Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help ons kind is te dik


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

07-01-2011 om 22:06

Dank je, jij begrijpt het. Alsof elke dikzak kan afvallen door alleen de cola en de fristi maar te laten staan. Geloof me, de hoeveelheid die daar op tafel stond, klokken wij met ons drietjes nog niet eens in 2 jaar weg!!!

fladder

fladder

07-01-2011 om 22:13

Poezie

Ik ben blij dat deze kinderen geholpen worden en dat slechte leef- en eetgewoontes worden aangepakt. Blijkbaar zijn er nog hele volksstammen die daar weinig van weten.
Maar ik zou ook veel meer media-aandacht willen voor mensen als Fianna (mager) en mij (vet), en dan niet meteen weer de extremen die 250 kilo wegen omdat ze een ziekte hebben waardoor ze continu honger hebben (lijkt me echt een lijdensweg).
De impact van medicatie, bijvoorbeeld. Heel wat kinderen op Risperdal, waar gewichtstoename een beruchte bijwerking van is. Of Prednison en andere ontstekingsremmers, of antidepressiva. Of mensen die niet genoeg kúnnen bewegen omdat er ergens iets hapert.
En waarom kunnen, inderdaad, sommige mensen zich klem vreten en snoepen zonder een gram aan te komen?

fladder

fladder

07-01-2011 om 22:15

Wat dit programma betreft:

Hier ging het overduidelijk WEL over eigen schuld dikke bult. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar waarom focussen de media zich vooral daarop?

koentje

koentje

07-01-2011 om 22:31

Omdat

dat de meeste kijkcijfers trekt.
Zo simpel is het. We zijn nu eenmaal senstiebakken!!

We kunnen dan denken, nou dat overkomt mij niet, want zo eet ik niet.
Mensen met een echte lichamelijke afwijking waardoor overgewicht door ontstaat zijn veel enger. Want dat kan ons echt allemaal overkomen!

fladder

fladder

07-01-2011 om 22:38

Koentje

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt...!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-01-2011 om 23:10

Koentje en fladder

"Maar waarom focussen de media zich vooral daarop?"
Omdat het vaak gewoon ook zo is. Nee, natuurlijk echt niet altijd, maar de meeste mensen met overgewicht eten te veel en/of bewegen te weinig. Het een sluit het ander niet uit. En verwacht van commerciële TV daar niet allerlei nuances op, want dat gaat niet gebeuren.

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2011 om 07:26

Presentatrice

Wat een mens, en dat eerste jongetje had dus een doel voor ogen en een waarom hij wilde afvallen, hij had kennelijk een oogje op een meisje. Hij zei nog duidelijk: Alleen oma weet die reden, maar nee, ze moest voor de camera doorzeuren zodat heel NL op de hoogte is. Wat een taart zeg!

Fianna

Fianna

08-01-2011 om 08:53

Poezie

Dat is niet mijn punt dat het in dit programma wel de eigen schuld is. Ik ben het met dc eens dat altijd alleen die kant belicht wordt van dikzijn en zo wel de indruk wordt gewekt dat dikke mensen het altijd aan zichzelf te danken hebben. Uiteraard zijn er ook dikke mensen die het aan hun eigen leefwijze te danken hebben, dat is niet mijn punt.

