Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help ons kind is te dik

Hebben jullie dat programma gisterenavond gezien? Jee, wat vond ik dát verdrietig zeg! Twee hardstikke leuke jongens die werden overvoert met slechte voeding. Nou ben ik zelf ook geen heilige en geef mijn kids ook wel eens slechte dingen te eten, maar ik wéét wel wat ik ze geef. (Frisdrank heb ik bijvoorbeeld zelden in huis, en frietjes eten we hooguit 1x per week) De ontwetendheid van vooral die ene moeder (van die snackbar) begrijp ik niet. Gezond eten is vooral de laatste jaren veel in het nieuws dus ik snap niet dat je dat gemist kunt hebben.

Gr. Poezie.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

07-01-2011 om 10:13

Niet gezien

Ik heb het (jammer genoeg) niet gezien want ik zat op de Belg naar de tijgerdocumentaire te kijken.
Wat ik in elk geval niet begrijp is waarom een ouder met zijn kind hier zo mee op tv wil komen. Ik heb speciaal niet gekeken, want onze 8-jarige was nog op (vandaar de voorkeur voor de tijgers). Straks kweekt zoonlief namelijk weer allerlei vooroordelen over dikke kinderen (ervaring uit het verleden).

Verbazing

Ik heb vooral met verbazing gekeken. Hoe kunnen ouders het zo ver laten komen dat je kind 127 kilo weegt? Dat komt volgens mij nooit meer goed. Er werd heel erg de nadruk gelegd op het vele tv kijken en gamen, terwijl het mijns inziens vooral aan het vele snoepen lag.

En hoe haal je het in je hoofd om een kind van 12 dagelijks red bull te geven? Bovendien konden deze kinderen onbeperkt snoepen en frisdrank drinken. Heel vreemd.

Groet,
Pina

Poezie

Poezie

07-01-2011 om 10:38 Topicstarter

Guinevere

Misschien had je het je 8-jarige beter wel kunnen laten zien. Niet die kinderen maar die ouders werden in dit programma als "fout" bestempeld. Ik heb het zelf met mijn twee pubers van 13 en 16 gekeken, die het echt heel zielig vonden voor die jongens en onmiddelijk begonnen te brainstormen over wat nou gezond is en wat niet.

Gr. Poezie.

vlinder72

vlinder72

07-01-2011 om 10:43

Ouders

Het is veel te eenvoudig om maar even te zeggen dat die ouders erg dom zijn. Ze hadden zelf ook behoorlijk overgewicht. Slecht eten doen ze zelf waarschijnlijk ook. Zoonlief zal ook wel niet een van de makkelijkste zijn. Ik denk dat hij goed kan zeuren als hij zijn zin niet krijgt en ouders geven blijkbaar snel toe.

Twee big mac menu's als avondeten? En dat twee keer in de week. Dat is en duur en veel en veel te veel. Maar blijkbaar eten die ouders dat zelf ook want anders doe je dat toch niet.

Sommige ouders weten het echt niet. Of steken hun kop in het zand. Het vriendinnetje van mijn dochter is ook veel te zwaar. Haar ouders zien het echt niet. Of toch wel maar ze weten volgens mij niet wat ze moeten doen. Dus krijgt ze op school als tussendoortje een pakje drinken en een chocolade koek. En snoep/koek in haar broodtrommeltje voor het overblijven. Ze zou dat makkelijk kunnen vervangen door een stuk fruit en iets van limonade te drinken en alleen brood in haar broodtrommetje. Maar dat is zielig vindt haar moeder. Tja, het is natuurlijk maar iets kleins maar voor een klein meisje kan zoiets wel schelen. Het betreffende meisje is even lang als mijn dochter maar wel 7 kilo zwaarder. En mijn 5 jarige dochter is echt geen sprietje.

