Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hielspoor

Hoi,

Twee jaar geleden kreeg ik inlegzooltjes tegen pijn aan de voorvoet, en nu heb ik sinds een tijd opnieuw pijn aan de hiel, hielspoor dus helaas. Ik loop bij de podoloog voor nieuwe zooltjes en die heeft mij ook verwezen naar een fysiotherapeut want het wordt steeds maar niet beter. Ik heb de hoop dat het beter zal gaan na de fysiotherapie, hij werkt ook met shockwave-therapy. Iemand hier ervaring mee? Langzamerhand vraag ik me af of ik hier ooit weer af kom, ondertussen kan ik nl. ook niet hardlopen (balen!).

Groetjes,
Vonda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

26-07-2011 om 12:39

Balen

supervervelend. Je zult je ook al sufgegoogled hebben . Zelf geen ervaring mee, ook niet met "shock-wave";
Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plantaire_fasciitis . Daar staat dat je normaal gesproken met een-twee jaar van de problemen af bent (!). "Er zijn vele behandelingen gepropageerd, wat meestal een zeker teken is dat er geen een goed werkt". Er staat wel een rijtje aan tips.
Sterkte.

Pluk53

Pluk53

26-07-2011 om 13:41

(ot) linzel

maar je kunt dus met je hand op je hart zeggen, dat acupunctuur (zonder bijwerkingen!) minstens zo goed geholpen heeft als als die andere (veel riskantere) behandelmethoden.

Onno

Onno

26-07-2011 om 18:59

Als niets helpt!

Neem dan Ruta D6 3x daags 2 tabl. onder tong laten smelten in een schone mond. Drie weken en het is over.

Puck

Puck

26-07-2011 om 19:24

Onno

Waarom geef je hier wel een concreet advies met een middel en in een draadje over wagenziekte waar ik om een middel vroeg kom je met een vage spreuk op de proppen. Zou je daar ook nog eens een antwoord willen geven?

Klein tipje?

Hoi,
ik heb er ook last van gehad en bij mij is het nu weer weg gelukkig. ik hoop dat het weg blijft.
Ik draag alleen nog maar de sandalen van fit flops. als je googled zie je dat die aangeraden wordt om het te voorkomen,maar of het echt werkt?
ze lopen goddelijk dat dan weer wel..

Vonda

Vonda

26-07-2011 om 21:28 Topicstarter

Als ik lees...

... dat het best een tijd kan duren voordat je ervan af bent begin ik me wel wat zorgen te maken. Affijn, allemaal erg bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker uitproberen.
Vonda

Vonda

Vonda

26-07-2011 om 21:31 Topicstarter

Linzel

Zo, jouw man heeft ook al een heel circus doorlopen. Hardlopen durf ik eigenlijk helemaal niet aan nu, bang als ik ben dat het de boel alleen maar extra verziekt. Eigenlijk wil ik volgend jaar graag weer meedoen met de ambtenarenveldloop...
Wens hem sterkte van deze kant!

Vonda

Vonda

Vonda

26-07-2011 om 21:34 Topicstarter

Annemir

Misschien dat ik die fitflops ook ga uitproberen, ze zien er leuk en comfortabel uit en het is waarschijnlijk beter dan wat ik thuis draag als ik de zooltjes niet gebruik (ik loop niet de hele dag op mijn zooltjes als ik een dag thuis ben, is waarschijnlijk toch wel aan te raden maar vind ik niet echt te doen).

Hardstikke bedankt voor de tip!

Vonda

Vonda

Vonda

26-07-2011 om 21:36 Topicstarter

Nog ervaringsdeskundigen die er zijn afgekomen?

Ben benieuwd of het eigenlijk altijd wel weer overgaat (als ik hoor wat de man van Linzel doormaakt lijkt het ook wel een chronisch probleem te kunnen zijn).

Groetjes,
Vonda

Bellefleur

Bellefleur

27-07-2011 om 08:48

Bij mij ging het over.

Duurde lang, en als ik een tijdlang mijn zooltjes niet gebruik voel ik de plek weer, maar toch... het ging over!

joep

joep

27-07-2011 om 20:34

Podoloog /podotherapeut

Beste Vonda,
misschien bedoel je ook podotherapeut hoor, maar anders zou ik een podotherapeut laten kijken, die heeft veel meer kennis dan een podoloog en maakt daarnaast zolen die corrigeren in plaats van alleen maar ondersteunen en dat is vaak nodig bij een hielspoor, zeker in combinatie met hardlopen.

Hier ging het over

ik kreeg een corrigerende zool aangemeten,en mocht alles doen met mate ( dus niet hardlopen).
na 8 maanden was ik van mijn klachten af.

Gehad

Ook gehad, gestopt met hardlopen, twee weken braaf drie keer per dag ibuprofeen geslikt en heel veel gestretched, even googelen levert je een aantal precieze stretches op die zouden moeten helpen. Nieuwe schoenen gekocht voor ik weer begon met hardlopen. Nu alleen heel af en toe voel ik het als ik lang geopereerd heb.

Beterschap, ik kon wel door de grond gaan van de pijn toen ik er last van had!

Mariel

KGO

KGO

28-07-2011 om 21:10

Is dit ook hielspoor

Ik heb nu weer twee dagen pijn onder mijn voet aan de voorkant zeg maar tussen mijn grote teen en richting de boog.