Leefwijze en aanleg

Ik heb zo'n man en dochter die kunnen eten wat ze willen en nóg mager zijn. Man eet écht soms extreem veel, zoveel dat zou ik écht niet op kunnen. Hij eet rustig (ik geef maar een voorbeeld)'s morgens een bak pap (en dan niet een bakje hé) of 3 boterhammen+halve liter melk. Op het werk 6 of 7 boterhammen+soep+fruit en avondeten is 2 borden vol. En dan eet hij onze restjes ook nog op. "Kan je het vlees niet op? " is zijn standaard vraag tijdens het avondeten. En mocht er eens wat overblijven (krop sla,b.v. de helft of gekookte aardappelen) dan eet hij dat 's avonds nog 's op voor hij naar bed gaat. Ik kan me de dag niet heugen dat gekookte aardappels (die ik eigenlijk wil opbakken de volgende dag dus best veel) heb overgehouden. Dan zou ik kiló's moeten schillen.
Mocht er geen eten over zijn dat eet hij een halve zak chips of 3 koekjes. Want 1tje dat is écht niet genoeg voor meneer. Melk drinkt hij bij voorkeur met halve liters.
Hij drinkt áltijd frisdrank en koffie met 3 (!!!) klontjes suiker en de thee zelfs met 4 (! en dat mag niet van mij bij voorkeur.
En écht zwaar werk heeft hij niet eens.
Jongste is al net zo.
Moesten ik en oudste eens zo eten op een dag. We zouden binnen no-time ook 125 kilo wegen.
Het is dus zeker ook een kwestie van aanleg.
De andere kant is, dat als hij eens niet lekker in z'n vel zit ook binnen no-time graatmager is. En daarna echt moet worden 'bijgevoerd' omdat ie anders geen puf energie heeft. Jongste al net zo. Als die ziek is geweest kun je haar ribben tellen. En het duurt ook langer voor ze weer écht fit is.
groeten albana

Niet weten of niet kunnen

Voor zo'n kind zo dik wordt, zijn er heel veel dingen niet bij de opvoeding betrokken: naast nee zeggen tegen je kind, zeggen wat wel moet of naast leren dat er andere dingen zijn dan zittend spelen, mee doen en motiveren om buiten te spelen. Misschien zat dat ook niet in de opvoeding die deze moeder heeft gekregen maar had ze toen wel vriendjes die buiten speelden en haar meevroegen. En heeft haar kind dat niet. Er zullen vast mensen tussen zitten die nee zeggen tegen hun kind beschouwen als niet het beste gunnen en geven wat er is, voor dit kind. Dan moet zo'n kind dat eigenlijk allemaal teniet doen door geslaagd af te vallen en op gewicht te blijven. Dan heb je daar wel iemand bij nodig die motiveert en aanzet en discipline heeft/geeft.. maar of dat na zoveel jaar nog recht te zetten is..

Terpi

Terpi

08-01-2011 om 14:48

Evident

Het lijkt me evident waarom deze mensen in het programma zitten en waarom de mensen die door andere redenen overgewicht hebben juist niet. Daar is toch geen eer aan te behalen voor programmamakers? Deze kinderen (en ook die mensen in de afvallers XXL) gaan gegarandeerd flink afvallen als ze de leefregels volgen. Dat is toch waarom we allemaal kijken?
Overigens is het zeker zo dat er mensen zijn met overgewicht waar zij niets aan kunnen doen. Het is ook zeker zo dat die mensen regelmatig vanuit onbegrip en gebrek aan kennis veroordeeld worden door de massa. En toch denk ik dat, wanneer je er een gedegen onderzoek op loslaat, blijkt dat het maar een *heel klein* percentage van de mensen met overgewicht betreft. En dat al die andere mensen toch vallen onder de categorie 'elk pondje gaat door het mondje'. Ik in elk geval wel, dat zeg ik er vast bij hahaha! Ik ging van een keurige maat 38 zonder pardon naar maat 44 omdat ik mezelf zielig vond en daarom mezelf toestond alles te eten waar ik zin in had. Inmiddels zit ik weer tussen maat 40 en 42 in en zal ik door het aanpassen van mijn ritme en mijn eetgewoontes langzaam weer terugsluipen naar mijn maat 38.

Terpi

ik denk dat je gelijk hebt, ik verwacht ook dat het aantal mensen dat er niets aan kan doen erg laag is.

Een deel komt ook uit onwetendheid. Mijn tante denkt dat ze erg mager eet, en als ze opsomt wat ze binnenkrijgt op een dag dan klinkt het ook heel mager en heel weinig. hoe kan het nou toch dat zij en haar man zo aankomen???

maar als je ziet dat ze een flinke klont boter in de pan doet om een eitje te bakken, en vervolgens het eitje inclusief de jus op de nasi doet... dan weet je wel beter. en dat is echt onwetendheid bij haar.

koentje

koentje

08-01-2011 om 16:48

Tante...

jokt misschien wel gewoon?

dc

dc

08-01-2011 om 17:51

Terpi

"En toch denk ik dat, wanneer je er een gedegen onderzoek op loslaat, blijkt dat het maar een *heel klein* percentage van de mensen met overgewicht betreft."

