Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Herstelbewijs corona verloopt, één vaccinatie

Wij hebben allemaal thuis eind maart corona gehad. Daarna ben ik 2 keer gevaccineerd i.v.m. medicatie en de rest van het gezin heeft één keer Pfizer gehad.
Nu verloopt het herstelbewijs in de corona-check-app eind deze maand. 

Ik heb hierover gebeld met de ggd en daar werd me verteld dat één vaccinatie dus geen nut heeft gehad. Als je corona gehad hebt en daarna (volgens advies) één vaccinatie, ben je een half jaar 'safe'. Dan mag je overal naar binnen, daarna niet meer, dan moet je een testbewijs overleggen. Een tweede vaccinatie heeft nu geen nut meer en opnieuw vaccineren, maar dan twee keer, mag ook niet.

Ben ik de enige die dat niet wist? Ik kan er nergens iets over vinden.

Als ik de site van de overheid bekijk is een corona bewijs het volgende: óf een herstelbewijs na corona gehad te hebben (tot 180 dagen na de besmetting geldig, maar dan zonder vaccinatie) óf een vaccinatie bewijs (dus één keer prikken nadat je positief bent geweest). Dus volgens mij zijn jullie allen gewoon gevaccineerd en hebben jullie geen herstelbewijs in de corona check app, maar een vaccinatie bewijs. Als je de instelling bekijkt in het "international" modus, dan kun je je gegevens van het bewijs inzien. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/herstelbewijs
Langer dan 180 dagen geleden corona: 1 prik voldoende

Als uw coronabesmetting langer dan 180 dagen geleden was, kunt u zich nog 1 keer laten vaccineren. Daarna bent u voldoende beschermd tegen het coronavirus. Na deze prik kunt u een vaccinatiebewijs aanvragen. U mag natuurlijk ook 2 vaccinaties halen.


Volgens mij is dat in Nederland toch anders? Zit er geen einddatum aan besmetting en 1 prik?
Mijn zoon heeft hetzelfde en ik weet wel dat het in het buitenland niet geldig is. Maar in Nederland toch wel? Hij heeft gebeld met de GGD en zijn raadden hem de tweede prik af vanwege bijwerkingen.

Dit is precies de reden dat wij 2 keer gevaccineerd zijn (op 1 kind na, op dit moment, want hij wil echt niet). RIVM en GGD weet hier weinig van. Er is duidelijk niet over nagedacht. Je mag binnen 99 dagen voor de tweede keer gevaccineerd worden. Als het langer geleden is, houdt het op en moet je weer opnieuw beginnen met 2 prikken. Ze hebben het mooi verkocht met besmetting in combinatie met 1 prik, maar uiteindelijk vervalt dus je herstelbewijs en je vaccinatiebewijs.

Nowee

Nowee

01-09-2021 om 14:25 Topicstarter

Als ik het goed begrijp kan de rest van het gezin als het herstelbewijs vervallen is nog een tweede vaccinatie halen. Zo lees ik het in de link van M. Lavell. Ik kan nergens terugvinden dat er tussen de eerste en tweede prik max 99 dagen mag zitten. 

Nowee schreef op 01-09-2021 om 14:25:

Als ik het goed begrijp kan de rest van het gezin als het herstelbewijs vervallen is nog een tweede vaccinatie halen. Zo lees ik het in de link van M. Lavell. Ik kan nergens terugvinden dat er tussen de eerste en tweede prik max 99 dagen mag zitten.

Mijn kind werd dat afgeraden ivm bijwerkingen. 

ze weten te weinig om goede informatie te geven. Ik kreeg te horen van de GGD dat het waarschijnlijk binnen 99 dagen moest maar dat wist ze ook niet zeker.

Nowee schreef op 01-09-2021 om 14:25:

Als ik het goed begrijp kan de rest van het gezin als het herstelbewijs vervallen is nog een tweede vaccinatie halen. Zo lees ik het in de link van M. Lavell. Ik kan nergens terugvinden dat er tussen de eerste en tweede prik max 99 dagen mag zitten.

Nee, jullie hebben niet een groene check vanwege een herstelbewijs, maar omdat jullie gevaccineerd zijn. Volgens mij ben je verkeerd voorgelicht door de GGD. (Je zou nog eens kunnen bellen en aan een andere medewerker vragen.)

