Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maankind

Maankind

16-06-2017 om 08:41

Hoe lang is een epipen houdbaar?

Zoon is twéé epipennen kwijt. Ik ben er zo boos over. Maar goed. Ze waren net nieuw, nog zeker een jaar houdbaar dus ik kan voorlopig geen nieuwe aanvragen. En die dingen kosten €95 per stuk.
Nu heb ik nog twee oude liggen, waarvan de datum (al maanden) verstreken is. Er staat op: "vervang indien niet helder van kleur". Mag ik daaruit opmaken dat ze, indien wél nog helder van kleur, goed te gebruiken zijn? Zou het kwaad kunnen wanneer ze te ver over datum zijn, of wordt hooguit de werking wat minder?

Apotheek weet het niet....is hier een arts/bioloog/chemicus die dit toevallig weet? Kan adrenaline bederven? IN werking achteruit gaan?


Fiets

Fiets

16-06-2017 om 08:45

Nieuwe

Gewoon nieuwe bestellen, ik bestel er jaarlijks vijf voor zoon. 1 ligt er op school bij de ehbo, 1 in schooltas, 1 in voetbaltas en de andere twee hebben wij als ouders. Wordt nooit moeilijk over gedaan.

V@@s

V@@s

16-06-2017 om 08:58

daar zou ik echt geen risico mee nemen

Epipennen worden toch verstrekt als er sprake is van een mogelijk levensbedreigende allergie? Dat lijk me wel 95 euro waard.

Niki73

Niki73

16-06-2017 om 08:59

Snel nieuwe bestellen

Als je de pen gebruikt hebt, moet je toch ook een nieuwe bestellen? Ook als dat 5x per jaar gebeurt? Ik neem aan dat de verzekering de gebruikte pennen niet opvraagt? Gewoon nieuwe bestellen, hoor!

dc

dc

16-06-2017 om 09:14

zorgelijk

waar ik me meer zorgen over zou maken is dat kwijtraken. Als hij in shock is en niemand kan zijn epipen vinden...

Maankind

Maankind

16-06-2017 om 09:55

Kwijt

Ja, dc dat is ook waar ik zo boos (onderliggend natuurlijk razend ongerust) over ben. Hij is er zo slordig mee. Ik probeer zijn omgeving altijd maar zo goed mogelijk op de hoogte te stellen. Maar hoe ouder ze worden, hoe lastiger dan is natuurlijk.

Hmm, dus jullie zeggen: nieuwe bestellen? Eerlijk gezegd kan ik het geld niet goed missen, en het voelt zo asociaal om daar dan de verzekering voor op te laten draaien. Ze zijn niet gebruikt tenslotte.
We hebben nog één goede trouwens, hoor, naast die twee oude. Maar ik vind dat te weinig, zeker wanneer we eventueel naar het buitenland op vakantie gaan.

En natuurlijk neem ik geen onnodige risico's, maar ik ben toch benieuwd wat het dan betekent, "niet gebruiken wanneer het niet meer helder is". Die oude is namelijk nog helemaal helder en ik geloof gewoon niet dat het een TGT-datum is.

Vesta

Vesta

16-06-2017 om 10:00

Leverancier

Ik zou de leverancier bellen. Als het goed is staat die info ook op de verpakking. Of vragen of de apotheek dit wil doen.

Het is geen ongebruikelijke vraag. Ik krijg 'm regelmatig over onze producten (levensmiddelenbranche)

Je kan het geld niet zo goed missen schrijf je. Vallen ze onder het eigen risico of worden ze helemaal niet vergoed?

Hoe oud is je zoon? Want kwijtraken door een 5 jarige vind ik wat anders dan door een 15 jarige. Bij een 15 jarige zou ik een bijdrage vragen voor elke pen die hij kwijt raakt. (Doe ik ook bij de gymspullen van dochter van 11)

Maankind

Maankind

16-06-2017 om 10:06

Vesta

Zou het kunnen dat de leverancier iets anders zegt dan wat op de verpakking staat? Daar staat nl gewoon een datum. Ik vraag me dus af hoe hard die datum is. Het is geen rosbief.
Dan zou ik dat idd nog even kunnen doen.

