Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help, hoe kom ik hier vanaf

Hi allemaal,

Ik lees hier wel eens mee maar nooit iets gepost. Hopelijk weten jullie wat te doen.

Ik heb nu 1,5 week het probleem dat alles wat ik eet vies smaakt. De smaak kan ik bijna niet uitleggen maar dermate vies dat ik liever niet eet. Het is niet constant, eigenlijk met name als ik iets eet of drink. Ik word er dan onderhand ook helemaal gek van want ik heb wél honger en zin in dingen maar het smaakt gewoon zo ranzig. Alsof het eten bedorven is ofzo.

Maandag ben ik naar de mondhygiënist geweest maar dat was het niet. Nu merk ik ook wel beter (denk ik tenm) dat die smaak meer uit mn keel of neus komt. In deze tijden bel je dan liever niet de HA voor zoiets stoms maar gisterochtend toch maar gedaan. Op het bandje wordt nog gezegd dat het écht alleen voor spoed is maar, onder lichte dwang vriend, toch blijven hangen en enkel om advies gevraagd. Ze zouden het overleggen en terugbellen. Niets gehoord.

Nu durf ik dus eigenlijk niet meer te bellen. Voelde mij al bezwaard en het klinkt natuurlijk ook nogal suf als er iemand, in deze tijd, belt om een vieze smaak. Echter het weekend staat voor de deur en ik zie er tegen op om weer zolang niet fatsoenlijk te kunnen eten. Ik heb honger, misselijke vd vieze smaak en ben er wel echt klaar mee.

Heeft iemand een tip wat te doen zodat ik de HA niet hier lastig mee hoef te vallen? Of weet iemand waar ik misschien anders naar toe kan omdat de HA praktijk in deze periode aan geeft enkel voor spoed bereikbaar te zijn?

vlinder72

vlinder72

11-06-2020 om 20:52

Corona?

Een van de kenmerken van het covid-19 virus is toch ook het verdwijnen van smaak?

Heb je nog andere kenmerken? Hoesten? Kuchen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-06-2020 om 21:00

Hmmm

Het verdwijnen van smaak lijkt me nog iets heel anders dan een vieze smaak. Niet dat ik daarmee ook maar iets uitsluit want ik weet het niet. Geen idee. Misschien navragen bij de huisarts of er aandoeningen zijn waarbij een vieze smaak kan voorkomen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-06-2020 om 21:04

O niet ver genoeg doorgelezen

Je kunt alleen voor spoeddingen naar de huisarts.... Wat raar. De huisartsen die ik ken, werken gewoon voor alle situaties maar doen aan triage aan de poort: met Coronaklachten willen ze je niet in de praktijk hebben en verwijzen ze je door. Maar voor andere dingen kun je gewoon komen. Wel met allerlei voorzorgsmaatregelen. Maar goed, daar heb jij niets aan. Maar mag je ook niet telefonisch overleggen en een klacht voorleggen?

Badel

Badel

11-06-2020 om 21:04 Topicstarter

Vlinder72

Ik denk het niet. Niks qua verkoudheidsklachten, verhoging, benauwdheid etc.

Helemaal aan het begin vd lockdown heb ik die klachten wel gehad, zelf dénk ik dat dat mss wel corona was. Maar toen had ik inderdaad totaal geen reuk en weinig smaak. Periode daarna kwan dat weer helemaal terug. Nu is juist alles ontzettend vies.

Bedankt voor je snelle antwoord trouwens, heel fijn

Badel

Badel

11-06-2020 om 21:07 Topicstarter

Aagje

Nou dat heb ik dus inderdaad wel gevraagd. De assistente zou het gister overleggen en 's middags terugbellen maar daarop niks meer gehoord. Voel mij bezwaard om nogmaals te bellen

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-06-2020 om 21:12

Badel

Als ze zei dat ze terug zou bellen, is het echt niet gek om dat zelf maar te doen als zij het vergeten zijn. Het is namelijk een vervelend probleem als alles vies smaakt en als het al geen gezondheidsprobleem is, loopt het wel het risico dat te worden. Het is lastig om te blijven eten als het vies smaakt. Voor je het weet val je onbedoeld kilo’s af en dat is ook niet gezond.

Pennestreek

Pennestreek

11-06-2020 om 21:13

Nee hoor

Zij belooft iets en komt dat niet na. Zal heus geen opzet zijn, maar ik vind het heel normaal als je dan nog eens belt om haar eraan te herinneren. Zeker als je klachten niet verdwenen zijn en je er zoveel last van hebt.
Heb je ook moeite met slikken, het gevoel van een brok in je keel of dat je eten voor je gevoel blijft ‘hangen’ in je slokdarm?

Badel

Badel

11-06-2020 om 21:16 Topicstarter

Aagje

Ja, misschien dat ik dat toch moet doen dan. Vind ik wel rot.

Het is heel vervelend inderdaad. Ben sinds vorige week 1,5 kilo kwijt. Nu had ik wel in de planning om te lijnen oid, maar had een iets andere manier voor ogen .

Pijnboompitten gegeten?

Ik meen me te herinneren dat sommige soorten een heel bizar effect kunnen hebben op je smaak, dat best een tijdje aanhoudt.

