardoor mijn diepe slaap versnipperd raakte, waardoor ik niet uitrustte, maar ook heel vaak per nacht in een hele lichte slaap terecht kwam, waar ik dan makkelijk uit wakker werd.

Bij mij hielp het dat ik niet langer dan 6,5 uur per nacht in bed doorbracht. Vervolgens werd ik daar wel heel moe van, maar na ongeveer een week anderhalf, begon ik beter in slaap te komen en door te slapen tot de wekker. Dat heb ik toen twee weken volgehouden en mocht daarna met een kwartier per week uitbreiden, tot ik mijn ideale slaaptijd gevonden had.
Hoewel ik nog wel eens slecht slaap, slaap ik nu grotendeels goed.

Overigens had ik ook jaren van stress achter de rug, dat duurt lang voordat dat uit je systeem is!

Hoop dat je er iets aan hebt!

net als moiraine

Ik heb 2 jaar geleden meegedaan aan een onderzoek naar behandeling bij slaapproblemen. Ik was in die tijd de wanhoop nabij. Ik sliep soms maar 3 uur per nacht en raakte er zo langzamerhand van overtuigd dat ik nooit meer normaal zou kunnen slapen.
Ook bij mij was de conclusie dat ik te veel tijd in bed lag en dat ik uiteindelijk meer tijd wakker dan slapend in mijn bed doorbracht.
Ik mocht toen een periode lang niet eerder dan 12 uur naar bed en moest om 7 uur opstaan, ook al sliep ik dan nog. Daarnaast moest ik even uit bed als ik langer dan een half uur wakker lag zodat je je bed uiteindelijk niet meer gaat associeren met wakker liggen.
Het is eerst echt afzien maar het heeft mij enorm geholpen
Tijdens het onderzoek mocht ik geen slaapmedicatie gebruiken en ook geen melatonine. So wie so zijn de experts er erg op tegen om zelf met melatonine te gaan experimenteren omdat het je eigen 'slaaphormoonhuishouding' kan verstoren. Als je echt te weinig melatonine aanmaakt dan moet precies uitgezocht worden welke hoeveelheid voor jou goed is en op welk tijdstip je dat dan nodig hebt.
Ik weet niet of het onderzoek nog loopt maar kijk eens bij www.alleklokkengelijk.nl
Nog steeds heb ik er minder goede nachten bij maar het feit dat ik nu meer weet over slaap helpt mij om er relaxter in te staan en dat helpt dan ook weer om makkelijker te slapen.
Succes!

Nog iets

je hebt het in je openingspost over aaneengesloten slaap. Om een kwalitatief goede nachtrust te hebben is het niet persé nodig om de hele nacht aaneengesloten door te slapen. Je doorloopt verschillende malen een slaapcyclus. Voor de kwaliteit van je nachtrust is het wel nodig om die cycli af te maken maar tussendoor kun je best wakker worden. Zeker als je ouder wordt, richting de overgang, wordt het lastiger om tussen de cycli door te slapen.

dc

dc

06-04-2016 om 23:33

puzzelen

Ik word heel erg ontspannen van puzzelen, sudokus, of wiskundige puzzels. Als ik dat doe voor ik ga slapen, slaap ik meestal heel erg goed. Is waarschijnlijk niet de ultieme oplossing voor jou, maar wie weet helpt het een beetje.

Yvonne

Yvonne

07-04-2016 om 08:40

Slaaptherapie

Mijn vriendin met slaapproblemen heeft hier veel aangehad:
http://www.slaapencognitie.nl/klokken.php

Ik zelf heb ook slaapproblemen en hadden me ook opgegeven maar kwam er niet voor in aanmerking.

ja die!

Het onderzoek waar Yvonne naar verwijst heb ik idd gedaan. Het loopt dus kennelijk nog steeds. Zou zeker contact opnemen. Je weet nooit wat het oplevert.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-04-2016 om 18:48

Sex

Wat mij betreft werkt sex voor het slapen gaan nog altijd het beste. Maar dat is helaas niet voor iedereen een optie. Nou ja, je kunt altijd sex met jezelf hebben toch?

Lana24

Lana24

08-04-2016 om 06:54

Slaaponderzoek loopt nog!

Het slaaponderzoek loopt nog maar is deze zomer afgelopen geloof ik. Ik doe sinds kort mee, ben zeer benieuwd wat er uit komt!

Alleen_vlindertje

Alleen_vlindertje

08-04-2016 om 19:42 Topicstarter

Update

Bedankt voor de nieuwe reacties. Ik heb inderdaad valeriaan geprobeerd en zowaar een nacht van 5 uur gemaakt! Maakte al een groot verschil overdag qua moeheid.

Ik probeer er ook iets meer ontspannen in te staan en mezelf toe te staan overdag dan maar een powernapje te doen. Ook kijk ik 's avonds geen tv meer maar lees ik een stuk. Alles gecombineerd lijkt het een beetje vooruit te gaan.... Ik blijf hoop houden dus!

Ontspannen.

Het accepteren dat het slechte slapen er blijkbaar een periode bij hoort helpt mij dus ook. Geen obsessie met rekenen hoeveel uurtjes ik nog maar heb tot de wekker gaat. Niet meer midden in de nacht, klaar wakker, liggen stressen.
Even eruit, iets drinken, soms even wat lezen of foldertje bladeren en weer terug naar bed.
En ja, hier en daar overdag even bijtanken.
Morgen ben ik vrij, echt uitslapen doe ik ook niet, maar een uurtje meer slaap is al oké. Valeriaan heb ik nog nooit geprobeerd, maar fijn dat jij het idee hebt dat het je helpt.

