Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nita

Nita

01-07-2020 om 09:39

Herkent iemand dit? Warmte, traplopen, hoge hartslag enz

15 jaar geleden ben ik 35 kg afgevallen met behulp van weinig kcal en kh. Sinds die tijd regelmatig ketogeen gegeten, soms weken achtereen. Tot een jaar of 5 geleden kon ik prima wandelen in de heuvels van Zuid Limburg. Tijdens mijn dienst als wijkverpleegkundige liepmik ongeveer 70 trappen op per dag.
Opeens lukte het niet meer. Bij elke stijging , dus traplopen of heuvel op was ik helemaal kortademig. Zelfs de trap bij mij thuis was al een uitdaging. Een hartslag van 160. Ik had veel stress. Ik heb 2 x een hartritmestoornis gehad waarbij op het ECG ongeveer 30 extra slagen per minuut zichtbaar waren.
Fietstest, echo, holster, eventrecorder lieten geen bijzonderheden zien. Ik heb een lichte bètablokker gekregen. 25 mg metoprolol.
Ik kan echter niet meer tegen warmte. Ik faal volledig dan met traplopen. Ook kan ik helemaal niet meer heuvel opwaarts lopen zonder kortademig te worden. Gewoon wandelen met een tempo van 6 km per uur red ik wel gedurende een uur. Zou overgang een rol kunnen spelen? De periodes ketogeen eten schadelijk geweest? Ik ben 53. Merk gewoon dat ik fysiek minder kan dan mijn moeder van 80. Cardioloog kan niets bijzonders vinden. Alleen hoge hartslag en bloeddruk in rust. Vorig jaar dermate hoog dat ik de fietstest niet mocht doen. Sinds die tijd dus ook bètablokker. Ik was toen echter ook burnout na jarenlang bovenmatig veel stress. ( 3 banen in de onregelmatige gezondheidszorg combineren was zwaar, van de 31 dagen in de maand werkte ik er 28)

Evenanders

Evenanders

01-07-2020 om 10:16

Herken het wel

Ik herken het wel. De oorzaak zit bij mij niet in het hart, maar in de longen.
Is daar al eens naar gekeken?
Overigens als je longen heel slecht zijn, krijg je ook hartafwijkingen. Dat is bij jou dus niet het geval.
Helaas heb ik de ervaring dat het heel lang kan duren voordat er een diagnose gesteld wordt. Bij mij keek de cardioloog in eerste instantie ook niet verder dan zijn neus lang is. Pas na aandringen van de huisarts werd ik doorgestuurd naar de longarts, die wel vond wat er aan de hand was.

Pennestreek

Pennestreek

01-07-2020 om 10:42

Alles hoog dus

ook al in rust. Lijkt mij je klachten te verklaren. Maar dan is de kunst de oorzaak van die hoge bloeddruk en hartslag te achterhalen.

Ben je al eens wat grondiger nagekeken, bijvoorbeeld op diabetes? Ook bijvoorbeeld slaapapneu kan zorgen voor een (verder onverklaarbare) hoge bloeddruk en lage saturatie, gewoon omdat je 's nachts te weinig zuurstof opneemt. Dat heeft effect op al je organen en dus je algemene gezondheid.

Pennestreek

Pennestreek

01-07-2020 om 10:45

vlak het effect van stress niet uit. Sluipende moordenaar. En het herstel duurt heel erg lang. Is de stress voldoende uit je leven gebannen? Hoe is je slaap? Kun je voldoende ontspannen? Is je ademhaling goed genoeg (diepe buikademhaling, of oppervlakkige borstademhaling)? Een bezoek aan een ademtherapeut kan bij problemen daarmee uitkomst bieden. Je kunt om te beginnen aan ademhalingsmeditatie gaan doen, dat is altijd goed.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-07-2020 om 11:29

ja, ik herken het

hoge hartslag, ook in rust (van 59 naar 82 bpm, langleve de fitbit die dit registreert), afvallen, moeite met warmte etc. Het was mijn schildklier die weer te snel ging. Daar kan vrij eenvoudig (en moet) wat aan gedaan worden. Als dat, door bloedonderzoek, nog niet is uitgesloten, zou ik dat zeker even laten controleren.

