Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hersenbloedingen erfelijk?

Weet iemand dit? Of hersenbloedingen ook erfelijk zijn?
Toevallig is mijn oma, die rond de 66 was, (de moeder van mijn moeder) overleden aan een hersenbloeding en mijn eigen moeder is ook op 49 jarige leeftijd overleden aan een hersenbloeding.
Het enige verschil is, dat mijn oma verschillende lichte hersenbloedingen heeft gehad, voordat zij een fatale hersenbloeding kreeg en mijn moeder heeft geen enkele waarschuwing gehad en heeft meteen een fatale hersenbloeding gehad.
Ik ben nu zo bang dat het erfelijk is en dat betekend dus, dat ik dan misschien de volgende ben?
Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sommge risicofactoren kunnen erfelijk zijn

Beste Thein,
Een hersenbloeding op zich is niet erfelijk en kan door een heleboel factoren, meestal een combinatie ervan ontstaan. Wel is het zo dat sommige van deze risicofactoren erfelijk kunnen zijn, bijv hoge bloeddruk, suikerziekte, hoge cholesterol, bepaalde bloedstollingsziekten en stofwisselingsziekten kunnen het risico op een CVA verhogen.
Het kan zijn dat je iets verhoogd risico hebt vergeleken bij de gemiddelde mens, maar dat is heel iets anders dan er van uit gaan dat je de volgende zal zijn. Hersenbloedingen zijn helaas niet zeldzaam, dus het kan ook aan toeval liggen dat het 2 keer je familie getroffen heeft.
Je kunt ondertussen wel iets doen om de risicofactoren die je wel in de hand hebt te verlagen. Zoals niet roken of veel vertoefen in ruimten waar gerookt wordt en verder gezond leven. Ik kan je verder aanraden om je zorgen te bespreken met een arts en te vragen of het gezien de familiegeschiedenis zin heeft om het één of ander uit te sluiten. Hangt er ook een beetje vanaf of er klachten zijn die op iets dergelijks wijzen.
Groetjes Jessicah

Thein

Over erfelijkheid bij CVA's zijn niet alle neurologen het eens. De vraag "komt het in de familie voor" was zo ongeveer wel de eerste vraag die mij gesteld werd toen ik november jl een slagaderlijke hersenbloeding had. De aanleg (en dus een verhoogd risico) kan wel familie gebonden zijn heb ik ervan begrepen. Ik had ook geen risicofactoren in de zin van diabetes, hoog cholesterol, hoge bloeddruk, roken, alcohol etc. maar ik kreeg wel (vanuit het niets, dus geen klachten van te voren) een hersenbloeding. Waarom de een wel en de ander niet toch een cva krijgt daar is nog héél veel onduidelijk over. Ik zou je aanraden je bezorgdheid te uiten bij je huisarts misschien wil hij/zij je doorsturen naar een neuroloog en is preventief scannen een optie. Mij is aangeraden om ongeveer 5 jaar na mijn cva contact op te nemen en me te laten scannen, dat ga ik ook zeker laten doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.