Ze worden wel vergoed hoor, helemaal zelfs. Maar ik vind het dus moeilijk om om nieuwe pennen te vragen als we daar eigenlijk nog geen recht op hebben.

Hij is 14. En zéker gaat hij een eigen bijdrage betalen. Helaas heeft hij erg weinig geld, omdat hij wel vaker een bijdrage moet betalen :-S (jasjes, rekenmachine, you name it).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2017 om 10:08

Twee

Van mijn collega (die imker is) begreep ik dat altijd wordt geadviseerd om er minstens twee in de buurt te hebben. Voor het geval de eerste niet functioneert of niet goed werkt (of zo). Maar wat een geld, voor pennen die je slechts eenmaal kunt gebruiken. Komt dat door de verpakking of is de werkzame stof zo duur?

Maankind

Maankind

16-06-2017 om 10:11

Twee

Ja, je moet er eigenlijk minimaal twee hebben. Omdat er eentje kan haperen, maar ook omdat het te lang kan duren voor de ambulance er is, en je eventueel een tweede moet kunnen zetten.
Geen idéé waarom het zo duur is. Ik heb van mezelf adrenaline volop voorradig :-S

Vesta

Vesta

16-06-2017 om 10:13

Ja, dat kan

Wij geven dan bijvoorbeeld meer uitleg waarom een datum strict is of niet of hoe de klant kan beoordelen of het echt niet meer kan en wat er gebeurt binnen het product na de tht of exp datum. Daarmee leg je het besluit tot gebruiken na de tht datum bij de gebruiker.

Data zijn altijd verbonden aan een stuk verantwoordelijkheid en bij wie die ligt. Ik heb bijvoorbeeld producten in mijn pakket die ik zonder blikken of blozen verleng omdat we de datum om marketing technische redenen en een klein stukje kwaliteit wat korter hebben gezet dan technisch mogelijk is. We hebben ook producten die ik niet zal verlengen omdat de werkzaamheid dan echt te laag is.

Een pharma product mag niet verlengt worden maar dat wil idd niet altijd zeggen dat het 2 dagen na de vermelde datum niet meer werkt of onveilig is. Daar kan de leverancier meer info over geven.

dc

dc

16-06-2017 om 10:37

even gegoogled

https://www.verywell.com/expired-epipen-82701

"While both methods studied showed that the expired EpiPens contained less epinephrine compared to the non-expired EpiPens, there was still a surprisingly high amount of epinephrine in the expired EpiPens.

Even EpiPens that were 5 to 7 years past expiration date still had more than 70% of the original dose remaining in the device. Many EpiPens that were 2 to 3 years past their expiration date had more than 90% of the original dose remaining."

Er zal natuurlijk geen producent zijn die zegt dat het goed is, want als er dan iets gebeurt, dan kan het zijn dat ze dat verweten wordt. Ik zou zorgen dat hij altijd een epipen meeheeft die niet over datum is, en eentje over datum meenemen als 2e.

Maankind

Maankind

16-06-2017 om 13:28

Gebeld

Met MedaPharma, ik word nog teruggebeld door de medische afdeling.
Maar dc, jouw stukje stelt me wel al behoorlijk gerust hoor! Was nog niet op het idee gekomen dat daar wel eens onderzoek over gepubliceerd zou kunnen zijn, bedankt!

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2017 om 13:41

Epipen monopolie

Ik las pas trouwens dat die dingen de laatste jaren 500% in prijs gestegen zijn! Leuk zo'n monopolie.

"the wholesale price of two EpiPens was about $100; the price was about the same in 2009; by July 2013, the price was about $265; in May 2015, it was around $461; and in May 2016, the price rose again to around $609"

https://en.wikipedia.org/wiki/Epinephrine_autoinjector#Price

Begrijpelijk dat ze liever hebben dat je die oude weggooit...

Fiets

Fiets

16-06-2017 om 19:16

Vergoed

Je betaalt toch niet voor niets een enorme premie. Een epipen krijg je niet om een zere teen of zo. Ik snap echt niet dat dat je twijfelt, gewoon bij bestellen. Waarom krijgen wij er vijf en hebben jullie 'recht' op twee? Ik snap dan wel weer dat je je zoon aan zijn oren trekt....

