Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

rhoos

rhoos

27-02-2011 om 12:45

Herkent iemand dit? pms, gestart met pil, en nog erger

ivm heel erge pms-klachten en onregelmatige cyclus iom huisarts gestart met de Yasminpil. Ben nu een week bezig maar voel me zomogelijk nog rotter dan anders! Herkent iemand dit? is het een kwestie van doorzetten of is dit gewoon niet de oplossing?
groetjes
rhoos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij mij werkt de Yasminpil, de Mirena oid ook niet. Ik ben blijkbaar gevoelig voor progesteronachtige stofjes en krijg daar PMS van. Helaas. Oestrogenen alleen kan je niet nemen als je nog niet in de overgang bent omdat je dan baarmoederproblemen kan krijgen.
Ik heb nog niets gevonden dat helpt helaas. Alleen een zware pil (microgynon 50) leek iets te helpen.

Valkyre

Valkyre

27-02-2011 om 14:23

Ik ook

Ik ben al meer dan vijftien jaar niet meer aan de pil. Heb al die tijd condooms gebruikt met zaaddodend glijmiddel. Van welke pil dan ook (heb er meerdere geprobeerd uit elke "groep" onder begeleiding van de huisarts en gynaecoloog) kreeg ik depressieve klachten: drie weken lang voelde ik me vlak en mat, en dan 1 week lang zware PMS/depressie. Voor mij was dus geen enkele pil een oplossing...

Als we "klaar" zijn met kinderen krijgen, ga ik me waarschijnlijk laten steriliseren. Ik heb bij mijn zwangerschap ook ernstige bekkenklachten gehad, dus dat speelt ook mee in die gedachte.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Misschien is het condoom geen optie voor jullie, maar voor ons (wij hadden een kinderwens-op-lange-termijn was het prima.

Valkyre

Valkyre

27-02-2011 om 14:25

Oh ja

Met de jaren is de PMS wat verminderd bij mij. Nog steeds wel twee dagen chagrijnig, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dat beter is dan drie weken vlak en mat en 1 week verergerde PMS...

Doorslikken

Ik had na de bevalling, nu vier jaar terug, een tijdje gewacht met de herstarten met de pil, maar ik had zo'n beetje 2-3 weken PMS-achtige klachten en ben toen begonnen met Microgynon en die slik ik gewoon door. Geen klachten meer.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

28-02-2011 om 01:29

Ja ellende

Een kleine 20 jaar geleden adviseerde een gynaecoloog mij om de pil te slikken tegen PMS - als anticonceptie gebruik(te) ik een spiraal-zonder-hormonen. Het was een "nieuwe goede pil" die helemaal geen bijwerkingen zou geven. Nou ik heb het geweten. Een doffe elllende. Ik kreeg een soort permanente PMS, maar dan erger. Continu opgezwollen borsten, moe en zwaar, somber. Ik voelde me "naar beneden getrokken worden". En mijn toekomstplannen bogen mee: ik bedacht me om toch maar een jaar later af te studeren etc. Het voelde of ik mezelf aan het vergiftigen was. Ieder dag zo'n ziekmaker slikken... Een vriendin en de gynaecoloog hadden me verteld dat je een tijdje aan de pil moest wennen, dus ik heb het twee maanden volgehouden (het plan was drie maanden en dan afspraak met gyn.). Toen hield ik het echt niet meer vol en ben gestopt. Daarna kreeg ik een "energie-uitbarsting" die enkele weken duurde. Voelde me veel lichter, beter, energieker, minder moe. En ik besloot om toch maar zo snel mogelijk af te studeren. Pffff wat vond ik dat leerzaam, indrukwekkend. Heb me toen voorgenomen om nooit meer de pil o.i.d. te slikken.

Toen de gyn. dat verhaal hoorde zij ze dat ik dan beter een zwaardere pil kon proberen, maar voor mij was het: nooit meer!!

Ik heb van veel vrouwen gehoord dat ze na jarenlang de pil slikken zich geleidelijk aan steeds depressiever/lustelozer/moeier/zwaarder gingen voelen en steeds minder zin in seks kregen. Dat merkten ze pas toen ze stopten met de pil. Tel daarbij op de risico's van de pil slikken. Het is een sluipmoordenaar (als het al niet meteeen een marteling is).

Naar vond ik het wel dat de gyn. verder geen enkel antwoord op mijn pms-klachten had maar wel min of meer afraadde om vit. b6 te slikken, dat bij mij tenminste psychisch nog een opkikker gaf. En dan te bedenken dat ik op een gegeven moment er bijna de helft van mijn cyclus (bijna 14 dagen) last van had. Ik heb er maar mee leren leven, heb nooit meer bij een arts om advies durven vragen. Veel bewegen (dans, sport, fietsen, wandelen, seks) was het enige dat nog wat hielp.

En het was zalig om zwanger te zijn en borstvoeding te geven! Groot anti-stress en anti-pms effect...

Tip

ik had precies hetzelfde probleem,hevige pms ,wat door de pil versterkt werd.Sinds tien jaar slik ik orgametril,(dit is een progestageenhormoon) en ik heb sinds die tijd totaal geen last meer van pms.
vraag er eens om bij je huisarts.
overigens is orgametril geen anticonceptiemiddel.

rhoos

rhoos

28-02-2011 om 18:16

Inmiddels

ben ik na ruim een week gestopt met deze pil. vanochtend niet ingenomen omdat ik kwaad was door twee nachten heel slecht geslapen te hebben en balen van dat klote-gevoel. Vanmiddag op mijn werk begon ik me wat beter te voelen. Zou het dus echt zo zijn dat het door die hormonen komt allemaal?? of zit het tussen mijn oren, ik weet het niet meer hoor, wel toevallig dat ik me nu beter voel......
dank voor jullie herkenning, en marie, ik ga eens opzoeken of jouw middel ook iets voor mij kan zijn..
groetjes

Lidwei

Lidwei

28-02-2011 om 19:04

Kan er ook niet tegen

Ik kan ook niet tegen de anti-conceptiepil. Wordt er super depri van. Geloofde helaas eerst ook niemand. Nu gebruik ik een koperspiraaltje, en dat gaat beter.
En PMS blij ik houden....
Veel sterkte ermee, ik heb helaas geen oplossing voor je.

Lidewei

Rieke

Rieke

28-02-2011 om 23:45

Rhoos

Nou, echt herkenning hier! Ik slikte deze pil tegen heftige buikpijn en ovulatiepijn. Ben een paar keer onderuit gegaan in de badkamer van de pijn, op advies van de gyn aan de yasmin; 'is een hele lichte pil, voel je niets van', ja ja, nog nooit zo van slag geweest, humeurig, down, snauwen naar de kinderen, onaardig tegen man. Gestopt na 8 weken ellende en gelijk de volgende dag al een beter humeur. Het zit echt niet tussen de oren hoor!

rhoos

rhoos

01-03-2011 om 08:20

Tjee, rieke

wat heb jij het dan nog lang volgehouden, 8 weken! ik heb nu besloten om echt nooit meer een pil te gaan gebruiken. Dan liever pms, dan zijn er tenminste nog enkele weken waarin ik me lekker voel....
Dank!

Zwaardere pil

Een zwaardere pil heeft vaak meer oestrogenen tov de progestagenen, en zou dan een betere hormoonverhouding kunnen hebben voor je.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.