Badel

Badel

11-06-2020 om 21:18 Topicstarter

Pennestreek

Wel regelmatig of ik iets niet weg kan slikken. Heb heel veel dorst en als ik niet genoeg drink dan is slikken idd lastig.

Misdreavus

Misdreavus

11-06-2020 om 21:36

pijnboompitten

Dat hebben zowel mijn zoon als ik ooit gehad en alles smaakte toen bitter. Heel erg naar. Duurde ook nog een week of 2 voor het over was.

Badel

Badel

11-06-2020 om 21:36 Topicstarter

IngridT

Ja, dat las ik ook! Heel bijzonder.. Maar ik kan mij niet heugen dat ik dat gegeten heb.

Pesto kan ook

Daar zitten pijnboompitten in.

Max

Max

11-06-2020 om 21:40

Dacht ik ook aan

Van pijnboompitten is het bekend, maar misschien zijn er nog wel meer voedingsmiddelen die dat effect kunnen geven?
Ik zou het zelf dus gewoon even afwachten, tenzij je al flink ondergewicht hebt..
Ook geen pesto gehad of iets anders dat bereid is met pijnboompitten? Ben je zwanger?

Tabitha

Tabitha

11-06-2020 om 21:54

Veel dorst en afvallen

Dat doet bij mij denken aan diabetes. En bij lange tijd hoge bloedsuikerwaardes gaat je adem naar aceton ruiken. Geen idee of dat ook je smaak verandert.
Overigens vond ik wel een term voor wat je beschrijft: dysgeusie. Maar ik kon zo snel nog geen oorzaken daarvoor vinden.

Pennestreek

Pennestreek

11-06-2020 om 21:57

Niet om je ongerust te maken

Maar bij mijn schoonmoeder waren dat de eerste verschijnselen van slokdarmkanker.
Veel drinken/dorst kan idd bij diabetes horen.
Dus ik zou er toch echt even naar laten kijken.

Zonnehoed

Zonnehoed

11-06-2020 om 22:00

Morgen terug bellen

Ik zou zeker terug bellen, ook omdat je andere klachten hebt. Wat een onzin dat ze alleen spoedzaken doen, Corona check loopt via de ggd en er zijn nog maar heel weinig besmettingen. En als ze je afschepen zou ik de huisartsenpost in het weekend bellen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-06-2020 om 22:10

Wat ik in de zorg hoor

is dat onbedoeld gewichtsverlies vaak als problematisch gezien wordt. Zelfs als je wel wat zou mogen afvallen. Nu weet jij waarom je niet eet, nl die vieze smaak, maar niet waarom je die vieze smaak hebt. Ik zal niet speculeren over wat daar achter kan zitten maar daarvoor heb je nu juist de kennis van een arts nodig.

Maar ik vind het echt raar dat een huisartsenpraktijk alleen spoed wil aannemen. Op het hoogst van de coronacrisis werden mensen er publiekelijk op gewezen dat ze de huisartsenzorg niet moesten mijden. Want in veel praktijken hadden de artsen niets te doen. Dan is dit toch wel erg gek.

Hermelien

Hermelien

12-06-2020 om 11:02

Schimmelinfectie

Ha Badel,

Ik heb het precies zo gehad, een paar jaar terug. Ontzettend vieze smaak, vooral bij eten en drinken. Het bleek een schimmelinfectie te zijn, beter bekend als spruw... echt heel vieze smaak.
Ik heb pillen gekregen en was er in een paar dagen vanaf. Niet gelijk het ergste denken dus!

Zo gepiept bij de huisarts. Succes!

Marka

Marka

12-06-2020 om 11:35

Hermelien

Wat voor pillen kreeg jij daarvoor?

Hermelien

Hermelien

12-06-2020 om 12:44

Marka

Dat waren fluconazol capsules. Werkten bij mij heel goed!

Marka

Marka

12-06-2020 om 13:00

Hermelien

Dank je. Ja fluconazol ken ik wel ivm vaginale schimmels. Dan kreeg ik er altijd maar een. Maar voor dit kreeg jij er dus meerdere?

Guppie

Guppie

16-06-2020 om 00:22

Zink

Veranderde smaak kan te maken hebben met tekort aan zink. Eventueel pilgebruik zorgt voor allerlei veranderingen in je lichaam en voor verminderde opname/verhoogde uitscheiding van vitaminen en mineralen,waaronder zink. Pilgebruik vermindert ook je weerstand en geeft hoger risico op infecties.
https://planktonholland.nl/plankton-voedingsstoffen/mineralen/symptomen-zinktekort/

Angela67

Angela67

16-06-2020 om 08:20

guppie

weet je wat de pil ook vermindert - en daar moet je echt goed mee oppassen!?
Dat is de kans op zwangerschap!!!
Het moet niet gekker worden!

groet,
Angela

ps maar goed dat onze atlas het nog doet

@Emma

@Emma

16-06-2020 om 08:54

Wat een anstwekkende verhalen hier

Het is maar goed dat er artsen zijn. Heb je al gebeld? Idioot dat een huisarts nog steeds alleen spoedgevallen behandelt. De reguliere zorg komt allang weer op gang.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-06-2020 om 13:02

Angela (ot)

Als ik het woord "zink" in een reactie lees weet ik al dat het bericht van Guppie is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.