Een heel klein percentage? Dat hangt ervan af of je mensen die eten vanuit een psychische stoornis meetelt of niet. Vind je een bulimiapatient die echt kilo's teveel eet, daar het de eigen schuld van, of tel je die persoon als ziek? Of mensen die eindeloos hebben gejojoed door alle media-invloed en hype dieten, en waarvan hun lichamen nu elk greintje vet opslaan voor de volgende "hongernood" zelf schuldig, of kunnen ze er ondertussen echt niets meer aan doen?

En verder gaat misschien vaak elk pondje wel door het mondje, maar waarom eten die mensen teveel? Dat is lang niet altijd uit domheid of onwetendheid, dat is vrij complexe psychische materie. En dan enkel de mensen met duidelijk hele foute eetpatronen naar voren te halen, vind ik een beetje zwaktebod een een groot zie-je-nou-wel gehalte hebben.

Sensatie tv

Ik viel per ongeluk in dat programma en zag één scene, die overduidelijk in scene was gezet.
Vader, moeder en de kinderen zitten in een verder lege cafetaria. Dikke zoon vraagt om een gehaktbal en een tosti. Hij zeurt, vader zegt een paar keer nee, en dan krijgt hij het toch.
Deze scene in beeld werd gemonteerd met een voice over waarin moeder vertelt hoe dat gaat in de cafetaria: alletwee hard werken en een kind dat jengelend om gehaktbal om hen heen hangt en in uiterste zin een keel op zet. Dan krijgt hij die gehaktbal, want dat kun je niet heben met een volle tent vol klanten.
Er waren helemaal geen klanten. Het beeld was uitsluitend bedoeld als 'zie je wel wat een suffe ouders'. Je kunt je zelfs afvragen of moeder uit eigen werk vertelde, of dat haar een script is voorgehouden.
Dit is sensatie tv, zoveel is duidelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Onzin miriam

Sorry miriam maar dat is onzin. Natuurlijk is het in scène gezet voor de tv maar het is wasrschijnlijk wel hoe het altijd gaat bij hen.

(null)

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2011 om 16:41

Wel sensatie

In zekere zin is het wel sensatie. Want zoiets kun je ook gewoon vertellen,zonder een suffe scene in een cafetaria. Ik bedoel, ik snap het zo ook wel.
Het hele programma is sensatie, voor kijkcijfers.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-01-2011 om 19:26

Het is gewoon nog steeds die dikke dame in het circus

Hoorde toevallig vanochtend een stuk op radio 1 over de Black Venus, een Zuid-Afrikaanse die ergens in de 18e eeuw sensationeel tentoon werd gesteld in Engeland (met vooral enorme belangstelling voor haar geslachtsdeel, die arme meid). Ik zie niet zoveel verschil met dit soort programma's. Het is apies kijken en je superieur voelen. De enige reden voor medewerking die ik wel kan invoelen is, zoals ik al eerder zei, de gigantische sociale ellende van een te dik kind.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

10-01-2011 om 07:08

Precies

Aapjes kijken en sensatie.

Zuiver spreken

Ik denk dat als je probeert om niet over anderen te praten, cq niet over anderen te oordelen, cq je te houden aan wat bijvoorbeeld de Boeddha zegt over zuiver spreken... dat dit draadje dan heel kort zou blijven.

Mij lukt dat ook niet altijd hoor, maar het was wel een overweging om aanvankelijk niet te reageren. Nu anderen er ook al over beginnen kom ik met mijn mosterd na de maaltijd.
Ik denk dat dit programma niet gemaakt zou moeten worden. Daar zit volgens mij vooral de pijn. Er is gewoon geen opzet denkbaar die een goed programma oplevert. Je blijft altijd zitten met oordelen over een situatie die niet volledig bekend is of die gemanipuleerd lijkt te worden (gehaktbal) of die gemanipuleerd wordt zonder dat wij het als kijkers doorhebben.