V@@s

V@@s

16-06-2017 om 20:13

premie

Voor kinderen betaal je helemaal geen premie, dus dat is geen argument. Ik zou wel gewoon eerlijk zijn overigens tegen de verzekering.Waarschijnlijk krijg je ze gewoon vergoed.

Ik heb laatst gelezen dat epipennen in de VS600 dollar per stuk kosten, dat is helemaal van de ratten besnuffeld.

skik

Mams

Mams

16-06-2017 om 20:42

Recept

Ik heb jaren met twee epipennen rondgelopen. En als ik nieuwe nodig gad (over de datum, gebruikt en ja, ook een keer kwijtgeraakt) vroeg ik de assistente van de huisarts om een nieuw recept en kon ik ze een dag later ophalen bij de apotheek. Ging altijd heel soepeltjes en vanzelfsprekend...

helu

helu

16-06-2017 om 23:26

ik bestel ieder jaar een nieuwe. Uiterlijk 1 jaar houdbaar staat erop.

Niki73

Niki73

19-06-2017 om 09:44

Recht op nieuwe

Natuurlijk heb je daar recht op. Er is toch sprake van een mogelijk levensbedreigende situatie? Nou dan! Daar zijn verzekeringen nou net voor.

it's the economy, stupid!

De Epipen kost zoveel omwille van het "delivery system". Het werd destijds ontwikkeld in opdracht van het VS leger, om snel ondersteunende medicatie te kunnen toedienen in het geval van blootstelling aan strijdgassen die inwerken op het acetylcholine-cholinesterasecomplex (zenuwgassen dus).

Later goedkoop verpatst aan big pharma, die er tot nu woekerwinsten mee maakt.

Het actief bestanddeel, een adrenaline-analoog is zo oud als de straat en al lang out-of-patent.

In de VS is de Epipen, geproduceerd door Mylan, peperduur, omdat die daar een de facto monopolie hebben.
In NL is het ding eveneens nogal duur. Heeft wellicht te maken met jullie geprivatiseerde ziekteverzekering... Hier wordt NL weleens "mini-Amerika" genoemd.

In B kost de Medi Pharma Epipen € 43,63/st. Vandaar dat de Belgische artsen en apothekers in de grensstreek zo geliefd zijn bij jullie. Wij gaan dan weer naar Hulst om parecetamol te kopen. Da's daar dan weer flink goedkoper.

Maankind

Maankind

27-06-2017 om 07:12

Hoe het afliep

Ik heb uiteindelijk de apotheek gebeld en de situatie voorgelegd. Nieuwe pennen bestellen was geen enkel probleem en met mijn vraag over de kosten wisten ze niet zo goed raad. We hebben dus weer een setje verse liggen.

De allergoloog vond dat ik de oude pennen niet mocht bewaren. De medische afdeling van Medapharma belt helaas niet terug.
Goed te weten trouwens dat ze in B niet zo duur zijn. Ik kom daar nogal eens, dus kan daar eventueel naar uitwijken als zoonlief dit geintje vaker uithaalt :-S

epipen

Ja, het Belziekske heeft ook nog wel enkele goede kanten...

Wel voorzichtig zijn dat u geen hersenschudding oploopt op weg naar de B apotheek: onze wegen zijn net een ietsiepietsie minder goed dan die van jullie.

In het kader van de multilaterale Euromut-akkoorden kan elke apotheker voorschriftplichtige medicijnen afleveren, ongeacht de nationaliteit van de voorschrijvende arts, voor zover hij in de EU zijn praktijk heeft. Een van die talloze voordeeltjes van de EU. Bij een "Nexit" wordt dat natuurlijk een ander verhaal...

Belgje

Belgje

27-06-2017 om 10:33

België is zo slecht nog niet

Haha, go Yvan!
Dat je bij een eventuele Nexit geen medicijnen op recept meer uit België kunt halen, is wel een heel klein nadeeltje in vergelijking tot de rest van de gevolgen van een Nexit.

Leasen! Waar zitten al die "out-of-the-box"-denkers?

Je kan je afvragen waarom er geen inruilsysteem opgezet wordt, in de trant van - ik zeg maar wat - dat die Epipennen de eerste keer zouden aangekocht worden aan de gebruikelijke prijs, en daarna jaarlijks ingeruild en vervangen door nieuwe exemplaren tegen kostprijs fabrikant + een kleine winst. Een soort van leasing, dus.

