Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe durven vrouwen anticonceptie te slikken?

Mijn moeder heeft met mij nooit gesproken over anticonceptie. Nooit een vriend gehad, dus ook nooit over hoeven nadenken. Nu doordat ik bleef bloeden en ijzertekort kreeg, moest ik er ineens over gaan nadenken, terwijl ik 39 ben, 20 kg overgewicht heb, mogelijk diabetes (glucose nuchter 7.5), de gyneacoloog haalt zijn schouders vrolijk op en heeft de minipil voorgeschreven. Combinatiepil mocht ook hoor, maar ik wou de minipil, omdat ik dacht dat dit veiliger is.
Bijsluiter van Zarelle zojuist gelezen en die van Cerazette ook maar gelijk....
Trombose! Borstkanker!
Voorzichtig bij diabetes, hoge bloeddruk, geelzucht, nieraandoeningen etc.
Wild geschrokken, dus ben maar gaan zoeken naar de bijsluiter van Microgynon 30 MG...ik dacht dat ik hetzelfde zou zien, want had al bedacht dat die minipil net zo gevaarlijk is als de combinatiepil, maar die bijsluiter van Microgynon is enger dan een goede horrorfilm:
Ten eerste wordt er in de bijsluiter vol trots aangegeven dat Microgynon het risico op een trombose flink kan verhogen. Dan lezen we verder en komen er ineens allerlei vormen van trombeuze die je kan krijgen aan bod:
NETVLIES TROMBOSE?!
Gestopt met lezen daar.
Miljarden vrouwen slikken de pil? Nu wordt de spiraal steeds populairder natuurlijk, maar nog steeds miljarden vrouwen en vroeger had je geen spiraal en zelfs geen minipil, dus DE PIL werd door iedereen vrolijk geslikt. MAAR HOE? Hoe kunnen jullie niet bang zijn als jullie de bijsluiter lezen?
Ik weet niet hoe ik dit ga doen, vind het doodeng.

Dat zijn MOGELIJKE bijwerkingen, die heel weinig voorkomen.
Heb je de bijsluiter van paracetamol dan wel eens gelezen, daar staat zo mogelijk nog meer in. 
Heb je daar dezelfde reactie?

En juist omdat de pil door zoveel vrouwen geslikt wordt is duidelijk dat de KANS dat 1 van de genoemde dingen gebeurd juist heel klein is. 
Dus ja het kan gebeuren, maar dat het ook precies bij jou gebeurd is wel heel klein. 
De kans dat je een verkeersongeluk krijgt is vele vele malen groter.

Maar het inschatten van risico's en kansen is erg moeilijk.

Als je niet tot de ook in de bijsluiter genoemde risicogroepen valt is de kans echt heel klein dat je dergelijke bijwerkingen ondervind. 

De psychiater van mijn moeder, die ook ongeveer als jij reageert, heeft haar verboden de bijsluiters nog te lezen. Het leed van de bijwerkingen was vele malen minder dan het leed dat ze had door medicatie NIET te slikken. Hetzelfde geldt voor jou. Je maakt van een mug een kudde olifanten waardoor je blijft lopen met klachten die je leven beperken. 

Ga in vredesnaam weer terug naar je behandeld arts. Je kunt hier wel topics blijven openen, maar dit soort vragen hoor je aan een arts te stellen.

Ik denk dat je beter even kan kijken wat voor risico's dat obesitas met zich meebrengt. Hoeveel soort hart en vaatziekten en kankersoorten je daar wel van kan krijgen.

Hoe kunnen mensen dat nou door niet de bijsluiter te lezen en niet zichzelf bang te maken voor niks

Bespreek het met je arts. 

In bijsluiters staan alle bijwerkingen die ooit zijn voorgekomen en waarvan soms niet eens zeker is dat ze daardoor veroorzaakt zijn. Dus de meeste bijwerkingen gaan absoluut niet voor jou gelden. Maar ja, als je paniekerig bent dan kan ik me voorstellen dat je angstig wordt van alles wat je in de bijsluiter leest en je je voorstelt dat je dat allemaal krijgt. Ik denk dus dat je moet proberen het te relativeren en kijken hoe het voor jou werkt.
Ik heb jarenlang microginon 30 geslikt: nooit een bijwerking gemerkt.

weet je welke complicaties en “bijwerkingen” je allemaal van zwangerschap of overgewicht kunt krijgen? Is ook allemaal reuze gevaarlijk. 

Aanvullend op Ysenda: Als je regelmatig onbeschermde seks hebt is t risico op zwangerschap vele, vele malen groter dan t risico op deze bijwerkingen bij t slikken van de pil. Daarom slikken veel vrouwen 'achteloos'  de pil. Het was/is n geweldige uitvinding om wel seks te kunnen hebben zonder dat je bang hoeft te zijn (weer) zwanger te worden!

Verder eens met velen hierboven: ga met je vragen en angsten naar je arts. En vlak de risico's van je overgewicht niet uit. Die zijn, denk ik, groter dan die van de pil. Ga je daar nu ook voortvarend actie op nemen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.