Ik ben echt niet vies van een stukje reality-TV op zijn tijd, maar dan wel de variant waar mensen in hun waarde worden gelaten. Dat gebeurt door een heel duidelijk focus in het programma (dus 1 onderwerp dat niet omstreden is, iets met huis interieur ofzo) en meer nog door een nette manier van werken. Dan kom je uit bij de BBC. Nu ik erover nadenk, die hadden indertijd ook programma's met de nogal excentrieke dietiste Gillian McKeith. Dus het kan wel. Een net programma over slechte voedingsgewoontes.
Het onderwerp is wel belangrijk, dat staat buiten kijf. Maar alles staat of valt met de aanpak.

Het probleem

Pelle:"Het probleem is natuurlijk dat deze mensen zichzelf hebben opgegeven. Waarom doen ze dat?"
Het werkelijke probleem is dat deze mensen op geen enkele manier invloed lijken te hebben. Ze zijn zo manipuleerbaar als boter. Niet alleen door hun kind, maar ook door de producent die een leuk stukje tv wil maken.
Ze geven zich op in het volste vertrouwen dat dat zal helpen en zonder enige bedenkingen.
Deze mensen staan bepaald niet sterk in de schoenen.
De in scene gezette scene die werkelijk geen fluit toevoegt, behalve sensatie, laat zien dat dit programma vooral niet van plan is deze mensen te helpen stevig in hun schoenen te staan.
Ik weet niet of het mogelijk is om over zwaarlijvigheid een programma te maken waar niet in deze valkuil getrapt wordt door de deelnemers. Ik weet ook niet of er überhaupt wel een afvalcoach bestaat die succes kan hebben. Vergis je niet, deelnemers verwachten een tovenaar zoals de tuinruimer of the Nanny (dat ook gemanipuleerd is).
Een ding weten we zeker: Voor afvallen bestaan dat soort toverformules niet.
Het zou al heel wat zijn als het doel verschoven wordt naar niet meer aankomen.
Groet,
Miriam Lavell

Een ander programma

Heb niet dit hele draadje gelezen, maar er was laatst daadwerkelijk een ander programma over overgewicht, alleen weet ik de naam niet meer noch de naam van de deelnemer. Het ging dus om een acteur en/of komiek (ik kijk de verkeerde tv dus ik weet niet meer wie) die dus te dik is. En dan de vraag: hoe komt dat nou. Dat werd aan alle kanten uitgebreid uitgeplozen, inclusief onderzoek met dubbelgelabeld water en ademanalyse in een afgeloten ruimte, DNA-onderzoek en weet ik wat.
Conclusie, wat ik me ervan herinner: die man is genetisch geprogrammeerd om dik te worden. Enerzijds omdat hij geprogrammeerd is om te veel te eten (sommige mensen zijn sneller verzadigd dan anderen, hij zat in de verkeerde groep) en hij was dan ook nog eens geprogrammeerd om minder te verbranden. Eerlijk waar. Kortom: in de gewichtloterij uitsluitend nieten getrokken.

Er zijn dus wel andere programma's te bedenken. En ze worden nog gemaakt ook. Maar niet op SBS6, natuurlijk...

Groeten,

Temet

Albana: ribben tellen (duidelijk o.t.)

Kan hier bij de kids standaard alle ribben zien. Kleuterdochter wordt nu ook al zo mager. En er gaat bijna een brood per dag doorheen, plus avondmaaltijd met toetje en veel limonade. Dunne kids, eigenschuldikke-moeder.

Overigens werden juist mijn kids vorig jaar op een strand nogal bekeken tussen alle dikke (chocoladebroodjes etende) andere kinderen. Maar dat is een andere discussie

Wbt het programma, iets van gezien, ik vind het vooral vreselijk zielig voor die kinderen dat ze zooo dik zijn, ik hoop dat ik op dat gebied een betere ouder ben. Leg kids ook altijd dat dat dikke kinderen daar niets aan kunnen doen omdat ze het verkeerd leren.

amk

amk

10-01-2011 om 11:41

En ook

bij volwassenen.
Bij mij kun je ook mijn ribben tellen en toch zit ik met mijn bmi van 20 keurig in het gezonde gebied.

