Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

15-11-2011 om 13:56

Hersenschudding en (kortetermijn) geheugen

Dochter (12) is gisteren aangereden en met een gebroken arm en hersenschudding naar het ziekenhuis gebracht. Toen ik op de SEH aan kwam was ze compleet gedesoriënteerd en angstig. Ze bleef steeds haar vragen herhalen (waar ben ik? waarom doet mijn arm zo'n pijn? wat is er gebeurd?), heel beangstigend. Ook vergat ze wat een minuut daarvoor was gebeurd, en vroeg dan bijv. waarom ze een pleister op haar arm zat terwijl net bloed was geprikt. Ik vond het bizar. Volgens de verpleegkundige was het gedrag passend bij het ziektebeeld, maar ik heb daar nog nooit van gehoord.
Inmiddels kan ze zich gelukkig weer herinneren wat er afgelopen weekend is gebeurd, dat wist ze gisteren ook niet meer. Toen was ze echt drie dagen kwijt. Ze weet nog steeds niets van het ongeluk en ook niet wat er gisteren in het ziekenhuis allemaal is gedaan.
Gaat dat nog weer terug komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

15-11-2011 om 14:17

Shock

Dat vragen, angstig en in de war zijn was ook de shock denk ik. Heb dat zelf vroeger ook gehad vroeger, na een (zwaar)auto-ongeluk, ik zat hele betogen te voeren op de operatietafel Ik weet al meer dan 30 jaar later niets meer van het ongeluk zelf en een heel stuk ervoor.
Het is afwachten of die herinnering weer terugkomt, hangt ook af van de klap. Op zich niet erg als ze het "kwijt" is toch? Als ze verder maar gauw opknapt!

Wat een schrik zeg! Sterkte voor je dochter (en jullie)

ishtar

ishtar

15-11-2011 om 14:24

Herinnering aan het ongeluk

lang geleden heb ik ook eens een ongeluk gehad waarbij ik buiten westen ben geweest, geen hersenschudding. Van het ongeluk zelf kan ik mij niks herinneren, wel wat ervoor en erna is gebeurd. Ik ben (op de fiets)aangereden door een brommer, die brommer moet ik gezien hebben (botsing was frontaal) maar ik kan me dat stukje dus niet herinneren. Op zich is dat voor je dochter natuurlijk niet erg, het kan beangstigend zijn, maar voor de toedracht van het ongeluk is het wel handig als zij (zo'n beetje) kan vertellen wat er is gebeurd.
In ieder geval sterkte! Het is ook mijn grootste angst een keer zo gebeld te worden!

Vic

Heb zelf tweemaal een lichte hersenschudding gehad, dus niet zo erg als jouw dochter. Wat ze ook nog kan krijgen, ik zeg het maar even, is afasieverschijnselen, dus dat ze iets wil zeggen en er een volkomen verkeerd woord uit haar mond floept. Heel raar is dat. Dat had ik dus de tweede keer, maar het is gelukkig geheel overgegaan. Ik had die tweede keer ook last van verwardheid en ik was dingen kwijt, maar dat kwam al vrij snel weer goed.

Beterschap gewenst voor dochter.

Enne.... niet weer gaan roken he

Groeten,

Temet

Ook

Op ongeveer 10jarige leeftijd heb ik een vergelijkbaar ongeluk gehad toen ik van school naar huis fietste. Achteraf gezien heb ik nog behoorlijk lang last gehad van de hersenschudding. Ik ben een aantal minuten buiten westen geweest, en in de ambulance weer wakker geworden. Tot ver in de avond ben ik extreem overstuur en verward geweest, herkende mijn ouders niet en zo. Voor hen was dat behoorlijk beangstigend, maar het is een "normaal" symptoom bij een flinke hersenschudding. Die hele middag en avond kan ik me niet meer herinneren - ik weet het alleen uit verhalen van anderen.
Houd er rekening mee dat ze nog behoorlijk lang last kan houden van de hersenschudding, ook als ze ogenschijnlijk hersteld is. Bij mij uitte zich dit in vermoeidheid, slecht tegen drukte (school!) kunnen, en grote prikkelbaarheid (om niets overstuur raken, doordraaien in boosheid etc). Dit gebeurde vooral in drukke, stressvolle perioden en heeft zeker een half jaar geduurd. Dan had ik behoefte aan veel rust om me heen hielp - niet zozeer extra slapen, maar wel een prikkelvrije omgeving. Laat je dochter aangeven waar ze behoefte aan heeft en waar haar grenzen liggen.
Heb je informatie van het ziekenhuis gekregen? Er zijn patientenfolders waarin staat wat je kunt verwachten. Bv. http://www.amc.nl/?pid=735&itemid=92&contentitemid=162&osadcampaign=Patientenfolders

Vic

Het is niet helemaal je vraag, maar denk erom dat je je dochter echt lang rustig houdt. Mogelijk langer dan handig is met je werk e.d... het brengen/halen naar school is secundair. Veel mensen gaan te snel weer aan de slag na een hersenschudding. Kinderen zijn ook vaak moeilijk rustig te houden. Maar je neemt echt een abonnement op ellenlange hoofdpijnellende als je die eerste week/weken te snel weer opstaat.
Sorry voor de bemoei.

