Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sascha2

Sascha2

15-09-2011 om 23:21

Heftige menstruaties en ibuprofen

Mijn menstruaties zijn erg heftig. Gisteren toch maar eens bij de huisarts bespreekbaar gemaakt en zijn oplossing was: een dag voordat ik ongesteld word moet ik beginnen met drie keer daags ibuprofen. Dat een dag of vier volhouden et voila: het bloedverlies zal wrs aanzienlijk minder worden. Zou het echt zo simpel zijn? Iemand in de zaal ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

16-09-2011 om 09:47

Hier ervaring

Ik heb dit ruim een half jaar succesvol toegepast. Het doel was verhoging van mijn Hb (door HA toegeschreven aan heftige menstruaties bij gebrek aan andere oorzaken) en dit lukte. De menstruaties werden inderdaad minder heftig (voorzover ze dat al waren). Ik hoefde overigens pas te beginnen met slikken als de menstruatie begon, dat scheelt nogal als je het niet op de dag af kunt voorspellen. En volgens mij was het 3x 600 mg.
Overigens kan ik die dingen dus wegwerken alsof het snoepjes zijn, maar een boel mensen krijgen er maagklachten van, ik weet niet of jij dat ook hebt? Ik kreeg destijds de keuze uit ibuprofen + nog een drietal andere opties zoals de pil enzo (rest ben ik vergeten), maar gezien eventuele gezinsuitbreidingsplannen zat ik daar toen niet op te wachten.

Karlina

Karlina

16-09-2011 om 09:48

Klopt

Prostaglandines zijn stoffen die je lichaam zelf maakt en die een rol spelen bij menstruatiestoornissen (ook wel dysmenorroe genoemd). Als je er te veel van aanmaakt krijg je veel bloedverlies, klonters en krampen. Pijnstillers uit de NSAID-familie waar ook ibuprofen toe behoort, remmen de productie van prostaglandines in je lichaam. Ik heb een stukje voor je gekopieerd:
Zeer waarschijnlijk zijn bij de dysfunctionele stoornissen van de uterus, menorragie en dysmenorroe, ook afwijkingen in het prostaglandinesysteem betrokken, gezien de invloed van prostaglandines op myometrium, bloedvaten en bloedstolling. Bij onderzoek van endometriumweefsel en menstruatiebloed zijn daarvoor ook aanwijzingen gevonden. Naar de aard van de afwijkingen in het prostaglandinesysteem van de uterus valt echter nog slechts te gissen.
Voor de behandeling van menorragie – en van dysmenorroe – kan gekozen worden uit behandeling met een prostaglandinesynthetase(PGS)-remmer, hormonen of een antihormoon. Bij menorragie staat ook nog ter beschikking behandeling met een uterotonicum of een fibrinolyseremmer.
Wat betreft de PGS-remmers is gunstig effect beschreven van naproxen, ibuprofen, diclofenac en antranilzuurderivaten. Weliswaar hebben de PGS-remmers veel mogelijke bijwerkingen, maar deze doen zich in de regel pas voor bij gebruik gedurende langere tijd. De behandeling kan beperkt blijven tot de eerste twee à drie dagen van de menstruatie. Na een periode van 3 tot 6 maanden kan de toepassing worden gestaakt om na te gaan of langer durend gebruik wel nodig is.
http://www.ntvg.nl/publicatie/menstruatiestoornissen-0/volledig
Karlina

Sascha2

Sascha2

16-09-2011 om 11:33

Whow

Wat een fijne reacties, jullie zeggen precies wat ik wil horen . Dank ook voor de informatie.
Ik kreeg ook het advies van andere, hormonale middelen, maar ik wil niets met hormonen meer. Dit was voor de ha het enige resterende advies, anders wordt het een doorverwijzing. Hij gaf inderdaad aan dat ik wellicht maagzuurklachten zou kunnen krijgen, maar eerst maar eens uitproberen. Goh, ik hoop dat dit bij mij aanslaat.

Jeetje (ot)

Wat een tip! Wist dit echt niet!

Gr Pham

Valkyre

Valkyre

17-09-2011 om 20:41

Hier al jaren

Naproxen (zelfde groep als ibuprofen). Gaat veel beter sinds ik dat gebruik, en na een jaar (ofzo) gebruik heb ik steeds minder krampen en steeds minder pijnstillers nodig. Ik gebruik er nu elke maand twee, hooguit drie p/d gedurende drie dagen. Dringend advies: altijd bij of direct na het eten innemen.

Soms krijg ik na die drie dagen een soort ontwenningshoofdpijn, dan helpt 1 paracetamolletje of... een glas cola!

Heel veel sterkte, ik weet hoe erg het kan zijn..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.