Yura

Yura

07-01-2011 om 11:04

Rtl gemist

Gister was het gelijk al een hot item op internet, dus gelijk nog even gekeken op RTL gemist. Wat een domheid zeg, die ouders hadden blijkbaar nog nooit van bmi gehoord. Ik bedoel als je kind 126 kilo weegt dan zie je toch 40 kg geleden ook al dat het veel te dik is en dan ga ja misschien eens wegen en meten en op internet kijken wat normaal is, genoeg sites om bmi's van kinderen te vergelijken. En red bull kopen voor een kind van 12, dat geloof je toch niet. En die ouders die hun kind yogho etc lieten drinken omdat hij niet zo van melk hield, je weet toch wel dat dat geen vervanger is, overigens verbazingwekkend hoeveel dat kind dronk op een dag (nog afgezien van wat), hij dronk wel 20 glazen frisdrank/yoghurtdrank/chocolademelk op een dag. Die van mij van 12 is een moeilijke drinker, komt hooguit aan 4 of 5 glazen per dag op een normale (niet te warme en geen sporten) dag. 20 glazen dat is 4 liter, als die van mij zoveel zouden drinken had ik al lang bij de huisarts gezeten om te kijken of ze geen suikerziekte hadden.

Hanne.

Hanne.

07-01-2011 om 11:07

Misschien niet dom maar wel onwetend

Denk ook niet dat de ouders als dom kunnen worden beschouwd, wel als onwetend.

De ene moeder gaf haar kind yoghurtdrank als drinken omdat ze dacht dat het net zo iets als melk was. (geen idee dat er zoveel suiker in zat)

De andere gaf energie drankjes omdat hij vroeger chocolademelk dronk, maar dat was zo vet (dat energie drankjes veel energie en dus kcal geven was haar blijkbaar ontschoten).

Ik denk dat er genoeg andere ouders rond lopen die hier ook onwetend over zijn. Wellicht leren ze er nog wat van.

Wat vonden jullie trouwens van de reactie van de coach op de personal trainer. Ik vond het zo gek nog niet. Het kind is NU te zwaar en daar moet NU wat aan gebeuren. Tuurlijk moet moeder (en vader, maar daar werd niet over gerept) het goede voorbeeld geven. Maar als je met dergelijk overgewicht gaat sporten lijkt een goede begeleiding me geen overbodige luxe.

Fiorucci

Fiorucci

07-01-2011 om 11:44

Wat ik erg vindt

Ik zag in de aankondiging zelf een inzoom op een broek die niet meer paste....ik vind het best erg dat een kind zodanig op tv komt. Ik snap het punt, en hulp is nodig, maar waarom dat altijd weer op tv moet, kinderen kunnen niet inschatten wat daarvan de impact kan zijn.

Personal trainer

Nou, ik vond dat ook niet zo bijzonder goed idee. Het kind moet zelf de wil en het doorzettingsvermogen tonen/opbouwen. Als je steeds iemand naast je hebt staan die zegt wat je moet doen en hoelang ect is dat niet de juiste stimulans
Volwassenen hebben dat ook vaak, een teamsport stimuleert makkelijker(andere rekenen op je) Ga je in je eentje naar de sportschool dan kan je makkelijk een keer overslaan) het kind moet nu eerst zelf aan de slag met meer bewegen,later kan een teamsport het duwtje in de rug zijn

Yura

Yura

07-01-2011 om 12:34

Personal trainer

Enerzijds kon ik me in de reactie van de coach wel vinden, dat het kind zelf de wilskracht moest leren opbrengen, overigens samen met de ouders. Het kind werd met de auto naar de sportschool naar die personal trainer gebracht. Anderzijds was ik het wel met die moeder eens dat het niet verantwoord is om iemand met een dergelijk overgewicht zonder begeleiding te laten beginnen met sporten. Persoonlijk denk ik dat dit kind eerst zou moeten afvallen alvorens te gaan sporten, dus eerst maar eens beweging gaan inbouwen in het dagelijks leven: op de fiets overal naartoe en paar keer met de hond wandelen. Als je dan 30 kilo lichter bent, kun je eens aan sporten gaan denken, als leek lijkt het me dat je het lichaam nu veel te zwaar belast door te gaan sporten met dit gewicht. Vond het slecht dat daar helemaal niet op in werd gegaan. Beetje haantjesgedrag van de coach, die dacht bij voorbaat alles beter te weten en de opmerking van de moeder werd volgens mij niet eens gehoord. Voor de rest heeft ze weinig zinnigs gezegd, maar op dit punt leek me nou juist wel dat ze gelijk had en als ze niet gelijk had, had ik graag uitleg gehoord waarom het in de ogen van de coach geen probleem is zonder individuele begeleiding met een bmi van 40 te gaan sporten.