Nita

Nita

01-07-2020 om 13:03

Toevoeging

Dank jullie wel voor de reacties. Mijn bloedsuikers zijn een aantal keren geprikt. Ook schildklier en andere zaken. Alle waarden vielen binnen de normaalwaarden. Ik heb 2 x een grote sportmedische keuring gehad inclusief VO2 max meting. Ik verzuur snel.
Ik ben een slechte slaper. Slaap super licht. Vorig jaar had ik nog een baan als slaapdienstmedewerker. Ik sliep nauwelijks.
Ik heb erg veel stress gehad. Veel werken is niet erg als ik maar tijd had gehad te herstellen. Het afknapmoment was na een weekend waarin ik vrijdag een late dienst had van 8 uur in de verslavingszorg, gevolgd door een slaapdienst in de kliniek waarbij ik na 1 uur uit bed ben gehaald ivm calamiteiten. Niet meer net bed geweest. Om 7.30 eindigde de slaapdienst en ging ik naadloos over in een dagdienst. Na 26.5 uur non stop werken kon ik 5 uur naar huis om me daarna weer te melden voor een dubbele dienst. Daarna herhaalde dit zich nogmaals en dat was het moment waarop ik ben afgeknapt. Ik liep al op het randje en had dit bij leidinggevende gemeld. Ik kreeg echter een dienstopdracht. Later meer...

Tine Winkel

Tine Winkel

01-07-2020 om 13:30

waarom 3 banen

het werkschema dat je beschrijft in #6 is natuurlijk idioot en absoluut onaanvaardbaar. Bij één werkgever mag dit ook niet, overtreding van de Arbeidstijdenwet. Maar als je 3 banen hebt, kunnen die wel zo samenkomen. Maar waarom heb je 3 banen? De combinatie van diensten die jij beschrijft zou voorkomen moeten worden, ik denk dat jij daar zelf het meeste invloed op hebt.

sterker nog

Het is om dit soort ellende te voorkomen dat in sommige arbeidscontracten staat dat nevenwerkzaamheden alleen mogen worden uitgevoerd met toestemming van de werkgever. Maar dergelijke bepalingen vind je vooral in de wat grotere contracten denk ik.

Ik ken de arbeidsmarkt in de zorg nou ook weer niet zo goed maar je zou toch denken dat het in deze tijd van tekorten mogelijk moet zijn om 1 grotere baan te vinden ipv 3 kleintjes? Desnoods door te werken via een uitzendbureau - die kunnen dan ook wel meerdere uitzendingen combineren maar aangezien je dan in dienst bent van 1 werkgever - het uitzendbureau - moet men daar opletten dat dit soort onzin niet voorkomt.

En die arbeidstijdenwetgeving is er natuurlijk ter bescherming van de werknemer, maar vlak hier de patiëntenbelangen niet uit. Ik zou niet graag pillen of spuiten krijgen van iemand die 26,5 uur achtereen gewerkt heeft.

Groeten,

Temet

Nita

Nita

01-07-2020 om 17:05

Tine

Wat ik boven beschreef gebeurde in 1 baan! Ik had drie banen. Als verpleegkundige in de wijk was een contract van 24 uur slechts mogelijk. Het is moeilijk om in de wijk diensten te creëren van 8 uur. Het zwaartepunt ligt in de ochtend. Er zijn ontzettend veel minder middag cliënten. En dan in de avond is mee dienst wel weer voller.
Mijn partner werkte fulltime maar kon dat niet meer volhouden. Hij heeft de diagnose ASS. Hij heeft ervoor gekozen om 8 uur minder te gaan werken, dus 20% salaris bij te leveren. Om die 20% op te vangen moest ik ongeveer 16 uur erbij zien te krijgen. Ik kreeg een baan als verpleegkundig medicatie controleur. Dat is volledig thuiswerk of in de auto of waar je maar bent. In spitstijden, ter ondersteuning van een callcenter. 2 schalen lager dan vpk in de wijk. Dus moest er meer bij. Slaapdienstmedewerker. Per aanwezige nacht een vergoeding van 1 uur plus een basistarief. Bij wekken meer vergoeding. Nog lagere schaal. En ik werd gevraagd om daar als sociotherapeut te komen werken. Dat heb ik gedaan, ik heb ontslag genomen in de wijk.
Ook al ben ik verpleegkundige, ik zat in verschillende schalen. Schaal 30 TM 45 voor de kenners.

In het noorden is er nog weinig tekort aan verpleegkundigen. Verder kan ik fysiek niet meer werken in de wijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.