Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ouder

ouder

01-02-2011 om 14:19

Help eng dromen --ademtekort?

hallo, ik heb nu 2x een hele rot droom gehad. Ik merk dat wanneer ik te warm wordt, ik eng droom. Ik werd beide keren wakker en de droom was het gevoel alsof ik stikte (er zat iemand op me of zo). Zou ik op dat moment 'in het echt' misschien geen adem halen? Ik heb het idee dat ik de laatste tijd wat meer piep, er is ooit allergie voor mijten vastgesteld. Ik dacht eerst dat het de kou was, maar nu weet ik het niet meer.
Overdag heb ik eigenljk niet snel last, alleen heel soms toch dat ik 'denk alsof ik te weinig zuurstof binnenkrijg'. Ok lekker warrig allemaal...
jullie adviseren zeker naar de huisarts te gaan???
o ja: wie weet een goede anti mijten matrashoes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

01-02-2011 om 16:14

Apneu

Wat jij beschrijft (althans dat niet ademen in je slaap) heet slaap-apneu. Google er maar eens op.

Heel vervelend, weinig aan te doen, maar inderdaad: je stopt met ademen en daar reageert je lichaam pas op het allerlaatst op door toch maar weer ineens een heleboel adem te gaan hijsen. Soms is er een 'mechanische' verklaring, dat bv. je tong je luchtpijp blokkeert, en daar zijn dan wel weer hulpmiddelen voor te verzinnen.

Maar als je je hierin herkent, zou ik dus inderdaad eens naar de dokter stappen.

(Het hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn!)

Margje

ouder

ouder

01-02-2011 om 17:39

Ik ken het

ja ik ken het wel, maar komt nagenoeg alleen voor bij mensen met erg overgewicth, maar dat heb ik dus geheel niet.
en ik heb het zeker niet altijd en ben zeker niet moe 's morgens... dus..

Mijten

Met een recente test dat je een mijtenallergie hebt kun je bij sommige zorgverzekeraars een vergoeding krijgen voor een matrashoes.
Als je de uitslag van de test nog hebt kun je dit ook eerst even overleggen met je zorgverzekeraar.
Hoezen bij de thuiszorgorganisatie Vegro bijvoorbeeld
http://www.vegro.info/hoog-laag-bedden-en-toebehoren/nl/page/130/
En bij de firma Vos
http://www.vosmedisch.nl/
En veel luchten en schoonhouden van de oppervlakken in de slaapkamer.

Tango

Tango

02-02-2011 om 00:11

Klopt volgens mij niet, karin

Dat apneu alleen voorkomt bij mensen met ernstig overgewicht. Ik ken iemand met echt geen ernstig overgewicht die het w.s. ook heeft en zo zijn er vast wel meerdere.
Naar de huisarts gaan lijkt me een goed idee, het kan ook een vorm van hyperventilatie zijn (door paniek van de enge droom), maar de enige die het je kan vertellen is toch de huisarts.

Tango

Tango

02-02-2011 om 00:12

Oeps!

Ik bedoelde ouder, niet Karin. Zat per ongeluk bij het draadje eronder te kijken waar Karin de poster was. Sorry!

Niet vreemd

Wanneer ik op mijn rug slaap heb ik wel eens last van slaapapneu (heb geen ernstig overgewicht). Heel vaak als ik eng heb gedroomd en ik word wakker, lig ik op mijn rug. De slaapapneu en de enge dromen lijken dus met elkaar te maken te hebben. Ik slaap daarom altijd in op mijn zij. Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan als je geen manier kunt vinden om van de apneu af te komen en het je kwaliteit van nachtrust gaat beinvloeden.
Je hebt het verder over een benauwd gevoel, alsof er iemand op je zit. Zoek eens op internet naar 'slaapverlamming'. Dit komt voor in je lichte droomslaap en kan ook een gevoel geven alsof je niet meer kunt ademen (heb ik wel eens gehad, best eng). Het gevoel hebben dat er iemand op je zit, hoort hier ook bij en wordt incubus of succubus genoemd: een gewone slaaphallucinatie die vroeger als paranormaal werd geinterpreteerd. Hoort in het rijtje thuis: het gevoel hebben dat je valt of een hard geluid horen wanneer je in slaap aan het vallen bent (waarbij ik vroeger bij het laatste altijd iedereen ging wakker maken met de vraag of ze het ook hadden gehoord, haha).

ouder

ouder

02-02-2011 om 21:13

Incubus

gut, wat er al niet bestaat... wat je beschrijft, zo'n enorm hard geluid heb ik 1x gehad (misschien 2x) en 'in slaap vallen' heb ik iets vaker... dat geluid vond ik toen ook wel erg spannend...
Ik denk dat ik gewoon minder warm moet slapen en niet te veel moet stressen en te laat naar bed... vannacht goed geslapen

Slaapapneu

Mijn vader heeft slaapapneu's. Is hier uitgebreid op onderzocht (in slaapcentrum van academisch ziekenhuis) en heeft er een apparaat voor dat hij iedere nacht op heeft (dat helpt met de ademhaling). Mijn vader heeft geen spatje overgewicht, dat is een keurige slanke lange man. Hij is in (zeer) goede conditie en ondanks zijn leeftijd sport hij nog steeds meer dan menig tiener.
Mijn vader werd wel eens badend in het zweet wakker inderdaad,met het idee dat hij stikte. Maar hij werd ook tig keer zonder dat hij het echt merkte wakker. Werd steeds vermoeider overdag, tuntelig op de benen, had duizelingen (ook overdag) viel op de stoel in slaap soms. Dit alles ontwikkelde zich langzaamaan. Dus eerst merk je het niet eens en later denk je die man word oud. Als hij aktief was (sporten b.v) had hij het niet.
Het heeft jaren geduurd voordat het kwartje viel dat er iets aan de hand was,iets medisch.
Nu met het apparaat heeft hij nergens geen last meer van.
Ik denk dat als je slaapapneu's zou hebben dat er dan veel meer zou moeten zijn dan je nu aangeeft.
Toen die 'stikverschijnselen' begonnen bij mijn vader, had hij al jaren last van in slaap vallen bij de t.v. b.v. of tijdens een gesprek, zelfs als er visite was. En ook al best lang duizelingen en tuntelig op de benen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.