En dat geheugenverlies is normaal. Hoort erbij. Het voordeel (voorzover je in die termen wilt spreken) is dat je echt Zekur weet dat het een hersenschudding is geweest, en dat je dus echt zeker weet dat ze moet rusten. Die van mij is een keer op het ijs gevallen, en toen merkten we het pas toen hij de letters op het pak hagelslag niet kon lezen doordat hij in het midden van zijn blikveld geen zicht had... tijdelijk gelukkig.

Vic

Vic

15-11-2011 om 22:21

Geen makkelijke patiënt

Ze knapt snel op en heeft helemaal geen hoofdpijn meer. Het denken gaat goed en ze is ook alweer aardig gevat. En een veeleisende patiënt, die ervan baalt dat ze zoveel pijn heeft (aan haar arm en nek) waar ze iedere keer aan herinnerd wordt als ze het even vergeet en teveel doet. We hebben net een heel drama gehad met het slikken van twee paracetamollen. Gisteren in het ziekenhuis was ze nog een beetje afwezig, dus kauwde ze die tabletten zo weg (yuk!). Maar slikken lukt haar niet. Dus een half uur verder en veel gekledder had ze driekwart tablet op en een pesthumeur. Nou ja, beter zo, want zo zoet en stilletjes als ze gisteren was, vond ik ook een beetje eng.

Guinevere

Guinevere

16-11-2011 om 08:55

Paracetamol

Gelukkig gaat het al weer wat beter. Over die paracetamol: waarom probeer je geen kinderparacetamol met een smaakje?

Vera*

Vera*

16-11-2011 om 09:30

Paracetamol

Als het kauwen en slikken van de paracetamol moeilijk gaat kun je ook smelttabletten (500 mg) halen bij de apotheek of desnoods zetpillen.
Sterkte met de patient.

Vera

Tango

Tango

16-11-2011 om 09:49

Of drankje

Paracetamol heb je ook in vloeibare vorm voor kinderen. Sommige kinderen vinden dat makkelijker in te nemen. Heel veel sterkte hoor voor je dochter en voor jou. Wat zal je geschrokken zijn!

Vic

Nog even een tip.
Nu moet je haar dus goed rustig houden. Ik had dat gisteren niet gezegd want ik dacht dat jongetjes van 8 lastiger rustig te houden zijn dan meiden van 13.... maar echt, de voorinvestering krijg je straks 10voudig uitbetaald!

En paracetamol fijn maken tussen 2 lepeltjes en dan met wat yoghurt (theelepel) en suiker geven.

Vic

Vic

16-11-2011 om 13:13

Vloeibare paracetamol

Dat hadden ze alleen maar in de oplossing 120 mg per 5 ml. Dus om aan 1000 mg te komen, moet je dus een half flesje leegdrinken. Dat wil ik dochter ook niet aan doen Nu heb ik smelttabletten, met bessensmaak, we zijn benieuwd hoe dat werkt.
Rodebeuk, wat bedoel je precies met 'rustig houden'? Ze komt niet van de bank af, maar ik kan haar moeilijk in een donkere kamer opsluiten. We hebben net ook even gewandeld, dat mocht wel van de dokter.

guera

guera

16-11-2011 om 13:22

Tja opsluiten

in een donkere kamer misschien niet maar wel 'opsluiten'. Ik heb zelf een op mijn 14e een zware hersenschudding gehad (ook even 'weg'geweest). Ik heb ruim een week op de bank gelegen met muziek. Ik mocht geen tv kijken en geen boeken lezen. Misschien nu achterhaald en mag dit wel maar ik zou me goed voor laten lichten hierover.

sterkte!!!

Vic

Vic

16-11-2011 om 13:27

Het advies

Het advies luidt nu dat je goed je grenzen moet bewaken. Alles mag (lezen, pc, tv), maar je moet stoppen als je moe wordt of hoofdpijn krijgt.

Vic

Ik bedoel wat jij nu doet.
Niet te overdreven. Maar ik heb toevallig een paar "doorlopers" in mijn kennissenkring die echt maanden of jaren last hielden. Misschien is er een tijd geweest dat het advies wat is doorgeslagen naar alles kan zie maar? Iig waren die mensen nogal pissig dat ze niet langer en meer rust opgelegd hadden gekregen, en die ervaring vent ik nu uit.
Dus ik ben weer eens een beetje aan de voorzichtige kant, je kent me

