Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe herken je een blindedarmontsteking?

Heb wel het een en ander gelezen op internet, maar ik hoor graag hoe je het in de praktijk herkent en hoe snel je dan moet handelen.

Jongste dochter is goed ziek, hoge koorts. Daarbij heeft ze iets wat ze nooit eerder heeft gehad: flinke buikpijn en als ik d'r buik aanraak is het AU! Nou voelt eigenlijk heel d'r lijf wel pijnlijk dus ik vermoed dat ze een goede griep te pakken heeft. Maar stel nou dat die buikpijn toch ergens anders vandaan komt......(ik maak me vast veel en veel te veel zorgen, maar als ik weet waar ik op moet letten geeft me dat vast een gerust gevoel).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

24-09-2011 om 14:12

Blindedarm ontsteking

Begint rechtsboven in de buik en verplaatst zich dan langzaam een beetje schuin naar beneden.

Het is een acute pijn, die zo erg wordt dat lopen etc. bijna niet mogelijk wordt. Ik ben toen zelf naar de huisarts gereden en dat was eigenlijk niet te doen. Ieder hobbeltje en bobbeltje in de weg voel je dan.

Bij mij is het overigens nog steeds niet duidelijk of het een blindedarm ontsteking was of iets van galstenen ofzo. Ik ben er niet aan geopereerd en het is vanzelf weer over gegeaan, en de internist noemde het achteraf een subklinisch verlopende blindedarmontsteking. Omdat ik echter later die week zo goed als witte ontlasting had, bestaat bij mij het vermoeden dat het iets van galstenen of zo was. Ik heb er later die maand nog een keertje last van gehad, maar toen was het binnen een paar uurtjes weer over. En daarna nooit meer (is nu 11 jaar geleden).

Ik zou zeggen bij twijfel: bellen naar de dokter.

Het begon bij mij met een beetje onpasselijk gevoel en zette de volgende dag door tot dat ik bijna kroop van de pijn.

Sancy

Sancy

24-09-2011 om 14:20

Nhs (en rosase)

http://www.nhs.uk/Conditions/Appendicitis/Pages/Symptoms.aspx
Uit ervaring van dichtbij: als de buik wordt ingedrukt en de pijn neemt toe bij het weer loslaten (loslaatpijn) stijgt de kans dat het appendicitis is.
Rosase, met bijna witte ontlasting is het hoogstwaarschijnlijk een galontsteking geweest, ik heb dat ook eens gehad. Ik kon toen trouwens ook geen koffie en vet verdragen.

Puck

Puck

24-09-2011 om 16:27

Op veel verschillende manieren

Een blindedarmonststeking kan op heel veel verschillende manieren verlopen dus zoals P al zegt: staar je niet blind op de symptomen. En als je het niet vertrouwt: gewoon HAP bellen voor advies en evt. een consult.

Hier

vorig jaar een gescheurde blindedarm gehad met een spoedoperatie

de pijn begon bij mijn navel, voelde me beroerd en flinke buikpijn op die plek maar slechts een lichte koorts. zo licht dat het mij niet opgevallen was, ik had niet getemperatuurd.
de pijn begon heel opeens van het een op het andere moment. overdag nog werken en 's avonds vanaf 7 uur opeens ziek op de bank.
de pijn trok weg naar rechts onder na 2 dagen. er is een verschil tussen druk-pijn en de pijn als je de huid aanraakt en daarna weer loslaat. dan schijn je twee keer erg pijn te moeten hebben.

veel gehoorde klacht is misselijkheid/overgeven, heb ik ook geen last van gehad. Zoals hierboven beschreven: staar je niet blind op wat op internet staat.

sterkte met je dochter..!
Gruffalo

Picasso

Picasso

24-09-2011 om 19:16 Topicstarter

Oeps, verkeerde rubriek

Was het topic al kwijt......

Bedankt voor de reacties! Ik staar me absoluut niet blind op symptomen maar wel fijn dat ik hier lees dat het over het algemeen wel met acute buikpijn gepaard gaat. Dat is hier niet het geval en ze loop (met paracetamol) nu ook gewoon rond.

Ik blijf het in de gaten houden en als ik het niet vertrouw bel ik de huisartsenpost.

Rosase

Rosase

25-09-2011 om 14:36

Sancy

Dat had ik dan weer niet (geen koffie en vet verdragen). In ieder geval niet dat ik me kan herinneren. Al geloof ik ook niet dat ik echt een grote eter was toen.

Ik bedoelde inderdaad iets van een galontsteking. Het bloedbeeld liet ook een ontsteking zien, maar men kon niets ontdekken, ook niet met echo's en op een gegeven moment begon zelfs de loslaatpijn weg te trekken. Toen was ik wel al drie dagen verder. Doodeng vond ik dat toen.En iedere dag maar weer naar de EHBO om te kijken hoe ik er aan toe was.

Was bij jou de pijn tussen de blindedarmontsteking en de galontsteking trouwens vergelijkbaar.

Sancy

Sancy

25-09-2011 om 20:30

Rosase

Ik zou dat niet kunnen zeggen want ik heb nooit een blindedarmontsteking gehad. Of nee, dat lieg ik. Toen ik 4 was heb ik dat gehad, maar die was niet zo erg dat ik geopereerd moest. Ik kan me dat niet herinneren maar mijn moeder heeft me dat later verteld.
Die galontsteking weet ik nog heel goed, het was met Kerstmis en wij (man, baby en ik) logeerden bij familie. Waar uiteraard een lekker vette kerstmaaltijd op tafel kwam :s

Rosase

Rosase

25-09-2011 om 21:52

Niet goed gelezen

Sorry, dus...