Pennestreek

Pennestreek

25-04-2016 om 15:08

Ik weet het ook even niet meer

De oorzaak is bij mij duidelijk stress, maar wat ik er vervolgens aan moet doen niet. Heb ook alles al geprobeerd, ontspanningsoefeningen, lezen, massage, warme douche, wel of niet een glaasje port (werkte vroeger altijd heel goed), warme melk, zelfs slaappillen (lichte dosering, doet ook weinig tot niets) alleen muziek nog niet. Kan me niet voorstellen dat je lekker in slaap valt met oortjes in...
Morgenochtend afspraak met de huisarts. Hopelijk kan die me helpen, want dit hou ik echt niet vol.

Schone slaapster

Schone slaapster

25-04-2016 om 15:21

Periodes

Ik heb periodes gekend van slecht slapen gecombineerd met piekeren als ik wakker lag. Da's geen fijne combinatie. Een tip van een therapeute toen, niet liggen woelen maar opstaan. Kopje thee drinken, iets saais lezen, geen scherm aan, weinig licht en dan weer terug naar bed. Bij mij hielp het, ik hoop bij de slechte slapers hier ook.

Pennestreek

Ik slaap heel vaak met de radio aan (muziek werkt niet voor mij - gepraat wel, vandaar radio 1). Ik lig dan op één oor, en in het bovenste oor doe ik dan het oortje van de mp3. Daar heb ik geen last van, ergens in mijn slaap of tijdens het omdraaien valt hij vaak uit.
Je zou het allicht een keer kunnen proberen.
Sterkte, ik weet hoe ondermijnend slaapgebrek is (en ook veel sterkte bij alles wat er nu in je leven gebeurt).

Hanne.

Hanne.

25-04-2016 om 16:00

mindset

Ik heb in een heftige periode ook slaapproblemen ontwikkeld die helaas bleven toen de problemen over waren.

Het keerpunt voor mij wat het moment dat ik me realiseerde dat ik voor die tijd om 2.30 wakker kon worden en dacht 'heerlijk ik kan me omdraaien en nog lang slapen' maar dat ik inmiddels dacht 'shit, het is pas 2.30 ik heb nog veel te kort geslapen en nu lig ik weer de hele nacht wakker'.

De adrenalineboost van die gedachte was sterk genoeg om me inderdaad de hele nacht wakker te houden.

Nu ik die gedachte (en dus de adrenaline) wat af kan zwakken gaat het een stuk beter.

Pennestreek

Pennestreek

25-04-2016 om 16:14

Dank Anneque

Kon ik maar onder zeil gaan tot hij helemaal uit mijn systeem is en de scheiding geregeld. En dat er dan een nieuwe frisse en fruitige Pennestreel opstaat. Maar helaas, zo gaan die dingen niet, ik moet er doorheen. Ik ga die radio en het opstaan als slapen niet lukt eens proberen.
En Hanne, ik kijk precies daarom al bewust niet op een klok, maar blijf ontspannen liggen met mijn ogen dicht, met het idee dat ik hoe dan ook uitrust van liggen. Lezen in bed lukt ff niet, er ligt altijd een kind naast me tegenwoordig. Dat vind ik de rest van de nacht wel prettig maar beperkt me wel een beetje in de mogelijkheden zoals dus lezen in bed, wat ik anders wel zou doen. Als ik mijn hoofd erbij kan houden, want mijn concentratieboog is inmiddels ook gekrompen tot die van een vlo .

Angela67

Angela67

25-04-2016 om 16:38

klein lampje

met een op-het-boek-te-zetten lampje kun je misschien wel lezen in bed? of met e-reader?
gr Angela

Hanne.

Hanne.

25-04-2016 om 17:36

tellen

Wat ik ook wel doe om mijn hoofd leeg te krijgen (houden) is tellen. Gewoon rustig van 1 tot hoe ver ik kom. En als ik dan merk dat ik afgeleid ben /aan iets anders denk gewoon weer opnieuw beginnen.

Volgens mijn psycholoog is dat min of meer een basisprincipe van mindfullness.

(en dat terwijl ik daar dus helemaal niets mee heb).

Verder alleen sterkte, mijn slaapproblemen begonnen rond de zelfde tijd als de jouwe met een vergelijkbare oorzaak. Alleen vooralsnog met een andere afloop, maar ook bij mij zijn ze nog niet helemaal weg en vlammen ze soms weer flink op.

Hanne.

Hanne.

25-04-2016 om 17:37

kind

Zou een kind er echt last van hebben als je een bedlampje aan doet en gaat lezen? Die van mij namelijk helemaal niet. Als je het nog niet geprobeerd hebt zou je de gok eens kunnen wagen.

Lynna

Lynna

25-04-2016 om 17:50

Regelmatig ritme

Ik doe dus mee aan het hier al eerder genoemde slaaponderzoek en ik moet echt een ritme aanhouden. Als ik moet werken sta ik om half 7 op en nu dus op mijn vrije dagen ook En als ik wakker word moet ik mijn bed uit ipv lekker te blijven lummelen in bed. Dus dit weekend zat ik zaterdag en zondag in mijn up om vijf over half 7 beneden. Heb je wel een lange dag Ook al omdat ik ook 's avonds op een vaste tijd naar bed moet. Ik heb wel het gevoel dat het werkt. Ik ben overdag nog moe, maar ik slaap wel dieper. Denk ik. En ik ben minder wakker.
Misschien ook iets voor jou om een strak ritme aan te houden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.