Moderne hersenschudding

Mijn jongste heeft met gym 2 jaar terug (dus redelijk recent) een behoorlijke val gemaakt, op d'r hoofd wel te verstaan. Bewusteloos geweest, ook chock erna, precies als vic verteld. Toen ze weer enigzins 'wakker' was en mee moest naar huis ook spugen, lijkbleek.
Kon d'r ogen niet open houden etc.etc.
En de huisarts kwam aan huis, maar niks dondere kamer. Alleen zoals ze zichzelf voelde. Nadat het gebeurd was, kon ik 'r amper aan in bed krijgen.......zo in de war en dizzy en kon niet op d'r benen staan. Toen haar opa even op ziekenbezoek kwam en de lamp in de gang aandeed en daarna haar slaapkamerdeur open, begon ze meteen weer te spugen, alleen was haar maag al leeg.
De dag erna, erg rustig, amper praatjes, veel vragen (inderdaad alles vergeten, wist niet meer dat ik haar opgehaald had, dat we bij dokter waren geweest etc.etc.). Veel slapen op bank en vroeg naar bed. Meer dan 10 tot 20 minuten lezen/t.v. kijken kon ze niet, dan was ze doodop.
De dag daarna kon ze al wat langer wakker blijven, kreeg ook weer praatjes en had geen hulp meer nodig met de weg vinden naar de w.c. (dag ervoor was ze nog gedésorienteerd). Ze kon al liggend zelfs een korte spelletje doen. Maar sliep nog steeds veel.
Dag erna kon ze rechtop zitten en er zo nu en dan uit en zowel de ochtend als de middag een tussenslaapje gedaan.
Dag erna weer op en kon alles weer doen. Nog wel moe en hoofdpijn.
De laatste dag nam ook de hoofdpijn af en was ze weer redelijk zichzelf. Nog wel rustig aan gedaan. Geen buitenactiviteiten, niet naar school, vroeg naar bed.
Dit laatste nog een dag en toen was ook de hoofdpijn grotendeels over.
Nog 2 weken heeft ze zo nu en dan hoofdpijn gehadZe had dan ook dat ze 'zwart zag' voor de ogen als ze b.v. bukte.
.. Teken dat ze dan rustig aan moest doen, wat ze ook meteen deed, ze was veel te bang dat die 'erge hoofdpijn' weer terug kon komen. Ze had dan ook dat ze 'zwart zag' voor de ogen als ze b.v. bukte.
Daarna nergens meer last van.
Zo worden dus tegenwoordig hersenschuddingen behandeld.
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

16-11-2011 om 17:29

Zetpil

Misschien ben ik inmiddels te laat, maar je zou haar ook een paracetamol-zetpil kunnen geven. Die hoeft ze niet te slikken.

Vic

Vic

16-11-2011 om 22:47

De smelttabletten

Die heeft ze vanavond op. Vond ze ook heel smerig, maar ze had een beker drinkyoghurt voor erna. Ik had alle opties aan haar voorgelegd en ze heeft hiervoor gekozen. De optie zetpil werd direct van tafel geveegd, ondanks mijn promotie daarvoor. Dat ga je er denk ik niet door krijgen bij de gemiddelde 12-jarige
Dochter heeft trouwens geen van de genoemde verschijnselen bij een hersenschudding, duizeligheid, misselijkheid of hoofdpijn. Ze heeft voornamelijk last van haar nek, arm en de blauwe plekken. Echt heel sneu, zo'n beurs lijf, en vooral als je het even vergeet en dan iets onhandigs doet.

Puck

Puck

17-11-2011 om 09:30

Pepermuntsmaak dan?

Volgens mij heeft kruidvat pepermuntkauwtabletten voor kinderen. Wel een lagere dosering dan die van roter met bosvruchtensmaak, maar dan neemt ze gewoon meer. En tja, paracetamol blijft gewoon niet lekker, ook al is het gemaskeerd met allerlei smaakjes. Ik vind het zelf nog het makkelijkste door een tablet op te lossen in een klein bodempje water en het dan in 1 slok achter in mijn mond te gieten en zonder te proeven in 1 keer door te slikken. Daarna nog wat water drinken.
Hoe gaat het ondertussen met je beurse dochter?

Rotertabletten

Zoon met gebroken arm heb ik destijds kinderparacetamol met - volgens mij - banaansmaak gegeven en die vond hij erg lekker. Dat was ook de bedoeling, maar toen het pakje leeg was en de pijn inmiddels wat geluwd zijn we weer overgegaan op de gewone kruidvatkauwtabletjes, het moeten geen snoepjes worden . Die kruidvattabletjes met pepermunt zijn overigens tamelijk vies.

De truc is, vziw, om vrij stevig te doseren en het ook vol te houden, dus niet te wachten tot de pijn opkomt maar gewoon op gezette tijden de voorgeschreven dosis erin. En dat dan een paar dagen volhouden.

Ze zal wel goed stijf zijn na die smak, en dan die breuk ook nog - jakkes. Beterschap gewenst.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

17-11-2011 om 11:18

Bananensmaaktabletjes

gaan er hier bij 2 van de 3 ook vrij makkelijk in. (en de 3e wil helemaal niks...) Opkauwen en glas water erachteraan.

fryskdumke

fryskdumke

18-11-2011 om 20:06

Beurs lijf

nestosyl helpt voor vervelende blauwe plekken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.