Om de fabrikant over de streep te trekken, zou men er nog aan kunnen denken om een bescheiden vergoeding te geven omdat hij de moeite doet ervoor te zorgen dat het medicijn steeds beschikbaar is.

Het actief bestanddeel is al lang out-of-patent, net als de pen zelf. Ik neem aan dat de productie van die dingen nauwelijks iets kost: in 2016 werd in een artikel melding gemaakt van het feit dat de VS Mylan Epipen aan productiekosten slechts enkele US$ per stuk kost, zie: http://www.mercurynews.com/2016/10/01/epipen-outrage-silicon-valley-engineers-figure-true-cost-to-make-lifesaving-auto-injector-about-10/...

Ik heb er even naar gezocht, maar er blijken geen cijfers te vinden te zijn over het effectief gebruik van de Epipen. Het is potentieel levensreddende medicatie, dus je moet ze wel hebben, maar ik neem aan dat ze slechts zelden effectief gebruikt (moeten) worden.

In B zijn ze in elk geval een stuk goedkoper dan in NL. Als ze gebruikt worden in een ziekenhuiscontext zijn ze hier overigens gratis: de kostprijs ervan wordt geacht opgenomen te zijn in de algemene ziekenhuisfactuur.

go

go

02-07-2017 om 10:27

kosten

Ik zou zelf geen risico nemen met zoiets belangrijks als een epipen.
Een epipen kost trouwens hier in NL 53 euro (waarom betaal jij 95 euro?). Sinds mijn dochter 18 is worden ze helaas niet meer vergoed maar gaat het van haar eigen risico af volgens mij.
Ik vind het best veel geld maar ja je kan ook niet zonder. In Amerika is het helemaal belachelijk inderdaad, 600 dollar...

Ondertussen in de VS...

In de VS kost de Mylan Epipen $ 649.99.
Het door Mylan goedgekeurde generiek $ 339.99. Dat zijn de prijzen PER PEN.

Tegen Mylan lopen momenteel verschillende processen, o.m. een "class action suit" in Seatlle, waarin het bedrijf ervan beschuldigd wordt de prijs kunstmatig opgedreven te hebben, zodat een deel van de winst kon terugvloeien naar de apothekers.

In een flink deel van de financiële pers verschenen erg kritische artikelen over de prijzen van medicijnen in het algemeen en de Epipen in het bijzonder (o.m. Reuters, Forbes, ...).

In 2016 tekenden zo'n 150 000 Amerikanen een petitie waarin ze een goedkoper alternatief/generiek eisten en dat is er nu: de Adrenaclick, geproduceerd door Impax Laboratories Inc.
Impax gebruikt een ontwerp voor een auto-injector dat al in 2003 door het FDA was goedgekeurd.
De Adrenaclick kost momenteel $ 109.99 voor een set van twee.

Tot 2015 was er nog een ander goedko(o)p(er) alternatief: de Sanofi Auvi-Q, maar die werd uit de handel genomen nadat gebleken was dat het apparaat mankementen vertoonde.

De firma Kaleo werkt momenteel aan een herwerkte Auvi-Q. Het bedrijf maakt zich sterk dat ze erin zullen slagen hun product in de markt te zetten voor een prijs lager dan $ 100 voor een set van twee.

Tabletje

Tabletje

03-07-2017 om 17:14

Medicijnen buitenland

Ik heb met mijn zorgverzekeraar eens in de clinch gelegen over het leveren van medicijnen/supplement voor mijn minderjarige kind. Ik kwam er achter dat dit in belgië en duitsland voor pakweg de helft van de nederlandse kosten te krijgen was en zelfs receptvrij. Ik bood aan om dit dan zelf te regelen, Gewoon het bonnetje inleveren toch?, nou echt niet.

Medicijnen buitenland

Ik heb er geen flauw benul hoe de gezondheidszorg in NL georganiseerd is, maar een goede indruk heb ik er niet van, afgaande op wat ik hier zoal lees. Ik begin stilaan ook te begrijpen waarom de Belgische artsen, tandartsen, apotheken en ziekenhuizen in de grensstreek zoveel Nederlanders over de vloer krijgen...

Tabletje

Kan u zeggen om welk medicijn/supplement het gaat/ging?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.