Een paar weken geleden had ik het ook al. Ik kan zonder pijn niet goed afzetten en doorstappen. Weet ondertussen niet meer of ik nu mijn steunzolen moet dragen, slappe schoenen, stevige schoenen (wolky's), teva's, bergschoenen?
De vorige keer ging t wel na aantal dagen over vanzelf. Toen heb ik daarna weer paar weken hardgelopen. Nu is het ontstaan de dag nadat ik mijn wolky's heb gedragen.
Het lijkt wel of de onderkant voorvoet geiiriteerd is of zo.

Wie herkent dit?

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vonda

Vonda

01-08-2011 om 06:05 Topicstarter

Joep

Goed dat je het aanstipt hoor, maar ik gebruik die termen door elkaar, ik zit wel bij een echte podotherapeut. Hardlopen durf ik nog steeds niet aan, teveel pijn.

Vonda

Vonda

Vonda

01-08-2011 om 06:09 Topicstarter

Bellefleur

Nou, dat is goed om te horen, dat het uiteindelijk toch overging! Ik gebruik als ik buiten ben )en vaak ook binnen) wel altijd mijn zooltjes (dus dagelijks) dus ik moet het gewoon nog maar een hele tijd volhouden.
Ik weet ook dat mijn gewicht een factor kan zijn in de belasting (zoals jij weet wil ik er graag wat kilo's af hebben) dus heb ik een extra reden om hiervoor mijn best te doen.

Groet,
Vonda

Vonda

Vonda

01-08-2011 om 06:14 Topicstarter

Sus-anne en mariel

Dank voor jullie reacties. ik zit nu ongeveer op een half jaar klachten, en de nieuwe zooltjes heb ik in april gekregen dus ik moet nog maar even geduld oefenen. Ook ga ik naar de fysio vanaf begin augustus.
Die oefeningen doe ik ook, Mariel.
Wat betreft pijnstillers: ik heb nu last van griep en daarvoor had ik gisteren paracetamol geslikt en tegen de avond was ik voor het eerst sinds tijden ontspannen aan het lopen op die voet! Dat was een fijn gevoel! Misschien ook maar eens overwegen (ik ga het overleggen met de fysiotherapeut en de podotherapeut).

Vonda

Vonda

Vonda

01-08-2011 om 06:19 Topicstarter

Kgo

Karin,
Hier begon het bij mij 2 jaar geleden mee: pijn in de voorvoet. Ik heb toen zooltjes gekregen en dat heeft goed geholpen maar uiteindelijk ontwikkelde ik daarna dus die hielspoor. Ik zou als ik jou was dus wel de zooltjes blijven gebruiken en ook bij de podotherapeut vragen naar hielspoor (dat je niet van de ene in de andere klacht komt zoals ik).

Vonda

Vonda

Vonda

03-08-2011 om 21:07 Topicstarter

Vraagje annemir

Nog een vraag: vallen de fit flops normaal uit of groter/kleiner? Bv ik heb normaal maat 39/40 (eigenlijk dus er tussenin). Sandalen zou ik dus meestal mt 39 kiezen.
Wat is jouw ervaring?

Vonda

Vonda

Ik heb even gekeken voor je. Ik heb normaal 40 maar deze sandalen 41. Dus vallen ze kleiner

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Late duit in zakje

Ik heb ook hielspoor gehad en het ging geheel vanzelf over, zoals de huisarts ook had voorspeld. Alleen zei hij destijds dat het wel een halfjaar kon duren en werden het uiteindelijk zo'n 9 maanden.
Advies: bewegen "op geleide van de pijn" waarbij me wel werd gemeld (toen ik daarnaar vroeg) dat doorlopen ondanks de pijn verder niks kapot zou maken ofzo.
Verder advies: zoveel mogelijk lopen op schoenen met zachte zolen, gewoon omdat dat minder pijn gaf.

Aan hardlopen heb ik de pest, dus dat deed ik niet (daarvoor en daarna dus ook niet).

Huisarts zei destijds dat er soms wel geopereerd werd maar dat de resultaten daarvan vaak ook niet geweldig waren dus dat dat niet direct werd geadviseerd. Ik heb dus braaf niets gedaan en inderdaad ging het uiteindelijk over.

Beterschap!

Temet

Vonda

Vonda

11-08-2011 om 21:18 Topicstarter

Temet

Maar heb je ook geen steunzolen gehad dan? Dat verbaadt me wel dat de huisarts je daar niet naartoe zou hebben verwezen.
Hier gisteren de eerste behandeling shockwave gehad. Daarna is ook de voet ingetaped (voor beter herstelproces van de voet, nl. ervoor zorgen dat de huid minder strak tegen de botten zit aan de onderkant).
We wachten af.
Nee, een operatie zou ik ook niet direct aan beginnen.
Dank voor je reactie Temet!

Vonda

Helemaal niks

Nee, er is helemaal niks geadviseerd, behalve dus het lopen op schoenen met zachte zolen. Toevallig had partner een paar slippers die enorm lekker bleken te zitten (hij heeft kleine voeten), helaas kon ik me daar in het openbaar niet mee vertonen

Ik heb er nog wel aan gedacht een podoloog te bezoeken, maar ik had in die periode zoveel aan mijn hoofd (net weer aan het werk na zwangerschapsverlof en net verhuisd - geen fijne combinatie overigens) dat dat niet erg opschoot en toen de klachten toch stilaan minder werden heb ik het laten sloffen. En op een dag bedacht ik me ineens: hé, ik loop nu al een uur en heb nog geen pijn in mijn voet. Toen was het dus over.

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.