Guinevere

Guinevere

07-01-2011 om 12:52

Ik zal eens kijken

Ik zal eens kijken via RTL gemist. En dan bepalen of het geschikt is voor een 8-jarige, maar die van mij is toch al zo gespitst op gezond eten en niet dik worden. Dat wil ik niet versterken, straks wordt ie een freaky eter.

Niet gezien

Heb het zelf niet gezien (bezoek+telefoon) maar oudste (17) had het gezien en die kwam nog speciaal zeggen dat ze het zo vreselijk zielig vond. Volgens mij voor zowel de ouders als de jongen.
Ik denk ook dat je niet zo snel kan zeggen dat het dom of onwetend van de ouders was. Ouders zijn vaak verbazingwekkend 'blind' voor de fouten van hun kinderen en soms ook van henzelf. Dan gaan ze al in de verdediging als je maar een beetje die kant op wil praten. En door dat ontkennen al voordat er iemand iets kan zeggen geloven ze het zelf op een gegeven moment denk ik. Een soort 'blinde vlek' ofzo.
Ach ja, dat hebben we zelf toch ook allemaal wel? Onze kinderen hebben toch ook wel soms dingen die eigenlijk best niet kunnen soms en als een ander daar over begint slaan we op hol. Toch?
(of heb ik dat alleen?? hahaha, overigens geen overgewicht hier en dat is niet mijn blinde vlek)
groeten albana

Mamvantwee

Mamvantwee

07-01-2011 om 13:21

Zit middenin de uitzending

En tot nu toe kan ik concluderen:
- onbegrijpelijk dat je met je gezin zo op tv wilt zijn
- zielig voor die kinderen
- onwetendheid tot op het domme af bij die ouders (o, ik wist niet dat je cholesterol dan ook hoog kon zijn / ik denk dat wij dan toch iets fout doen)
- wat is die Nicolette een verschrikkelijk irritant mens zeg.

ik kijk nog even verder.

groet, mamvantwee

koentje

koentje

07-01-2011 om 13:24

Ik vond

dat de persenol coach nou weer typisch een oplossing voor een probleem zoals deze ouders dat sowieso al lijken te doen: geen grenzen stellen. Ze laten dit werk dan weer over aan de personal coach... Als je je kind toestaat 5 uur per dag te gamen, 20 glazen frisdrank te drinken, en zulke hoeveelheden slecht voedsel en snoep dan stel je toch geen enkele grens?
En ik denk dat dat nu juist is wat ook het veranderingsproces bij deze ouders moet gaan doen: leren grenzen te stellen.

Ik heb deels samen met mijn zoon gekeken (12 jaar) Hij zat vol vooroordelen en lelijke opmerkingen maar daarom was het juist goed om samen te kijken: dan kun je dit bijstellen en nuanceren voor hem. Leert hij ook wel weer van.

Poezie

Poezie

07-01-2011 om 13:34 Topicstarter

Dapper kind

Vooral dat eerst jongetje (Jorian?) vond ik een heel dapper kind. Je zag echt aan dat snoetje dat ie er helemaal voor wilde gaan. Trouwens, zíjn moeder was niet te dik hoor. Maar het bmi van zijn vader was geloof ik nog hoger dan dat van hem, wat ik gelijk al zag maar deze mensen hogelijk verbaasde.

Gr. Poezie.