Hersteld van corona max 180 dagen geleden = herstelbewijs

Corona gehad + minimaal 1 vaccinatie = vaccinatiebewijs

(De coronabesmetting is zeg maar in plaats van een vaccinatie omdat je lichaam toen antistoffen heeft aangemaakt)

Dit geldt als je corona hebt gehad vóór de vaccinatie èn als je de GGD hebt gemeld dat er een coronabesmetting is geweest (en je dus daarom maar 1 prikafspraak hebt gemaakt).

Jesse_1 schreef op 01-09-2021 om 22:34:

[..]

Nee, jullie hebben niet een groene check vanwege een herstelbewijs, maar omdat jullie gevaccineerd zijn. Volgens mij ben je verkeerd voorgelicht door de GGD. (Je zou nog eens kunnen bellen en aan een andere medewerker vragen.)

Hersteld van corona max 180 dagen geleden = herstelbewijs

Corona gehad + minimaal 1 vaccinatie = vaccinatiebewijs

(De coronabesmetting is zeg maar in plaats van een vaccinatie omdat je lichaam toen antistoffen heeft aangemaakt)

Dit geldt als je corona hebt gehad vóór de vaccinatie èn als je de GGD hebt gemeld dat er een coronabesmetting is geweest (en je dus daarom maar 1 prikafspraak hebt gemaakt).

En daar zit geen einddatum aan toch? 

En weet jij ook of dit in andere landen ook geldt?

Nowee

Nowee

02-09-2021 om 10:26 Topicstarter

Ik heb gister nog een keer gebeld. Volgens deze medewerker is het inderdaad zo dat je moet testen als je herstelbewijs verlopen is.
Vanochtend dus maar weer eens gebeld. Volgens deze medewerker kan je gewoon een tweede vaccinatie halen als je herstelbewijs verlopen is.
Echt zo onhandig dat iedereen iets anders zegt. 
Ik heb overlegd met huisarts en die zei dat je gewoon een tweede vaccinatie kan halen.

---

---

05-09-2021 om 10:10

Volgens mij klopt hier iets niet. Mijn partner heeft in feb corona gehad, is 1x gevaccineerd en heeft een vaccinatie QRcode (1 van 1). Kan daar alles mee. Heb jij vergeten je coronavaccinatie in de app te zetten? Ik denk dat je hier helemaal niet herstelbewijs moet hebben staan. Wie kan de regels vinden?

--- schreef op 05-09-2021 om 10:10:

Volgens mij klopt hier iets niet. Mijn partner heeft in feb corona gehad, is 1x gevaccineerd en heeft een vaccinatie QRcode (1 van 1). Kan daar alles mee. Heb jij vergeten je coronavaccinatie in de app te zetten? Ik denk dat je hier helemaal niet herstelbewijs moet hebben staan. Wie kan de regels vinden?

Inderdaad. Als je bij het maken van de afspraak aangaf corona te hebben gehad,  kreeg je automatisch 1 afspraak. Dan sta je als volledig gevaccineerd in het systeem en daar zit geen einddatum aan. Geen herstelbewijs nodig. 

MHH

MHH

20-09-2021 om 15:56

Ik heb beide in mijn app staan. Een vaccinatiebewijs van 6 mei (inderdaad aangegeven dat ik corona heb gehad). En daarnaast nog een Herstelbewijs t./m. 3 oktober. Vraag me nu ook af of ik toch een extra vaccinatie moet hebben. Het vreemde is dat ik in augustus gebeld heb met de GGD omdat ik zelf een tweede vaccinatie wilde, maar hier te horen gekregen dat je die niet krijgt.

Wat ik te horen kreeg was 
minder dan 180 dagen= herstelbewijs
corona gehad +1 vaccinatie= datum vd prik geeft aan als vaccinatiebewijs. En op een papieren internationaal bewijs, geeft hij dan aan dat die 1 jaar geldig is. Ook na 2 prikken trouwens.

Maar je mag wel een 2e prik. Als er nog genoeg tijd tussen de eerste peik zit Maar je hoeft dus niet.En als ze bij GGD zeggen dat je geen 2 prikken mag, verwijs je ze naar de site van Rijksoverheid.Want daar staat duidelijk dat het mag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.