Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem ff

Anoniem ff

24-07-2016 om 09:03

Help, net nu menstruatie na 10 maanden

Morgen ga ik met mijn twee, nog kleine kinderen een week kamperen met als grootste doel het zwembad. Ik zit in de overgang en dacht vorig jaar september mijn laatste menstruatie te hebben gehad.
Nu word ik wakker met een hele heftige menstruatie. Gezien de laatste keren zo heftig waren dat ik het met dubbel regulier maandverband en tampons niet kon redden en het bovendien weken duurde houd ik mijn hart vast.
Heeft iemand tips? Als ik morgen vroeg de huisarts bel, en ik kan terecht, zou die iets kunnen betekenen? Primoluut of iets dergelijks? Weet iemand zeer goede tampons die meer aan kunnen? Pff, heb ik twee weken vakantie en nu dit.

Specht

Specht

24-07-2016 om 09:16

ik neem

Ja huisarts kan iets voorschrijven, ik geloof inderdaad premiluut.
Zelf leg ik op de heftigste dagen zo'n bedbeschermen voor in bed plassende kinderen onder een handdoek op min bed.
Ik weet een nie,van welk merk ze zijn maar gewoon te koop bij de AH.
Verder de zwaarste maat OB tampons, plus de grootste maat always night.

Marie

Marie

24-07-2016 om 12:27

Te laat voor Primolut

Voor Primolut is het al te laat. Daar moet je een aantal dagen voor de verwachte menstruatie mee beginnen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-07-2016 om 12:43

Provera?

Ik heb weleens 10 dagen Provera gekregen om een wekenlange bloeding te stoppen. Werkte wel. Weet niet meer precies na hoeveel dagen, voor m'n gevoel was het vrij snel. Na die 10 dagen krijg je dan wel een behoorlijke bloeding, maar dan ben je in ieder geval de vakantie door.

Anoniem ff

Anoniem ff

24-07-2016 om 13:56

Ja Marie

Ik was al bang dat het voor Primolut al te laat is. Wilgenroosje, dank voor de naam Provera en Specht, ja allemaal hard nodig, ik heb een paar weken geleden alles weggegooid omdat ik dacht er klaar mee te zijn.

40er

40er

24-07-2016 om 18:29

cup

Heb ook een vrij heftige menstruatie, ik vind de cup ideaal. Zijn hier ook al eens draadjes over geweest.
Verder vind ik de tampons van ob beter absorberen dan de tampax of kotex varianten. Ik hoop dat de huisarts je de provera voorschrijft!

Egel

Egel

24-07-2016 om 18:49

off topic

"Verder de zwaarste maat OB tampons, plus de grootste maat always night."

Always: ieuw. Voelt zoveel meer plastic-achtig en broeierig dan dan andere merken (bijvoorbeeld Libresse). Het verbaast me altijd dat dat een van de grootste merken lijkt te zijn. Andere mensen zullen er wel anders over denken maar als mijn man het een keer voor me koopt is bijna alles goed, als het maar geen Always is.

Anoniem ff

Anoniem ff

24-07-2016 om 20:40

Provera

Heb wat verder zitten googelen, provera heeft wel veel bijwerkingen. Ik wacht morgen even af of de huisarts tijd (beetje luxe probleem) heeft en zo ja, wat hij bedenkt. Het is echt heel erg op het ogenblik.
40er, Kan je zo'n cup gewoon bij de drogist kopen?
Zo sterk, al jaren één keer per jaar op vakantie en altijd al jaren precies dan, ik dacht er echt vanaf te zijn!

40er

40er

24-07-2016 om 21:07

nee

Moet je bestellen (tenzij je naar Duitsland gaat...)

@Egel, helemaal met je eens. Van Always krijg ik altijd schimmel

54 jaar

54 jaar

24-07-2016 om 22:21

Twee tampons

In een extreme situatie heb ik ooit eens twee tamponst naast elkaar in gehad. Je moet ze tegelijk inbrengen. Dat is een heel gepruts, maar dan heb je ook wat

Ik ben ook een half jaar niet ongesteld geweest en ik wist zeker dat ik ervan af was. Maar nu gaat het alweer maanden door met de regelmaat van een klok. Ik slik nu voedingssupplementen tegen overgangsklachten. Daardoor is de pms en het bloeden een flink stuk minder geworden. Overweeg het eens en ga naar een overgangsconsulent. Voor nu zul je meer hebben aan iets tegen het bloeden. Ik heb ooit cyclokapron voorgeschreven gekregen. Bloeding was toen al begonnen.

Ibuprofen.

Zijn ook geen onschuldige snoepjes, maar ik bloed dan minder en korter. Ik begin met 400 mg. en slik daarna 200mg. De bloeding is minder heftig en duurt korter.

Anoniem ff

Anoniem ff

25-07-2016 om 00:33

Wil40,

Ibuprofen. Hoe doe je dat dan? Per dag of eerst om de 6 uur 200 mg en daarna om de 6 uur 400 mg??
Ik had er al iets over gelezen maar dacht dat het met de menstruatiepijn te maken had.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

25-07-2016 om 08:47

Typ vd gyn

Mijn gyneacoloog gaf t als tip bij zware menstruaties. Ibuprofen slikken. Minder zware bloedingen inderdaad. Kreeg er niet direct n slikplan bij maar ik zou er zeker 3 van 400 per dag slikken.