Het gezonde gewicht is objectief bepaald, hoe het gezond gewicht eruit ziet volgens idereen is de laatste jaren veranderd: het is dan al aan de hoge bmi kant.
De norm is ahw verschoven.

Vic

Vic

10-01-2011 om 11:46

Dat is gek

Mijn bmi ligt rond de 19, maar ik kan echt mijn ribben niet zien. Ook niet toen ik nog twee kilo lichter was trouwens. 'Vroeger' kon je trouwens bij de meeste kinderen hun ribben zien. Net als dat armen en benen stokjes waren, met alleen een verdikking bij de knieën en ellebogen. Dat soort kinderen zie ik niet veel meer.

Het bewuste programma ('waarom ben ik zo dik')

Kijk nou eens, dat programma waar ik het eerder over had is nog gewoon te zien op uitzending gemist (de bewuste acteur stond toevallig voor iets anders in de krant, toen kon ik googlen):

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1015379-edo-brunner-waarom-ben-ik-zo-dik

Groeten,

Temet

Tuurlijk

tuurlijk gaat het ook om de kijkcijfers. wie betaalt anders alle kosten?
denk je nou echt dat er een programma gemaakt wordt alleen maar om mensen te helpen?
nee dus.
het is dubbel. mensen worden geholpen en het moet er een beetje gelikt uitzien voor de mensen thuis.

Ik zie het probleem niet. ouders weten niet meer hoe ze de situatie moeten veranderen waar ze zichzelf in gebracht hebben en vragen hulp.

Ik kijk het programma wel en met interesse.

Guinevere

Guinevere

10-01-2011 om 21:33

Vic

Vic, dan mag je hier komen kijken naar mijn stokjes-kinderen. Kekke knokige knietjes! Ribben ook. Vroeger was het m.i. de normale stand van zaken dat je de ribben kon tellen. Maar de normen verschuiven.

Vic

Vic

10-01-2011 om 22:07

Guinevere

Ik heb vandaag eens opgelet tijdens de zwemles van jongste. Van de circa 20 kinderen waren er maar 3 waarvan je de ribben kon tellen. Mijn eigen stevige (niet dikke) dametje zit in de bmi voor kinderen ruim links van het midden in het groene gedeelte. Verschuivende normen inderdaad.

Randje 'gezond'

Nou, soms was ze té mager en moest ze echt op gewicht gebracht worden. Té mager brengt ook andere vervelende dingen met zich mee (geen fut, vaak snel moe, erg snel koud) die ook weer niet altijd leuk zijn. Zij balanceert (net als d'r vader) op het randje,altijd al. 't is nog net niet verontrustend en omdat ze wel groeit...en verder gezond is. Ook leuk als je op zwemles moet. Gewone zwembad geen optie, na 10 min was ze al blauw van de kou (geen grapje) en na 15 min kon ze niet meer op de kant komen omdat ze zo bibberde en niet meer kon ophouden. Onverantwoord vond het zwembad het en ze lieten haar het grootste gedeelte van de les bijkomen op temp. in de wirhlpool (ja daar betaal ik niet voor!). Dus moest ze op een andere (duurdere) zwemles in een particulier band in een sauna(lekker warm in ieder geval)! Nou werkelijk waar als iemand mij had kunnen voorspellen dat ik mijn kind daar op zwemles zou doen, dan had ik je écht niet gelooft!
En ja ook knokige knieën en zo'n kippeborstje en ja die ribben zie je altijd en eeuwig, zelfs als ze voor haar doen 'dik' is. Maar als ze walachtige blauwe randen/vlekken rondom de ogen krijgt en d'r vel ook tussen de ribben wegtrekt en d'r truien/shirts de hele tijd over d'r schouders zakken dan weet ik dat het weer bijvoedertijd is.
Overigens is niet alleen de bmi aangepast aan de nieuwe norm, ook de lijn van het consultatiebureau en de kleding in de winkels. Ik zoek me altijd rot naar passende kleding voor haar (ben al ervaren, dus heb nu mijn adresjes).
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.