Annemarie

Annemarie

07-01-2011 om 14:22

Niet van de een op de andere dag

De kinderen zijn niet dik geworden van de een op de andere dag. Dat vond ik niet goed naar voren gebracht in deze serie

Het is een heel geleidelijk proces, wij zien "boem" een kind van 12 dat 127 kilo weegt. Zij zien dit niet meer. Okeee zeggen ze dan, hij is wat te zwaar. Ze zijn echt het overzicht kwijt.

Mijn neefje is zo zwaar (nou geen 127 kilo maar toch zeker wel een 80 op zijn 11e)

Hij was een mini peutertje met een moeder die van eten houd. Hij was even ienimieni als onze zoon van 11 die nu 32 weegt.

Hij is gewoon vol-gepropt met van alles, ook gezonde dingen hoor. Het is niet zo dat die kinderen altijd slecht eten maar als je maag dagelijks opgerekt word door er telkens maar bij te proppen omdat het zo lekker is dan word je vanzelf zwaar.
Neefje sport ook niet, lukt ook bijna niet met zijn dikke beentjes. Hij krijgt ze gewoon niet voor elkaar gezet.

En zijn ouders zien het echt niet. Ja het is een gezonde hollandse jongen. Ik heb het er regelmatig over met mijn schoonzus. Ik vraag ook gewoon hoe het zit maar ze zien echt niet dat hij erg veel eet en ook heel erg vaak.

Neefje durft niet eens meer mee te gaan zwemmen nu omdat kinderen in het zwembad hem de vorige keer vroegen waar zijn bikini was omdat hij borsten had.

On-ge-looflijk dat dit zo maar kan gebeuren. en echt zijn ouders zijn geen domme mensen maar het gebeurd zo geleidelijk dat ze het gewoon niet zien.

bibi63

bibi63

07-01-2011 om 14:39

Pelle: dom en onwetend

Volgens mij is het verschil tussen dom en onwetend, dat je in het eerste geval niets snapt en in het 2e geval geen enkele info tot je neemt of je er niet voor interesseert.
V.w.b. dom: tja, ik snap het niet, maar er zijn blijkbaar mensen die dusdanig dom zijn.
V.w.b. onwetend: in dit geval lijkt met dat onwaarschijnlijk. Je krijgt zoveeeeeeeel info (ook al ga je er niet bewust naar op zoek) toegespeeld over het belang van groente en fruit over ongezond voedsel en over het belang van bewegen, dat je mij niet wijs kunt maken dat deze mensen onwetend zouden zijn.
Als voorbeeld: Onze dochter van 12!! (dus geen volwassenen) vindt niets heerlijkers dan pizza, snoep, koek enz. Maar.............ze weet dondersgoed dat ze dat niet dagelijks kan eten en weet dondersgoed dat goente en fruit belangrijk zijn. Nee ze is niet dom, maar ook zeker niet onwetend. Naar deze info is ze niet zelf op zoek gegaan, maar wordt haar door de media dagelijks voorgeschoteld. Dus..... onwetend, nee dat zijn die mensen niet.

Gr. Bibi

fladder

fladder

07-01-2011 om 18:37

Lorwyn

"{ Ik vond de docu (deels gezien) tenenkrommend. Ouders kwamen nogal dom/onwetend over, en dat bevestigt weer het vooroordeel dat dikke mensen het allemaal aan zichzelf te danken hebben."

"Natuurlijk zijn er echt van die domme mensen die gisteren in beeld waren, maar ik vond het wel heel makkelijk, lekker sensatiebelust. Het had voor mij een groot "ziejenouwel" gehalte, bah. Ik ben ook vrij snel weer weggezapt."

Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik weet inmiddels dat het voor de media heel oninteressant is dikke mensen in beeld te laten die géén snoep en koek in huis hebben en een karig gevulde koelkast. Die vallen bij de "voorrondes" voor dit soort programma's genadeloos af. Het is immers niet interessant om te laten zien dat mensen zich al kapot werken om af te vallen, zich aan alle regels houden, aan bewegen doen en lege kasten hebben om verleidingen te voorkomen. Zo maak je geen spannende tv...