Anoniem ff

Anoniem ff

25-07-2016 om 09:31

Straks naar huisarts

Ik ben begonnen met het slikken van ibuprofen, niet fijn voor mijn maag maar dat is een kleinigheid. Inmiddels ook incontinentiespullen in gebruik. Huisarts gebeld maar die wil niet zomaar recept voorschrijven natuurlijk heel goed maar....pfff.
Ik ga eerst maar eens de auto inpakken. Dank voor alle tips! Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

Specht

Specht

25-07-2016 om 10:27

voorzichtig zijn met ibrufen

Kijk uit met ibuprofen, en ga niet zomaar op eigen houtje er meer van slikken dan op de bijsluiter staat.
Het werkt inderdaad wel, maar je kunt er trombose van krijgen zeker als je (te) veel slikt.
Al is het vrij verkrijgbaar, het is echt niet zo onschuldig.

54 jaar

54 jaar

25-07-2016 om 22:44

Flauw

Flauw dat je huisarts niks wil voorschrijven, zeker nu je op vakantie gaat. Ga je naar Frankrijk? Grote kans dat een arts je daar wel wel helpen, hier vind ik ze vaak erg suf met dit soort klachten.
Ik zou ook niet meer ibuprofen slikken dan op de bijsluiter staat.

Slikplan.

400 mg om de 6 uur of 200mg om de 4 uur, volgens bijsluiter dus.
Als ik mijn bed induik voor de nachtrust ook 400 mg.

Ik slik ze samen met een paracetamol, nooit maagklachten of andere bijwerkingen. Ik deed dit op advies van mijn huisarts tegen de bijbehorende hoofdpijn en merkte dat de bloedingen ook veel minder waren en binnen 3 dagen over. Later las ik het ook op internet. Ibuprofen id idd niet onschuldig, maar soms moet je wat.

Trombose en andere bijwerkingen.

Dat telt ook allemaal voor provera, daarin zitten vrouwelijke hormonen.

Maddeleine

Maddeleine

26-07-2016 om 13:28

Iboprofen bij bloedingen?

Wat? Mijn zoons hebben hemofilie en mogen helemaal geen ibuprofen (en aspirine) omdat dat de bloedstolling tegengaat.
Dus ik kijk net even op internet voor de bijwerkingen en het advies en er staat inderdaad "gebruiken bij menstruatiepijn" en dat het door mensen met bloedstollingsafwijkingen niet gebruikt mag worden. Dus misschien maakt dat niks uit bij mensen die geen hemofilie hebben.

Specht

Specht

26-07-2016 om 13:41

Ibrufen

Een van de eerste vragen die de huisarts stelde toen ik begin vijftig trombose kreeg was of ik pas ibrufen had gebruikt. Bij gezonde mensen kan dit juist trombose geven.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen die ibrufen slikt trombose krijgt.
Helaas weet je van te voren niet wie wel of niet trombose van de ibrufen krijgt.

En wat zei de huisarts?

Daar ben ik bij t lezen van dit draadje nu wel benieuwd naar

hormonen.

Bij hevige menstruatie in het algemeen kan een te laag progesteron spelen, wat je wel kan bijsturen. heb zelf met progesteroncrème (een natuurlijk middel) een veel lichtere bloeding, op zich niet het belangrijkste voor mij, meer dat mijn menstruatie normaler is en ik geen grote dip meer heb voor de menstruatie. Voor de korte termijn is het een kwestie van zandzakken voor de deur. Sterkte.

Anoniem ff

Anoniem ff

01-08-2016 om 22:59

Dit was de reactie van de huisarts

Zo, we zijn weer thuis. Op de dag van vertrek had ik dus nog een afspraak bij de huisarts waarbij ik vroeg om cyclokapron. Er was een vervanger en die vond het helemaal geen goed idee, ivm met het risico op trombose en een embolie, ze nam alle tijd om dit goed uit te leggen, de bloedruk werd opgenomen en ook nog een inwendig onderzoek omdat het bloeding zo heftig was en zo lang na de laatste keer ervoor. Aangezien ik me vrij snel omver laat praten en deze week weg erg belangrijk voor ons was, heb ik toch ervoor gekozen en kreeg mijn recept. Ik kreeg Tranexaminezuur voorgeschreven maar liefst 8 tabletten per dag. Tevens was ik gestart met ibuprofen en had ik flink veel tampons, matjes etc. ingeslagen.

Toch zat het me niet lekker, ik was tenslotte niet ziek en waarom zou ik dan risico lopen? En toen ik, toeval of niet, diezelfde avond ook nog een artikel las over een longembolie werd ik wakker en ben er mee gestopt. Zonde van alle kosten, tijd en gedoe maar wel zo veilig. Wel ben ik doorgegaan met de ibuprofen en dat hielp erg goed. Nu ik de laatste reacties hierover lees misschien ook niet zo slim.

Anoniem ff

Anoniem ff

01-08-2016 om 23:03

ja, piepmuisje

Die dip...en die zandzakken!!

Hemomom

Hemomom

02-08-2016 om 19:44

Maddeleine

Hier ook hemofilie in huis. Ibuprofen en aspirine mogen niet omdat die een effect kunnen hebben op de bloedplaatjes. Bij mensen met hemofilie is de bloedstolling dmv de stollingseiwitten gestoord en ze hebben als enige hun bloedplaatjes nog over, die wil je zeker niet ook nog eens afremmen.
Bij mensen met goede stollingseiwitten is het een minder probleem als de bloedplaatjes iets minder werken want die hebben hun stollingeiwitten gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.