Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kriebel

kriebel

02-12-2011 om 11:03

Hoe lang smeren clotrimazol/canesten bij vaginale schimmel?

Hallo allen,
Al zeker 10 jaar geen last meer gehad van jeuk aan mijn keuk (dat is de codebenaming bij ons thuis), maar nu heb ik een nieuwe broek waarin veel lycra zit en het is weer raak. Schimmelinfectie, alleen maar aan de buitenkant. Ik heb clotrimazol gehaald maar mijn vraag is hoe vaak ik het op moet brengen. De bijsluiter heeft het over 14 dagen voor een huidinfectie, maar als je het middel voor inwendig gebruik neemt is het maar 3x toedienen.
De infectie zit nu alleen maar op mijn schaamlippen. Iemand een idee? Ik vind het zo raar om voor zo'n kleinigheid de huisarts te bellen. Te kort smeren dan komt de schimmel terug en 14 dagen lijkt me veel te lang!
Oh ja, dat je veel moet drinken, weinig suiker moet eten en geen inlegkruisje moet gebruiken weet ik al. Bedankt alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

02-12-2011 om 12:12

Bij spruw

in de borstvoedingstijd kreeg ik bij spruw het advies om 14 dagen door te smeren nadat de klachten verdwenen waren. Waarom lijkt je dat te lang? Als de klachten verdwenen zijn dan zijn nog lang niet alle schimmelsporen dood en juist door zo lanf door te smeren help je die ook om zeep. Doe je dat niet dan komen juist die die-hards ongenadig terug en wordt het steeds moeilijker om het te bestrijden. Dus om gewoon zeker te zijn, better safe than sorry, 14 dagen door blijven smeren NADAT de klachten verdwenen zijn. Voor inwendig gebruik zal er wel iets gebruikt worden dat langdurig werkt en dat om die reden maar een paar keer toegepast hoeft te worden.

marie

marie

03-12-2011 om 09:03

Multi-gyn

Hallo
Ik had een tijdje terug ook last van jeuk "daar van onderen" en ik dacht ook gelijk aan een vaginale schimmel. Ik heb toen (na telefonisch consult met de assistente van de huisarts) zo'n kuurtje met van die vaginale pillen gekregen. Dat hielp wel wat, maar niet voor de roodheid en jeuk aan de buitenkant en daar had ik nou juist zo'n last van.
Toen advies gevraagd aan een "echte" drogist en die vroeg als eerste hoe oud ik was, want boven de 40 kun je door hormoonwisselingen (voorbode van overgang) last krijgen van zulke klachten.
Hij adviseerde toen Multi-Gyn Actigel ( www.multigyn.nl ) en dat helpt echt heel goed. Het voelt eerst alsof je "in brand staat", maar dan verkoelt/verzacht het, als het opknapt gaat het branderige gevoel weg en verzacht het alleen maar.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik dat ook eens proberen.
Succes

kriebel

kriebel

03-12-2011 om 09:22

Reactie

Bedankt voor jullie reacties. Puck, 14 dagen is 28 keer smeren! Dus ik blijf twijfelen. Gisteren weer chocoladekruidnoten gegeten, vanochtend weer jeuk.
En marie, het zou ook heel goed kunnen wat jij zegt. Ik zal het meteen halen. Is dat een pH-verhoger? Ben inderdaad de 40 gepasseerd, paar jaar geleden, en ik vroeg me al af wat ik lichamelijk kon verwachten.

Puck

Puck

03-12-2011 om 14:34

Kriebel

ja en? Wat is het probleem met 28 keer smeren? Toen ik spruw had moest ik maanden smeren voor iker echt vanaf was. Is toch niet erg? Sommige medicatiemoet jd gewoon langeretijdcgebruiken om echt afdoende te werken.

kriebel

kriebel

03-12-2011 om 20:31

Puck

Haha, het is niet dat ik aan getallenhekserij geloof of zo hoor.
Maar een infectie in dat gebied heeft vaak te maken met een verstoord evenwicht, vandaar dat geen suiker eten, luchtige kleding en veel drinken zo belangrijk zijn. Ik wil dan met een antischimmelmiddel niet de schimmel uitroeien want dat kan helemaal niet op die plek. Ik zoek manieren om het evenwicht weer zo te krijgen dat de goede bacteriƫn en schimmels de overhand krijgen. Het moet zuurder daar beneden. Lang een zalf smeren brengt me mogelijk juist verder van het evenwicht af. Ik kan me voorstellen dat je op andere plekken in het lichaam wel helemaal van een schimmel af kan komen, maar in dit geval wil ik alleen net een tikkie geven.

kriebel

kriebel

10-12-2011 om 15:38

Multi-gyn wonderspul!

Bedankt voor de tip, marie.
Voelde idd aanvankelijk vervelend, net als clotrimazol, maar het effect is veel blijvender.
Ik denk dat mijn probleem een combi bacterie/schimmel is. Natuurlijk maar een vermoeden, maar wat fijn dat er een specifieke methode is om de pH te verlagen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.