Ik denk trouwens van wel, omdat "iedereen" maar bleef denken dat het de blindedarm was.

Hoe is het nu met je dochter Picasso?

Rosase

Rosase

25-09-2011 om 21:55

Oei wat slecht

Dat was maar een halve zin.

"Ik denk trouwens van wel, omdat "iedereen" maar bleef denken dat het de blindedarm was."
En dat kwam dus voornamelijk omdat er volgens het bloedbeeld een infectie gaande was en door mijn pijnklachten. Zal dus wel op elkaar lijken...

Picasso

Picasso

26-09-2011 om 08:48 Topicstarter

Rosase

Lief dat je er naar vraagt! De koorts lijkt nu eindelijk op z'n retour en buikpijn heeft ze gelukkig niet meer. Wel zit ze helemaal onder de warmteuitslag lijkt het wel. Door de koorts? Heb het nog niet eerder gezien bij beide kinderen.

Dokter?

Ben je al naar de dokter geweest? Het kan ook roodvonk zijn. Ik zou toch maar even bellen.
Groet,
Miriam Lavell

Picasso

Picasso

26-09-2011 om 17:03 Topicstarter

Nee

Niet naar de dokter geweest, het gaat best goed vandaag en koorts is weg (nog wel lichte verhoging). En ze heeft echt warmteuitslag, geen rode puntjes of andere rare dingen.

Fiorucci

Fiorucci

26-09-2011 om 18:05

Picasso

Niet om te zeuren hoor, maar juist dat is zo typisch roodvonk..

MerelR

MerelR

26-09-2011 om 18:16

Vijfde ziekte

Uitslag als de koorts afneemt? Hoe oud is je dochter?Misschien is het de vijfde of zesde ziekte.

Picasso

Picasso

26-09-2011 om 21:33 Topicstarter

Fiorucci

Wat ik las over roodvonk lijkt niets op wat ze heeft. Daarbij is de huid veel rustiger geworden na mentholgel en douchen.
Vijfde en volgens mij ook zesde ziekte heeft ze al gehad.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2011 om 07:06

Picasso

Ik breng het ook niet als wet van meden en perzen. Roodvonk heb je ook in allerlei varianten en de uitslag kan hevig opvlammen en inderdaad vrij snel kalmeren, is mijn ervaring. Helaas heb ik een kind wat het drie keer heeft gehad, in variaties..

Marjoleine64

Marjoleine64

30-09-2011 om 11:32

Ervaring

ik heb 10 jaar geleden een acute blindedarmontseking gehad. We waren op familiebezoek aan de andere kant van het land, en tijdens een boswandeling kreeg ik buikpijn (als van lichte weeen, of heftige menstruatiepijn). Binnen een uur liepen mijn ingewanden van 2 kanten leeg... en lag ik rillend van de koorts op bed. We zijn terug naar huis gereden (met 2 peuters, ruim een uur) waarbij ik de paracetamol nauwelijks binnenhield. We dachten toen nog dat het gewoon een heftige griep was, ik had overal pijn (najaar). Eenmaal thuis, warm in mijn eigen bed en met pijnstillers die eindelijk hun werk konden doen was mijn conclusie dat ik alleen pijn rechts onder in mijn buik had, dus hebben we de (waarnemend) huisarts erbij geroepen. Die vertrouwde het niet du sheeft me doorgestuurd naar het ZH, de arts-ass vertrouwde het ook niet (pijnsymptomen niet helemaal duidelijk, maar bloedwaarden wel duidelijk een ontsteking) en heeft de chirurg laten komen. Om kwart over 11 diezelfde avond zei die 'we gaan snijden, nu', en om half 1 's nachts (op vrijdag de 13e) werd ik weer wakker op zaal. 2 dagen later was ik weer thuis...

Het kan ook anders, ik hoorde deze week van een jongen (11) die ruim een week met buikpijn en koorts gelopen heeft. Het is vanzelf overgegaan, maar hij zei wel dat als het nog langer geduurd had dat hij dan geopereerd zou worden.

Marjoleine

Sancy

Sancy

30-09-2011 om 13:46

Ach, het kan altijd gekker

"Ik hoorde deze week van een jongen (11) die ruim een week met buikpijn en koorts gelopen heeft. Het is vanzelf overgegaan, maar hij zei wel dat als het nog langer geduurd had dat hij dan geopereerd zou worden."
En het kan gekker. Man had in april blindedarmontsteking, maar kon toen niet geopereerd. Uiteindelijk is hij in september geopereerd.

ilsepilse

ilsepilse

03-10-2011 om 12:17

Zoon

zoon van nu 14 is 2 jr geleden ook opgenomen in het ziekenhuis, hij kreeg rond 22u heftige buikpijn, ging bijna onderuit vd pijn, naar de huisartsenpost en daar werd besloten hem een nacht ter observatie op te nemen daar ze op de echo niet goed konden zien of het idd een blindedarmontsteking was, want hij had wel verhoging, uiteindelijk mocht hij de volgende dag naar huis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.