Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elke

Elke

06-12-2009 om 13:39

Heupdysplasie? spreidbroek?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tomatientje

tomatientje

11-12-2009 om 07:45

Jose

De soort behandeling en de duur daarvan hangt af van allebei, van leeftijd en ernst. Minder ernst is minder zware en kortere behandeling, en jonger begonnen ook. Het kind van Tessa is jong maar heeft een ernstige afwijking geen dysplasie maar een luxatie. Zoals Tessa het heeft begrepen tenminste. Door de jonge leeftijd kan er begonnen worden met een paar weken Pavlik maar te denken dat je er dan helemaal klaar mee bent is erg optimistisch. Dat zeggen jij Puck en ik alledrie.

tomatientje

tomatientje

11-12-2009 om 07:52

Overigens

nee geen grapje hoor ik was echt wat vergeten.
Ik lees dat je zoon al met 1 week in de Pavlik ging. Ik denk niet dat ze dat nu in Nederland doen, misschien vroeger wel maar nu niet. Of alleen bij een heftige luxatie vanaf de geboorte maar niet bij een dysplasie ook geen Graf 3. Dat is om 2 dingen, de heup kan zichzelf nog heel erg ontwikkelen in de eerste 3 maanden en als je al onder de 3 maanden behandelt is de kans op complicaties met de doorbloeding veel groter.

Puck2

Puck2

11-12-2009 om 09:04

Jose, beleid bij ons

Jose, ik kan je alleen vertellen wat het beleid in ons geval is geweest. Er zijn bij ons in de familie geen heupafwijkingen maar onze dochter (geen idee van Graf-score, maar had forse dysplasie met subluxatie) heeft in stuit gelegen. Dan krijgen ze bij 3 maanden een controle-echo en gaat alles rollen (of niet). Voor die tijd wordt er geen actie ondernomen. Een vriendin van mij heeft 2 kinderen en wel dysplasie in de familie en bij hen is volgens mij bij 2 of 3 maanden een controle-echo gemaakt. Dus de situatie dat een kind met 1 week al behandeld wordt is denk ik dan bijna nooit aan de orde. Hoe doen ze dat in Engeland dan? Worden kinderen met een verhoogd risico al met een week gescreend dan? En zijn dat dan alle kinderen of alleen risico-kinderen. Overigens is de leeftijd ook voor een deel bepalend voor de behandeling, een Pavlik kan alleen bij hele jonge kinderen. Overigens is jouw zoontje dan wel een lekker eigenwijs mannetje, de meeste kinderen hebben namelijk geen enkel probleem met wennen aan een Campspreider. Onze dochter ook niet, geen seconde heeft ze er last van gehad. Mamma moest er meer aan wennen
In Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Heupdysplasie staat een overzicht van Graf-scores en score 3 wordt volgens dat protocol met ziekenhuisopname behandeld. Dat is dan ook weer heel anders dan jij hebt meegemaakt.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

13-12-2009 om 15:57

Puck

Hier worden de heupen van alle babies kort na de geboorte gecheckt door de huisarts (die voelt of bij een bepaalde beweging de heup wel in de kom blijft). Verder krijgen kinderen die in een risicogroep vallen (stuitligging, broer of zus van kind met heupproblemen) in de eerste week een heupecho.
Na wat rondzoeken blijkt dat in wel meer landen vroeg behandeld wordt. Behandelen is niet helemaal zonder risico, en een afweging moet gemaakt worden waarbij je bij vroeg behandelen wellicht meer kinderen behandelt dan later nogig zou blijken, maar daarmee misschien een aantal ziekenhuisopnames (operaties, tracties) voorkomen kan worden. In Nederland lijkt de wat conservatievere benadering gekozen te zijn.
Onze zoon moest elke week terugkomen om zijn Pavlik tuigje aan te passen en hij heeft een aantal echo's gehad. Ik vond het zelf wel fijn dat hij er zo snel weer af was, de Pavlik mocht na 12 weken af, en een week daarna begon onze zoon met rollen, hij had ijzersterke buikspieren gekregen van het proberen zijn voeten te pakken met het tuigje aan. Hij heeft wel jarenlang als een kikkertje geslapen, met zijn knieen opzij naast zijn lijf

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.