Poezie

Poezie

07-01-2011 om 18:47 Topicstarter

Fladder

Zou je dat willen dan? Dat ze ook mensen in zo'n programma mee laten doen die er niets aan kunnen doen dat ze dik zijn?
Ik denk zelf dat dit programma uitermate nuttig is, alleen al omdat het laat zien wat verkeerd eten met je kán doen als je enkel en alleen daardoor te dik bent geworden. In het programma werd ook nadrukkelijk gezegd dat deze kinderen geen aandoeningen hebben waardoor ze te dik zijn geworden.

Gr. Poezie.

fladder

fladder

07-01-2011 om 19:06

Ja, dat zou ik wel willen.

Meer aandacht voor mensen voor wie overgewicht (of ondergewicht) een levenslange strijd is, die géén eetstoornis of gebrek aan kennis hebben, voor mensen die levenslang dieet hebben en om onverklaarbare reden afvallen en aankomen.
Ik ben in korte tijd weer heel veel aangekomen tot mijn enorme verdriet, terwijl mijn eetpatroon niet is veranderd. Mogelijk speelt stress een rol (lichaam in de overleefstand). Ik zie de tijd van enkele jaren geleden weer dichterbij komen dat mensen gewoon je winkelwagentje inspecteerden, op het strand opmerkingen maakten, iedereen je in de gaten hield en je overlaadde met "heb je dit al eens geprobeerd?"

Het is nog steeds "dik is eigen schuld", en ik heb in de vorige discussie al eens gezegd: ik zou er een lief ding voor over hebben als een deskundigenteam ons eens 24/7 volgden met camera's en steekproeven zodat we kunnen bewijzen dat we echt ons best doen, geen stiekeme snaai-lades hebben of volle koelkasten, etcetera. En dat ik, als bewijs van goed gedrag, een groot groen kruis op mijn voorhoofd getatoeerd krijg: "Niet schuldig aan vreten."

Hoe nuttig dergelijke programma's ook kunnen zijn, ze werken wel op het algemene "zie je wel"-gevoel waar wij dikzakken-without-a-cause al zo lang tegen strijden...

dc

dc

07-01-2011 om 19:58

Pelle

Ik ben fladder niet, maar dat zegt ze helemaal niet. Ze laten enkel mensen zien die te dik zijn door een verkeerd eet/leefpatroon, terwijl er zo veel dikke mensen zijn die dik zijn door ziektes of andere omstandigheden en niet zo maar 10 kilo kunnen afvallen door een gezond eetpatroon, want dat gezonde eetpatroon hebben ze al.

En iedere keer de nadruk erop leggen dat het door een verkeerd eetpatroon komt dat mensen dik worden, en enkel die mensen die duidelijk verkeerd eten in beeld brengen, bevestigd al onze vooroordelen over dikke mensen. Met als resultaat dat we bij alle dikke mensen met de vinger gaan wijzen. Eigen schuld, want ze eten gewoon te veel. En denken er niet bij na hoe kwetsend dat is voor mensen die te dik zijn door andere oorzaken, en er helemaal niets aan kunnen doen!

Persoonlijk vind ik het niet fijn te leven in een maatschappij waar teveel met vingers gewezen wordt.

Guinevere

Guinevere

07-01-2011 om 20:41

Heel erg mee eens dc

Daar ben ik het zooo mee eens DC! Het is zo stigmatiserend; als je dik bent eet je *dus* te veel. En het is allemaal op te lossen door geen Fristi meer te kopen. :-p

Fianna

Fianna

07-01-2011 om 20:49

Ik sluit me aan bij wat jij zegt! Ik word sowieso al moe van dat wijzen met het vingertje naar anderen, bah.
Niet alles en iedereen is zo maakbaar als men ons wel eens wil doen geloven.

Fianna

Fianna

07-01-2011 om 20:53

Oja

Ik heb zelf maat 36, dus ik preek niet eens voor eigen parochie (of hoe ging die uitdrukking ook al weer?), maar word wel moe van het ' eigen schuld dikke bult' gedoe en inderdaad altijd alles eenzijdig belichten. Maar ja, sensatie smaakt nu eenmaal lekkerder (over dom consumeren gesproken...).

