Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Merla

Merla

02-10-2008 om 10:45

Hoe ernstig is een basaalcelcarcinoom?

De titel zegt het al, hoe ernstig is een basaalcelcarcinoom?
Hoe groot is de kans op genezing?
Hoe groot is de kans dat het al of niet op een later tijdstip, op andere plaatsen op de huid ook ontstaat?
Bestaat er ook kans op uitzaaiingen?
Word je ook ziek van de bestralingen (fotodynamische therapie)?
Natuurlijk kan ik gaan googlen en dat gaan we ook zeker doen. Maar het is ook wel fijn als mensen hier zo wat antwoorden uit hun ervaring neer kunnen zetten.
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marianne

Marianne

02-10-2008 om 16:24

Arts?

Wat zegt de behandeld arts? Die heeft antwoorden op maat, daar heb je veel meer aan dan wat je op internetsites vind.

Mw Norks

Mw Norks

02-10-2008 om 16:34

Antwoord op 1 vraag

*Word je ook ziek van de bestralingen (fotodynamische therapie)? *
ja daar kan je knap ziek van wezen.

reina

reina

02-10-2008 om 17:32

Merla

Ik weet niet waarom je dit vraagt, misschien heb je zelf geen kans de arts te spreken en wil je het toch graag weten, maar je hebt vaak weinig aan algemene opmerkingen, het gaat om de bepaalde persoon met die bepaalde problemen etc. Googlen kan je geruststellen, antwoorden geven, maar mensen schrikken zich vaak ook (soms onterecht) rot als ze lezen wat er allemaal op het internet over bepaalde kwalen staat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-10-2008 om 18:32

Huidkanker

Dat is de meest voorkomende vorm van huidkanker en als je er op tijd bij bent is het niet ernstig en prima te genezen. Meestal wordt het chirurgisch verwijderd en soms word er nog bestraald of op een andere manier behandeld. Het vervelende is dat de meeste plekjes nauwelijks opvallen omdat het pijnloze bultjes of vlekjes zijn. Een tante van mij heeft het gehad; het plekje is weggenomen, ze heeft een of andere behandeling gehad (geen bestraling) en verder is er niets aan de hand. Uiteraard is ze wel druk gaan smeren met hoge zonnebeschermingsmiddelen en veel voorzichtiger geworden met de zon.

Minet

Minet

02-10-2008 om 19:38

Merla, ervaring

Zowel ikzelf als mijn vader zijn hier aan geholpen. Wegsnijden onder plaatselijke verdoving, en inderdaad een paar keer bestralen, waar wij geen van beiden last van hebben gehad. De bestraling gaat heel oppervlakkig, puur in de huid, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je daar echt last van kunt krijgen.
De kans dat het terugkomt is naar mijn weten niet groter dan bij iemand die het niet eerder had. Over uitzaaiingen kan ik niets/nauwelijks iets vinden, het is de meest voorkomende en makkelijkst te behandelen vorm van kanker.

Groeten, Minet

Bloempje

Bloempje

04-10-2008 om 08:15

Ook gehad

Ik heb jaren geleden een plekje onder mijn oog gehad, ook bcc. Bij mij is het door de plastisch chirurg weggesneden en omdat de randen schoon waren hoefde er verder niets te gebeuren. Niet bestraald dus. Het is de langzaamst groeiende vorm van huidkanker en deze zaait meestal niet uit, tenzij het er echt al heel erg lang zit en niet behandeld is.
Groetjes, Bloempje

Bloempje

Bloempje

04-10-2008 om 08:17

Oja

Oja, de controle bestond uit 1x per jaar even bij de dermatoloog langs, die keek dan met een loep en dan mocht ik weer naar huis.

Kari1

Kari1

04-10-2008 om 19:21

Merla, verschillende behandelingen

"Word je ook ziek van de bestralingen (fotodynamische therapie)?"
Bestraling en fotodynamische therapie zijn niet hetzelfde maar twee verschillende manieren om een basaalcelcarcinoom te behandelen (en er zijn nog meer manieren).
http://www.huidinfo.nl/bcc.html
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.