Massi Nissa

Massi Nissa

07-01-2011 om 21:10

Andersom kan ook

Mijn beste vriendin heeft maat 36 en eet echt, werkelijk waar meer dan ik (momenteel maat 46). Bewegen doet ze nauwelijks, het is een geboren prinses op de erwt. Ze schuift rustig vijf boterhammen achter elkaar naar binnen, neemt taart bij elke gelegenheid etc. En zo slank als een den. Niemand die haar dat kwalijk neemt.
Terwijl mensen met een maatje meer er wel degelijk op worden aangekeken, openlijk of heimelijk. Net wat Fladder zegt, dat gestaar in winkelkarretjes. Brrr. En denk erom dat dikke kinderen het rottigste bestaan van allemaal hebben. Ik zie het zo vaak op school, de eeuwige grappen, het gejen, de zelfverachting die die kinderen krijgen. Vreselijk. Dan maar op tv en een coach en weet ik niet wat, alles beter dan een bestaan als paria waarin iedereen denkt dat je behalve dik ook oliedom bent.
Groetjes
Massi

joos

joos

07-01-2011 om 21:14

Presentatrice en vraag over natuurlijk gewicht

Ik heb maar een klein stukje gezien, maar wat mij vooral stoorde was de presentatrice van het programma. Ze kwam op mij erg betweterig over met haar maatje 36.
Vanmorgen las ik trouwens een interview met de actrice die vroeger Pien in Zeg eens A speelde. Zij heeft een eetstoornis gehad en is daar nu overheen. Zij beweerde dat als je eet wat je wilt, je dan op je natuurlijke gewicht zou komen. Bij haar was dat toevallig ook een maat 36 denk ik (zag er slank uit op de foto). Maar ik weet wel dat als ik zou eten wat ik wilde, dat ik dan al gauw maat 44 zou moeten hebben. Zou mijn natuurlijk gewicht dan gewoon te hoog zijn?

Fianna

Fianna

07-01-2011 om 21:15

Massi

Niet helemaal mee eens hoor. Enkele jaren geleden was ik echt te dun, veel te dun en kon alles eten. Ik kreeg continu, maar dan ook continu kritiek op mijn gewicht. Als ik eens een taartje afsloeg, deed ik onnodig aan de lijn of had ik meteen anorexia. Ik moest meer eten en zag er ongezond dun uit, blablabla. Nu ben ik 3 zwangerschappen verder en heb een normaal gewicht en ben blij dat ik van het gezeur af ben (hoewel ik weer aan het afvallen ben, en het kritiek weer begint, zucht)

Poezie

Poezie

07-01-2011 om 21:42 Topicstarter

Fladder

Ik zou het ook een heel goed plan vinden als er eens een programma zou komen over mensen die dik zijn (geworden) door andere oorzaken dan teveel/ slecht eten. Maar dat zou dan een heel ander programma worden, of kun je wel degelijk tips krijgen/geven om ook dan af te vallen? Dan zou het namelijk wél in ditzelfde programma toegepast kunnen worden.
Dit programma gaat namelijk over afvallen en hoe je dat kunt doen. (Bij een gemiddeld nadh kind)

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

07-01-2011 om 21:43 Topicstarter

Joos

Wat vond jij betweterig aan de presentatrice dan? Ik heb dat namelijk niet gezien.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

07-01-2011 om 21:59 Topicstarter

Fianna

"Ik heb zelf maat 36, dus ik preek niet eens voor eigen parochie (of hoe ging die uitdrukking ook al weer?), maar word wel moe van het \' eigen schuld dikke bult\' gedoe"
Soms is het ook "eigen schuld dikke bult"! Heb je dat programma eigenlijk wel gezien?

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

07-01-2011 om 22:04 Topicstarter

Tja pelle

Meningen verschillen nou eenmaal.....

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.